
De duurzame verbrandingsmotor is klimaatneutraal.
Je kent Liebherr van de hijskranen, graafmachines en andere kolossen op de bouwplaats. Maar al die apparaten hebben wel een motor nodig om te werken. Daarom is het ook voor dit bouwbedrijf belangrijk om te zoeken naar een toekomstbestendige oplossing voor de uitstoot van verbrandingsmotoren. Liebherr neemt het heft in eigen hand en ontwikkelt even zelf een eigen verbrandingsmotor op een onbekende brandstof: groene ammoniak.
Dat die brandstof zo impopulair is, is onterecht. Het spul klinkt immers als een erg goede vervanger van benzine en diesel. Groene ammoniak is een geur- en kleurloos gas dat bestaat uit stikstof en waterstof. Het is klimaatneutraal omdat je het stikstof uit de lucht kunt halen en waterstof op een groene manier kunt winnen.
Volgens Liebherr kun je dit goedje makkelijk opslaan en transporteren, en heeft groene ammoniak een hoge energiedichtheid. Dat laatste wil zeggen: lekker veel vermogen uit weinig gas. Maar wat fabrikanten dus vooral leuk vinden aan groene ammoniak is de duurzaamheid.
Hoe werkt de verbrandingsmotor?
De werking van Liebherrs nieuwe plofmotor is net even anders dan je gewend bent. Het blok gebruikt twee soorten brandstof tegelijkertijd. Voor de ontsteking wordt diesel of waterstof gebruikt. Geen zorgen: dankzij een katalysator kan de groene ammoniak worden omgezet in dit startmiddel. De rest van het blok gebruikt ook de groene ammoniak.

Ook voor auto’s
Helaas, je hoeft voorlopig geen extra slang bij de pomp te verwachten met ‘groene ammoniak’ erop. Liebherr wil de verbrandingsmotor inzetten op plekken waar elektromotoren te snel leeg raken. Denk aan de mijnbouw, in grote machines en in afgelegen gebieden zonder (betrouwbare) stroomvoorziening.
Toch kan ik me voorstellen dat autofabrikanten aandachtig meekijken. Nu veel klanten hebben aangegeven nog niet klaar te zijn voor volledig elektrische auto’s, zou zo’n CO2-neutrale verbrandingsmotor een goede oplossing kunnen zijn om de CO2-uitstoot en daarbijbehorende boetes te vermijden.
Van 7 tot en met 13 april kun je zelf het torretje zien en meer informatie krijgen van Liebherr op de Bauma-(mijn)bouwbeurs in München.
Via Autobild





Misschien heb ik die biologie les gemist, maar bij verbranding van wat dan ook komt toch altijd CO2 vrij.
Verder lijkt mijn dat er ook nog steeds motorolie in dat ding moet voor smering, en er verbrand altijd wat motor olie mee bij een draaiende motor.
Klopt je hebt iets gemist. NH3 bevat geen koolstof. (C) dus uit NH3 kan je geen CO2 maken…
Ok, niet de biologie les gemist, maar vergeten bij het plaatsen van mijn reactie. LOL.
P.S. maar echt milieu en mens vriendelijk kan je ammoniak niet noemen, kijk maar naar de labels op een drukhouder.
Om die reden had hij misschien beter kunnen opletten bij scheikunde…
De motorolie ter smering is relatief gezien zo weinig, daar zou je je niet druk om moeten maken. En een goede motor verbrandt als het goed is geen olie
Bij verbranding komt er waterstof en stikstof vrij. Dat laatste is een tikkie problematisch in Nederland…
Je hebt ammoniak nodig om dit te laten werken. Dat is weer een probleem binnen de veehouderij. Daar hebben we een overschot aan ammoniak. Die uitstoot zorgt weer voor stikstof.
