
Niet elke naam slaat overal aan.
Ieder merk heeft een bepaalde naamstrategie. BMW’s, Audi’s en Mercedessen worden hiërarchisch met letters en cijfers aangeduid, wat voor merken als Hyundai (i10, i20, i30 etc) en recent ook Volkswagen een inspiratie bleek. Andere merken zweren erbij om een originele naam te verzinnen voor elk model. Ford bijvoorbeeld, iedereen weet wat een Focus, Kuga of Mondeo is. Wat de strategie ook is: de naam voor een auto is belangrijker dan je denkt.
Er zijn ook auto’s die om bepaalde redenen niet overal hetzelfde heten. Sommige auto’s hebben een naam die niet internationaal genoeg is, of juist in andere landen iets stoms betekenen. Wij geven je een paar voorbeelden van auto’s die hier op elke straathoek staan, maar elders ter wereld een hele andere naam hebben.
Renault Lutécia
De Renault Clio is een fenomeen. De ondertussen al weer vijf generaties oude kleine hatchback van Renault is steevast (één van) de best verkochte auto van Nederland. ‘Clio’ behoeft dus weinig uitleg in ons kikkerlandje, of Frankrijk, of Duitsland, of eigenlijk op elke markt waar de auto verkocht wordt. Behalve Japan. Omdat Honda de naam Clio bezit (voor redenen die wij niet helemaal begrijpen), verkoopt Renault de auto daar als Lutécia. Dat klinkt ineens als een meisjesnaam.
Hyundai Kauai/Encino
Als je je oriënteert voor een auto, kom je allemaal leuke dingen erover te weten. Sinds er hier een Hyundai Kona voor de deur staat, kun je ondergetekende storen met allerlei weetjes over de auto. Het ontwerp is van Luc Donkerwolke, bijvoorbeeld. Ook is Kona niet de naam die de auto heeft in Portugal en China. In Portugal betekent ‘Kona’ namelijk ‘vrouwelijk geslachtsdeel’. Oei. Voor Portugal wordt de naam Kauai gehanteerd, wat net als Kona een stad is op Hawaï. In China heet de auto Hyundai Encino, wat overigens ook een stad is in de VS, net als Santa Fe, Tucson, Kona en Kauai.
Kia K5
De Kia Optima heeft een hoop potentie, maar de auto is helaas nog niet enorm veel te zien op de wegen. In Zuid-Korea schijnt dat anders te zijn. Daar loopt men wel warm voor een middenklasse sedan uit eigen land. Ten behoeve van uniciteit heet de auto daar echter Kia K5. Want de rest van de modellen van Kia, vooral de Amerikaanse versies Forte en Rio, heten K2 en K3. De Optima past daar bij als K5. Niet een hele sexy naam, maar wel logisch.
Citroën Relay en Dispatch
Het is wel een grappige samenstelling: de grootste bus van Citroën heet Jumper. Zijn kleine broertje, de middenklasse bus, heet Jumpy. Past goed bij elkaar en het is makkelijk te onthouden. In het Verenigd Koninkrijk vinden ze deze samenstelling niet zo grappig, want daar heten de bussen respectievelijk Relay en Dispatch. De identieke Fiat Ducato/Scudo en Peugeot Boxer/Expert behouden hun naam wel gewoon in Groot-Brittannië.
Ford Fusion
Europeanen die niet beter weten denken bij de naam ‘Ford Fusion’ aan een opgehoogde Focus die vooral door de ouderen van dage gekocht werd. In de VS hoort de naam bij hun equivalent van de Mondeo. Waar de Fusion pas in 2006 het levenslicht zag en de Mondeo al in de vroege jaren ’90, werden de auto’s zowat krek eender in 2014. Wel was het toen de Fusion die prioriteit kreeg met de updates van de auto.
Mazda Demio
Mazda houdt hun namen enorm simpel. We kenden de auto’s altijd als 121, 323, 626 et cetera, wat in de jaren ’00 gewoon Mazda2, Mazda3 en Mazda6 werd. Ook werden de gaten opgevuld door bijvoorbeeld de Mazda5. De Mazda2 was tot en met 2008 een suf busje, de opvolger van de Demio. Die laatste naam wordt in elke markt behalve Europa nog steeds gehanteerd voor wat wij hier als Mazda2 kennen. Ook de naam Premacy kreeg elders een tweede kans, hier kenden wij de opvolger van die MPV als Mazda5.
Nissan Rogue Sport
Hier stond eerst de Nissan X-Trail. Die auto is niet het succes wat Nissan hoopte, maar in de VS scoort de auto lekker als kleine broertje van de Pathfinder. Alleen de naam werd iets aangepast: in de VS heet de auto heel stoer Rogue. Bovendien heeft de Nissan Rogue een klein broertje: de Rogue Sport. Laat je echter niet gek maken, dat is gewoon een Nissan Qashqai.
