Jaguar Nederland deelt échte rijbereik I-PACE

Auteur: , 167 Reacties

Is hiermee dan eindelijk alles gezegd?

Jaguar Nederland deelt échte rijbereik I-PACE

Nu elektrische auto’s steeds beter in de smaak beginnen te vallen en het aanbod alsmaar groter wordt, zien we meer en meer EV’s op de openbare wegen. Er zijn echter nog duidelijke verschillen te bemerken tussen de auto’s die fabrikanten momenteel aanbieden. Waar de een bijvoorbeeld uitblinkt met de snelheid van het opladen, doet de ander het uitstekend met het rijbereik.

De Jaguar I-PACE (rijtest) kwam in het grote vergelijk van Autoblog naar boven als de auto met het grootste rijbereik in zijn prijsklasse. En dat terwijl de wagen ook nog de goedkoopste optie was van de drie modellen die we in de vergelijking onder de loep hadden genomen. Daar tegenover stond wel een joekel van een laadtijd, maar goed, dat neem je dan graag voor lief.

Even leek Jaguar een waar huzarenstuk neer te hebben gezet, maar zoals het vaker gaat met nieuwe producten kwamen toen de klachten. Hoewel de auto een ware verkoopknaller is geweest en met name in de afgelopen maanden massaal op de Nederlandse wegen terecht is gekomen, ondervond een deel van de nieuwe eigenaren problemen met hun I-PACE. Door software problemen viel de I-PACE soms bijvoorbeeld zonder waarschuwing stil of werkte het infotainment systeem niet meer. Ook was het rijbereik niet zoals beloofd, hoewel dat dus ook sterk afhankelijk is van hoe de I-PACE wordt gebruikt . Het onderwerp is inmiddels dusdanig veel door de media behandeld, dat Jaguar heeft besloten een Facebook-bericht de wereld in te schieten.

“In de media is veel aandacht geweest voor de actieradius van de elektrische Jaguar I-PACE. Wij lichten dit graag toe: de opgegeven, Europees bepaalde WLTP-actieradius tot 470 geldt alleen voor de lichtste versie. Voor de meest luxe en zware versies geldt een officiële WLTP-actieradius tot 415 km. Onder winterse omstandigheden neemt de actieradius af, omdat meer energie nodig is voor het verwarmen van interieur en accu. De onafhankelijke EV-database.nl heeft een duidelijke tabel gepubliceerd waarin de effecten van weer en verkeer op de I-PACE worden weergegeven:
– Stad – winter 390 km
– Snelweg – winter 270 km
– Gecombineerd – winter 325 km
– Stad – zomer 555 km
– Snelweg – zomer 340 km
– Gecombineerd – zomer 430 km
Verder kunnen een aantal andere factoren de actieradius negatief beïnvloeden, zoals een grotere bandenmaat, winterbanden en lage bandenspanning. Ook de rijstijl en of de auto en accu al of niet voor vertrek zijn opgewarmd kunnen de actieradius beïnvloeden.”

Uiteraard zijn ook dit uiteindelijk gemiddelden die in een database zijn ingevuld, maar hiermee wordt wel duidelijk hoeveel het rijbereik van de I-PACE afhankelijk van de omstandigheden kan afwijken. Daarbij is het ook interessant, merkwaardig zelfs, dat de meer luxe versies (waarvan je zou verwachten dat ze een groter rijbereik moeten hebben) in de praktijk juist minder ver komen door alle extra opties die energie verbruiken. Dit is zeker iets om mee te nemen wanneer je de aanschaf of lease van een I-PACE overweegt.

