• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Heilige combinatie: Porsche 911 van Singer en Williams

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 14 november 2017 om 18:03 – 52 Reacties

Afbeelding Heilige combinatie: Porsche 911 van Singer en WilliamsAfbeelding Heilige combinatie: Porsche 911 van Singer en WilliamsAfbeelding Heilige combinatie: Porsche 911 van Singer en WilliamsAfbeelding Heilige combinatie: Porsche 911 van Singer en WilliamsAfbeelding Heilige combinatie: Porsche 911 van Singer en WilliamsAfbeelding Heilige combinatie: Porsche 911 van Singer en WilliamsAfbeelding Heilige combinatie: Porsche 911 van Singer en WilliamsAfbeelding Heilige combinatie: Porsche 911 van Singer en Williams

Heilige combinatie: Porsche 911 van Singer en Williams
De goden zijn ons goed gezind vandaag!

De geniale gestoordeling die het wonderbaarlijke idee kreeg om een luchtgekoelde boxermotor met F1-techniek in een oude 964 te proppen, heeft zijn bolide eindelijk op de stoep staan. Na twee jaar ontwikkelen is de tijd aangebroken om de doeken van hun meestercreatie te trekken.

Laten we beginnen bij het blok. De luchtgekoelde zescilinder boxermotor is het liefdeskind van Singer Vehicle Design en het Formule 1 team van Williams. Naast de nodige expertise uit de koningsklasse te hebben bemachtigd werd Zuffenhausen-specialist Hans Mezger nog aangetrokken als consultant. Het resultaat is maar liefst 500 pk aan vermogen uit een blok dat geen gebruik maakt van superchargers of turbo’s.

Afgezien van het idiote blok is er nog een hele waslijst aan upgrades aan de auto verbonden onder de naam Dynamics and Lightweighting Study (DLS). Zoals de naam al doet vermoeden heeft dit pakket als doel om de wagen een stuk lichter te maken en de wegligging aan te pakken. Door excessief gebruik te maken van lichtgewicht materialen als magnesium, koolstofvezel en titanium weegt deze 911 nu op zijn minst 990 kg.

Voor de aerodynamica werd wederom gebruik gemaakt van de krachten van Williams. Na een uitgebreide analyse van Williams Advanced Engineering en wat hulp van Porsche legende Norbert Singer werd de wegligging nagenoeg geoptimaliseerd. Daarnaast werd het project nog rijker in kennis doordat BBS, Brembo en Michelin elk op hun eigen gebied de benodigde informatie en spullen konden leveren. Tenslotte werden racecoureur Marino Franchitti en Top Gear presentator Chris Harris gevraagd om de auto zo nu en dan eens aan de tand te voelen.

Dit ultieme droomproject zal in totaal slechts 75 exemplaren de wereld in schieten, eentje gaat er in ieder geval naar Whats App-oprichter Jan Koum. Wat het hele zootje mag gaan kosten houden ze voorlopig voor zichzelf, maar als we Singer ook maar een beetje kennen zullen ze in ieder geval om een behoorlijk aantal duiten vragen.

Ook interessant!

  • Porsche gaat Singer motoren
    Porsche gaat Singer motoren bouwen
  • Singer Southampton
    Singer Southampton is uiteraard de ideale 911
  • The Collectables Porsche 911
    Porsche 911 (964) Carrera 4
  • Singer DLS
    De eerste Singer DLS is eindelijk gebouwd

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 964, boxer, Formule 1, motor, Porsche, Singer, williams

Vorig bericht: « Hyundai i30N: rijtest en video
Volgend bericht: Mamma mia! Giulia Quadrifoglio verliest zijn handbak »

Lees Interacties

Reacties

  1. jdeboer zegt

    14 november 2017 om 18:11

    Als je een echte Porsche wilt dan zit er niets anders op dan Singer te bellen.
    Mijn God wat is dit weer een parel, hier word ik zo hebberig van.

    Login om te reageren
    • Boomer zegt

      14 november 2017 om 19:50

      @jdeboer: In deze prijsklasse heb je wel iemand die ze voor je belt ;)
      Hoe dan ook het blok is top, de rest vind ik toch iets te overdreven. Het gaat voorbij aan de klassieke Porsche waar Singer zelf een ode aan wil brengen.

      Login om te reageren
  2. rufctr01 zegt

    14 november 2017 om 18:14

    Supermooie auto, ik denk dat dit toch echt de echte Porsches zijn!

