Is dit de gaafste Range Rover ooit?

Auteur: , 39 Reacties

Hier worden we namelijk erg blij van!

Het is een van de betere trends van de afgelopen paar jaar: restomodden. Het recept is eigenlijk heel erg simpel. Pak een oude iconische auto, pas alles aan wat je maar aan wil passen en zorg ervoor dat het bijna niet opvalt. Enkele bekende namen in de business zijn Singer, Alfaholics en natuurlijk Eagle. Zelfs in ons eigen landje zijn er restomodders die zich bezighouden met Land Rover Defenders. Maar wat moet je doen als je liever een luxere Range Rover hebt? Je kan bij Kingsley terecht. Bij Kingsley worden vooral de imperfecties van de klassieke Range Rover aangepakt.

Mocht je het een tikje extremer wensen, staat Jensen voor je klaar. Maar Jensen is toch een oud Brits sportwagenmerk? Klopt. Maar dat merk is al jaren niet meer actief. Het nieuwe Jensen (Jensen International Automotive) is een bedrijf dat jullie allemaal kennen van de moderne variant van de restomod-versie van de Interceptor. Daar hebben ze de afgelopen paar jaar al 24 stuks van omgebouwd. Hun nieuwe project kun je zien op de foto’s, de Range Rover Chieftain.

In tegenstelling tot wat je zou denken, staat de Chieftain op een ander chassis dan de originele Range Rover, namelijk die van de derde generatie Discovery. Die generatie Discovery is een bijzondere auto omdat deze een zelfdragend chassis én een ladderchassis heeft. Jensen heeft voor de Chieftain enkel het ladderchassis gebruikt en het met 345 mm ingekort. Vervolgens werd het koetswerk van een Range Rover erop gezet. Ook het interieur komt van een eerste generatie Range Rover, alleen is het opnieuw bekleed en voorzien van nieuwe elektronica en meer gadgets.

Dan de motor. Ze hebben zich niet ingehouden bij Jensen. Uiteraard ligt er een V8 van General Motors in. Het is de 6.2 liter grote ‘LSA’ met supercharger uit de Cadillac CTS-V. Het vermogen bedraagt een gezonde 565 pk en het koppel is een boomomwortelende 750 Nm. Het vermogen wordt via een nieuwe transmissie overgebracht op alle vier de wielen, uiteraard. Nadelen? Het gewicht (meer dan 2.300 kilogram) is een tikje aan de hoge kant, evenals de prijs (zo’n 250.000 pond).

Met dank aan @Sketcher voor de tip!



39 reacties

Oei, wat een boel knopjes op die middenconsole. Ik mag toch hopen dat de in ieder geval de gremlins uit de elektronica hebben gehaald. Wel mooi om te zien hoe ze die navigatie in een period behuizing hebben gestoken.

Verder ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe je dit en de UK gekeurd krijgt: als Discovery (chassisnummer) of als Range Rover (basis)?
@RRRobert: is gewoon een Disco 3 met een andere hut erop, dus een Disco 3.
Als je deze hut op het chassis van een Sport had gezet, zou het een Sport blijven.
Toch wil je dit niet hebben voor dat geld. Dan koop je gewoon een nieuwe.
@ghost: niet mee eens de klassieke lijnen zijn zoveel mooier
@itiswhatitis: 250k is gewoon teveel. Als je die klassieke lijnen wilt koop je een oude Range Rover, scheelt nog eens een duizendje of 245 ook. Voor een klassieke ‘Rover is een 6+ liter V8 met 500+ pk gewoon teveel. De 3.5-ish V8 is meer dan zat voor dit type auto.

En als je nieuw gaat shoppen voor dit bedrag kun je een SVR voor de deur zetten. Ook een beetje onnodig maar op die auto werkt het gewoon. En dat geluid…
@720s: denk dat ze het zo aangepakt zullen hebben dat hij het vermogen goed kan hebben. Ik kies deze boven een svr
@720s: het kost zoveel vanwege de manuren. Niet teveel dus. Verder vind ik het geluid van de RR SVR bijzonder kinderachtig voor zo’n auto. Past gewoon niet.
@720s: uit ervaring kan ik je vertellen: die Rover V8 is veel te licht, zeker met dit chassis. Komt echt vermogen en koppel te kort naar hedendaagse maatstaven. Wel lekkere doseerbaarheid in het terrein, maar hopeloos qua vebruik (hoog) en prestaties (laag). Daarom knallen alle restomodders er een GM LS V8 in ;).
@720s: 250k is ind teveel, er zijn vgm verschillende bedrijven in the UK die classic range rovers voorzien van moderne goodies. Ik dacht dat dit meestal rond de 60k kost.
Waarvoor dienen de lampen onder de richtingaanwijzers? Dagrijverlichting, originele mistlampen?
Voor dat geld eis ik een kleine, lome v8 met zo’n 300pk. Al zou ik het nooit kopen. Liever de vorige generatie, laatste modeljaar voor de grote facelift. Origineel met die v8, meer dan prima.
@phaeton: Die lome V8 met 300 pk, zo hoort het.
Idee; briljant
uitvoering;mwa
Doe maar een nieuwe voor mij!
Dit soort dingen vind ik echt briljant! Als ik ’t geld had stond er zo’n eagle, singer en alfaholic alfa voor de deur.
@thijsj: eens, maar deze niet!
@mrbasa: haha nee over deze zou ik ook even twijfelen. Die lui van stanceworks hebben wel een hele vette landcruiser(?) dacht ik. Doe mij dan maar zo een erbij.
Drie-deurs was sowieso cooler gewest, dus nee.
Driespaaksvelgen. Sowieso wel!
Ik vind dit echt heel gaaf, hopelijk zijn er vermogende gekken die het geld erop stuk slaan.
Heel erg gaaf!
Mooi!
Maar dan een op basis van een LSE (de long wheelbase) en met een TVR-spec Rover V8, dus 4,5 of 5 liter erin. Da’s pas echt leuk, en volledig Brits (hoewel, de V8 is dan eigenlijk van Buick).
Dit is echt heel dik!
Helemaal gaaf, helemaal top, vakmanschap en dat zie je. Absoluut. Maar dan die prijs jongens… een kwart miljoen. Het zal allemaal geld kosten, maar dit is toch absurd. Hetzelfde verhaal bij diverse Singers.
Met een moderne diesel uit de huidige Range Rover gamma vind ik het wel nog iets hebben. Huidige blok is een beetje overkill.
@misterdrogba: met 2300kg is dit echt geen overkil. Heb je gewoon altijd voldoende vermogen
@kennone: De huidige Range Rovers hebben een vergelijkbaar gewicht en een 3.0 diesel instapmotor. Die dingen gaan ook lekker vooruit hoor.

