• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Veroorzaakt directe benzine-inspuiting uitstoot des doods?

Auteur: jaapiyo, gepost 17 juli 2016 om 17:17 – 50 Reacties

smoke-m-if-u-got-m


Uit onderzoek blijkt dat we ons wellicht vergalopperen in de zoektocht naar extra kilometers per liter brandstof.

Het gerucht dat de aarde langzaam warmer wordt en het einde aan de olievoorraad nopen ons tot harde maatregelen om de verbranding van fossiele brandstoffen te beperken. Een van die maatregelen is het alsmaar zuinige maken van de motoren in onze automobielen.

Uit onderzoek van Naomi Zimmerman en haar minions van de Carnegie Mellon University schieten we ons doel wellicht voorbij waar het gaat om het terugdringen van de koolstofdioxide-uitstoot. Een van de technologiën die we hiervoor inzetten is namelijk directe benzine-inspuiting. De afgelopen jaren is de verkoop van auto’s met dergelijke motoren enorm gestegen.

stat

De techniek leidt volgens Naomi echter tot een hogere uitstoot van die vervelende kleine partikels waar je zoveel over hoort dezer dagen. Deze kleine partikels zijn niet alleen slecht voor de menselijke long, maar zorgen zelf ook voor tropische temperaturen op onze blauwe planeet. Puur qua aardse opwarming moeten motoren met directe benzine injectie in plaats van de oude vertrouwde multipoint injectie volgens het onderzoeksteam zo’n 9% minder brandstof vereisen om gelijk te spelen met de oudere motorengeneratie.

In koudere klimaten is de situatie nog ernstiger, omdat daar vaak benzine met meer aromaten verkocht wordt zodat motoren beter starten in de koude. Deze aromaten zorgen echter voor nog meer kleine roetpartikels in de uitstoot. Daarom ligt het ‘opwarm-breakeven-punt’ in kille klimaten nóg hoger: Zo’n 15% minder benzineverbruik zou vereist zijn voor motoren met directe benzine-injectie. Hierbij valt wel de feitelijke aanmerking te maken dat Naomi nog nooit een auto heeft gehad. Dat geeft te denken…

Een mogelijke oplossing voor dit probleem zijn partikelfilters op benzinemotoren. Op diesels is het inmiddels al gemeen goed om zo’n dure filter in je uitlaat te hebben, maar benzinemotoren hebben die dans vooralsnog ontlopen. Wel is bekend dat Mercedes al een tijdje aan het testen is met een S500 uitgerust met een partikelfilter en dat deze mogelijk standaard wordt uitgerust op het facelift-model van de huidige S. Wen er dus maar vast aan dat zo’n ding in de nabije toekomst ook op jouw auto zit.

Ook interessant!

  • Goedkoopste benzine van Nederland
  • Noorwegen haat benzine- en dieselauto nu echt
    Noorwegen haat benzine- en dieselauto nu echt
  • Record: een liter benzine was nog nooit zo duur
  • handeltje goedkope benzine
    Politie waardeert handeltje in goedkope benzine niet

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

milieu, roetfilter, Techniek, uitstoot

Vorig bericht: « Het ouderwetse instructieboekje gaat nu écht dood
Volgend bericht: Jacky Kennedy had prachtige Lincoln Continental Convertible »

Lees Interacties

Reacties

  1. theyoungsaablover zegt

    17 juli 2016 om 17:22

    Heuj bof ik met mijn dikke 1.4 monpoint #Peugeot205

    Login om te reageren
    • nasty zegt

      17 juli 2016 om 19:34

      @theyoungsaablover: in hoeverre je met zoiets kan boffen natuurlijk…

      Login om te reageren
      • theyoungsaablover zegt

        17 juli 2016 om 19:38

        @nasty: met 0 naar 100 in 10 seconden hoef ik niks te klagen voor 3 tientjes in de maand en amper onderhoud

        Login om te reageren
      • xiran zegt

        17 juli 2016 om 22:33

        @nasty: 75 pk op 750 kg is niet slecht.

        Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        17 juli 2016 om 22:33

        @nasty:
        Proleet hoe rijdt je fiets?

        Login om te reageren
        • nasty zegt

          18 juli 2016 om 09:02

          @desjonnies: ik moet zeggen dat ik als 32 jarige momenteel met mn 4e wagen aan het rondrijden ben. Stuk voor stuk japanse kunstwerken. Helaas ben ik iemand die niet lang met hetzelfde kan rondrijden en graag rondzie voor iets nieuws ;)

          Login om te reageren
  2. dieselaer zegt

    17 juli 2016 om 17:31

    Zou goed zijn als er wat filters op zouden komen bij benzineauto’s. Zeker in steden is fijnstofuitstoot echt wel een probleem. En verbied scooters dan ook als we toch bezig zijn.

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      17 juli 2016 om 18:09

      @dieselaer: Jij wilt als dieselaar dat benzine rijders ook iedere dag naar de dealer moeten omdat ze 300 storingen en verstopte filters hebben zoals moderne diesels?

      Login om te reageren
      • tdg200 zegt

        17 juli 2016 om 19:18

        @reistje: weet niet hoe jij rijdt, maar wij dieselen 70.000 km per jaar en hebben nooit problemen met verstopte filters of storingen. Goed onderhoud en een beetje fatsoenlijk met je auto omgaan scheelt een hoop.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          17 juli 2016 om 20:51

          @tdg200: lol. Juist omdat je zoveel rijdt heb je geen problemen. Roetfilters houden van warmte, ze hebben het nodig om niet verstopt te raken. Als je niet geregeld zeer lange ritten maakt kan het filter niet schoon gebrand worden en krijg je verstoppingen. En elke dag 20 kilometer heen en 20 terug is gewoon te weinig.

          Login om te reageren
          • xiran zegt

            17 juli 2016 om 22:34

            @lekbak: waarom heb je een diesel als je te weinig km’s maakt.

            Login om te reageren
      • dieselaer zegt

        17 juli 2016 om 19:25

        @reistje: nooit problemen gehad als storingen of verstopte filters. Daarbij, liever een keertje vaker naar de dealer dan dat je gehele omgeving (inclusief jezelf) veel meer roet/fijnstof inademen.
        Roet is niet hetgeen dat mij tot diesel drijft, dat is namelijk koppel!

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          17 juli 2016 om 20:39

          @dieselaer: Gezien zowat 75 % van alle benzinewagens nu ook een turbo hebben, moet je ze in ieder geval niet meer voor het koppel laten staan.

          Een CLA45 heeft 475 Nm koppel op 2250 toeren, uit een 1991 cc benzine. Hoezo benzine weinig koppel? Ok , dit is wel een “AMG”, maar de CLA220, met een 2143 cc diesel, heeft “maar” 350 Nm koppel, welliswaar beschikbaar op 1400 toeren.

          Login om te reageren
          • bouwt zegt

            17 juli 2016 om 23:28

            @SimonMc: Je gooit nu dus je eigen ruiten in: het voordeel van diesels is juist dat dat koppel zo laag in de toeren beschikbaar is. Het nadeel van turbo motoren: dat je ze in de toeren moet jagen voor een vergelijkbaar of marginaal groter koppel.

            Login om te reageren
          • karsvdtuin zegt

            18 juli 2016 om 00:34

            @SimonMc: gast heb je enig idee waarop de turbodruk van een CLA45 op afgeregeld is? Ga je serieus een CLA45 met een 220 vergelijken.. Als we dan toch dikke bakken gaan vergelijken.. Een m550d ten opzichte van een 550i;) mag je zelf de cijfertjes opzoeken maar volgens mij ging het om iets van 650nm (benzine) tegen 740 nm diesel.. En dan heeft die benzine 2 cilinders meer!

            Login om te reageren
            • SimonMc zegt

              18 juli 2016 om 09:16

              @karsvdtuin: nee “gast”, ik heb geen idee wat de turbodruk is van die CLA45, maar bij diesels ligt die meestal verschillende malen hoger dan bij een benzine. Zou me dus niks verbazen moest de turbodruk toch nog steeds lager zijn, ondanks de cijfers.