Beeld: Jaguar I-PACE in smakelijk oranjerood, door @sidelo



167 reacties

Kortom, morgen met de sneeuw lekker dieselen op de snelweg.
@dutchdriftking: inderdaad. Ik haal met gemak 1.000 km op een lading diesel in die 159. Best een briljante uitvinding, dat diesel…
@willeme: wij reden vroegâh in onze Transporter T5 diesel (duh) in één klap, zonder te hoeven tanken, van Hoogvliet naar Brixen im Thale. Huts!
@ikschrijfookoverautos: en dat deed je elke dag? Wat een onzindiscussie over dat bereik van EV’s. Ik rijd misschien 5x per jaar meer dan 400 km aan een stuk. Voor de rest staat een EV elke dag met een volle accu voor de deur, omdat ie thuis aan de lader staat. EV’s zijn de eerste stap naar autonome woonkamers, waar we over 20 jaar woon werkverkeer mee doen. Heerlijk. Kun je tenminste een borrel drinken na het werk en blijft die benzine over zodat ik met mijn Lotus Elise S1 met VTEC powerrrrr lekker het circuit. Autorijden gaat net als paardrijden een hobby worden en over 20 jaar lachen we ons een breuk over het feit dat we ons in 2019 druk maakten over een drogreden als actieradius. Goedemorgen, trouwens.
@koen0373: Goedemorgen! En: Hear hear!
@koen0373: Ik iedere week… Dus jou situatie geld niet voor iedereen.
@gebruikersnaam3: Aan een stuk of per dag? Dat maakt ook nog een verschil. Ik denk dat jouw situatie vele malen uitzonderlijker is dan mijn situatie. Sterker nog, ik durf hem wel aan dat 95% van autorijdend Nederland minder dan een keer of 10 per jaar 400 km aan een stuk rijdt. Dus niet 200 naar een afspraak en weer terug, want tijdens de afspraak kun je gewoon laden.
@koen0373: geestig, lees nu pas jouw reactie nadat ik ook “95%” noemde. Maar dat dus.
@gebruikersnaam3: nee, maar wie van de twee denk je dat meer vertegenwoordigd is in Nederland? Er zijn altijd buitenbeentjes en uitzonderingen, maar in 95% van de gevallen is de actieradius van een EV geen probleem.
@koen0373:
Momenteel lachen wij ons een breuk als er weer een EV stil staat omdat de opgegeven actieradius al kort is, maar in de praktijk nog veel korter is!
De EV zou best in de toekomst iets kunnen worden, maar momenteel kan deze op geen enkele manier tippen aan een gewone auto.
Elke morgen opgeladen kan alleen als jij laadfaciliteit voor de deur hebt. Dat heeft lang niet iedereen.
Verder ben ik totaal niet geïnteresseerd in een acceleratie van 0-100 in 2,8 seconden. Ik vind het onbegrijpelijk dat onze overheid Tesla ruimhartig subsidieert voor het bouwen van onpraktische en peperdure sportwagens. De gemiddelde burger wil een Astra station met een lange actieradius en een trekhaak.
En qua milieu: de overheid subsidieert electrisch rijden met €1700 per bespaarde ton CO2, maar vindt de salderingsregeling die €170 per bespaarde ton kost, te duur.
@dreetje: Ik heb een Tesla, maar hij is zo sportief als een Nijlpaard. Hij kan even hard accelereren, maar dat is het. Verder een erg fijne wagen. Zonder eigen laadfaciliteit zou ik er niet aan beginnen.
@dreetje: ik durf de weddenschap wel aan dat er vaker iemand zonder benzine staat. Alleen lees je dat niet op AB.
@koen0373:
Dat is pure dommigheid, want de actieradius is veel groter dan van de EV en je kunt overal snel en makkelijk tanken. En natuurlijk is het marktaandeel van EV nog minimaal.
Gelukkig kun je snel even bijvullen met een kannetje brandstof, waar een EV weggesleept moet worden (wat ook nog niet zo makkelijk gaat).
@willeme: ligt eraan wat voor tank erin zit… 150 liter? ;)
@willeme: Hier nog een, 1300 km met tank (70l) is goed haalbaar bij normale snelheden.
@willeme: Als er morgen echt een paar vlokjes sneeuw vallen dan staat er +1000 km file. Ik hoop dat je morgen niet te veel km geplant hebt;)
@dirkv: Er heeft het hele jaar nog geen 1000km gestaan. Vorige week was er paniek maar eigenlijk geen file. Al het verkeer op provinciale wegen wordt tegenwoordig meegenomen in de telling. Maar als je 50 rijdt waar 80 is toegestaan wegens de sneeuw dan is er geen file. Dan is er sprake van gezond verstand.
@dutchdriftking:
Jazeker! Met een Jaguar diesel.
@dutchdriftking: lekker dieselen in de file bedoel je ;). Naja we kunnen we lekker de climate control om 28 graden zetten, zonder te hoeven stressen over het actieradius.
@mikje90: kut auto correct zorgt voor spelfauten.
@mikje90: uitzetten?
@dutchdriftking: Tot nu toe is diesel financieel gezien ook bij ons thuis de beste optie. Met vier volwassenen en bepakking redden we het in een Grande Punto (nu Evo) 1.3 op één tank tot de Duits-Zwitserse grens vanuit regio Assen. Prima te doen dus. Omslagpunt van die auto ligt lekker laag. Gewoon gaan met die spaardiesel. Onze eerste ’07 Punto hard lachend naar de 3 ton gereden. Nu toe aan onze tweede ’12 Punto. Staat momenteel op +/- 170.000 km zonder noemenswaardige mankementen. Jammer dat ze niet meer met diesel worden geleverd tegenwoordig.
Allemaal leuk hoor, die EV’s, ik zou er graag één aanschaffen, maar als gezin hebben wij persoonlijk zo eens in de 2 a 3 jaar grofweg €5000 tot €6000 te besteden voor een andere (privé) auto. Met ons budget is elektrisch dus nog niet binnen bereik. :)
@harmj: volgens het pluche in het Haagse is het normaal dat je 40k kan besteden aan een auto. Dus hup, beetje beter je best doen. Je kan het……… Zo en nu ff normaal, dit is vrij normaal voor modaal Nederland tegenwoordig alleen weet Rutte & Co dit nog niet
@lekkerlinksrijden: daarom wordt er denk ik veel in de verbetering en uitbreiding van het openbaar vervoer gestoken. Niet iedereen zal een EV kunnen betalen.
@hondafiel:
Het OV is een peperdure voorziening die wordt gesubsidieerd door automobilisten.

Wij moeten CO2 reduceren, en dat kan voorlopig prima met een hybride auto. Er is te weinig lithium voor een electrische auto voor iedereen.

Daarnaast heeft het OV ook CO2 uitstoot.
@lekkerlinksrijden: Weet je wat Rutte zelf rijdt…
@harmj: Iedere 3 jaar 6k kunnen uitgeven aan een privé auto is goedbeschouwd eigenlijk heel netjes.
@dutchdriftking: Ik haal het bij lange na niet in ieder geval.
@baardmijt: Ik haal wel iedere 3 jaar 6k aan onderhoud, telt dat ook?
@harmj: met een electrische auto en 25000km per jaar heb je zomaar 350 euro per maand extra centjes over.. geen mrb en derde van de brandstof kosten!
@dutchneon:
Jij betaalt ook gewoon mee aan deze belastingkorting. En die goedkope stroom is alleen als je thuis laadt. Aan de laadpaal kan een kWh wel €0,60 kosten, afhankelijk van de snelheid.
Verder zal de subsidiëring van electrische auto’s niet eeuwig duren. En dan is het gewoon een hele dure auto.
@dreetje: gemiddelde laadpaal die ik heb gebruikt is 35ct/kWh. Duurder dan thuis (21ct), maar prima te doen.
@bugboy:
Bij €0,35 per kWh en een verbruik van 0,2 kWh/km is een EV per km ongeveer even duur als een zuinige dieselauto (1:20 verbruik, €1,30 per liter), n.l. rond de €0,07 per km.

De EV is natuurlijk wel duurder in aanschaf, maar goedkoper in onderhoud en MRB.
@dreetje: In theorie is een EV goedkoper, maar helaas geld dat niet voor alle merken. Een Tesla is best duur in onderhoud omdat alles bij Tesla dient te gebeuren. Ook de verzekeringspremie is vaak fors. Overigens rijd ik 95% op “eigen stroom” en dan betaal ik rond de 21ct/kWh. Daarbij moet je een Tesla 75D vergelijken met een Audi A6 qua formaat en daar ga je met een diesel geen 1:20 meer halen. Onderaan de streep is een EV dus goedkoper om te rijden, maar dat is natuurlijk volledig fiscaal gedreven. Een dieselauto is vooral duur om te rijden vanwege BPM, MRB en accijns. Wat dat betreft voelt EV rijden wel lekker, omdat je eindelijk een keer niet het gevoel hebt alleen de staatskas te spekken en het een keer om te draaien…
@dutchdriftking: heerlijk elke ochtend krabben, genieten van een gekoeld stuur, dat geluid en trillingen van die 4 heerlijke pitter en elke week even 5-10 minuten moeten omrijden om met een piston in de ene hand en de tankpas van de baas in de ander tevreden kijkend hoeveel ik ten minste niet aan diesel hoef af te tikken.

