Ja, er komt een X3 M, X4 M, M2 en M5 AWD

Auteur: , 64 Reacties

BMW's baas van de M-divisie, Franciscus van Meel, heeft een boekje opengedaan over de mogelijke toekomst van de Beierse feestcommissie.

30 jaar BMW M5

Zo heeft de Nederlander, die nog maar kort bij M GmbH in dienst is, aan Auto Express verteld dat het zomaar zou kunnen dat de volgende M5 en M6 vierwielaandrijving gaan krijgen. Niet per se om concurrentie te bieden aan de Audi RS6 (standaard Quattro) en Mercedes (optioneel AWD op de AMG-S), maar om de immer groeiende hoeveelheden pk’s en Nm’s te kunnen beteugelen. Die theorie snijdt op zich hout, als je nagaat dat de M5 30 Jahre al 600 pk’s onder de kap herbergt.

Van Meel, die saillant genoeg eerder werkzaam was bij Audi’s Quattro-divisie, benadrukt daarbij wel dat een mogelijk AWD-systeem nog steeds de nadruk legt op de RWD. Het toefje voorwielaandrijving dat wordt toegevoegd dient echt alleen ter ondersteuning van de aandrijving op de achteras, en we hoeven dan ook niet aan een 50/50 koppelverdeling te denken. Een volbloed-AWD zoals de Audi RS6 zal de mogelijke M5 met vierwielaandrijving dan ook niet worden.

Geen Touring-versies M3 en M5, wél X3 M en X4 M

Naast het nieuws omtrent de aandrijving meldt Van Meel dat we Touring-versies van zowel de M3 als de M5 kunnen vergeten. Amerika (BMW M’s grootste markt) en China zitten niet te wachten op gepeperde BMW stations en dus kunnen ook wij West-Europeanen naar dergelijke versies fluiten.

Verder meldt de Nederlander, in tegenstelling tot z’n voorganger, dat M-versies van de X3 en X4 interessante opties zijn, maar harde uitspraken deed de baas er niet over. Gezien het succes van de X5 M en X6 M zou het echter geen hele rare move zijn.

Over de mogelijkheid van een M7 is verder met geen woord gerept, maar van de M2 (die de 1M Coupé opvolgt) wisten we uiteraard al dat-ie eraan zit te komen.



64 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Gadverdamme, moet dat nou weer…

Ga toch weg met die lelijke hokken en maak gewoon de M3- & M5 Touring!
@thomcarspotter: iets met afzetmarkten dunkt mij.
@str8six: ja, want een snelle stationversie van een sedan maken is echt heel erg lastig. De afgelopen jaren heeft BMW er maar twee keer een in productie genomen: de E34 en de E61.

Ook als je kijkt naar de concurrentie, is een snelle stationwagon bouwen erg omslachtig, kijk maar naar Audi, Mercedes-Benz, Volvo, Saab, Cadillac, Jaguar…. Ehhh… Oh nee…

Kom op BMW, maak de M3 en M5 Touring: je gaat ze verkopen en je maakt er nog goede sier mee ook bij de liefhebbers ;-)
@gtwillem: nee het is niet lastig. Ik zeg ook zeker niet dat ik een x3/x4 prefereer boven een m3/m5 touring. Alleen zijn de grootste afzetmarkten voor BMW, USA, Azië waar ik voor het gemak ook Rusland even bijtel. En die zitten niet te wachten op tourings of stations in wat voor vorm dan ook. Maar op SUV’s, dus hoe zuur het ook is voor ons Europeanen (lees: station-adepten) snap ik de keus van BMW wel.
@thomcarspotter: juist precies dat dus!
@thomcarspotter: Inderdaad, als er nou iets lekker is is het wel een zwaar gepeperde station! Niet een lelijk lomp, hoog en zwaar hok proberen snel en sportief te maken. Maarja de Chinezen hebben het voor het zeggen tegenwoordig.
@thomcarspotter: Krijgen we eindelijk afwisseling. Voortaan niet alleen gestolen RS6’jes, maar ook gestolen BMW’s die in de hens worden gezet na een overval/ramkraak.
M2 zal wel t beste verkopen tussen al die andere
@speedzz: ik kijk er ook het meeste naar uit!
Eigenlijk kan alleen de M2 mij boeien, de rest is een schande voor die badge..
veel gewicht veel opties en veel peekaas ..
en groter moeten ze .. veel groter en lomper ..
en comfortabeler ..
gewoon alles wat vooral “onsportief” is ..