              En sinds wanneer is het aantal cilinders bepalend voor het koppel? Het enige verschil is de “laufkultur”. Cilinderinhoud bepaalt het koppel, niet het aantal cilinders.

              En ja, die M550d heeft meer koppel dan de benzine. Maar heeft ook 1 turbo extra. En nu mag jij eens opzoeken wat de turbodruk is hiervan, tegenover de 550i.

              Login om te reageren
              • karsvdtuin zegt

                18 juli 2016 om 13:53

                @SimonMc:

                nee “gast”, ik heb geen idee wat de turbodruk is van die CLA45, maar bij diesels ligt die meestal verschillende malen hoger dan bij een benzine. Zou me dus niks verbazen moest de turbodruk toch nog steeds lager zijn, ondanks de cijfers.

                En sinds wanneer is het aantal cilinders bepalend voor het koppel? Het enige verschil is de “laufkultur”. Cilinderinhoud bepaalt het koppel, niet het aantal cilinders.

                En ja, die M550d heeft meer koppel dan de benzine. Maar heeft ook 1 turbo extra. En nu mag jij eens opzoeken wat de turbodruk is hiervan, tegenover de 550i.

                —————————————————————————————————————
                sorry voor mijn woordgebruik.. was even wat verbaasd over het feit dat je een benzine met een diesel vergeleek.

                Voor een deel heb je gelijk dat turbodruk van een diesel over het algemeen hoger is dan die van een benzine. Dit omdat een diesel sws al met een luchtoverschot te maken heeft, wat zou een turbo voor nut hebben als je dus met een geringe druk zou werken? Niet veel dus..
                Echter heeft een CLA45 een turbodruk van 1,8 bar.. dit is abnormaal hoog. Daar komt die 360 pk dus ook vandaan;) een diesel werkt ook met hoge drukken maar als je een benzine met 1,8 bar vergelijkt met een diesel dan kom je er inderdaad wel. Ga je diesels ook van hogere turbodrukken voorzien zal een diesel een benzine voorbijgaan. Diesel heeft per definitie een hoger rendement en een hogere compressieverhouding.

                Diesel heeft per definitie dus al een voorsprong op een benzine. Ik zeg niet dat ik diesel mooier vind, ik houd persoonlijk veel meer van benzine’s omdat geluid beleving etc…

                Cilinderaantal heeft inderdaad niks te maken met koppel excuus.
                Wat betreft die 550i en m550d vergelijking kan je daar makkelijk over nadenken. De 550i is een gedowntunede versie van een m5 (zelfde blok in de basis). Je zou er dus vanuit gaan dat de m5 wel zodanige turbodruk heeft dat ze dus die 610 pk (weet het niet precies) uit die v8 persen (gaat om dat speciale model) echter heeft de m5 daar nog steeds minder koppel dan die m550d met diesel motor. Tuurlijk kan je uit benzine’s enorme koppels halen dmv turbodruk verhogen. Maar dit gebeurt ook steeds meer met diesels en in de basis hebben dieselmotoren meer koppel.

                Excuus voor mijn langdradige verhaal

              • SimonMc zegt

                18 juli 2016 om 14:16

                @karsvdtuin: geen excuses nodig!

  3. moveyourmind zegt

    17 juli 2016 om 17:40

    Professor doctorandus van de Carnegie Mellon University in Pittsburgh, klinkt gewichtig.

    Helaas zijn haar afbeeldingen auteursrechtelijk beschermd en kan ik er hier geen link van plaatsen. Maar moet je voor de gein eens Googelen op haar naam en kijk vooral goed naar foto 3…

    Dan kun je dat onderzoek al met geen mogelijkheid meer serieus nemen…

    Login om te reageren
    • dracae zegt

      17 juli 2016 om 17:57

      @moveyourmind: Of dit legitiem is of niet.. geen idee.. maar dat heeft natuurlijk helemaal niks met ‘ novelty glasses’ te maken…

      Login om te reageren
    • yipikaye zegt

      17 juli 2016 om 22:29

      @moveyourmind: ik zie alleen maar tieten…… oh wacht, ik zit weer op de verkeerde site.

      Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      17 juli 2016 om 22:36

      @moveyourmind: Een PhD is wat voorheen in Nederland, en ook nog daarbuiten, een doctor heet. En met dit titel is ze nu wetenschappelijk onderzoekster.

      Login om te reageren
    • BaRa zegt

      17 juli 2016 om 23:58

      @moveyourmind: een doctorandus is iemand die doctoreert – dus nog geen doctorsgraad heeft. Een professor heeft altijd een doctorsgraad – zonder kan je geen prof worden. Ergo: professor doctorandus is een contradictio in terminis.

      Login om te reageren
  4. dracae zegt

    17 juli 2016 om 17:44

    Dus, eigenlijk verschilt het verhaal bij diesel en benzine niet echt… modernere techniek die de motoren zuiniger en krachtiger maken en voor minder CO2 ( in theorie) zorgen leveren weer andere troep op..
    Dan wordt dat opgelost door filters, of elektrisch rijden en we vinden over 10 jaar of zo uit dat we daar ook weer sneller dood van gaan.
    Ondertussen worden we met z’n allen gemiddeld steeds ouder.

    We blijven tenminste lekker bezig.

    Login om te reageren
  5. Robbert89 zegt

    17 juli 2016 om 18:06

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. hight96 zegt

    17 juli 2016 om 18:10

    Gewoon allemaal een Alfa 159 kopen.

    Login om te reageren
    • hplh zegt

      17 juli 2016 om 20:33

      @hight96: goed man!
      Zelf bedacht?

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        17 juli 2016 om 21:01

        @hplh: Sergio Marchionne vermoed ik.

        Login om te reageren
      • hight96 zegt

        17 juli 2016 om 21:56

        @hplh: Om heel eerlijk te zijn heb ik het ooit ergens anders gelezen, in de krant of zo… Maar doet dat er iets toe?

        Login om te reageren
        • xiran zegt

          17 juli 2016 om 22:36

          @hight96: in de autoweek, die mannen lopen 2 jaar achter.

          Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    17 juli 2016 om 18:14

    Tja, ook met multipoint is m’n VR6 alles behalve zuinig….

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      17 juli 2016 om 18:44

      @dutchdriftking: multipoint ≠ directe injectie !

      Login om te reageren
      • mrB zegt

        17 juli 2016 om 21:11

        @SimonMc: artikel gelezen? Daar wordt namelijk letterlijk geschreven dat direct injection 9-15% zuiniger moet zijn dan multipoint om minder uitstoot te veroorzaken. ;)

        Login om te reageren
  8. mout zegt

    17 juli 2016 om 18:19

    Dat is nou niet echt precies nieuws.
    Mitsubishi kwam in 1996 (USA) en 1997 (EU) met GDI. Zelf reed ik een Space Wagon 2.4GDI. Maar de opvolger van die motoren was weer een klassieke indirect ingespoten versie. Eenvoudigweg omdat de GDI veel te vuile uitlaatgassen had.

    ’t Is hetzelfde als bij de diesel-motoren: Hoe hoger de compressie, hoe meer de stikstof mee gaat doen in de reactie.
    O ja – in dit artikel gaat het lekker nondescript over ‘particles’. Deeltjes dus. In NL bedoelen we met partikelfilters meestal roetfilters. Da’s een compleet ander soort deeltje dan die van dit artikel.
    Sowieso zijn deeltjes-soorten en partikelfilters een dingetje: Verbrandingsprocessen moeten gefilterd worden als ze teveel schadelijke deeltjes uitstoten. Maar de filters plegen alleen de grootste deeltjes eruit te vissen. En dat zijn de schadelijke niet. Er zijn zelfs aanwijzingen dat uitlaatgassen van gefilterde diesels schadelijker zijn dan van ongefilterde. Dat zou dan veroorzaakt moeten worden doordat het filter een vrij ademende motor in de weg zou zitten.

