Heilige combinatie: Porsche 911 van Singer en Williams

Auteur: , 52 Reacties

De goden zijn ons goed gezind vandaag!

De geniale gestoordeling die het wonderbaarlijke idee kreeg om een luchtgekoelde boxermotor met F1-techniek in een oude 964 te proppen, heeft zijn bolide eindelijk op de stoep staan. Na twee jaar ontwikkelen is de tijd aangebroken om de doeken van hun meestercreatie te trekken.

Laten we beginnen bij het blok. De luchtgekoelde zescilinder boxermotor is het liefdeskind van Singer Vehicle Design en het Formule 1 team van Williams. Naast de nodige expertise uit de koningsklasse te hebben bemachtigd werd Zuffenhausen-specialist Hans Mezger nog aangetrokken als consultant. Het resultaat is maar liefst 500 pk aan vermogen uit een blok dat geen gebruik maakt van superchargers of turbo’s.

Afgezien van het idiote blok is er nog een hele waslijst aan upgrades aan de auto verbonden onder de naam Dynamics and Lightweighting Study (DLS). Zoals de naam al doet vermoeden heeft dit pakket als doel om de wagen een stuk lichter te maken en de wegligging aan te pakken. Door excessief gebruik te maken van lichtgewicht materialen als magnesium, koolstofvezel en titanium weegt deze 911 nu op zijn minst 990 kg.

Voor de aerodynamica werd wederom gebruik gemaakt van de krachten van Williams. Na een uitgebreide analyse van Williams Advanced Engineering en wat hulp van Porsche legende Norbert Singer werd de wegligging nagenoeg geoptimaliseerd. Daarnaast werd het project nog rijker in kennis doordat BBS, Brembo en Michelin elk op hun eigen gebied de benodigde informatie en spullen konden leveren. Tenslotte werden racecoureur Marino Franchitti en Top Gear presentator Chris Harris gevraagd om de auto zo nu en dan eens aan de tand te voelen.

Dit ultieme droomproject zal in totaal slechts 75 exemplaren de wereld in schieten. Wat het hele zootje mag gaan kosten houden ze voorlopig voor zichzelf, maar als we Singer ook maar een beetje kennen zullen ze in ieder geval om een behoorlijk aantal duiten vragen.



