Is dit de eerste tegenvaller van Kia?

Auteur: , 33 Reacties

Zo'n kloeke sedan moet helemaal in ons straatje passen, maar deze Kia komt ons wel heel bekend voor.

Een dag na de de onthulling van de Skoda Octvavia lanceert Kia de K5. De K5 noemen wij in Europa Optima, een auto waarvan we we wisten dat deze (net zoals de Octavia) eraan zat te komen.

We weten dat de Octavia (C-segment) en Optima (D-segment) geen directe concurrenten van elkaar zijn. Maar Skoda en Kia hebben wel bijna parallel hun stoffige imago af weten te stoffen en hun ietwat treurige modelgamma aangepakt en constant verbeterd. Bij Kia deed men dat onder andere door Peter Schreyer aan te trekken. De oud-Volkswagen ontwerper wist Kia een frisse visuele identiteit mee te geven.

Kia K5 / Optima '20

Op een gegeven moment is het plafond van datgene wat mogelijk is wel bereikt. Althans, dat lijken wij op te kunnen maken uit de afbeeldingen van de nieuwe Kia K5, die bij ons Optima heet. In eerste keer sinds jaren lijkt Kia er weer voor gekozen te hebben een mengelmoes van designelementen te gebruiken. Nu zijn wij geen professionele ontwerpers, maar al kijkend naar de Kia K5 zijn er diverse elementen die ons wel érg bekend voor komen.

Kia K5 / Optima '20

De auto doet nog het meeste denken aan de Peugeot 508, een directe concurrent van de Optima. Aan de zijkant zien we designelementen van de Opel Insgnia Grand Sport. Waaronder het gebruik van het chroomwerk. Als laatste heeft de achterzijde wel wat weg van de Audi A7 Sportback. Tel daarbij op dat er aluminium nepuitlaten en aluminium ‘diffuser’ op zitten en je kan je afvragen of ze wel zin in hadden. Daarbij staat de K5 erg hoog op zijn poten en zijn de bi-color velgen wel heel erg ‘Sloveense AutoStyle gids 2007’.

Kia K5 / Optima '20

Er is verder nog niet veel over de nieuwe Optima bekend. De afmetingen zijn niet noemenswaardig afwijkend van het uitgaande model: 4,90 meter lang, 1,86 meter breed en 1,45 meter hoog. Meer details en foto’s van het interieur zullen ongetwijfeld snel volgen.



33 reacties

Hij heeft een beetje de sharknose van de 8e generatie Galant. Ik graaf ‘m wel.
Beter goed gejat dan slecht bedacht zeggen ze dan geloof ik.
@torsen: helemaal gelijk, die Galant neus ziet er strak uit…beter een revival van een mooie neus dan zo’n rare tijger neus toestand van KIA 😀
Jammer, veel te rommelig komt het over
@topgear250: Ja, begrijp die ‘ingewikkelde voorpartij en lampen’ niet helemaal. Moeilijk doen om toch maar anders te zijn, mashup van alle merken dus geen eigen indentiteit. Kia slaat de plank weer eens mis …
Vanaf bepaalde hoeken is t best een mooie auto.
@7ofhearts: ja als er een muur voor staat ofzo
Volledig met je eens Willem. Hoewel de auto schuin van voren best aan te zien is, lijkt hij te veel op een hoop andere modellen. Grootste dieptepunt is natuurlijk de achterkant. Dat ziet er wat mij betreft echt niet uit. Jammer, want Kia kan het wel bewezen ze met de Stinger.
@viezefreddyw: ik vond de stinger geweldig maar wel heel snel gedateerd overkomen. Ik denk dat deze het iets langer volhoudt.
@viezefreddyw: ik snap het enthousiasme over de stinger nooit helemaal. Zeker schuin van achteren is het enige wat ik kan zien heel veel naden en onsamenhangende panelen.
Als je die idiote chrome lijsten weg haalt, dan heb je een prachtige auto.
Peugeot nu al gefacelift?
Een goedkopere 508, waarom niet? Mooi meegenomen toch? Nu nog iets doen aan de wegligging.
Deze mag langs de stoep!
Vind het best een aardige auto. En de kleur is Sloveense Autostyle gids? Als deze kleur op een BMW zit hoor je Autoblog niet miepen.
@fapfap: Het ging niet om die kleur maar om de velgen die niet optimaal gekozen zijn.
Eerste tegenvaller? Koreanen sinds jaar en dag net zo hard als de Chinezen, alleen ligt de kwaliteit gemiddeld hoger. Niks mis mee natuurlijk, tenzij we onze eigen economie koesteren en gewoon Europees kopen
Op de velgen en de rijhoogte na een heel knappe verschijning. En als er iets makkelijk te fixen is dan is dat velgen en rijhoogte…..
Wel jammer dat aan de achterkant meteen al zoveel ledjes kapot zijn.
@kminne: in het morse alfabet staat er K I A — – — – – – —
Hoe heet deze K5 eigenlijk bij ons, in Europa?
@technofreak: optima
Vind hem meer op de Lincoln MKZ lijken van achteren
De eerste tegenvaller? Ik begon mijzelf al zorgen te maken dankzij die drie mooie auto’s die ze ineens op de markt brachten.. Kia heeft nou niet bepaald de mooiste klassiekers 😂
Jammer, kia heeft niet niet nodig.
Technisch zit het wel snor tegenwoordig, de picanto van de vrouw, niet kapot te krijgen.
@deuxchevaux: hoe hard ze ook probeert?
‘Hou een sop’. Álle auto-ontwerpers lenen design elementen van elkaar en het maakt geen ruk uit of de designer dan wel het automerk uit Europa, Azië of Noord-Amerika komt.

De wetten van de aerodynamica als ook de eisen aan de (voetgangers)veiligheid dwingt de ontwerpers ook allemaal dezelfde richting op te gaan. De enige grote variatie is, als de verbrandingsmotor wordt vervangen door een elektrische aandrijflijn.
-edit: bijzonder nutteloze bijdrage-
Ik vind het best een mooi ding !!
Ben ik de enige die m wel mooi vind? Mooie opvolger van de stinger imo
Vind m helemaal niet slecht, en de nieuwe Skodas juist niet zo veelzeggend
Nou, dit is toch niet echt een mispeer? Ok, er zijn Kia-designs die spannender zijn, maar dit mag er ook best zijn hoor
Ziet er inderdaad niet best uit, wat een afknapper. Waarom beeft niemand ingegrepen. Wat waren ze denkende?
Kia dacht gewoon zijn is niet gek genoeg ofzo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).