Wat ze hier dus voorstellen is om hetzelfde proces te volgen, maar dit te gebruiken in een verbrandingsmotor. Dus ke zet dat proces zinvol in. Vergelijk het met affakkelen van gas. Dat is belastend voor het milieu. Je kan het ook als LPG in een auto stoppen. Dan heb je onderaan de streep hetzelfde effect. Bijkomend hoeven die kilometers niet op benzine afgelegd te worden en daar zit je winst.
Stikstof is een verzamelnaam. Het gaat erom welke specifieke stifstof(-oxiden) er vrij komen.
Ze kunnen beter sans biezel rijden. Grinnik…
Mooie techniek, mooie vormgeving. Lijkt wel een ontwerp van Dieter Rams (Braun, inmiddels 92 jaar).
Misschien iets voor de Panzerkreuzers van de Duitse autofabrikanten
Het probleem wat de verbrandingsmotor nu heeft is precies hetzelfde waarom stoomlocomotieven destijds ten dode waren opgeschreven: efficiëntie. Met de komst van veel betere en goedkopere accu’s is er simpelweg geen technische maar vooral economische reden meer om verbrandingsmotoren nog toe te passen voor het gros van de vervoersmiddelen voor de weg.
Dus geniet er nog even van zolang het kan, maar deze laatste strohalm gaat ook niet helpen.
Ja die nieuwe en goedkopere accu´s zijn echt wel geweldig.
300kWh opslag voor de helft van de prijs.
Ook die nieuwe electromotoren zijn ongezien.
Bijna de helft kleiner in formaat, gewicht, stroomverbruik en prijs maar wel dubbel zoveel vermogen.
Tesla gaat er de nieuwe Roadster mee produceren.
Ze wachten wel al 8 jaar op de accu´s en motoren
Als die er ooit zouden komen, ben ik het helemaal met je eens. Voorlopig zijn batterijen alleen nog reeel geschikt voor fietsen, personenauto’s en een klein vrachtwagentje. Bij zwaardere toepassingen blijft die motor nog wel een tijdje. Of ammoniak dan echt de heilige graal is? Ik vraag het me af; het is nogal schadelijk/gifitg voor mensen, en wil eigenlijk niet echt lekker branden. Daarnaast is NOx uitstoot wel echt een uitdaging, alhoewel dat met nabehandeling wel op te lossen is.
En het artikel zegt geurloos? Allesbehalve!
Ik snap dit soort alternatieve brandstoffen (groene ammoniak, efuels) voor de “wanneer het echt niet anders kan” gevallen niet zo goed. Heel lang was het volkomen acceptabel dat heel het wagenpark op fossiele brandstoffen reed. Nu hebben we met elektrisch een veel efficiëntiere aandrijving die ook van het ene op het andere moment naar duurzame energie kan wisselen. Waarom is het dan niet gewoon Ok dat die ene procent voertuigen die echt niet elektrisch kunnen, dat die op fossiele brandstoffen blijven rijden?
Omdat het al met al toch nog wel een aardige hoeveelheid is. Scheepvaart: 3% van alle CO2 wereldwijd. In treinen en machines (NRMM) wordt toch ook nog wel aardig wat verstookt. Maar ben het wel met je eens, je kan beter zo hard mogelijk werken aan alles wat een beetje te doen is, dan ploeterend proberen om Alles om te krijgen.
Een alternatieve groene brandstof kan je vaak traploos bijmengen met fossiele brandstoffen. Zo kan de transportsector naadloos afstappen van fossiele brandstoffen zonder momentane miljardeninvesteringen van relatief kleine bedrijven. De tendens naar nieuwe verantwoorde energie oplossingen is hierin essentieel, zoals hier de Liebherr motor. Waarvan het mij nog even onduidelijk is of het nu vonk- of compressie-ontsteking is. Dual fuel is eigenlijk altijd pilot-compressie-ontsteking, maar compressie-ontsteking in combinatie met ammoniak en waterstof pilot heb ik nog niet eerder gezien.
Ammoniak vormt bij kamertemperatuur giftig gas en is niet bepaald geurloos, wel kleurloos. Benieuwd of overheden dit in tankstations zouden toestaan.