    Login om te reageren
  3. subaru555 zegt

    14 november 2017 om 18:15

    Prachtig, zijn die Magnesium-Fuchs dus eigenlijk van BBS? Een lastige vraag is: dit of die moderne Ruf CTR? Ik denk dan toch deze.

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      14 november 2017 om 18:21

      @subaru555: BBS vs Fuchs. Same question here.

      Login om te reageren
      • postzegel zegt

        14 november 2017 om 19:42

        @postzegel: research gedaan: Fuchs bestaat nog steeds als merk maar het design van de 1963’er 911 Fuchs velg is niet langer beschermd. Echter heeft Porsche nog wel gewoon originele Fuchsen onder z’n speciaaltjes en het lijkt mij dan ook aannemelijk dat Singer voor de originele leverancier gaat (Fuchs) als het om de velgen gaat en niet BBS om imitatie Fuchsen te vragen. Wat BBS dan wel doet? Wellicht andere velgen leveren dan op de foto? Of de wielbouten of iets anders wat BBS kan leveren? Ventieldopjes?

        Login om te reageren
        • postzegel zegt

          14 november 2017 om 19:46

          @postzegel: oh wacht: BBS motorsport. :Michelin – Bespoke Pilot Sport Cup 2 tiresBBS Motorsport – Lightweight 18” forged magnesium, monobloc, centre-lock wheelsBrembo – Lightweight, monobloc calipers and carbon composite rotors [CCMR] brakingHewland – Magnesium, lightweight 6-speed transmissionEXE-TC – Bespoke damping

          Login om te reageren
          • postzegel zegt

            14 november 2017 om 19:47

            @postzegel: gesmede 18 inch grote monobloc central verschluss felgen

            Login om te reageren
  4. edjehaze zegt

    14 november 2017 om 18:15

    Deze is wel übergeil zeg!

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      15 november 2017 om 06:16

      @edjehaze: deze is gebouwd voor whatsapp oprichter Jan Koum. Hij heeft al 2 ‘gewone’ Singers en wilde een nog extremere Singer!

      Login om te reageren
  5. cloverleaf zegt

    14 november 2017 om 18:17

    Porno

    Login om te reageren
  6. sjeemsbond zegt

    14 november 2017 om 18:18

    “De goden zijn ons goed gezind”…nu de staatsloterij nog! Werkelijk schitterende auto op basis van misschien wel de mooiste 911 generatie.

    Login om te reageren
  7. julez zegt

    14 november 2017 om 18:18

    Holyshhii….! Ik heb al echt héél lang niet meer gedacht “die wil ik als poster aan de muur”. Wat een prachtige machine..

    Login om te reageren
  8. maxidyne zegt

    14 november 2017 om 18:21

    PERFECTIE! De enige auto waar ik al mijn drie auto’s zou op willen inruilen.

    Login om te reageren
  9. viezefreddyw zegt

    14 november 2017 om 18:24

    Zal wel de enige zijn maar ik vind het toch niet helemaal super. Ja, hij ziet er leuk uit maar ik vind hem net wat te overdreven. Dit kan Singer mooier wat mij betreft.

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      14 november 2017 om 19:37

      @viezefreddyw: gezien er veel getest wordt zal dit resultaat niet alleen looks zijn maar moet het ook functioneel zijn. Je kan wielkasten niet zo maar naar binnen vergroten bij een 911 en dan moet je wel naar buiten toe, helemaal met 500pk.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        14 november 2017 om 21:04

        @bassx: En juist daarom kan ik deze auto, hoewel ik geen fan ben van de verbreding, wel enorm waarderen. Stukken meer dan zo’n partij als RWB dat het toch voornamelijk voor de looks doet

        Login om te reageren
    • Boomer zegt

      14 november 2017 om 19:50

      @viezefreddyw: Helemaal mee eens, beetje petjes gehalte.

      Login om te reageren
  10. jeroenwz zegt

    14 november 2017 om 18:32

    O. Mijn. God.
    Dit is de mooiste 911 ooit.

    Login om te reageren
  11. shibby zegt

    14 november 2017 om 19:02

    Perfectie met 4 wielen. Wow.

    Login om te reageren
  12. racerx zegt

    14 november 2017 om 19:05

    Wat een pareltje, enkel de 2017 Yellowbird maakt me op (soort van) Porsche gebied nog hebberiger.

