• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is dit de vreemdste auto die Renault ooit heeft gebouwd?

Auteur: Dizono, gepost 10 juli 2015 om 17:50 – 37 Reacties

Afbeelding Is dit de vreemdste auto die Renault ooit heeft gebouwd?Afbeelding Is dit de vreemdste auto die Renault ooit heeft gebouwd?Afbeelding Is dit de vreemdste auto die Renault ooit heeft gebouwd?Afbeelding Is dit de vreemdste auto die Renault ooit heeft gebouwd?Afbeelding Is dit de vreemdste auto die Renault ooit heeft gebouwd?Afbeelding Is dit de vreemdste auto die Renault ooit heeft gebouwd?Afbeelding Is dit de vreemdste auto die Renault ooit heeft gebouwd?

Renault Rodeo
Ja, deze auto heeft Renault écht geproduceerd. Tussen 1981 en 1987 rolde dit maffe wagentje, genaamd Renault Rodeo, van de band.

In 1968 kwam Citroën met de welbekende Mehari, een plastic badkuipje op het onderstel van een 2CV. “Dat kunnen wij ook,” dachten ze bij Renault en in 1970 presenteerden ze de Rodeo 4. Deze stond, hence the name, op het onderstel van de Renault 4 en lijkt qua body verdacht veel op de Mehari. Twee jaar later kwam de Rodeo 6 de gelederen versterken. Nog steeds op het onderstel van de Renault 4, maar het 845cc-blokje uit die auto werd vervangen voor de 1.1 uit de Renault 6.

Ondanks dat de Renault Rodeo 4 en 6 lang niet zo’n succes waren als de Citroën Mehari, kwamen de Fransen toch met een nieuwe generatie op de proppen. Deze leek al een stuk minder op de Mehari. Om precies te zijn: de nieuwe Renault Rodeo leek helemaal nergens op. Citroen bleef overigens vrolijk de Mehari in ongewijzigde vorm produceren tot 1988, terwijl de Rodeo al in 1987 aan het einde van zijn leven was.

Het wagentje werd, net als zijn voorgangers, bij Teilhol in elkaar geschroefd. In 1984 was er zelfs kortstondig een 4×4-versie leverbaar, de Rodeo Hoggar. Een succes wordt de Renault Rodeo niet en een opvolger blijft dan ook uit. Raoul Teilhol heeft daardoor productiecapaciteit over en ontwerpt op basis van Citroen 2CV6-techniek een modernere interpretatie van de Mehari en de Rodeo. Wederom zonder al te veel succes overigens, in 1990 gaat de fabriek failliet.

Mocht je je overigens afvragen waarom de Renault Rodeo samen met een Jeep Wrangler op de foto staat: Renault was in de jaren ’80 een tijd lang eigenaar van Jeep en verkocht de auto’s in sommige landen ook via haar eigen verkoopkanalen.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
    Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
  • Hoppetee
    Klaar met files? Probeer dan deze vliegende Renault 4
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, Klassiekers, mehari, Renault, renault-4

Vorig bericht: « Porsche 968 Cabrio ondergaat opzienbarende engine swap
Volgend bericht: Alfa Romeo Giulia: het briljante origineel (1962-1978) »

Lees Interacties

Reacties

  1. mistermiata zegt

    10 juli 2015 om 17:54

    Ouden de ontwerpers van de Pontiac aztek dit als studiemodel gebruikt hebben?

    Login om te reageren
    • mistermiata zegt

      10 juli 2015 om 17:54

      @mistermiata: *Zouden

      Login om te reageren
  2. pudi zegt

    10 juli 2015 om 17:56

    Het spant erom
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/Renault_Avantime_bleu_rear1.jpg/800px-Renault_Avantime_bleu_rear1.jpg

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      10 juli 2015 om 18:05

      @pudi: Ik twijfel wat erger is; dit of de Bangle-butt…

      Login om te reageren
      • pudi zegt

        10 juli 2015 om 18:17

        @e1000bmw523i: jep ik ook daarom spant het er ook om

        Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      10 juli 2015 om 18:53

      @pudi:
      Laat ik de Avantime nou juist een van de mooiste Renault’s vinden van de laatste decennia.

      Login om te reageren
      • pudi zegt

        10 juli 2015 om 19:04

        @Original_Arnoud: hij blijft aardig vreemt toch?

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          10 juli 2015 om 21:01

          @pudi: Aardig mooi. Tijdloos…

          Login om te reageren
        • bmwe46csl zegt

          11 juli 2015 om 19:26

          @pudi: vreemt met een t is ook vreemd..

          Login om te reageren
          • pudi zegt

            12 juli 2015 om 10:06

            @bmwe46csl: zo laat reageren niet dan?

            Login om te reageren
    • kalesander zegt

      16 mei 2019 om 09:41

      @pudi: Avantime is inderdaad zeker in de race voor gekste Renault! Wel de mooiste… Ben zelf trots eigenaar!

      Login om te reageren
  3. miezemiez zegt

    10 juli 2015 om 18:01

    Waar zou Fiat de Panda op gebasseerd hebben….