52 reacties

Als je een echte Porsche wilt dan zit er niets anders op dan Singer te bellen.
Mijn God wat is dit weer een parel, hier word ik zo hebberig van.
@jdeboer: In deze prijsklasse heb je wel iemand die ze voor je belt ;)
Hoe dan ook het blok is top, de rest vind ik toch iets te overdreven. Het gaat voorbij aan de klassieke Porsche waar Singer zelf een ode aan wil brengen.
Supermooie auto, ik denk dat dit toch echt de echte Porsches zijn!
Prachtig, zijn die Magnesium-Fuchs dus eigenlijk van BBS? Een lastige vraag is: dit of die moderne Ruf CTR? Ik denk dan toch deze.
@subaru555: BBS vs Fuchs. Same question here.
@postzegel: research gedaan: Fuchs bestaat nog steeds als merk maar het design van de 1963’er 911 Fuchs velg is niet langer beschermd. Echter heeft Porsche nog wel gewoon originele Fuchsen onder z’n speciaaltjes en het lijkt mij dan ook aannemelijk dat Singer voor de originele leverancier gaat (Fuchs) als het om de velgen gaat en niet BBS om imitatie Fuchsen te vragen. Wat BBS dan wel doet? Wellicht andere velgen leveren dan op de foto? Of de wielbouten of iets anders wat BBS kan leveren? Ventieldopjes?
@postzegel: oh wacht: BBS motorsport. :Michelin – Bespoke Pilot Sport Cup 2 tiresBBS Motorsport – Lightweight 18” forged magnesium, monobloc, centre-lock wheelsBrembo – Lightweight, monobloc calipers and carbon composite rotors [CCMR] brakingHewland – Magnesium, lightweight 6-speed transmissionEXE-TC – Bespoke damping
@postzegel: gesmede 18 inch grote monobloc central verschluss felgen
Deze is wel übergeil zeg!
@edjehaze: deze is gebouwd voor whatsapp oprichter Jan Koum. Hij heeft al 2 ‘gewone’ Singers en wilde een nog extremere Singer!
Porno
“De goden zijn ons goed gezind”…nu de staatsloterij nog! Werkelijk schitterende auto op basis van misschien wel de mooiste 911 generatie.
Holyshhii….! Ik heb al echt héél lang niet meer gedacht “die wil ik als poster aan de muur”. Wat een prachtige machine..
PERFECTIE! De enige auto waar ik al mijn drie auto’s zou op willen inruilen.
Zal wel de enige zijn maar ik vind het toch niet helemaal super. Ja, hij ziet er leuk uit maar ik vind hem net wat te overdreven. Dit kan Singer mooier wat mij betreft.
@viezefreddyw: gezien er veel getest wordt zal dit resultaat niet alleen looks zijn maar moet het ook functioneel zijn. Je kan wielkasten niet zo maar naar binnen vergroten bij een 911 en dan moet je wel naar buiten toe, helemaal met 500pk.
@bassx: En juist daarom kan ik deze auto, hoewel ik geen fan ben van de verbreding, wel enorm waarderen. Stukken meer dan zo’n partij als RWB dat het toch voornamelijk voor de looks doet
@viezefreddyw: Helemaal mee eens, beetje petjes gehalte.
O. Mijn. God.
Dit is de mooiste 911 ooit.
Perfectie met 4 wielen. Wow.
Wat een pareltje, enkel de 2017 Yellowbird maakt me op (soort van) Porsche gebied nog hebberiger.
Kunstwerk.
Eens, met iedere bewonderaar hierboven. Alle superlatieven zijn terecht.

Enige vraag die bij mij opkomt: wat is nu feitelijk de bijdrage van Williams aan de ontwikkeling van deze boxermotor? Want alhoewel dit team inmiddels z’n sporen ruimschoots heeft verdiend in de Formule 1, is dit wel een team wat zich daarin al die jaren altijd wel van een klantenmotor heeft bediend.
@RRRobert: aero vermoedelijk. Zullen wel een windtunnel en een junior ontwerper hebben uitgeleend
@peug206: “You might remember seeing the engine for the first time a few months ago. Developed by Williams Advanced Engineering (WAE) with input from legendary Porsche engineer Hans Mezger, it’s an air-cooled flat-six derived from a 1990 3.6-litre Porsche unit. It now has titanium con rods, aluminium throttle bodies and an exhaust made from titanium and super exotic Inconel – the latter being a material more commonly seen in Formula 1. Power is at 493bhp, and it’ll rev beyond 9000rpm”. (Carthrottle, 2017)
*buig aanbidt verafgood*
Wat mijn betreft hadden de achterwielen een centimetertje of twee dieper in de wielkasten mogen zitten, de achterlichtglaasjes van het standaard fabriekstype en de rare uitlaatmondstukken enkelwandig (ipv met van die rare sleufjes) mogen zijn.

Tot zover Les 1 van de Teleac-cursus “Mierencopuleren voor gevorderden”.
@amghans: mwoah. Denk dat je mierenneuken nog wel ergens op slaat ook hoor. Er zijn ook wat mij betreft net iets te veel details die een stapje te ver gaan. Uitlaat. Lampen ( ook de koplampen kunnen mooier naar mijn idee) en meer van zulks. Stel je zou ‘m hier voor de deur zetten, dan zou ik ‘m alsnog willen aanpassen. En dat maakt het nu net niet de perfecte auto. De rest is super mooi gedaan hoor: heel gaaf met oog voor het kleinste detail. Maar perfectie? Niet 100%
@postzegel: wat is voor jou perfectie en heb je daar een voorbeeld van?
Poh, wat maakt Singer toch pareltjes zeg! Als er ooit een schip met geld langs komt…
waar is de NSFW waarschuwing gebleven? Dit valt direct in de categorie pure automobiel porno. 😂
Wat is dit een plaatje!
Even een moment stilte en stel alle plannen in je leven even bij. Trap de vrouw de deur uit, verkoop je huis, auto’s en schoenen inclusief veters, ga niet meer naar de hoeren en spaar tot je bijna dood bent. Maar maak van de wereld een betere plek door deze te bestellen.