    Login om te reageren
  13. speedygonzalez zegt

    14 november 2017 om 19:07

    Kunstwerk.

    Login om te reageren
  14. Robert zegt

    14 november 2017 om 19:19

    Eens, met iedere bewonderaar hierboven. Alle superlatieven zijn terecht.

    Enige vraag die bij mij opkomt: wat is nu feitelijk de bijdrage van Williams aan de ontwikkeling van deze boxermotor? Want alhoewel dit team inmiddels z’n sporen ruimschoots heeft verdiend in de Formule 1, is dit wel een team wat zich daarin al die jaren altijd wel van een klantenmotor heeft bediend.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      14 november 2017 om 22:49

      @RRRobert: aero vermoedelijk. Zullen wel een windtunnel en een junior ontwerper hebben uitgeleend

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        15 november 2017 om 07:23

        @peug206: “You might remember seeing the engine for the first time a few months ago. Developed by Williams Advanced Engineering (WAE) with input from legendary Porsche engineer Hans Mezger, it’s an air-cooled flat-six derived from a 1990 3.6-litre Porsche unit. It now has titanium con rods, aluminium throttle bodies and an exhaust made from titanium and super exotic Inconel – the latter being a material more commonly seen in Formula 1. Power is at 493bhp, and it’ll rev beyond 9000rpm”. (Carthrottle, 2017)

        Login om te reageren
  15. drdre1 zegt

    14 november 2017 om 19:30

    *buig aanbidt verafgood*

    Login om te reageren
  16. kniesoor zegt

    14 november 2017 om 19:32

    Wat mijn betreft hadden de achterwielen een centimetertje of twee dieper in de wielkasten mogen zitten, de achterlichtglaasjes van het standaard fabriekstype en de rare uitlaatmondstukken enkelwandig (ipv met van die rare sleufjes) mogen zijn.

    Tot zover Les 1 van de Teleac-cursus “Mierencopuleren voor gevorderden”.

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      14 november 2017 om 19:52

      @amghans: mwoah. Denk dat je mierenneuken nog wel ergens op slaat ook hoor. Er zijn ook wat mij betreft net iets te veel details die een stapje te ver gaan. Uitlaat. Lampen ( ook de koplampen kunnen mooier naar mijn idee) en meer van zulks. Stel je zou ‘m hier voor de deur zetten, dan zou ik ‘m alsnog willen aanpassen. En dat maakt het nu net niet de perfecte auto. De rest is super mooi gedaan hoor: heel gaaf met oog voor het kleinste detail. Maar perfectie? Niet 100%

      Login om te reageren
      • serialchiller zegt

        15 november 2017 om 22:06

        @postzegel: wat is voor jou perfectie en heb je daar een voorbeeld van?

        Login om te reageren
  17. bruinbeer zegt

    14 november 2017 om 19:38

    Poh, wat maakt Singer toch pareltjes zeg! Als er ooit een schip met geld langs komt…

    Login om te reageren
  18. zeevink zegt

    14 november 2017 om 19:38

    waar is de NSFW waarschuwing gebleven? Dit valt direct in de categorie pure automobiel porno. ?

    Login om te reageren
  19. moldauferrari zegt

    14 november 2017 om 19:41

    Wat is dit een plaatje!

    Login om te reageren
  20. dragspert zegt

    14 november 2017 om 20:05

    Even een moment stilte en stel alle plannen in je leven even bij. Trap de vrouw de deur uit, verkoop je huis, auto’s en schoenen inclusief veters, ga niet meer naar de hoeren en spaar tot je bijna dood bent. Maar maak van de wereld een betere plek door deze te bestellen.

    Iemand oplichten voor enkele miljoenen kan natuurlijk óók nog…

    Login om te reageren
  21. Jochempie zegt

    14 november 2017 om 20:07

    Ahem, er had ook wel vermeld mogen worden dat Daniel Simon, de ontwerper van Cosmic Motors, het creatieve brein achter dit project is. De plaatjes zijn dan ook van zijn hand. Nou ja, computer.

    Login om te reageren
  22. remon0797 zegt

    14 november 2017 om 20:10

    Nieuwe droomauto is gevonden denk ik

    Login om te reageren
  23. aquila2003 zegt

    14 november 2017 om 20:22

    Ohmahlawd!!! Ik wil m!!