    Login om te reageren
    • pudi zegt

      10 juli 2015 om 18:03

      @miezemiez: een panda? ?

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        10 juli 2015 om 18:05

        @pudi: Nee joh, hij lijkt toch helemaal niet op een panda, althans, ik vind van niet.

        Login om te reageren
        • pudi zegt

          10 juli 2015 om 18:18

          @granlusso: dronken panda?

          Login om te reageren
  4. leroyrs5 zegt

    10 juli 2015 om 18:01

    Ja hij is heel vreemd! Maar de nieuwe twingo is ook erg vreemd dacht dat het een fiat 500 was,toch vreemd…

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      11 juli 2015 om 18:13

      @leroyrs5: vreemd zeg

      Login om te reageren
  5. e1000bmw zegt

    10 juli 2015 om 18:04

    Ik vond de Rodeo 4 en 6 toch het mooiste…of zou dat door de Mehari-overeenkomsten komen…?

    Login om te reageren
    • noodles zegt

      10 juli 2015 om 18:25

      @e1000bmw523i:
      Ik denk dat je gelijk hebt, jeugdsentiment zou ook een onderdeep van dat idee zijn. Waar ik me de 4 en 6 rodeo goed kan herinneren kende ik deze dus helemaal niet.
      Op zich een geinig bakkie dat me ook aan de Mega Tjaffer doet denken, al is die jonger dan deze Renault.

      Login om te reageren
  6. sleepyj zegt

    10 juli 2015 om 18:10

    Misschien ben ik niet wijs, al het bewijs wijst ook daarop, maar ik vind dit ding leuker dan de citroen.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      10 juli 2015 om 18:24

      @sleepyj: Boe! Afwijkende meningen worden niet gewaardeerd hier!

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      10 juli 2015 om 21:00

      @sleepyj: Dit ziet er idd een stuk moderner uit, maar het is dan ook de tweede generatie. De eerste Rodeo zag er heel rudimentair uit, zoals een Mehari.

      http://img.favcars.com/renault/rodeo/renault_rodeo_1970_wallpapers_1.jpg

      Login om te reageren
  7. camber24 zegt

    10 juli 2015 om 18:16

    Want one

    Login om te reageren
  8. bas038 zegt

    10 juli 2015 om 18:23

    Elke Renault is toch wel een beetje vreemd?

    Login om te reageren
  9. potjak zegt

    10 juli 2015 om 18:34

    Symphatiek wagentje, dat van Jeep dat wist ik niet.

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    10 juli 2015 om 18:35

    Leuk ding! Lijkt wel wat op de auto die m’n vriendin laatst verkocht heeft.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      10 juli 2015 om 18:38

      @dutchdriftking: laat ik het verhaal even afmaken. De Marbella cabrio.

      Login om te reageren
  11. henkhupelschoten zegt

    10 juli 2015 om 18:35

    Wat een hans worsten mobiel zeg…

    Login om te reageren
  12. ahs1979 zegt

    10 juli 2015 om 18:36

    Ik zie in deze Rodeo toch een beetje de vader van een buitenechtelijk kind genaamd Matra-Simca (Talbot-Matra) Rancho. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Matra_Rancho
    Leuk saillant detail: productie van de Rancho werd bij Talbot gestaakt om ruimte te creëren voor de eerste Renault Espace. Wist ik nog niet….

    Login om te reageren
  13. jpo26 zegt

    10 juli 2015 om 18:53

    Er rijdt in NL een rodeo rond met een 1.4 gtt blok uit de 5. Weinig gewicht en prima pk’s

    Login om te reageren
  14. philipf zegt

    10 juli 2015 om 18:53

    Hahaha. Die zijspiegels!

    Login om te reageren
  15. FieRo zegt

    10 juli 2015 om 21:46

    Mehari blijft het origineel, mijn oude moedertje heeft er verschillende gehad en ik heb er verschillende gereden en helpen opknappen. Tuinslang erin om schoon te maken, in de winter klapperende panelen, kou en bijna verbrande rechterbeen (kachelunit). Prachtig bijna onauto waardig concept om van A naar B te komen en allerhande zooi in te vervoeren. Grappig is dat goede exemplaren nu het tienvoudige opbrengen van 20 jaar geleden.

    Login om te reageren
  16. etijn zegt

    10 juli 2015 om 21:55

    Al deze foto’s zijn trouwens van de laatste versie, de rodeo 5, niet de rodeo 4 of 6. Is het voor het verhaal niet leuk om de andere versies er ook even bij te zetten?

    Login om te reageren
  17. sulobb zegt

    10 juli 2015 om 23:43

    Dit is niet erger dan de twizzy.

    Login om te reageren
  18. dutchcorvette zegt

    11 juli 2015 om 13:28

    gewoon een merk om verdrietig van te worden..

    Login om te reageren
  19. futse zegt

    11 juli 2015 om 14:56

    Leuk artikel, onlangs toevallig tegengekomen…

    http://bringatrailer.com/2015/07/09/meharis-cousin-1978-renault-rodeo-6/

    Login om te reageren
  20. mrrallycross zegt

    13 juli 2015 om 15:40

    Kill it with fire!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North