Iemand oplichten voor enkele miljoenen kan natuurlijk óók nog…
Ahem, er had ook wel vermeld mogen worden dat Daniel Simon, de ontwerper van Cosmic Motors, het creatieve brein achter dit project is. De plaatjes zijn dan ook van zijn hand. Nou ja, computer.
Nieuwe droomauto is gevonden denk ik
Ohmahlawd!!! Ik wil m!!
Oooohhhh… NU moet ik mij toch even terug’trekken’ op de wc
Wat een prachtig ding
Pure porno! Voor mij graag een gele met mat zwarte striping en mat zwarte fuchs velgen. En uiteraard een iets klassieker uitlaatsierstuk. Geniaal!
Wat doet een gezonde donornier tegenwoordig op de organen-markt? En ik heb nog wat beenmerg over……
Ppppffff wat een sentimenteel gedoe. Net zo fout als een Monsory, maar dan in een retro jasje. Of dat je de Nachtwacht met fluoriserende verf heb na geschilderd.
De motor is wel geweldig, had een uniek jasje verdiend.
Dit zou m’n eerste niet-alfa in m’n top 3 kunnen worden. Wat gaaf…
Machtig mooi man! Maar,….. Uitlaatsierstukken iets te modern naar mijn smaak en de kleur is het net niet. Jaren 70 Porsche Ivory White zou het met de rode striping en interieur goed doen. En dan de Target variant om het af te maken.
Vervolgens heel Europa door rijden over de mooiste wegen en bergpassen.
@ahs1979: Target moet Targa zijn natuurlijk.
En dit is dan nog alleen maar hoe het eruit ziet! Iemand enig idee idee hoe die luchtinlaten naar de airbox in de achterste zijruitjes moeten klinken “met het raampje open”… Daarachter-in ligt immers een 9000 toeren krijsende inlaat-getunede zescilinder te raspen met luchtkoeling. Een sterfelijke als ik kan zich slechts iets voorstellen als een mix van een oude 911 en een motorfiets met open kelken on full song op de testbank op één meter afstand. Spul om wakker van te liggen….
Ik begreep dat er gesproken werd over ruim een miljoen dollar. Dat lijkt mij een fair price.
@pomoek: ik zou er mijn eerste drie nog ongeboren kinderen voor opofferen. Een miljoen voldoet dan inderdaad wel, geloof ik.
Sehr geil
Mooier wordt een 911 niet.
Ik maak een buiging voor de techniek en het zal waarschijnlijk het beste zijn wat mogelijk is. Maar toch vind ik het niet heel mooi. Iets te extreem wat mij betreft. Liever een “gewone” Singer. In diep donkerblauw of donkergroen graag.
Wauw! Zo mooi. Buitenkant dan. Binnenkant trekt op niks. Gewichtsbesparing ok maar dit is om te kotsen imo
Pooaah wat een creatie! Moet even wat onder het bureau verbergen..
Het Williams blok ligd erin. Waaauw.
Jammer dat de bips en heupen zo overdreven breed zijn. Je moet ervan houden dat een model zo uit de proporties is.

Leuk om te weten hoeveel vermogen het Williams blok kan leveren. Nu rest om te genieten hoe Chris Harris met de Singer Williams gaan proefrijden. Natuurlijk zie ik dan groen van Jaloerzie, ook met de proporties die mank zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).