• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is Tesla haar ‘Ringrecord meteen weer kwijt?

Auteur: machielvdd, gepost 5 juni 2023 om 21:02 – 29 Reacties

Is Tesla haar 'Ringrecord meteen weer kwijt?

Het lijkt erop dat ze bij Tesla niet lang kunnen genieten van hun kersverse ‘Ringrecord.

Elektrische auto’s kunnen bloedsnel zijn, maar je koopt ze niet om ermee het circuit op te gaan. Daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt. Het ‘Ringrecord voor elektrische productieauto’s is daarom ook totaal niet relevant. Toch zijn er fabrikanten die dit record graag in handen hebben, want het is wél een mooi PR-verhaal.

Het record was tot voor kort in handen van Porsche, die dol is op records. Ze pakken bijvoorbeeld allerlei gekke records, zoals de hoogste snelheid in een gebouw. Een ‘Ringrecord wil je dan natuurlijk ook niet laten liggen.

Tesla aasde echter ook op dit record, met succes. Zoals we gisteren schreven is de Model S Plaid nu de snelste elektrische auto op de Nordschleife. De Tesla klokte een tijd van 7.25.231, maar liefst 8 seconden sneller dan de Porsche Taycan Turbo S.

Laat Porsche dit op zich zitten? Zeker niet. Sterker nog: het record zou alweer verbroken zijn. Daar hint Misha Charoudin naar in een Instagram-post over het record van Tesla. En hij kan het weten, want hij ziet het als Nürburgring-bewoner allemaal onder zijn neus gebeuren.

Als Porsche inderdaad alweer een nieuwe recordtijd genoteerd heeft, dan is dat waarschijnlijk met een nieuwe topversie van de Taycan. We weten dat die er aan zit te komen, want er zijn al spionagebeelden van een Taycan met een grote spoiler.

De allesovertreffende trap van de Taycan gaat mogelijk Turbo GT heten en krijgt naar verluidt niet twee, maar drie elektromotoren. Daarmee zou de auto meer dan 1.000 pk krijgen. Oftewel: het wordt een echte Model S Plaid-killer. Die de Tesla dus mogelijk al verslagen heeft voordat hij überhaupt geïntroduceerd is

Ook interessant!

  • Supersnelle Taycan
    Supersnelle Taycan pakt Tesla en Lucid aan
  • Gespot - Kermitgroene Porsche Taycan GTS
  • Prior geeft Porsche Taycan een widebody
    Prior geeft Porsche Taycan een widebody
  • Taycan passeert Panamera en meer Porsche feitjes over 2022 verkoop
    Taycan passeert Panamera en meer Porsche feitjes over 2022 verkoop

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Porsche, Tesla

Vorig bericht: « Schoonvader Verstappen verliest racismezaak, moet miljoen dokken
Volgend bericht: Kabinet jaagt elektrische autorijder terug naar benzine »

Lees Interacties

Reacties

  1. Breinstein zegt

    5 juni 2023 om 21:22

    Rimac is ook al gespot op de Ring, dus record van Porsche zal niet lang staan.

    Login om te reageren
    • vondudenstein zegt

      5 juni 2023 om 22:56

      Rimac maakt ook 4 door saloons?
      Dat wist ik niet

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        6 juni 2023 om 06:34

        Ja en Porsche verkoopt die als Taycan ;-)

        Login om te reageren
      • Breinstein zegt

        6 juni 2023 om 07:46

        Als je de tekst gelezen had ging het om ‘Ring record voor elektrische productie auto’s’. Dus de volgende keer dat je iemand wilt verbeteren, zorg dan dat je weet waar het over gaat.

        Login om te reageren
  2. welkom101 zegt

    5 juni 2023 om 22:27

    Het is geen productie auto als hij nog niet in productie is

    Login om te reageren
  3. THSD zegt

    5 juni 2023 om 22:33

    Ben benieuwd of Lucid het ook gaat proberen.

    Login om te reageren
    • seabase90 zegt

      5 juni 2023 om 23:38

      Met hun 6 ton wegende air?

      Login om te reageren
      • THSD zegt

        6 juni 2023 om 00:05

        @seabase90
        Waarom niet en overdrijven is ook een vak he, tenzij jij iets anders verstaat onder een “ton”.
        De tesla model S plaid is 200kg lichter en de porsche taycan turbo s is zelfs maar 100kg lichter.

