Porsche 968 Cabrio ondergaat opzienbarende engine swap

Auteur: , 36 Reacties

Standaard kwam de Porsche 968 met een viercilinder, feitelijk een gehalveerde V8 uit de 928, die vervolgens werd opgeboord tot drie liter. Leuk, maar een Porsche hoort een zescilinder te hebben toch? Niet volgens de rechter handen achter dit wankele project.

Dat voorlaatste woord gaf wellicht al een hint naar het motorblok dat onder de kap van deze Porsche 968 schuil gaat: een wankelmotor. En dan niet het geplaagde blok uit de NSU RO80, maar het blok uit een Mazda RX-7. Een turboloos exemplaar wel te verstaan en dat betekent dat de 968 nu een stuk minder paardjes onder de kap heeft dan de 240 waarmee hij de fabriek verliet. Misschien zelfs maar een kleine 120 pk, als we op de expertise van een RX-7-rijder op Carscoops kunnen vertrouwen. De ombouw is volgens de verkoper netjes gedaan, al hebben wij zo onze vragen bij de kurk waarmee één van de rubberen slangen is afgedicht (zie foto 4).

Minder vermogen, het geluid van een op hol geslagen Dyson, een wijnkurk als afdichting en een Porsche uit begin jaren ’90, die optisch duidelijk verwant is aan de 924 uit 1976, is er misschien ook goed nieuws? Volgens de verkoper zou de auto nu een stuk beter sturen en remmen dan het origineel. Zou kunnen, maar om jezelf daarvan te verwittigen, zul je wel naar Washinton, VS, moeten afreizen om dat te testen. Ander pluspuntje is het interieur. Nu is het 968-interieur sowieso prima te pruimen, maar in deze kleurstelling is het helemaal een fijne aanblik.

Momenteel wordt de Porsche aangeboden op Ebay voor 8.995 dollar of een goed bod, maar voor een proefritje moet je zoals gezegd een behoorlijk stukkie reizen. Gewoon op ‘Buy it Now’ klikken en flink wat betalen voor verscheping mag natuurlijk ook, maar dan niet bij ons komen klagen als de auto tegenvalt. We hebben je gewaarschuwd!



36 reacties

Waarom zou je dat willen?
@dirkiii: Omdat het kan
@dizono: Ik vind het eigenlijk niet kunnen…
Terwijl er zoveel leuke wankel-mogelijkheden zijn.
Zuipt nog meer olie als een vag blok zo’n wankel, en idd waarom zou je dit nu willen.
@bofkont: leuk dat die vag-motoren tegenwoordig de referentie zijn voor olie verbruik :p
@nasty: lol 😋
heb deze porsche gehad, cabrio.. ding had domweg te weinig vermogen om het een porsche te mogen noemen. Reed wel lekker maar die viercilinder miste gewoon pk’s en koppel. Zonde.. snel weer weggedaan
@Soulmaster:
Hmmm, misschien had je deze toch wat langer moeten houden…
Nooit heeft een ‘kleiner’ model dichter bij de 911 aangesloten dan de 968. Anno 1991 had de 968 slechts 10 pk minder (240 ipv 250) dan de 911 964. Ook de koppelwaarde lag met 305 Nm amper onder die van de 911. Op circuit liet diezelfde 968 de 911 trouwens poepie ruiken. En dan had je ook variocam, een 6-bak en meer leuks dat een 911 in die tijd moest ontberen.

Toen de Boxster in ’96 kwam had deze 204 pk (en een vijfbak..), dat was weinig voor een Porsche. Maar still great fun…
Het idee is wel gaaf, maar zorg er dan wel voor dat de motor een beetje meer vermogen heeft.
Ik vind het een hele mooie wagen, maar zo?
Interieur is inderdaad erg lekker!
Als je dan zonodig moet gaan swappen als yank prop er dan een LS in.
Ik had gehoopt op de V8 van de 928. Helaas
Ik ben een groot fan van wankelmotoren, alleen jammer dat ze zoveel olie verbruiken.
Anders had het een goed alternatief kunnen zijn voor een normale motor
@agera: verbruik blijft ook aan de hoge kant, volgens mij. (Benzine bedoel ik, geen olie)
Wat een dik blok! Veel liever dan standaard!
Die 3 liter 4-cilinder is juist het leuke / bijzondere aan de 968.
Grappig maar niet nuttig. Ik heb een RX-7 gehad waarvan je in de verte zou kunnen zeggen dat hij wat weg heeft van een 944. Wankelmotor blijft apart en ik heb er nog altijd wel een zwak voor.
Je komt amper vooruit..
Nou lekker betrouwbare motor ook zo’n wankelmotor. Wel eens een RX8 willen kopen? Motors zijn meestal na een ton al naar de klote.
@schellekens006: Echt waar? Had gehoopt dat ze na 40 jaar de wankeltechnologie wel onder de knie zouden hebben. Wil graag een Rx8 voor erbij… ooit…
@Pallas: Ligt ook aan wat voor type, net zoals je bij VAG ook goede en minder goede *slechte* motoren hebt.