Bedankt diesel, maar het is de grootste tijd voor vernieuwing. Ik kies voor minder geluid en meer comfort en bizar hogere performance, ook al betekent dat een verplichte pauze na 350 km. Én wist je dat ik en mijn buren niet meer hoeven mee te genieten van de herrie en uitstoot van mijn volgende auto?
@flutterby: hier een 6 pitter elke week privé tanken. En als deze tijdens het krabben staat te ronken dan geniet de hele straat mee en gaan er duimpjes omhoog.
@dutchdriftking: bij mij gaan de duimpjes omlaag. Vanmorgen tussen half 6 en 6:00 gaan er een paar buren met de diesel op pad. Rustig aanzetten, ontbijten en vervolgens in een verwarmde/ontdooide auto op weg naar de baas/sorteercentrum…… Ik word daar helemaal koekwaus van eerlijk gezegd.
@crosscabouter: Ik geloof dat ik toch eens was gaan babbelen met m’n buren… Behoorlijk asociaal
@olivier420: ach. Ik ben een ochtendmens en heb er last van. Mijn vrouw en dochter slapen er dwars doorheen. Maar idd, asociaal is het wel een klein beetje
@dutchdriftking:
Er zijn al lang brandstofauto’s die van te voren de ruiten kunnen ontdooien. Daar is niks nieuws aan.
Wat wel nieuw is, is dat je in de electrische auto in de kou zit als de korte actieradius een probleem wordt.
@dreetje: De standkachel en voorruitverwarming bestaan inderdaad al even. Maar er zal toch van zelf wel een slimmerik komen welke de warmte van de accu voor het interieur gaat gebruiken?
@dutchdriftking: dat doet Jaguar en momenteel is dat de slechtste EV die je kan krijgen. Wel een prima auto overigens.

De batterij heeft in de winter namelijk helemaal geen warmte over. Hij moet juist verwarmd worden. Alleen in de zomer heeft die koeling nodig, maar dat geld ook voor de cabine.
@flutterby: Standkachels zijn er ook gewoon op brandstofauto’s. Meestal voor de prijs van een laadpaal. Dus bespaar je die laadpaal, neem een standkachel en je kan gaan en staan waar je wil, ook als je verder wil dan 250km.
Raar dat ze minder ver geraken op snelweg. Net omgekeerde van de verbrandingsmotor! 2 auto’s dan maar!
@tortuga: dat is het effect van versnellingen die een elektrische auto niet heeft.
@fabian159: niet perse waar. Een elektromotor heeft een veel groter toerenbereik, en doordat deze vanaf 0 rpm genoeg koppel heeft kan je met 1 reductie af. Ook is de efficientie van een elektromotor zeer gunsig zolang je deze maar boven een gemiddelde van 15 a 25% belast, dan zweeft de efficiëntie rond de 90% meen ik.
@tortuga: Hard rijden op de snelweg kost nou eenmaal meer energie. Daarentegen werkt een verbrandingsmotor minder efficiënt in de stad met afremmen en optrekken, terwijl een elektrische auto een groot deel van de remenergie weer opvangt.
@frederik: de uitleg was niet nodig voor mij persoonlijk, maar toch heel erg bedankt voor de moeite. Het ging mij mij vooral om het gigantisch verschil. Nog maar eens duidelijk dat we hier niet mee naar Spanje kunnen tuffen. Zie het al voor je… fille aan caravan rijders, met gele platen, aan het eerste “laadstation” (nog net voor de grens van België) waarbij de eerste aan het sukkelen is om de stekker in/uit te steken/trekken. Omdat ze op zijn vingers staan te kijken!😂
@tortuga: Nope inderdaad. Ik was ook wel verbaasd dat het zo’n verschil maakt. :)
@tortuga: tuffen niet nee, eerder zweven.
@flutterby: en zweten… hoeveel dagen vakantie er überhaupt overblijven met al je verplichte pauzes
@dennisn52b30: de reis is onderdeel van mijn vakantie.
@flutterby:
En zweten omdat je de airco maar uitschakelt om nog wat actieradius over te houden.
@tortuga: In Spanje kom je gewoon Noren en Zweden tegen bij de superchargers van Tesla. Het kan dus wel, maar niet met een Jaguar.
@fanboy: ja dat snap ik zeker, maar beeld je in die paar x9999 en alle superchargers bezet
@tortuga: het is eigenlijk net andersom. Een brandstof auto is in de stad zo verschrikkelijk inefficiënt dat het snelwegverbruik niet veel hoger ligt, we veronderstellen dan ten onrechte dat het dan dat het wel meevalt met het snelweg verbruik. Een electrische wagen is veel efficiënter en daarmee is het contrast tussen stad en snelweg veel groter.
@mashell: oke, het opslaan van stroom is dus niet efficiënt, dat lijkt me dan het enige goede antwoord?
@bitd: well-to-wheel van een EV is 80%, een benzine motor ongeveer 17%.
@flutterby:
Rabiate Leugens.
Het rendement van een electrische auto is veel lager.
Rendement productie electriciteitscentrale, transportverliezen, laadverliezen, druppelverliezen, rendement electr motor.
Al bij al vergelijkbaar met een moderne dieselmotor.
Gelukkig heeft een auto met dieselmotor wel een fatsoenlijke actieradius.
Weg met fiscale bevoordeling van bev’s en snel.
@kempenaer: en daar heb je bij brandstofmotoren geen last van? En zo ja, wat zijn dan wel de goede cijfers? Ik heb geen idee, maar word nieuwsgierig……
@kempenaer: heb je ook een bron voordat je mensen voor leugenaar uit maakt?
@kempenaer: waar baseer je dat op? Op een feiten of onwil? Het is een triest feit dat het merendeel van de energie die in een liter brandstof zit niet wordt om gezet in aandrijving. Overigens is een lijstje met tussenstappen en verliesposten in de olie productie ook zo op te stellen. Pompen, leidingen, olie tankers, raffinaderijen, tankwagen transport tot aan druppel verliezen bij de pomp.
@flutterby: los van of je antwoord klopt, daar heb je niets aan als je het niet mee kan nemen… alleen met belachelijk grote accu’s en in de massa een enorm dure en verspillende inefficiënte manier van energie verplaatsen. Zolang het nu voor de happy few met subsidies werkt is het prima voor de systemen, nooit een rij bij Fastned achtige aanbieders, elektriciteitsnet kan het nog bijbenen… ik vraag het me af. Er zijn veel producten efficiënter als diesel/benzine, maar geen enkele is zo makkelijk en zo snel als brandstof over te dragen naar het voertuig, waarbij de infrastructuur in ons land benodigd notabene de weg is, ipv leidingen, kabels of whatever.
@bitd: het probleem met brandstof is juist het verlies van efficiency van productie, transport en opslag. Voordat het in je tank zit is de helft van de originele energie al verloren.
@flutterby: we hebben het hier over mobiliteit, waarbij het opvalt dat elektromotor efficiënter omgaat met energie maar bereik toch ruk is en laden lang duurt en onrealistisch bij veel gebruikers. Tov conventionele brandstof waar je makkelijk tot 1000km kan rijden en na 5 min overal in Europa weer verder kan.
@bitd: nou en. ruim 10
jaar mijn rijbewijs en waarschijnlijk rond de 400.000 km afgelegd met eigen vervoer en ik kan van al die ritten op twee handen tellen wat ik niet met de Model 3 zou redden met stroom van mijn eigen meter (dus ook terug).

