• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar maakt radicale keuzes in modellengamma

Auteur: RubenPriest, gepost 6 maart 2024 om 09:51 – 17 Reacties

Jaguar maakt radicale keuzes in modellengamma

Het merk Jaguar transformeert sneller dan je denkt als je kijkt naar het modellengamma.

Jaguar. Een merk met een prachtige historie. Zowel qua modellen als qua racehistorie. Zoals wel met meer Britse merken zijn er tijden van pieken en van dalen. Je moet het ze nageven. Onder de vleugels van Jaguar Land Rover bestaat het merk tenminste nog. Er zijn genoeg Britse merken die het niet hebben weten te redden tot anno nu.

Om te kunnen voortbestaan moet je keuzes maken als merk. Die zijn soms radicaal. We weten dat Jaguar kiest voor een snelle transitie naar volledig elektrisch. Dat gaat nu nog een stap sneller! Dat betekent dat andere modellen het toneel gaan verlaten. Misschien wel sneller dan je dacht.

Jaguar modellengamma

Tegenover Road & Track zegt Joe Eberhardt, de grote baas van JLR in Noord-Amerika, dat de XF, XE en de F-Type dit jaar al verdwijnen. Dat betekent dat alle lage auto’s binnen het gamma van Jaguar uit de verkoop gaan. En dat betekent ook dat Jaguar straks alleen nog maar SUV’s verkoopt: de I-PACE, de E-Pace en de F-Pace. Dat voelt toch een beetje gek voor een merk met zo’n sportieve historie.

De transformatie gaat snel bij Jaguar. Alles wat oud is en niet meer goed verkoopt gaat exit. Daar blijven volumemodellen voor over. Langzaam verdwijnen die modellen ook weer en worden ze vervangen voor volledig elektrische auto’s. Het is duidelijk dat 2024 het jaar is dat het merk Jaguar radicaal op de schop gaat. Niet meer een showroom met sportauto’s en sedans, maar louter SUV’s. Je bent voor het sportieve spul met een lagere instap aangewezen op de okkazies.

Is het jammer? Tja, in de ideale wereld staat de showroom vol met V8 kanonnen en sexy lijnenspel. Dat is niet de wereld waarin we leven. Crossovers, SUV’s en onder druk van overheden een stap naar elektrisch. Dat is waar Jaguar op in zet en mogelijk ook de enige manier om te kunnen blijven bestaan in een hevig concurrerende markt.

Ook interessant!

  • Jaguar I-PACE moet al snel met pensioen
    Jaguar I-PACE moet al snel met pensioen
  • nieuwe elektrische Jaguar XJ
    Nieuwe elektrische Jaguar XJ gaat de EQS en i7 slopen
  • Elektrische Jaguar gaat op de barbecue in woonwijk [update: video!]
  • schitterende sedans
    Schitterende sedans met RWD zijn niet meer

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Jaguar

Vorig bericht: « Bijzondere terugroepactie voor Porsche 911
Volgend bericht: Volkswagen keihard aangeklaagd vanwege gezonken schip »

Lees Interacties

Reacties

  1. petroldrinker zegt

    6 maart 2024 om 09:56

    Nog minder reden om een Jaguar te gaan kopen in de toekomst dus…

    Login om te reageren
  2. mjpamsterdam zegt

    6 maart 2024 om 10:23

    Merkwaardig achterhoedegevecht . Misschien maar gewoon helemaal stoppen met het merk.

    Login om te reageren
  3. Wiwaldi zegt

    6 maart 2024 om 10:28

    Dit kan toch niet :’)

    Login om te reageren
  4. rollingstoned zegt

    6 maart 2024 om 10:37

    Van een elegante roofkat naar een vadsige Garfield…

    Login om te reageren
  5. AudiRS zegt

    6 maart 2024 om 10:44

    Plak er dan gewoon een Ford badge op. Jaguar gooit zijn identiteit ten grabbel. Jaguar hoort een fraaie sloep, roadster en coupe te houden. Desnoods een EV met geleend platform. Scheelt in de kosten.

    Login om te reageren
    • lecomte zegt

      6 maart 2024 om 14:00

      Sinds wanneer is Tata eigenaar van Ford?

      Login om te reageren
  6. kle500 zegt

    6 maart 2024 om 11:04

    Laatste alinea vat het wel samen…

    Je kunt een showroom vol prachtige coupes en sedans hebben staan, maar als ze niet verkopen moet je wel aanbieden wat de markt vraagt..

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      6 maart 2024 om 21:22

      Niet helemaal. Door die onverkoopbare Halo Cars verkoop je juist de auto’s voor doorsnee mensen makkelijker.

      Als die F-Type sexy is, dan is jouw I-Pace dat toch ook?

      Login om te reageren
      • kle500 zegt

        6 maart 2024 om 22:02

        en hoe heeft dat voor ze gewerkt de afgelopen jaren?

        Login om te reageren
  7. slodder zegt

    6 maart 2024 om 11:09

    Zonde om te zien hoe dit prachtige merk meer en meer afgleidt. Ik blijf het opmerkelijk vinden dat ze zich zo op SUV’s willen richten, terwijl zustermerk Landrover dit al bij uitstek (en heel goed) doet. Wellicht is dit een tussenfase en herintroduceert Jaguar over een jaar of wat een elegante elektrische sedan en coupé. Ik mis een nieuwe XK, wat een machtige wagen was dat…

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      6 maart 2024 om 11:18

      Dat laatste is denk ik de hoop van Jaguar. Als mensen jarenlang die sedans, coupé’s en cabrio’s niet kopen kun je ze ook niet meer aanbieden. Ze waren zo vroeg met die I-pace. Ik snap niet dat ze die aandrijflijn gemodificeerd hebben om bruikbaar te maken in de XE en F-type. Een roadster hoeft geen enorme actieradius te hebben.

      Login om te reageren
  8. ericc zegt

    6 maart 2024 om 12:43

    Dan toch een Maserati! De XJ stond in de startblokken als EV en toch afgevoerd. Ze hebben een nieuwe CEO nodig.

    Login om te reageren
    • dilbert zegt

      6 maart 2024 om 14:00

      De CEO die de XJ EV (X391) afgevoerd heeft, is al weg;-) Dat was die franse boekhouder.
      Ik heb mbt mijn werk contact met JLR (L460 PHEV); Land Rover kampt ook met zijn modellen, (Materiaal-) kosten, etc.
      Maar het gaat geen Europese OEM anders, helaas.

      Login om te reageren
  9. kennone zegt

    6 maart 2024 om 14:14

    Maar verdwijnt het enkel in Europa of gaat ze wereldwijd een einde aan al het moois maken?

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      6 maart 2024 om 16:18

      Uit de bronvermelding valt op te maken dat het globaal is en dat ze alleen nog maar EV’s gaan bouwen. Helaas :-/

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        6 maart 2024 om 20:53

        Oeh, dat is sonde!

        Login om te reageren
  10. Jantje_555 zegt

    7 maart 2024 om 09:56

    @rubenpriest toch helemaal niet onder de vleugens van Land Rover. Beide merken zijn eigendom van het Indische Tata motors.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North