Over het algemeen zijn rotaries gevoelig voor een paar dingen, carbon opbouw, oververhitten en olieproblemen (laatste twee kunnen uiteraard ook normale motoren slopen). Wat meestal kapot gaat zijn de Apex seals (die zitten op de hoeken van je rotary, soort compressie ring van een cilindermotor), die kan dan je rotary housing (lees cilinderwal) beschadigen.

Dat klinkt heftiger dan het is want in principe zitten er minder breekbare onderdelen in dan bij een cilinder motor. Bovendien is een rotarymotor anders opgebouwd, namelijk in een soort van lagen die opgestapeld zijn. Dit betekend dat je bij een rebuild beschadigde lagen van de motor kan vervangen.
@reistje: Thanx. Intressant om te weten.
@Pallas: De Renesis HP is helemaal geen slecht blok. En ook niet ‘naar de klote’ na een ton. Gewoon goed onderhouden loopt dat prima door.
@E34M5Touring: klopt idd, vooral het gebruik van de eerste eigenaar is doorslaggevend.
Helaas is het wel een zeer gevoelig blok , dat juist behandeld moet worden anders idd bij een ton al Naar de klote.
@bofkont: hier heb je inderdaad gelijk in. Het is daarnaast inderdaad niet waar dat het blok altijd na 100.000 km op is. Er rijden exemplaren rond met 240.000+ km op het originele, ongereviseerde blok. Veelal zijn die exemplaren nog in het bezit van de eerste eigenaar.

Veel Renesis-blokken zijn kapot gelopen doordat Mazda zelf de verkeerde olie voorgeschreven had. Eén belangrijke tip: kijk op forums. Daar weten ze precies welke olie het beste werkt en hoe je je motor gezond kunt houden.

Een paar belangrijke tips:
– gebruik de auto NIET voor korte stukjes (dan warmen ze niet volledig op).
– zet de motor NOOIT uit voordat deze volledig warm is (niet alleen de koelvloeistof).
– trek de motor minimaal één keer per twee ritten door tot de toerenbegrenzer (zo voorkom je ophoping van roet).
– hou de olie vers. Rij nooit meer dan 10.000 km of 6 maanden met dezelfde olie.
– hou het oliepeil in de gaten. Peil het liefst om de tankbeurt om er zeker van te zijn dat er genoeg olie aanwezig is.
– rij de motor goed warm. Dit is bij alle motoren belangrijk, maar nog meer bij wankels. Blijf tot de motor volledig op temperatuur is onder de 3000 toeren per minuut.
– laat de motor niet te lang stationair draaien, wankels houden daar niet van (roetophoping).
– zet de motor niet uit als je deze binnen korte tijd opnieuw moet starten. De motor kan dan verzuipen.

Hou je je aan al deze regels, dan zal de Renesis (of elke wankel for that matter) je niet zomaar in de steek laten. Veel mensen die klagen dat de Renesis (of andere wankels) zwaar onbetrouwbaar zijn, zijn gewoon te lui om wat meer moeite te doen zodat de motor gezond blijft. Een wankel heeft nou eenmaal wat meer aandacht nodig dan de gemiddelde otto- of dieselmotor. Of je dat ervoor over hebt is natuurlijk iets wat je voor jezelf moet bepalen, net als de hogere gebruiks- en onderhoudskosten.

Dit is overigens niet alleen een reactie op jou hoor Bofkont, maar meer ook een (hopelijk) goede aanvulling op hoe het werkelijk zit met een wankelmotor. Hope you don’t mind.:)
@ej20g: Oef! Dat klinkt toch wat bewerkelijk.
Dan heb ik toch liever een mx5 dan deze ” slomotion”
Een RX8 blok ook wel 13B-MSP een evolutie van de 13B-REW van het laatste model RX7.
De RX8 mtoor was leverbaar met 192- of 238pk afhankelijk van de versie.

Het blok is natuurlijk wel veel lichter dan de originele 4 cilinder om nog maar te zwijgen over een LS swap. Zo gek is het dus nog niet hoewel hij wel flink wat koppel verliest.

Wat ik nog het vreemdste vind is dat je dan zo’n lelijke Porsche pakt voor je swap.
Had een N/A 3 rotor in gemoeten.. Dan piept niemand meer over vermogen…
Het schijnt dat dit exemplaar is uitgerust met dubbele friteus. En dat de verkopende partij de auto niet meer op eigen kracht weet te betreden. De auto is tevens voorzien van een trekhaak, waarmee een scootmobiel moeiteloos vervoerd kan worden op de bijgeleverde trailer
” En dan niet het geplaagde blok uit de NSU RO80, maar het blok uit een Mazda RX-7″

Joh…

Beetje opzichtig backlinkje dit ;)
Hoe verneuk ik mn 968……
Waarom zou je juist minder vermogen in je auto willen hebben

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).