Ga jij maar met de auto, ik pak het vliegtuig wel en huur ter plaatse. Heb je een keer iets anders onder je kont.
@flutterby: kijk… precies wat ik bedoel, jij gaat het hele jaar zuinig rijden om vervolgens in 1 vlucht alle besparing weg te branden, maar waarschijnlijk is het niet 1 vlucht, want je wil op wintersport, toch maar met het vliegtuig, lente, zomer etc.

Dus maw de mobiliteit van een EV is niet voldoende voor je.

Wat jij nu doet, reken dat gedrag eens door naar 7 miljard mensen…
@tortuga: luchtweerstand heet dat
@jmeverts: daar hebben ze minder last van dan verbrandingsmotoren. Geen radiatoren en dergelijke nodig voor koeling. Het is echt meer zoals ze hier boven schrijven. Geen versnellingen en dergelijke. Als ze dat zouden kunnen toepassen zou je 1 al veel sneller kunnen en 2 verder kunnen rijden. Maar heb je een hele zware auto
1. hoe realistisch zijn die opgaven? Het zal best kloppen qua km’s, maar wie rijdt er nou (alleen maar) 550km in de stad (in de zomer)? En wat is het verbruik op de (zeg maar) a12 van den haag naar utrecht in de spits? Kun je dat ook 550 km lang doen?
2. Accu vooraf opwarmen? Helpt dat echt en hoe werkt dat dan? Als verstokte petrolhead heb ik daar geen beeld bij, dus mss kan iemand dat toelichten?
@eaudi: bijv. De auto in een verwarmde garage stallen bijv. Je moet maar even googlen waarom batterijen beter werken op warmere temperaturen. Heeft met de chemische reactie te maken als ik het goed herrinner
@eaudi: door 2 weken heen woon werk verkeer?
@eaudi: 1. Kakdozen (die van de sherry). Die van de 550 km in de file is ern goeie. 2. Je auto in een verwarmde garage van 20 graden zetten of de accu’s ’s ochtends eerst met een fohn opwarmen.
@hotze: De accu’s zijn klimaat beheert. Worden dus gekoeld of verwarmt. Als je auto in de ochtend weet dat je over 30min wegrijdt kan hij de accu voorverwarmen. Dit kost je dan geen accu vermogen als je nog aan de laadpaal zit.
@eaudi: Doet me denken aan een filmpje van wat jaren terug; een Rus in Siberië verwarmde daar z’n carterpan van z’n Lada/Zastava bij min 40 of zoiets, met een vuurtje onder de carterpan, was wodka vlg mij wat ie vervolgens aanstak….
@406_v6: Dat hoeft ie met lege batterijen bij -40c niet te proberen…
@dawwg: Met een lege tank ook niet… Lees je wel wat je schrijft?
@eaudi: accu voorverwarmen doe je terwijl de auto aan de laadpaal hangt. Daardoor gebruik je stroom van het net om de accu en de auto zelf op de juiste temperatuur te brengen zodat de auto dat niet hoeft te doen vanuit de accu zelf.
@eaudi: de I-Pace heeft een warmtepomp speciaal voor de accu. Via de Jaguar Remote app kan je een vertrektijd instellen en dan zal de auto zelf beginnen de accu te verwarmen.
@eaudi: ad 2, meeste van die ev’s hebben een app waarmee je kan instellen om de boel elektrisch voor te verwarmen. Dat kost dus stroom en kan volgens mij alleen als je aan een laadpaal staat
En dan ook nog maximaal 85kW i.p.v. de beloofde 100kW laden op het enige snellaadpunt in NL en die actieradius is in de ECHTE praktijk vast nog een stukje minder…. Oja je kunt met de standaard aanwezige 7kW enkelfase lader natuurlijk aan de slag. Een uurtje of 20 voor ie vol zit?? Haha
@quinn: “Teslakiller”
@quinn: middels een update zal 100 kw laden snel mogelijk zijn
Snelwegrijden kost veel vermogen voor luchtweerstand. Dat geldt natuurlijk ook voor verbrandingsauto’s, maar die zijn relatief inefficient bij stadsverkeer. Iedere keer als je afremt vernietig je energie in je remmen. Elektrische auto’s winnen die energie weer terug.
@stunts: kun je nagaan als je die twee combineert… Geniaal zo’n full hybrid!
@svenska_aeroplan_ab: zo gunstig is het op de snelweg nou ook weer niet, dan moet de verbrandingsmotor in een hybride een relatief zware auto verplaatsen, die zijn dan relatief onzuinig.
@mashell: Nou, die van mij wel. Vanwege 2.4 liter slagvolume, atkinson cycle en ook op snelwegsnelheden (als je inhaalt ofzo) is dat absoluut geen issue bij m’n 300h
@svenska_aeroplan_ab: u rijdt een Lexus IS?
@svenska_aeroplan_ab: het onderhoud van een verbrandingsmotor en het gewicht van een BEV. Beide voordelen, maar ook beide nadelen. Gelukkig is er voor ieder wat wils.
De heksenjacht die gestart werd tegen Jaquar verbaasde mij enorm. Iedereen met een beetje ervaring met een elektrische auto weet dat hij zijn beloofde rijbereik niet zal halen en dat dit slechts gebeurt onder ideale omstandigheden. Oftewel een overbodigheid aan informatie.
@jasperh: maar hoeveel mensen met ervaring met een elektrische auto hebben zo’n ding besteld? Ik gok dat de meerderheid gewoon op basis van 4% bijtelling heeft gekozen, vervolgens het instructieboekje niet heeft gelezen en er nu achterkomt dat de werkelijkheid niet met de reclame overeen komt… Dat ligt op zich niet aan Jaguar, maar ik ben wel bang dat ze dit op de lange termijn gaan merken.
@basman147: Wacht even dat ligt NIET aan Jaguar? Dus misleidende reclame en onder presterende auto’s liggen aan de gebruiker? Wow knap gedaan, jij zit zeker in de marketing. En anders zou je dat moeten doen… Bij Apple. You’re holding it wrong!
@jasperh: op zich niet. De dealers hebben niet altijd correcte informatie aan de klanten gegeven. Ik ken mensen die hun Tesla model x 100d hebben ingeruild voor een ipace vanwege de belofte van de dealer dat de range van de ipace beter zou zijn. Dat viel dus bizar tegen doordat de ipace een flink hogere luchtweerstand heeft. Er staan er nu al meer dan 100 te koop op de diverse auto sites met veelal minder dan 4.000 km op de teller.
Elke keer als ik z’n ipace zie rijden moet ik toch lachen, daar zit je dan in je high tech auto van pakweg 75-100k op de rechter baan te sukkelen. Voor dat geld koop je twee hele mooie 2e hands auto’s. Een zuinige rappe diesel die je zakelijk kan rijden met 0 % bijtelling en iets leuks voor privé kilometers.