Honda Fit
Deze is wel bekend. De Honda Jazz heeft een lekker frivole naam, maar wij behoren tot de minderheid van landen die de auto kennen. Elders ter wereld wordt de naam ‘Fit’ gehanteerd, al sinds de eerste Jazz op de markt kwam in 2000. Trouwens: sinds wanneer is dat zo’n lekker smoelende bak? Je zou hem bijna willen hebben…
BONUS: RAM ProMaster-serie
De eerdergenoemde Citroën-bussen zijn deel van een trifecta van busjes. Peugeot en Citroën produceerden samen met Fiat (ondertussen met Opel) de Boxer/Jumper/Ducato en Expert/Jumpy/Scudo. Het is daar overigens nu een enorm zooitje, want het Fiat-derivaat heet ondertussen Talento en is gebaseerd op de Renault Trafic/Opel Vivaro, terwijl die laatste nu juist gebaseerd wordt op de Peugeot Expert. Dit hele circus vindt plaats in Europa, maar in de VS is het niet ongebruikelijk om ook een Fiat Dobló of Ducato te vinden. Met de namen ProMaster en ProMaster City worden de bussen in de VS verkocht als RAM. Een grote rotzooi en de ProMaster-serie is gewoon een ordinaire rebadge. Maar toch even leuk om in dit thema te vermelden.
Ik heb ooit €50,- geïnvesteerd voor een Lutécia badge voor op mijn Clio:
https://live.staticflickr.com/774/32497526945_2cbd449c17_b.jpg
Prijken in al z’n glorie.
https://live.staticflickr.com/758/32505598895_0c61125559_c.jpg
@RickB: mooie foto’s! Full frame?
@jamesbond007: Yes, Canon EOS 6D met een 35mm f/1.4L Lens.
Op dat moment besefte ik, dat de combinatie in mijn handen, meer waard was dan de auto die ik bezat/vastlegde.
@rickb: hahah geweldig. Ja mooi, ik ben toevallig aan het kijken voor een 5D Classic + sigma 35mm 1.4. Nog even sparen maar, gezien jouw resultaat had ik stiekem al gedacht dat het precies is wat ik zoek
@jamesbond007: Sigma heeft een iets andere look and feel over de foto. Lastig mijn vinger erop te leggen. Als je foto’s naast elkaar legt snap je wel wat ik bedoel.
Geen verkeerde lens, zeker niet voor het geld!
Suzuki Swift = Cultus in sommige landen (Azie); zo heten in India geproduceerde Suzuki’s op de Aziatische markt Maruti naar de naam van de fabriek.
Toyota Yaris -> Vitz
Als je in Japan rond loopt zie je ineens een hoop bekende auto’s met een ander naam plaatje. Die ben ik helaas vergeten. Wat ik wel heb onthouden zijn de belachelijke namen zoals de Toyota Opa of de Suzuki Hustler
@fanboy: Of de Mighty Boy. Da’s ook echt een topnaam.
“Omdat Honda de naam Clio bezit (voor redenen die wij niet helemaal begrijpen), verkoopt Renault de auto daar als Lutécia.”
Honda plakte in het verleden drie verschillende labels op haar dealers in Japan. Bij een Honda Verno kreeg je de sportievere modellen, voor luxe moest je bij Honda Clio zijn en al het overige stond bij Honda Primo.
De Mazda 121 had in Nederland de naam Bolhoed
@cloverleaf: En de Multipla “jezus wat een lelijk hok”.
Als je alle bijnamen gaat opnoemen kan je nog een artikel schrijven, dit artikel gaat over officiële benamingen.
@cloverleaf: De sedan versie inderdaad. Jammer dat dat soort auto’s hier niet meer voorkomen.
@720s: het is eigenlijk omgekeerd. Clio is van oorsprong een meisjesnaam (https://nl.wikipedia.org/wiki/Clio). Lutécia is een verbastering van Lutetia, de Latijnse naam voor wat nu Parijs is. Je verwart het, gok ik, met Laetitia, wat wél een meisjesnaam.
@BaRa: Gelukkig iemand die ook de Asterix en Obelix heeft gelezen!
@dirkv:
je bent niet de enige :P
Al een paar keer in de VS een Roque als huurauto gehad.
Heerlijke auto om mee te toeren.
In NL beginnen de X-Trails met een 1.6 liter.
In de VS bij 2,5 liter en dat rijdt toch een stuk relaxter.
@bertorelli:
Een Roque? Stond die ergens in het artikel?
@hallokroket: Er waren een paar pixels van de g verdwenen… zal wel een datalek geweest zijn ;-)
De Fusion was een opgehoogde Fiesta, geen Focus.