    Anyways: Voor zover ik weet is het bij elke motor waar, dat de direct ingespoten versie minder CO2, en meer vuile gassen zoals NOx uitstoot. En dat zit hem niet in de injectie, maar in de compressie.

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      17 juli 2016 om 22:37

      @mout: de gdi is gestopt omdat ze de techniek niet onder controle hadden.

      Login om te reageren
      • ramshoek zegt

        18 juli 2016 om 10:39

        @xiran: Veel te simplistisch geredeneerd > zie onder.

        Login om te reageren
        • xiran zegt

          18 juli 2016 om 12:22

          @ramshoek: bedankt voor de goede technische uitleg. Mijn vader is vroeger Mitsubishi dealer geweest. De techniek was prachtig alleen te nog te complex.

          Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      18 juli 2016 om 10:39

      @mout: Volgens mij draaide het bij Mitsubishi’s GDI motoren niet in het bijzonder om directe inspuiting en hoge compressie verhoudingen maar allemaal om Lean Burn en – heel belangrijk – om de beperking van pompverliezen.

      Draait een benzine motor normaal gesproken op een lucht / brandstof verhouding van 14,7:1 Mitsubishi haalde onder bepaalde omstandigheden meer dan 40:1
      Dat deden ze middels gelaagde verbranding. Rond de bougie was het mengsel rijk, verder weg in de verbrandingskamer enorm schraal. En als je die verbranding van extreem magere mengsels onder controle hebt, dan maakt de hoeveelheid lucht dus niet meer zoveel uit. Je kunt de gasklep ook bij deellast volledig open houden en je vermogen regelen met de inspuiting, net als bij een diesel > minder pompverliezen.

      Die gelaagde verbranding kregen ze alleen voor elkaar met directe inspuiting en een zuiger waar een soort kom in was gesculptuurd. Een idee welke VW met haar eerste FSI (Fuel Stratified Injection) motoren had gekopieerd.
      Die zuiger met kom was al een compromis op zich: groter en zwaarder en met een minder gunstige verbrandingskamer vorm. Motoren met zware zuigers maken niet lekker toeren.
      Motoren welke op magere mengsels draaien produceren meer NOx.
      Maar het lagere verbruik compenseerde die nadelen ruimschoots. Althans, in het begin.

      Toen de normen voor NOx uitstoot strenger werden, had Mitsubishi de keus tussen een kostbaar uitlaatgas nabehandelingssysteem (NOx Cat) of gewoon weer terug stappen naar meer conventionele motortechniek.
      Letwel! Ook de VAG groep deed dat. Bij de VW motoren stond de S in FSI nog voor Stratified (gelaagd), bij Audi’s 2.0 FSI stond de S gewoon voor Stoïciometric (de stoïchiometrische verhouding van Benzine is 14,7:1).

      De Japanse auto industrie bleef overigens wel op het pad van de verminderde pompverliezen. Nu niet door magere mengsels maar door principes als de Atkinson verbrandingscyclus. Bij de Japanners is directe inspuiting nooit een doel op zich geweest, maar een middel om iets te bereiken.

      Login om te reageren
  9. henrie zegt

    17 juli 2016 om 18:49

    @jaapiyo: “Hierbij valt wel de feitelijke aanmerking te maken dat Naomi nog nooit een auto heeft gehad. Dat geeft te denken…”

    Hoezo geeft dat te denken? Zou je geen onderzoek naar uitstoot van auto’s kunnen doen als je zelf geen auto hebt? Ik zie niet in waarom niet…

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      17 juli 2016 om 19:02

      @henrie: standaard argument van klimaatverandering ontkennend. Alle klimaat wetenschappers die zeggen dat de mens het klimaat aan het veranderen is (97%) heeft een alternatieve agenda, zoals bijvoorbeeld auto haat.

      Login om te reageren
  10. john4545 zegt

    17 juli 2016 om 19:03

    Gezien het weer de afgelopen 10 maanden in ons kleine landje zeg ik: MEER van die motoren!