    Login om te reageren
  24. bord4kop zegt

    14 november 2017 om 20:29

    Oooohhhh… NU moet ik mij toch even terug’trekken’ op de wc
    Wat een prachtig ding

    Login om te reageren
  25. Dutchdriftking zegt

    14 november 2017 om 21:06

    Pure porno! Voor mij graag een gele met mat zwarte striping en mat zwarte fuchs velgen. En uiteraard een iets klassieker uitlaatsierstuk. Geniaal!

    Login om te reageren
  26. Benny_Weisz zegt

    14 november 2017 om 21:11

    Wat doet een gezonde donornier tegenwoordig op de organen-markt? En ik heb nog wat beenmerg over……

    Login om te reageren
  27. jorden zegt

    14 november 2017 om 21:22

    Ppppffff wat een sentimenteel gedoe. Net zo fout als een Monsory, maar dan in een retro jasje. Of dat je de Nachtwacht met fluoriserende verf heb na geschilderd.
    De motor is wel geweldig, had een uniek jasje verdiend.

    Login om te reageren
  28. Vanquish zegt

    14 november 2017 om 21:41

    Dit zou m’n eerste niet-alfa in m’n top 3 kunnen worden. Wat gaaf…

    Login om te reageren
  29. ahs1979 zegt

    14 november 2017 om 22:03

    Machtig mooi man! Maar,….. Uitlaatsierstukken iets te modern naar mijn smaak en de kleur is het net niet. Jaren 70 Porsche Ivory White zou het met de rode striping en interieur goed doen. En dan de Target variant om het af te maken.
    Vervolgens heel Europa door rijden over de mooiste wegen en bergpassen.

    Login om te reageren
    • ahs1979 zegt

      14 november 2017 om 22:04

      @ahs1979: Target moet Targa zijn natuurlijk.

      Login om te reageren
  30. turbotoll zegt

    14 november 2017 om 23:17

    En dit is dan nog alleen maar hoe het eruit ziet! Iemand enig idee idee hoe die luchtinlaten naar de airbox in de achterste zijruitjes moeten klinken “met het raampje open”… Daarachter-in ligt immers een 9000 toeren krijsende inlaat-getunede zescilinder te raspen met luchtkoeling. Een sterfelijke als ik kan zich slechts iets voorstellen als een mix van een oude 911 en een motorfiets met open kelken on full song op de testbank op één meter afstand. Spul om wakker van te liggen….

    Login om te reageren
  31. pomoek zegt

    14 november 2017 om 23:29

    Ik begreep dat er gesproken werd over ruim een miljoen dollar. Dat lijkt mij een fair price.

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      15 november 2017 om 00:43

      @pomoek: ik zou er mijn eerste drie nog ongeboren kinderen voor opofferen. Een miljoen voldoet dan inderdaad wel, geloof ik.

      Login om te reageren
  32. toyotafortuner zegt

    15 november 2017 om 05:35

    Sehr geil

    Login om te reageren
  33. hbk62 zegt

    15 november 2017 om 07:30

    Mooier wordt een 911 niet.

    Login om te reageren
  34. kilum zegt

    15 november 2017 om 11:08

    Ik maak een buiging voor de techniek en het zal waarschijnlijk het beste zijn wat mogelijk is. Maar toch vind ik het niet heel mooi. Iets te extreem wat mij betreft. Liever een “gewone” Singer. In diep donkerblauw of donkergroen graag.

    Login om te reageren
  35. 9114life zegt

    15 november 2017 om 11:13

    Wauw! Zo mooi. Buitenkant dan. Binnenkant trekt op niks. Gewichtsbesparing ok maar dit is om te kotsen imo

    Login om te reageren
  36. tomkegti zegt

    15 november 2017 om 11:14

    Pooaah wat een creatie! Moet even wat onder het bureau verbergen..

    Login om te reageren
  37. tarquesh zegt

    15 november 2017 om 20:34

    Het Williams blok ligd erin. Waaauw.
    Jammer dat de bips en heupen zo overdreven breed zijn. Je moet ervan houden dat een model zo uit de proporties is.

    Leuk om te weten hoeveel vermogen het Williams blok kan leveren. Nu rest om te genieten hoe Chris Harris met de Singer Williams gaan proefrijden. Natuurlijk zie ik dan groen van Jaloerzie, ook met de proporties die mank zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North