VW Golf >> VW Rabbit (VS en Canada) en VW Caribe (Mexico).
@menaz: Citi in Zuid-Afrika
Nog een bekende: de Mitsubishi Pajero heet in Spaans sprekende landen Montero. Omdat pajero daar ‘rukker’ betekent.
Als je gran turismo of forza speelt zie je heeul veeeul andere namen voor bekende modellen.
“De X-Trail niet t succes wat Nissan hoopte”
Lijkt me dat Nissan niet nog veel ambitieuzer is dan de bestselling SUV worldwide!
https://asia.nissannews.com/en/releases/release-68d784614c45f00f2e94a0d2f70caa5c-nissan-x-trail-remains-worlds-best-selling-suv
Buick Regal –> Opel/Vauxhall Insignia
@sirprize: En tevens Holden Commodore…
Vauxhall logo op je Corsa plakken levert ook mooie discussies op.
Dacia ‘Badjas’ is ook wel een beetje een ongelukkige naam.
@moveyourmind: En vergeet de Fiat Braadboter niet.
VW deed dcat in de VS ook met de opvolgers van de Jetta die daar zo bleven heten maar eigenlijk een Vento en Bora waren.
Fiat nog niet zo lang geleden met de laatste Bravo die in Australie als Ritmo werd verkocht.
De Mazda Demio werd in het artikel al beschreven maar de 1e serie (voor de facelift) van de SUV/ MPV achtige versie die wij hier kenden heette de auto elders in de wereld ook Ford Metro.
In China werden Seats als VW op de markt gezet. (Goed dat is geen andere typenaam maar een compleet andere merknaam)
Nog iets langer geleden in de tijd van de Lancia Delta 1 die in Scaninavie als Saab 600 te koop was.
De Nissan Sunny die in de VS als Sentra op de markt was.
Er zijn velen voorbeelden te noemen. Degenen die ik genoemd heb schieten mij als eerste te binnen.
@milan0: Demio moet zijn Ford Festiva Wagon
@milan0: in Zuid-Afrika worden VWs als Seat verkocht en Dacia als Nissan.
nog vele wagens vergeten in de opsomming als ik de comments lees
@Jantje_555: het is maar wat je vergeten noemt, er is op elk thema extra in te spelen vanuit de reacties. Zijn alleen maar nuttige toevoegingen!
Vergeet de Mazda MX-5, Eunos, Miata niet. Dit was de eerste auto waarbij het mij opviel dat hij op tv vaak een andere naam had. Ik heb nog altijd geen idee waarom.
@pel96: en in Japan is de MX5/Miata en Einos
@pel96: in Japan is de MX5/Miata een Eunos Roadster inderdaad. Waar blijft de edit-knop hè.
De Honda jazz debuteerde al in de jaren 80
Vergeet ook de Hyundai Coupe / Tiburon niet.
@mdsk21: wordt ook Genesis genoemd.
350Z en 370Z haten in Japan Fairline Z
@ghost: heten* Fairlady Z
@ghost: Ik dacht dat dat alleen maar een bijnaam was?
@berlinetta: @nopetrolnofun: kom er maar in.
@ghost: zo heten de de 180/200/240sx ook een Silvia daar toch?
@sr20det: nee, dat is weer een ander verhaal. De 180-240SX uit de S13-serie was onderhuids gelijk (Silvia heette ook S13) maar de SX’en zijn liftbacks en de Silvia een coupé met sedanklep. De S14 heette wel 200SX of Silvia. Er was wel een combi tussen de SX en de Silvia, die had de voorkant zonder pop-up lampen maar wel de achterkant met de liftback. Dat was de Nissan Sileighty (S13).
@720s: Jouw Hyundai is dus kut?
@cossiekiller: alleen als je er mee naar Portugal rijdt ;)
In Azië zijn volgens mij de Honda Jazz geproduceerd in Thailand en de Honda Fit zijn JDM, dus in Japan voor de Japanse markt gebouwde auto’s. De dit is dus de betere zegt men.
“We kenden de auto’s altijd als 121, 323, 626 et cetera, wat in de jaren ’00 gewoon Mazda2, Mazda3 en Mazda6 werd.” Ik weet niet hoe deze zin exact bedoeld word, maar de Mazda 2 is in feite de opvolger van de Demio, niet van de 121. De 121 heeft, voor zover ik Mazda’s gamma ken, hier geen opvolger.
De Seat Ronda was in Hongarije niet te krijgen. Ronda is namelijk Hongaars voor lelijk/smerig. Zelfs met `Porsche motor` ?
Psst. Kauai is een eiland die behoort tot de Hawaï-archipel. Kona is een district en geen stad. De enige (hoofd)stad op de Hawaï-eilanden is Honolulu. Aloha. ?
In Australië wordt de Qashqai/Rogue dan weer Dualis genoemd ?