Bijvoorbeeld een golf 7 GTD en een S6 station.
@slickrick: tot dat een i pace rijder de jaarrekening opstelt Hahah
@porscheboy: Genieten van je ‘Jaguar’ nieuwe stijl:

De pijn van de auto ben je vergeten zodra de jaarrekening is opgesteld…

Maar geef mij toch maar de fijne Jaguars van vroeger, die een geweldige uitstraling hebben en een interieur waar je volledig tot rust komt en omringd bent met mooie materialen.

En voor wat betreft de rekeningen van zo’n oude Jag: de pijn is vergeten zodra de rekeningen zijn betaald.
@moveyourmind: kwa materialen doet een i pace zeker niet onder voor een normale jagg. En van het geld dat je bespaart aan bijtelling, wegenbelasting, brandstof voor een (golf gtd zoals hierboven) Kun je in het weekend een heerlijke klassieke jagg rijden.
@porscheboy: Rationeel bezien heb je volkomen gelijk. En ooit zal ik misschien de I-Pace wel kunnen waarderen. Ik heb nou eenmaal tijd nodig om aan het nieuwe Jaguar te wennen. Het is zo erg dat ik pas sinds een paar jaar aan de XJ350 gewend ben. Die vond ik al aan de moderne kant voor een Jag.
@moveyourmind: hahaha misschien je naam wat meer toepassen :,) maar ik snap je wel
@porscheboy: of je rijdt een youngtimer Jaguar zakelijk.. dan lach je nog steeds bij de jaarrekening, bijtelling en sta je niet voor joker in je zoveelste i-pace
@dennisn52b30: dat kan ook maar als je veiligheid ook wat waard is dan ga je niet 35.000km rijden in een 15 jaar oude auto. Daarnaast weet ik niet of er een jagg is die 35k kan rijden zonder wekelijks bij de garage te staan
De enige reden dat deze auto verkocht wordt is omdat de eigenaren niet genoeg geld hebben voor een auto op fossiele brandstof
@x1f48: leuk he, de ene roept dat EV’s alleen maar voor de elite zijn vanwege de hoge aanschafwaarde en de andere stelt dat ze te arm zijn voor een fossiele auto.
@2wheeler: 😆😆 ik kies voor zunige elite.
@2wheeler: eigenaren van deze jaguar die +-90k kost kunnen geen vergelijkbare auto op fossiele brandstof betalen. Paupers zijn het allemaal
@x1f48: kan je leuke dingen van doen, die 18% bijtelling die je over 3-5 jaar bespaart. Zeker gezien de aanschafwaarde van deze auto en het salaris dat mensen die zich dit kunnen veroorloven.
Ik wilde dat ik dit kon betalen, overdag netjes in een chique Jag rijden en dan koop ik privé wel een speel auto voor de vrouw. ;)
@x1f48: Zijn ook allemaal leasebakken. Geef ze aan de ene kant eens ongelijk! Bijtelling van een I-PACE is ruim de helft minder dan een kale A4 diesel.
270 kilometer en dan alweer bij moeten ‘tanken’.

Heeft de I-Pace toch nog iets wat aan de fraaie roofkatten uit Coventry uit vervlogen tijden doet denken… Maar of dat genoeg is om een Jaguar te zijn…
@moveyourmind: niet tanken, parkeren. Move your mind.
@flutterby: inderdaad, laden terwijl u eet, slaapt, werkt, boodschappen doet etc. Elke ochtend met volle accu op pad.
@porsche928: ja als je een 9-5 hebt voor een vaste baas. Maar niet iedereen hoeft gelukkig iedere dag tegen dezelfde koppen aan te kijken. En dus kom je ook wel eens op plakken waar geen laders zijn. Sta je dan in een Hotel in België (niet een of ander derde wereldland), “heeft u misschien een verlengsnoer?”
@gebruikersnaam3: zelfs in België zijn er hotels te vinden met laadpalen, echter niet in een Formule1. Daarnaast hebben ze daar ook gewoon Superchargers hoor en binnenkort Ionity.
Dit soort auto’s worden alleen maar zakelijk verkocht. Eigenaren hebben over het algemeen niets op met milieu, is mijn mening. Je kan met zo’n auto niets als gezin. Dus dat wordt dan met de auto van moeders op vakantie. Ik blijf lekker dieselen in mijn V8!
@alpinafanb10: Hoezo kan je er niets mee met een gezin? Vier tot vijf zitplaatsen, stevige kofferruimte voor en achter, neerklapbare bank… zeker dat je het niet verwart met de F-type?
Sommigen spreken hier over ‘relatief inefficient bij stadsverkeer’ in relatie tot verbrandings motoren. Maar het zit nog ietsje anders.

Verbrandingsmotoren zijn _sowieso_ zeer inefficient. Dit in tegenstelling tot de elektromotor in een EV.
En wat de betreft de energieopslag is het juist gunstiger voor ouderwetse autos. Benzine of diesel hebben zeer grote energiedichtheid of veel energie per gewicht. De energiedichtheid van een accu daarentegen is veel lager (alsnog best hoog inmiddels, maar in verhouding echt zeer laag).

Dit betekent dat een ouderwetse auto (die zo’n 60% van de energie weggooit) altijd heel veel energie over heeft. Zet je iets ‘aan’, de kachel, of de Airco, dan scheelt dat hooguit 5 tot 10 van je actieradius. Doe je datzelfde bij een EV, dan kan het verschil veel groter zijn. De hoeveelheid energie die een EV meesjouwt is al niet al te veel. Zet je een grote verbruiker ‘aan’, dan is de impact gelijk heel groot.

Je kunt natuurlijk proberen een 5 tot 10 keer zo grote accu in een EV te zetten. Maar het gewicht is al hoog nu. 10 keer de accu van een Tesla model S, dat zou 5400 kg betekenen. Om de prijs nog niet te noemen.

Stel je voor dat je de 70 Liter diesel, met >95% efficiëntie zou kunnen omzetten in elektrische energie voor een elektromotor…. Dan zou je (schat ik) 10 keer zo ver kunnen komen, dus wat is dat? 10.000 km.