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      17 juli 2016 om 19:35

      @john4545: Los van het feit dat die partikels ongezond zijn voor mens en dier en verder geen invloed op de opwarming van de aarde hebben, weet je dat hogere temperaturen automatisch ook meer verdamping van water betekent? En je weet ook dat meer water in de atmosfeer betekent dat het meer, vaker en harder gaat regenen? En je weet ook dat ons land grotendeels onder zeeniveau ligt? Zo ja, think again…

      Login om te reageren
      • john4545 zegt

        17 juli 2016 om 19:48

        @henrie: Er staat:”…zorgt voor tropische temperaturen op onze blauwe planeet.” Er staat niet:”..zorgt voor tropische temperaturen in gebieden die niet bij NL zijn.” De opwarming vd aarde gaat niet hard genoeg. Vroegah liepen dinosaurussen van canada tot argentinie no problem. Lekker weer. Ik ben voor deze motortechniek, zolang dat maar wel gebruikt gaat worden in NA motoren, en niet in milieu vervuilende turbo motor techniek.

        Login om te reageren
        • henrie zegt

          17 juli 2016 om 20:02

          @john4545: Wat betreft het veroorzaken van tropische termperaturen, heb je gelijk, dat had ik even gemist. My bad. Neemt niet weg dat dat zal resulteren in meer regen…

          Overigens was een groot gedeelte van de huidige VS vroeger een grote zee. Vandaar ook dat men in tamelijk droge staten als Utah en elders op het Colorado Plateau tegenwoordig fossielen vindt van dinosauriërs die in de zee leefden…

          Trouwens, als je wilt, kun je nu ook nog prima van Canada naar Argentinië lopen, bijvoorbeeld via de VS, Mexico, Guatemala, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama, Colombia, Peru en Chili…

          Login om te reageren
      • cthijs zegt

        17 juli 2016 om 23:07

        @henrie: hebben ze in afrika anders weinig last van

        Login om te reageren
        • henrie zegt

          17 juli 2016 om 23:34

          @cthijs: Waar hebben ze weinig last van? Te veel regenval? Dat ligt er maar net aan welk deel van Afrika je beschouwt. Want welk deel van Afrika bedoel je eigenlijk precies? Afrika is namelijk nogal een ruim begrip, want Afrika is een tamelijk groot continent. Zo groot zelfs dat het nu winter is in bijvoorbeeld Zuid-Afrika, terwijl het volop zomer is in bijvoorbeeld Marokko…

          Maar om op die regenval terug te komen. Er zijn grote delen van Afrika waar tropisch regenwoud is. Dat heet niet voor niets REGENwoud. Daar regent het namelijk nogal vaak. En daar is het bovendien het hele jaar door behoorlijk warm. Dat het elders bloedheet en kurkdroog is, doet daar niets aan af. Er moet immers wel water aanwezig zijn om te verdampen en daar ontbreekt het nogal aan in de Sahara en de Kalahari. Maar in heel centraal Afrika (van Sierra Leone tot Kenia en van Nigeria tot Mozambique) is het behoorlijk groen. Kijk maar eens op Google Maps. Water genoeg daar…

          En laten we daar nu ook in Nederland juist totaal geen gebrek aan hebben. Dus reken maar dat het hier (en elders in Noord- en West-Europa) meer gaat regenen als het klimaat warmer wordt. Sterker nog, je ziet het nu al: die enorme stortbuien in zomer komen meer voor dan vroeger. Dat is echt geen toeval…

          Login om te reageren
    • xiran zegt

      17 juli 2016 om 22:39

      @john4545: fijn die hagelbuien. De boeren huilen nog steeds van het heftige weer.

      Login om te reageren
      • john4545 zegt

        17 juli 2016 om 22:50

        @xiran: als boeren niet meer huilen: dan pas zorgen maken!

        Login om te reageren
  11. banaan7 zegt

    17 juli 2016 om 19:20

    Ahum vulkanisme

    Login om te reageren
  12. mastemaker zegt

    17 juli 2016 om 21:32

    Na het lezen van “… en haar minions” wist ik dat ik het grappigste al gelezen had.

    Milieu is belangrijk maar het is net als met eten: als je van alle soorten eet met mate word je ook niet dik en blijf je gezond.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North