dat kan je in Europa nml het best als “sportief” op de markt flikkeren ..
Ik ren pas naar de dealer als de M2 Active Tourer op de markt komt
Wel die verdomde SUV’s maar geen Tourings…. Ongelofelijk. Want die X4 loopt zo fantastisch… Tijd om de nick aan te passen naar @XFR-S Sportbrake. M, je was zo leuk. Nu gedegradeerd tot marketinglabel voor zeecontainers. En sierlijstjes voor je 2 serie paus mobiel.
@e34m5touring: blijf maar gewoon bij je huidige nick om die prachtige Touring in ere te houden!
@ej20g:

vind die smalle niertjes toch net effe chiquer ..
Goed bezig BMW!
@rufctr01: Yeah wright
Ik vind dit wel raar dat Bmw geen touringvarianten wil leveren in M…
Mercedes doet dit wel en als ik een C of E amg zie, dan is het vaak nog de touring…
En Audi doet enkel maar avants.. Dusja..
Tsja de X3 M en X4 M zou ik niet toejuichen, de M2 wel en voor wat betreft de M5 AWD; het hoort natuurlijk niet maar zolang het een optie blijft vind ik het best, misschien dat ze de noodzaak voelen om de Duitse bladen die veel geilen op Audi en nikszeggende sprinttijden de mond te snoeren.

Laatst nog zo’n test gelezen waar de M5 werd weggezet als een soort anachronisme tegen de E AMG S en RS6, want trager op de 0-100 yo! Het stomme was dat er ook rondetijden op IIRC Hockenheim gemeten waren en wie was daar met vrij grote marge de snelste…juist ja.
@jaapiyo: feit is dat jij, ik de rijke zakeman op de hoek en iedereen die geen Rosberg of Hamilton heet 100x meer aan een 4wd -600pk sterke sedan/touring heeft dan rwd. Leuk hoor dat die ene klant er ietsje sneller mee is op het circuit. Maar in de echte wereld is het asvalt geen brede biljartlaken maar een hobbelige weg met gladde strepen, zijn er geen kerbstones maar paaltjes, bermen en vangrails, en is die brede uitloopstrook een boom of een tegenligger. Ik, en iedereen die hier schrijft, zou voor zijn dagelijkse verkeer, met regen, en sneeuw en viezigheid veel meer hebben aan tractie en grip in plaats van wilde driften en wielspin. Tracktijden bij deze auto’s.. Ik maak me nog meer zorgen om de vorm van de richtingaanwijzer! Hoe ze op de weg rijden is het belangrijkst, met regen en alle narigheid die daarbij hoort.
@lambo4all: feit is vooral dat je (niet specifiek tegen jou gericht, meer je in het algemeen) beter eerst kunt leren rijden met een 7 kloon of een mx5 racer oid. En dat je daarnaast aan een ruime, veilige, comfortabele auto met 300 pk meer dan genoeg hebt om dom te doen op de openbare weg…M modellen hebben dan ook allemaal teveel pk’s en koppel en vooral veel teveel gewicht om echt leuk te zijn op de openbare weg. Dat het dan ook nog een onooglijk hok is dat een dramatisch zwaartepunt heeft maakt dan ook geen reet meer uit.
M van money, marketing, en MORE! En al heel lang niet meer van motorsport.
@w0o0dy: De M van melken.
2 jaar na introductie zal blijken dan 90% van alle M5 met AWD besteld wordt. Zie je bij de Porsche 911 ook.
Ik zie liever dat ze M tourings maken
Als dat AWD een optie wordt op de M5 juich ik dat wel toe. Mercedes blaast Audi al weg met de AMG-S modellen, dan kan BMW niet achterblijven.