Lijkt me gewoon geschikter als daily driver, zo’n moderne pittige diesel.
@misterdrogba: gaan lekker vooruit. Maar rap zijn ze nog niet misschien.
Als ik het geld had voor een nieuwe Range met een fatsoenlijke motor en uitrusting dan zou ik dit toch echt overwegen. Wat is dit gaaf zeg!!
Nee!
@willem. Blijft kennelijk lastig even de tipgever of tipgevers bedanken. Graag gedaan hoor. OT. Hier zou ik veel geld voor over hebben, mocht ik het hebben. Geweldig project, vooral het interieur is gewoon precies goed.
@sketcher: hey, hartstikke bedankt joh.
@rikus: lol, vind het gewoon jammer dat er zo slordig mee omgegaan wordt. Het kan natuurlijk dat ze het zelf enkele uren na mijn tip nieuws over gevonden hebben maar in het verleden zijn er ook wel tips en foto’s van mij gebruikt zonder tip of the hat. Animo om iets leuks door te sturen wordt zo lager.
Doe mij maar een Vitara en een twee-onder-een-kap woning.
De orginele 3.9 liter Buick V8 kwam, zelfs met Lucas hot fuel injection vermogen te kort, zoals @willeme ook aangeeft. Het kreng liep altijd 1 : 5 of je nu 90 of 130 reed en had ondanks de V8 een gebrek aan power omdat de 4wd alle vermogen wegslurpte.
Desondanks was ik zwaar verliefd op mijn Range, naar mijn bescheiden mening is de eerste BMW-Range de enig waardige opvolger ooit geweest qua auto en qua uitstraling. Wat dat betreft hadden die Beiers het 100% voor elkaar.
Destijds droomde ik van een Touareg aandrijflijn uit een sleaup Diesel Touareg voor de mijne, ik kan me dan ook helenaal vinden in deze Restomod, de velgen vind ik iets te, maar ik zou deze eerder overwegen dan een splinternieuwe, ik vind de huidige RR te dik, te vet en te poenig, hij is niet meer de keuze van de Lord of the manor. En dat was de ouwe wel!
Met de mijne ging je ook het terrein in, daar stond’ie zijn mannetje en hoefde je geen zorgen te maken voor krasjes of een butsje.
Is nog steeds één van mijn lievelingswagens omdat het zo’n goede all rounder was.
Alleen die aandrijflijn hè
@desjonnies: Weet jij als allround kenner of die volgers, de Range Rover (P38A) eigenlijk een beetje betrouwbaar zijn? Ik vind ze eigenlijk steeds gaver en overweeg stiekem wel eens om er eentje aan te schaffen. Liggen rover V8 motoren in geloof ik.
@vreddy_b:
De V8 is een betrouwbare krachtbron die oorspronkelijk bij Buick vandaan komt.
Hij is wel gevoelig voor regelmatig onderhoud, vooral regelmatig olie verversen is belangrijk.
Ik had een 1993 automaat met een vier bak en die was probleemloos.
De remmen zijn onderbemeten en de chassis en bodies kunnen goed roesten.
Mijne was destijds een testwagen van BMW geweest en was in zeer goede staat.
Als ik er nu eentje zou willen, zou ik de beste kopen en zou ik het aankoopbedrag wat minder belangrijk vinden.
Blijf weg van de Diesels, de VM turbo diesel kan het gewicht van een RR nauwelijks aan.
Uiteraard was de Jaguar-Landrover 5.0 V8 supercharged een verantwoordere keuze geweest. Maar verder natuurlijk geniaal dit.
Wat is boom-om-wortelend?

Verder gaaf ding. Even aan mijn vriendin vragen of ik hem mag (hebben).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).