        Login om te reageren
  4. Exit Luminar zegt

    5 juni 2023 om 23:09

    EV´s zijn lompe bakken als je het mij vraagt, ze wegen veelste veel. Snelle tijden maken ze, omdat het gasrespons snel is, maar echt sportief rijden zullen ze niet gauw doen. Ik hoop van harte, dat alternatieve brandstoffen, de verbrandingsmotor zullen redden.

    Login om te reageren
    • Jagris zegt

      5 juni 2023 om 23:44

      Ik denk dat er voor beide een toekomst is. Die accupakketten zijn momenteel nog zwaar, maar wacht maar totdat de energiedichtheid verhoogd kan worden, waardoor kleinere accu’s ook al een redelijk goede actieradius geven. Dan hoeven ze bijvoorbeeld geen 2000kg meer te wegen.
      Ik hoop dat de brandstofmotor vooral blijft voor de sportauto’s. Die standaard driecilinders en viercilinders ga ik echt niet missen.

      Login om te reageren
      • Paul58 zegt

        6 juni 2023 om 00:30

        Dat laatste is zo treffend. Ik lag me altijd de ballen uit m’n broek om iemand die zegt; bah dat elektrisch rijden is helemaal niks, ik zou het never nooit kopen gezien het gebrek aan (mooi) geluid. En dan zelf een vw polo diesel rijden. Een mooie 6+ cilinder motor zou ik ook verkiezen boven een ev. Echter ga je een vw Passat 1.6 vergelijken met een model 3 of i4 dan veel liever de BEV.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          6 juni 2023 om 08:44

          Dat snap ik niet, meer cilinders betekent een rustiger loop en minder toeren hoeven maken om vermogen te kunnen leveren en daarmee dus ook minder geluid. Een 12 cilinder in een Mercedes of Rolls Royce is bijna net zo verfijnd als een elektromotor.

          Login om te reageren
        • Paul58 zegt

          6 juni 2023 om 08:53

          *lach

          Login om te reageren
        • grrrrrene zegt

          6 juni 2023 om 09:34

          Hij heeft het specifiek over sportauto’s, daar liggen doorgaans geen 1.6jes of diesels in.

          Verder klopt het wel dat met een hogere energiedichtheid de accu’s lichter worden. De EV staat dan ook nog maar in de kinderschoenen. Met een lichter pakket worden het ook lekkere auto’s om mee te rijden, al moeten we ook niet overdrijven: het zwaartepunt van een EV ligt extreem laag en fabrikanten zijn erg goed geworden in het “verbergen” van gewicht. Ik verbaas me er iedere keer weer over hoe “lichtvoetig” een Porsche Cayenne Turbo S bijvoorbeeld over de Nordschleife racet.

          Login om te reageren
        • joki zegt

          6 juni 2023 om 17:01

          Hm, Alpine110 had dacht ik een 4 cilinder 1.6l blok, Lotus Elise oorspronkelijk een 4 cilinder, 1.8l van Toyota dan nog. Dus niet te snellachen… Nog wat voorbeelden? Caterham, Ariël Atom,Honda S2000en ga zo maar door. Toyota Yaris GR doet het wel met een driecilinder. Toch niet de minste als het om sportwagens gaat. Die viercilinders draaien misschien wat minder mooi, maar houden wel het gewicht laag!!!!

          Login om te reageren
    • Turbo S zegt

      5 juni 2023 om 23:49

      Volledig mee eens.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      6 juni 2023 om 06:37

      Zeiden ze dat niet ook over vierwielaandrijving, turbo’s en automaten?

      Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        6 juni 2023 om 12:34

        Vast. En dat klopt ook nog steeds.

        Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      6 juni 2023 om 07:25

      Iets verbranden = fijnstof. We gaan naar een wereld waar niks meer verbrand wordt. Duurt nog wel een paar 100 jaar.

      Overigens zal ook alternatieve brandstof eraf gaan. Dan zou je op waterstof kunnen rijden, niet zoals in de mirai enzo, maar door het te verbranden.

      Login om te reageren
  5. jippie zegt

    5 juni 2023 om 23:13

    Het wachten is op BYD

    Login om te reageren
  6. KritischeKoen zegt

    6 juni 2023 om 00:58

    “Elektrische auto’s kunnen bloedsnel zijn, maar je koopt ze niet om ermee het circuit op te gaan.” Hoezo?

    “Daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt.” Hoezo?

    “Het ‘Ringrecord voor elektrische productieauto’s is daarom ook totaal niet relevant.” Hoezo!??

    Login om te reageren
    • De Meester zegt

      6 juni 2023 om 06:39

      Zodat Koen kritische vragen kan stellen.