Verder vind ik ook dat het M-label te grabbel wordt gegooid. Prima als er snelle SUV’s worden gebouwd, maar hang daar dan niet het M-label aan. Verkopen doet het toch wel. En doe ook eens een keertje niet wat die vettige Amerikanen en die loempiadraaiers willen. Europeanen bestaan ook nog.
via Android app
@berlinetta: Er staan 2 dragracefilmpjes tussen een E en een RS6 op YouTube, bij de ene start de E63 AMG-S iets eerder en behoudt hij die voorsprong net, bij de andere wint de RS6 nipt. Het is bijzonder om te zien hoe die twee exact even snel zijn. Van ‘blaast weg’ is alleen geen sprake.
@knipperlichtje: Ik heb ook wel een aantal filmpjes gezien waar de RS6 toch altijd als laatste eindigt, zelfs tegenover de M5. Maar goed over de betrouwbaarheid van die filmpjes valt te twisten. Als BMW nu ook met AWD komt, snap ik niet meer zo goed wat het USP van een RS6 is. Is dat de mooie afwerking in het interieur?
@berlinetta: ik denk dat in deze klasse vooral smaakgebonden gekocht wordt. Op een gegeven moment heeft iemand bedacht dat er een RS6 moet komen en kijkt dan niet meer naar een andere auto om. Zelfde voor de M5, E63, XFR-S en wat er nog meer gaat komen. Goede marketing op de lange termijn vormt dus eigenlijk het USP.
De magie is bij BMW (M) er inmiddels wel van af voor mij. Doet pijn dit.
Jammer en begrijpelijke degradatie van een magistrale letter. M was voor mij altijd iets bijzonders. Exotische techniek en briljante rijeigenschappen op basis van goed sturende auto’s voor een prijs onder die van de échte exoten.

Sowieso is BMW al lang niet meer het bijzondere merk dat het was, maar ze verkopen telkens meer. De businesscase begrijp ik, maar als liefhebber is het moeilijk te begrijpen.

Het enige merk dat het écht goed begrepen heeft Porsche. Cayenne Turbo’s, Panamera diesels en hybrides voor de aantallen. GTS, GT3 en RS modellen die je daarmee financiert. Die balans moet BMW (M) gaan vinden.
@gtwillem: Hoewel ik vind dat Porsche zichzelf helemaal te grabbel gooit met die tractors die ze tegenwoordig bouwen, het geld dat ze daarmee verdienen gebruiken ze inderdaad wel om nog pure sportwagens te kunnen bouwen. Het zou mooi zijn als BMW het M-label inderdaad ook zo puur mogelijk hield. Kost wat, maar ze verdienen toch genoeg. Helaas wordt BMW AG gerund door aandeelhouders en niet door autoliefhebbers.
@berlinetta: BMW wordt voornamelijk door de Familie Quandt, dus daarmee des te veeemder dat de merkwaarden zo te kladden zetten.

Wendelin Wiedeking heeft met de introductie altijd aangegeven dat Porsche moet diversificeren om door te kunnen groeien, zolang de modellen wel een aantal merkwaarden deelt met de bekende échte Porsches, maar er moeten image builders en speciale modellen zijn die de merkwaarden 100% in stand houden of zelfs overtreffen.
@gtwillem: En de familie Quandt houdt in tegenstelling tot ‘random’ aandeelhouders níet van geld?
@lekkaah:

wat moeten die lui met geld dan ??
een dikke BMW kopen ofzo ??

of een diamant .. of een nieuwe xbox .. of heel veel bier ..
@lincoln: Geld wat binnenkomt er direct weer uitknallen doet 98% vd wereldbevolking al.. En daar spelen slimmere mensen weer op in.. Zoals de familie Quandt. Wie staat er dan aan de goede kant van de bar?
@lekkaah:

werk jij bij de nationale rekenkamer ??
@lincoln: de kandidatuur steunen van de nieuwe Duitse president bijvoorbeeld, of ga ik nu te ver (terug) ;)
@lekkaah: zeker, omzet en winst zijn erg belangrijk. Maar vaak zie je dat bij familiebdrijven dat er naast pecunia meerdere dingen meespelen.