Een ouderwetse auto is inefficient in de stad omdat er geen moeite wordt gedaan om energie te besparen. Remenergie wordt altijd warmte. Zonde eigenlijk. Dat maakt een hybride wel elegant, want daarmee gooi je in de stad althans een stuk minder energie weg.

Zie verder: https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_efficiency
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density
@cartype: Ook op de snelweg en -in wat mindere mate- bij filerijden is een hybride goed in terugwinnen van energie.
@406_v6: Correct me if I’m wrong. Maar ik definieer ‘terugwinnen’ van energie anders. Bij bijv. 100km/u is er een bepaalde hoeveelheid opgebouwde kinetische energie. Verder is er energie nodig om luchtweerstand te overwinnen (en dat is meer dan in de stad, en meer dan bij elke andere snelheid onderdeel 100km/u ) Het is de voornaamste reden waarom de motor überhaupt moet draaien (en kracht moet leveren). Naast rolweerstand.
Het terugwinnen zit hem uitsluitend in het omzetten van kinetische energie in iets anders. Dat ‘iets anders’ is bij een EV of Hybride elektrische energie, die direct wordt opgeslagen in de accu.

Bij 100km/u constante snelheid wordt er niets teruggewonnen. Wat wel gebeurt bij een hybride, als de accu bijv. half leeg is, is dat deze door een kleine beetje extra vermogen van de verbrandingsmotor wordt bijgeladen tot zo’n, zeg, 95%. Tot die waarde loopt de motor juist iets minder zuinig (maar heel veel scheelt het ook niet) Blijft de snelheid 100km/u dan stopt het laden bij de 95% vanaf dat moment loopt de verbrandingsmotor ook weer iets zuiniger, want hij hoeft niets extra’s meer te doen. Een bijna volle accu is handig, want in de stad heb je die weer vaak nodig bij het optrekken.
Waarom niet helemaal vol? 1. Het is bij sommige type accu’s niet zo goed voor de lange termijn levensduur. 2: Het zou zonde zonde zijn, want na de snelweg volgt een… afrit. Met een stoplicht. De kinetische energie wil je terug kunnen winnen en gelukkig heeft de accu daar nog een beetje ruimte voor. Zo’n hybride accu is dus zelden 100% vol, maar heel af en toe wel.

Filerijden is bij een hybride in de regel relatief gunstig, en gunstiger dan met hoge snelheid op de snelweg rijden. De reden; er zijn veel momenten waarop energie kan worden teruggewonnen, en de snelheid is in de regel lager (dus weinig luchtweerstand om te overwinnen). Dat terugwinnen van energie via regeneratief remmen gaat verassend efficient, zo’n 70%. Uiteindelijk gooi je dus ook op die manier energie weg. maar bij bij gewoon remmen gooi je alle energie weg, dus dat scheelt nogal.
@cartype: Waterstof…. tanken zoals je gewend bent, geen actie-radius problemen en ongeveer zelfde km-prijs als volledig elektrisch over de hele keten heen. En de auto’s zijn lichter dan de batterij-EVs; goed voor het rij-plezier. Zijn nog wel wat technisch hobbels te nemen, maar dat is eigenlijk alleen een kwestie van investeren en tijd…
@dawwg: Hoewel ik de aantrekkingskracht van Waterstof ergens wel begrijp. Heb ik toch ook wel een idee waarom dat nog steeds geen echte opgang kent. En dat al lange tijd, er wordt al zo lang gesproken over een waterstof economie.

Die actieradius problemen, dat ben ik niet met je eens. De energie dichtheid van de opslag is niet al te hoog. Daarnaast nemen de veiligheidsmaatregelen, en de ingewikkelde techniek voor de energieomzetting ook het nodige aan ruimte in. Die omzetting is daarbij niet al te efficient. (Tussen de 45% en 60%. zie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell#In_practice

De hedendaagse waterstof auto’s zijn EV’s waarbij de energie uit brandstofcellen komt. Er geldt hetzelfde bezwaar als bij gewone EV’s geldt. Een EV – motor is efficient. Maar de hoeveelheid mee te nemen energie valt tegen. Gevolg, een stroomverbruiker heeft veel impact op de actieradius. Die is sowieso niet altijd even groot, kijk maar bij de specificaties van de 3 verkrijgbare waterstof auto’s:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_vehicle#Automobiles
Dat is dus, 502 km (EPA) 608km (EPA) en 390 km (EPA)

De Honda FCX Clarity weegt… 1600kg. De Toyota Mirai weegt… 1850kg. De Hyundai Nexo weegt … 1814kg.
Niet echt licht dus.

Bij het maken van de energie drager, de waterstof, gaat ook vrij veel energie verloren. Welke techniek je ook gebruikt.

Blijft over, als voordeel; in 5 minuten tanken. Ja. dat is wel makkelijk. :-)
@dawwg: Waterstof tanken; als er net iemand voor je getankt heeft sta je nog 20 minuten te wachten totdat er weer voldoende druk opgebouwd is om jouw auto vol te tanken. Dat gaat je dus nog tegenvallen. En je elektrische auto laad gewoon ’s nachts op terwijl je ligt te slapen -> elke ochtend met een volle tank weer op pad. Veel beter dan een tankstation moeten bezoeken.

Maar goed, waterstof is een stuk efficiënter dan benzine of diesel.

Van bron tot het draaien van je wielen:

Benzine: 15% efficient
Waterstof: 27,3% efficient
Elektriciteit: 75% efficient

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=xU-LDZ0HTGc
@dawwg: kwestie van tijd en geld. Volgens mij wordt de waterstof auto ons als 20 jaar beloofd. Tesla is blijkbaar niet alleen maar sneller naar de 100.
@dawwg: Waterstof een goed idee? Dat dachten de Duitsers ook, toen ze de Hindenburg zijn luchtdoop gaven.
Allemaal negativiteit over EV. Ik rij 45.000 per jaar elektrisch zonder problemen. Voor die ene vakantie per jaar huur ik wel iets anders. Is nog altijd goedkoper dan een paar honderd euro bijtelling per maand extra betalen. Daarnaast vindt ik EV ook enorm comfortabel en snel rijden, ik ga niet meer terug in ieder geval.
@xanxion: ook niet met 22% bijtelling en MRB en zonder subsidies?
@alpinafanb10: dank denk ik niet aangezien zijn argument vooral draait om “goedkoper” en honderden euro’s bijtelling 😂 die EV rijders komen straks net zo hard weer aan de beurt 🤙
@xanxion: ja, zo kan ik het ook, 1x per jaar op vakantie. Ik doe ook 45k km per jaar, maar de helft is vakantie. Niet doen elektrisch! ;)
@superfunky: Er heeft net een Nederlander een wereldreis gemaakt in een elektrische auto, hij is in Australië terecht gekomen.
@fanboy: zeker, had niks beters te doen. 827 dagen over gedaan.
“Onderweg was hij afhankelijk van de inkomsten vanuit sociale media en bijdragen van derden die hem wilden ondersteunen.”
Bizar dat er mensen zijn die bereid zijn dit soort zinloos gelanterfant te ondersteunen. Dus, …. ik snap je punt niet. Ik heb geen tijd voor dit soort tripjes, ik heb een bedrijf te runnen zodat ik de staatskas kan vullen met muntjes om groene hobby’s van te betalen ;)
@superfunky: Jij propt wat vakanties in jouw drukke leven. Tijdens deze vakanties rij je dus 20.000 per jaar? De rest ben je druk bezig met je bedrijf. In hoeveel tijd rij je die 20.000km? 8 weken vakantie ofzo? Klinkt als dat je beter kunt vliegen (niet voor het milieu, maar uit tijdsbesparing)
Ik heb net 25.000km achter de rug, in 7 maanden tijd, en super veel gezien ver buiten Europa.

Mijn punt is, het kan allemaal, net als Noorse Tesla’s in Spanje tegenkomen.
@fanboy: zeker, alles kan, maar niet alles hoeft gelukkig! Dus laat een ander lekker EV rijden, ik ben er klaar mee. 2 PiH’s gehad in de afgelopen 5 jaar, dat was best aardig, maar milieu effect is minimaal. Ik ben door naar euro6, adblue, nieuwste generatie. Ik wil wel een flesje zetten op wie er uiteindelijk netto het groenst bezig is. De Freude am Fahren award heb ik sowieso al in een M550 ;)

Anyway, omdat je ernaar vraagt. Ja, minimaal 8-10 weken per jaar, maar je hebt tegenwoordig internet he. Kids in het zwembad of op de pistes, papa aan het werk.
@superfunky: Met een PIH kun je toch meeste kilometers elektrisch doen, gemiddelde NLer in ieder geval. En je hebt niet zo’n mega accu pakket nodig.
Zo’n euro 6 diesel is een hele verbetering, euro 5 doet zich netjes voor maar is dat niet.

Er gaat nog steeds wel erg veel energie doorheen, ook met een zuinige diesel.
@fanboy: dat klopt, maar doordat je met 2 aandrijvingen rondrijdt wordt het een zware auto en stijgt het verbruik op de niet elektrische ritten aanzienlijk. Tel dat op bij het gegeven dat op stroom rijden 170 gram/km CO2 kost omdat de stroom nu eenmaal niet groen is en je hebt een zinloze exercitie. Al heb ik 5 jaar lang een heel fijn gevoel gehad als ik door de stad reed en anderen mijn stank niet hoefde in te ademen ;)
@superfunky: Voor grijze stroom hanteert men een 77 gram CO2/kWh.
Dat is dus per kWh. Een Tesla Model S kan op een kWh 5 kilometer rijden dus dan heb je het over 16 gram per kilometer.
En dan hebben we het nog niet over NOx gehad.
@fanboy: van mij mag jij de EV messias spelen, wordt je soms betaald voor al die fanmail door GL, Tesla of de staat? Ik kom je ongeveer in ieder topic tegen waar EV verdedigd moet worden.

Maar goed, wel ff de feitjes juist hebben svp. Een kolencentrale stoot 800gram CO2 per kwh uit.
Komt niet van mij, zijn gewoon je vrienden van Greenpeace: http://www.greenpeace.nl/Global/nederland/2015/klimaat%20en%20energie/Factsheet%20kolenexit%20in%20Nederland.pdf

Je haalt geen 5km per kwh als je normaal rijdt, maar goed ik ken inderdaad een aantal Tesla rijders die dat wel lukt, maar daar hoef ik niet bij in de auto te zitten. Schaam me dood.

Vind het verder mooi zo. Veel plezier met je Tesla, geniet ervan. Fijn dat er mensen zijn die het allemaal prachtig vinden, ik vind het een drama en ik geloof er (niet meer) in.
@superfunky: Kolenstroom is inderdaad wel de smerigste variant.

Ik heb overigens helemaal geen Tesla, en niet eens een hybride. En onze vakantie kilometers hebben we afgelegd in een camper op “satansap”. Ben vooralsnog niet van plan Tesla te kopen, maar kijk wel naar gebruikte plug-in of elektrische auto. Heb toch oldtimer en camper voor de lol.
Wat een haat. Is bij elke EV toch zo.
@luxaeterna: ja maar bij Jaguar is het bereik wel erg slecht voor een Tesla killer..
Het is jammer dat deze auto met een 1-fase lader geleverd werd. Maar ja, met het oog op verscherping bijtellingsregels in Nederland zag Jaguar uiteraard zijn kans om een ‘kreupele’ EV neer te zetten in plaats van te wachten. Erg jammer, aangezien ik (als petrolhead en o.a. tesla rijder) het best een leuke verschijning vind. Diversiteit is zeker niet verkeerd. Helaas dat de EV kenners deze auto links laten liggen of echt als veredelde (2e.. 3e?) boodschappenauto gebruiken. Veel mensen die deze auto als eerste EV aanschaffen komen dan van de koude kermis thuis…
Het is wachten op de ingebouwde 3-fase lader, welke Jaguar waarschijnlijk dit jaar in de iPace zal uitleveren. Juist in deze hogere segment EV verwacht je een goede diverse laadinfrastructuur. Dat heeft Tesla wel goed voor elkaar. Range in de winter is bij een tesla zeker niet wat ze opgeven. Maar je bent in ieder geval binnen een half uur superchargen of fastcharging met 3fase/chademo weer op redelijk/hoog niveau om weer door te kachelen.
@1wan: ik heb begrepen dat er dit jaar ook een backwards compatible update komt om de ipace sneller te laden
Ik rijd lekker op het sap van satan, gewoon 1000-1200 op een tankje.
Is het verplicht dat EV’s zo lelijk moeten zijn?
Nou snap ik dat die Tesla’s altijd zo over de snelweg sukkelen… nogal een verschil qua actieradius met stadsverkeer.
@racerx: Net zoals die Priussen.
@wimof: Een Prius (met Atkinson motor) is op de snelweg niet veel anders dan een auto met gewone (*otto”)verbrandingsmotor. De elektromotor doet dan niet zo veel, hooguit laadt hij de accu nog een beetje bij. Ik heb wel eens een Prius II een tijdje tegen de snelheidsbegrenzer aangejaagd (173 km/u). Het verbruik is dan weinig anders dan die van een andere auto met 1500 cc motor. (Dit in tegenstelling tot wat sommigen denken). Sterker hij is een stuk(je) lager, door de aardige stroomlijn. 1 op 10 a 11 ongeveer. Dat is een heel ander getal dan werd gehaald in de beroemde Topgear Prius vs M3 episode. Maar waar die getallen vandaan kwamen? :-)
De motor laat zich nogal duidelijk horen op die snelheid, natuurlijk.
@racerx: Tesla’s komen in het algemeen dus wel ver.
@racerx: Zoals ik al aangaf in mijn andere antwoord; TL;DR ;-). De korte versie: Omdat een elektromotor zeer efficiënt is, en de meegenomen energie inhoud in een accu relatief zeer beperkt, tikt iedere vraag om extra vermogen extra hard aan. Dus de kachel of airco snoepen veel van de actieradius af. Maar ook snelweg snelheden, zeker boven de 120km/u. De luchtweerstand wordt dan extra groot, dus grote impact op de actieradius.
@racerx: De optimale kruissnelheid voor een Tesla is 150 km/u. Je verbruik is hoger, maar door het sneller laden ben je eerder je op je bestemming.
@flutterby: dat hangt natuurlijk helemaal af van de te rijden afstand, het aantal keren laden en de beschikbaarheid van de snel laadstations.
@racerx: dat doen ze omdat het nu eenmaal lekker rustig binnenin een Tesla. Je hoort enkel de banden rollen. Het onthaast vanzelf.
Alles wat in het artikel staat geldt voor alle EV’s… Overigens wel een -naar mijn mening – erg domme zin: “Daarbij is het ook interessant, merkwaardig zelfs, dat de meer luxe versies (waarvan je zou verwachten dat ze een groter rijbereik moeten hebben) in de praktijk juist minder ver komen door alle extra opties die energie verbruiken”