      Login om te reageren
    • melcon zegt

      6 juni 2023 om 08:38

      Dat zijn toch aardig retorische vragen die je daar stelt…
      “Elektrische auto’s kunnen bloedsnel zijn, maar je koopt ze niet om ermee het circuit op te gaan.” Hoezo?
      Zal ik het voor je samen vatten ;-)
      Circuit rijden doe je over het algemeen langer dan 10-20 rondjes (of in het geval van de ring 3-4).
      Gewicht, massa wil rechtdoor, meer massa is meer neiging tot rechtdoor willen.
      Gewicht nogmaals, dit moet je ook voor elke bocht afremmen, hoge belasting op remmen en elektromotor.
      En nog een keer gewicht, op de standaard eco banden die onder de gemiddelde elektrische auto zitten ga je niet heel ver komen voor ze gaan smeren. (zal voor de plaid minder van toepassing zijn, die staat vast op beter rubber)
      Elektrische auto’s springen vaak in beperkte vermogensmodus bij circuit gebruik vanwege teveel warmte ontwikkeling, hangt er een beetje vanaf hoe de belasting is of je dit haalt voor de accu leeg is.
      Eenmaal de accu leeg kun over het algemeen niet snel genoeg laden om later nog een sessie te kunnen rijden (accu is heet dus laadsnelheid is beperkt).
      Daar kun je uiteraard nog beleving aan toevoegen, de meeste mensen die op het circuit rijden doen dat voor hun plezier (ongeacht of je dat als vrij rijden doet of voor je werk). Je kan daar uiteraard van zeggen dat dat met een elektrische auto ook moet lukken om plezier te hebben maar uiteindelijk heb je meer plezier als je meer beleving hebt en niet totale stilte terwijl je flink loopt te boenderen op het circuit en niet eens hoeft te schakelen. Na 5/6 keer in dezelfde achtbaan is de lol er ook wel vanaf.

      “Daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt.” Hoezo?
      Daar zijn ze inderdaad letterlijk niet voor gemaakt, vanwege de lage energiedichtheid en het hoge gewicht van van de gebruikte energie opslag (chemische batterij) is alles bij een elektrische auto gericht op efficiëntie en een zo laag mogelijk verbruik. Een Rimac is hier wellicht een uitzondering op, de taycan en de plaid in elk geval niet.

      “Het ‘Ringrecord voor elektrische productieauto’s is daarom ook totaal niet relevant.” Hoezo!?? Zie bovenstaand ;-) Maar vooral omdat het ring record voor elektrische auto’s alleen iets zegt over hoeveel tijd deze terug wint op het rechte stuk t.o.v. wat deze verliest in de bochten.

      Overigens, veel van bovenstaande punten gaan uiteraard ook op voor brandstof aangedreven auto’s, een Bugatti Veyron is ook niet bepaald een circuit tijger met zijn monster gewicht. En een Opel Astra ga je het ook niet mee redden om een lekker dagje circuit te doen.

      Login om te reageren
  7. stefan82 zegt

    6 juni 2023 om 06:59

    Waarom Porsche? Rimac is ook een productieauto inmiddels toch? Waarom is dat niet gewoon het nieuwe record?

    Daarnaast is de Plaid lang en breed te koop en het track package inmiddels ook te bestellen via de shop van Tesla.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      6 juni 2023 om 07:26

      Het is niet zomaar een EV die rond moet, het is een 4 door saloon. En dan kan je straks nog record pakken voor de ev hatchback, ev crossover, ev wagon, ev fiets.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        6 juni 2023 om 08:46

        Precies. Nürbergring verkoopt graag zoveel mogelijk records in zoveel mogelijk categorieën.

        Login om te reageren
  8. Wolflow zegt

    6 juni 2023 om 08:48

    Maisto en Nikko hebben de baan ook al gereserveerd begreep ik

    Login om te reageren
  9. Wolflow zegt

    6 juni 2023 om 08:53

    Weer een uitvoering van Porsche waar je heel hard genept wordt: onder de kap is geen turbo te bekennen.
    Deze oplichterspraktijken zijn helaas schering en inslag tegenwoordig.
    BMW, Mercedes en anderen doen er volop aan mee met type aanduidingen die cylinder inhoud niet meer reflecteren.

    Login om te reageren
  10. 87sandyd zegt

    8 juni 2023 om 12:11

    Micha laat ook even duidelijk blijken in zijn post dat Tesla vermoedelijk weer eens vals gespeelt heeft.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North