Geld is een drijdveer, maar BMW heeft op zijn eigen kenmerken juis erg goed gescoord. Zakelijk verantwoorde auto’s met mooie techniek en dijne rij eigenschappen. BMW en M hebben jarenlang zich aan een echte visie gehouden, welke nu een beetje te frabbel gegooit lijkt te worden.
@berlinetta:

de fam.Quandt zijn uitermate slimme zakenlui ..
dat zijn de mensen die gezorgd hebben dat het nu geen MB heet ..
vind het altijd heel bijzonder dat zoiets onbenulligs als een automerkje zoveel emoties kan oproepen ..

heb er ronduit plezier in als ik zie dat een verchroomt plastic logootje daar ook toe in staat is ..
via Android app
@lincoln: eensch, er is hier ooit gezegd: ‘BMW is een bedrijf, en geen instantie voor het behoud van Beiers erfgoed’ Dat vond ik wel een mooie zin.
Een m5 met awd… Man man man, hier word ik toch echt niet vrolijk van
Ik zit nog altijd te wachten op die M3 en M5 Touring die niet gaan komen. De rest kan me gestolen worden, alleen de M2 zal wel een leuk bommetje worden.
@ej20g:

wat is sportiever .. een 8 of een 9 traps automaat ??
@lincoln: Een CVT natuurlijk! De écht sportieve jongens hebben oneindig veel versnellingen.
@ej20g: cvt; koop een dafje!
@e1000bmw523i: hoe leuk ik Dafjes ook vind, ik blijf liever bij mijn fijne handgeschakelde vijfbak.
///M=$?
@marinepower: nee, €…
Het is natuurlijk een stuk veiliger in de regen, maar wel jammer dat we minder banden sporen op de weg gaan zien.
@v60polestar:

zeker jammer joh ..
via Android app
AWD vind ik geen probleem, kijk wat er in de loop der tijd met de vermogens is gebeurd. Model F10 (de huidige) produceert 2x zo veel pk’s als model E28. Dan loop je toch tegen beperkingen aan.
Wahaha en nu is 4 wiel op eens wel goed. Concurreren tegen de rs6 zal moeilijk worden.
@dtm01: Het zal zeker moeilijk worden, maar ik kan me niet herinneren dat de RS-modellen op sportief gebied ooit veel beter waren dan de M-modellen.
@dtm01:
4 wielen is al sinds het tijdperk van de koets the way to go..
4 wielaandrijving blijft iets voor mensen die niet kunnen rijden en de boerderij..
Foutje in het artikel.

De RS6 doet tot 90% vermogen achterwielaandrijving met zn middendifferntieel quattro systeem. Of andersom max 70% naar voren. De standaardverhouding is 40/60.

50/50 is wat audi toepast bij de dwargeplaatste motoren omdat alleen de haldex opstelling dan past die volvo en mercedes bij de a45 amg ook gebruiken. Bij de nieuwe tt en rs3 zit er een haldex van de 5e generatie waarbij je het vermogen naar de achterwielen zelf kan reguleren
Jarenlange afkeer jegens 4WD en nu omdat Mercedes Audi gevolgd heeft, wil BMW dat ook. Tja, waarom ook niet.
Dood zonde
@mrrallycross:

LOL .. wat is jouw leeftijd ??
@lincoln: dat mag ik niet zeggen op internet van mijn moeder ;) dood zonde dat m gelinkt wordt aan van die zeecontainers.
X4 ??? Haha, ik heb blijkbaar iets gemist van de marktpenetratie van BMW.
De echte vraag is, komt er een M2 Active Tourer?
iedereen maakt zich druk, niemand kan er 1 betalen
Een M5 X drive? Zorg maar eens dat die motor als een echte V8 klinkt want het klinkt nu voor geen meter. De V8 AMG klinkt retegoed. Ik ben een echte BMW man maar die motorgeluiden van nu…..crap!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).