Da’s toch logisch?! Iedere auto met meer opties verbruikt meer (diesel, benzine, LPG, Waterstof, Accu’s)…. Beetje suggestief op de verkeerde manier.
@vantagev8: Nee hoor, helemaal niet zo logisch. Niet bij Tesla in geval, daar is de accugrootte een te kiezen optie. En uiteraard, hoe duurder de optie, hoe meer actieradius.
@evdw: klopt, maar ik las het anders. Hier ging het in mijn ogen om de accessoires en niet om de accu als accessoire.
Er staan ook weer 200 te koop.. 200-250km bereik is een veel gehoorde klacht, laadtijd en onderweg laden zit niet mooi verwerkt in de routebegeleiding. Maw de Tesla killers zijn het verre van.
Dit is een bekend iets van elektrische auto’s. Ik heb het idee dat een aantal kopers zich er niet genoeg in verdiept hebben en de auto overhaast besteld hebben ivm de kosten. En als het dan toch een elektrische auto moet zijn. Dan een I-pace, goh wat een mooie auto is het om te zien!
word dat niet vermeld dan per versie? In Amerika bijv word de mpg per variant opgegeven. Zodra je op een hybride bijv grotere velgen zet word aangegeven dat mpg stuk lager is.
Het lijkt wel of iedereen elke dag op vakantie gaat. Elke dag 1000km sjongejonge….. wees d’r maar trots op sukkels.
@mwti: Ja echt he.. Ik rijd bijna dagelijks trajecten als Breda-Amsterdam en dergelijke. Dan vinden veel mensen dat “veel” voor woon-werkverkeer. Terwijl dat prima te doen is met zon i-pace.

Maar als het om een ev gaat rijd iedereen opeens teringveel kilometers. Zal hier wel weer iemand op reageren die 1000km per dag rijdt: ik zal je wat verklappen: nee dat doet bijna niemand.

@1audi1: 2x per maand bij de snellader is mijn max. Als het meer was dan dat ging ik niet elektrische rijden. Gelukkig bereik in met de Model 3 heel Nederland en terug om lekker thuis tijdens het parkeren in één nacht weer vol te laden.
@1audi1: Breda – Amsterdam is110km of zo? Als je range nog maar 250 is zou ik dat niet graag doen. Een keer een goede file en je bent aan de beurt. Nou ken ik het stuk vrij goed en ik kan je met zekerheid zeggen dat je in de spits files gaat tegenkomen.
@gebruikersnaam3: Klopt, maar op elk modern bedrijventerrein in Amsterdam kan je natuurlijk je ev opladen he:)
@mwti: Het lijkt wel alsof iedereen zin heeft om elke dag een stekker er in te drukken. Werken met oplaadpasjes waarvan het onduidelijk is welke nou de goedkoopste is icm voorwaarden. Het lijkt wel alsof iedereen zin heeft om zich aan te passen aan de auto ipv andersom.

Gemak dient de mens en helaas is dat bij EV’s nog niet allemaal zo, zoals men gewend is bij de verbrandingsmotoren.

Het staat nog allemaal in de kinderschoenen en men is eigenlijk nog steeds een early adoptor. Je moet er maar zin in hebben..
@unknown234: En dan kom ik uit mijn werk, oja moet nog even tanken, en dan sluit ik aan bij de rij in het tankstation. Stekkeren kost minder tijd en laat je instappen in een warme auto.

Maar wat het ook is, het is 2 seconden werk om een stekker erin te pluggen. Krijg je veel voor terug.
@mwti: afgezien daarvan worden er natuurlijk veel te optimistische cijfers genoemd door de fabrikant.. je mag je product natuurlijk wel aanprijzen maar je ziet het, iedereen en z’n moeder is er weer ingetrapt.. veel plezier meje elektrische jaguar
Ik rij zelf op benzine en ben ook sceptisch maar voor mij is de actieradius geen issue. Ik rij zelden meer dan 100km en ik vlieg naar mijn vakantie. Ik kom zou dus de perfecte persoon zijn voor een EV. Ik blijf overigens wel benzine rijden tot het kan want ik hou zo van het geluid van mijn 6 in lijn met M-Performance uitlaat.
Als ik het goed begrijp, was dit de inhoud van het artikel:

“– Stad – winter 390 km
– Snelweg – winter 270 km
– Gecombineerd – winter 325 km
– Stad – zomer 555 km
– Snelweg – zomer 340 km
– Gecombineerd – zomer 430 km”

En de rest was vulling…?
Als leaserijder die van zo’n goeie deal heeft kunnen profiteren mag je sowieso niet zeuren over kinderziektes aan je Jaguar. Het is óf wachten op een perfect product en daar de hogere bijtelling voor betalen. Of de lage bijtelling en een product dat misschien nog niet helemaal klaar was en waar je uberhaupt geen proefrit in hebt kunnen maken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).