Jaguar overweegt een F-Type Targa

Auteur: , 24 Reacties

Wie Targa zegt, denkt al snel aan een Porsche 911. Over een paar jaar is dat misschien wel anders, Jaguar laat weten een F-Type Targa te overwegen.

Jaguar F-Type Targa

De F-Type is er nu als roadster en coupé, waarvan ondergetekende die laatste prefereert vanwege zijn prachtige daklijn. Een Targa zou het beste van twee werelden kunnen zijn doordat die het open rijden combineert met de lijnen van de coupé.

Tijdens de introductie van de F-Type Coupé sprak AutoExpress met Ian Callum, hoofdontwerper bij Jaguar. Hij liet weten dat er een Targa overwogen wordt. Wel voegde hij daar aan toe dat het nog niet definitief is aangezien de markt voor zo’n auto klein is. Indien-ie er komt, zou naar verwachting ongeveer 10% van de F-Types een Targa zijn.

Ian vertelde ook dat Jaguar momenteel aan drie á vier nieuwe modellen werkt. Waaronder een D-segmenter voor 2015 en de productieversie van Jaguar’s C-X17 die in 2016 op de markt moet komen. En zou-ie ook doelen op een F-Type Shooting Brake? Of de F-Type Targa er werkelijk komt is nog even afwachten, voorlopig doen we het we het met de roadster en coupé, ook geen straf.

fotocredit: autoprojecoes.blogspot.com.au




24 reacties

Het kon ook niet goed blijven gaan hea…
Mooi, laat maar komen. Er was ook ooit een xjs targa.
Ik vind de cabrio prachtig, de coupé nog mooier, maar dit vind ik nou niet echt geweldig.
De cabrio blijft een stuk mooier dan deze targa of de coupé.
Doe nou niet. Laat het alleen Porsche doen!
Ik kan het idee in tegenstelling tot de getoonde shop wel waarderen.Als de 911 Targa aanslaat zou er zomaar een nieuwe niche kunnen ontstaan.Al had Porsche in het verleden alleen in Ferrari met hun GTS modellen een concurrent wat aantallen betreft.Er waren er vooral in de jaren tachtig/negentig nog veel meer.Ik weet het..
@sydney:
Ik heb met 911 Targa’s gereden, sommige ex-rijkspolitie en ik vind het de meest onzinnige configuratie voor een sportwagen.
Dicht tochtte zo’n Tara altijd en bij regen lekte er altijd water naar binnen, altijd en eeuwig beslagen ramen.
En open was het weer net geen roadster.
Ok de techniek heeft qua lekkages niet stil gestaan, maar ik vind het geen vlees en geen vis en blijkbaar denkt de markt er ook zo over, de meeste Targa’s zijn goedkoper dan een 911 Cabrio of een coupe.
Een Coupé met origineel Porsche schuifdak is wel weer lekker.
@desjonnies: Ik zeg ook niet dat ik voorstander ben van het concept zelf maar ik zou wel begrijpen dat ze zoiets zouden gaan brengen.
Niets voor mij overigens, ik heb al genoeg cabriolets als demo gehad dat ik weet dat het niet mijn kopje thee is.
Uitstekend idee. Het zou alleen niet een ”paar jaar” moeten duren voordat deze pas beschikbaar is.
Doe maar niet, dan zie ik liever de shootingbrake.
iets voor 01-04
Ik begrijp ze niet.
Volgen ze eindelijk eens hun eigen weg, willen ze met zoiets komen, doe dan iets echt Engels, een shooting brake op de F-type.
Dat kan weer wel en zal waarschijnlijk meer omzet opleveren voor ze; maar ze zullen bang zijn dat een -eventuele- shooting brake de coupé omzet zal opvreten, en dat is nou juist iets dat helemaal niet waar hoeft te zijn.
Een shooting brake zal eerder een aanvulling zijn dat een opvulling a la Targa.
Een niche.
@desjonnies: Ik ben het helemaal met je eens,ik ken ondanks dat het een niche is maar één redelijk succesvol recent voorbeeld van iets waarvan je zou kunnen zeggen dat het een Shooting Brake is en dat is de BMW Z3 (M) Coupe.
In het rood doet het me een beetje aan een ander begerenswaardig modelletje denken. De Ferrari 575 Superamerica:

http://www.larevueautomobile.com/images/Ferrari/575-SuperAmerica/Exterieur/Ferrari_575_SuperAmerica_001.jpg
@gash: Zelfde principe als de F-Type naar mijn mening, de Maranello is een prachtige wagen, maar die Superamerica werkt gewoon niet. Het ziet er een beetje gedwongen uit, de lijn klopt ook niet meer. En daarboven op heb ik de 550 Maranello altijd mooier gevonden dan de 575, die koplampunits waren een achteruitgang. Dus een Superamerica met de 550 koplampunits, en een beter doorgetrokken lijn was misschien wel iets geweest. Mocht de lijn mooier doorgetrokken worden op de F-type als het een Targa word, kan het nog iets worden. Bij deze mijn bescheiden mening, je hoeft er niks mee te doen, ik wou het gewoon even melden :p
Targa’s zijn minstens even onnuttig als cabrio’s. Vreselijke rotdingen zijn het.
Ze beloven een sportwagen te zijn maar zijn eigenlijk mislukkingen.
Gelukkig zien ze er zo cool uit dat ik het ze onmiddellijk kan vergeven van all show and no go te zijn.

De F-type is toch al zo’n afschuwelijke hotwheels wagen, het laat me koud of ze er een targa van uitbrengen of niet. Ik zal toch nooit gezien worden in dat ding.
Ik vind eigenlijk niet een targa mooi. Maar laat Jaguar het maar proberen! Wie weet wordt dit wel wat,de basis is schitterend natuurlijk.
Misschien een van de eerste keren dat ik dit ga zeggen, maar in vind de cabrio mooier dan de Targa. Misschien dat Jaguar er iets moois van kan maken, ben nou nog niet erg overtuigd.
@Corrado16v: Corrado 16V was dat je eerste auto? Ik heb een vriend die een knalgele G60 had in 1999.Beetje boel heel erg fout achteraf maar wel tof.
Ik kreeg in februari 99′ mijn allereerste auto ;een gloednieuwe zwarte 206 1.1i XN met 60 PK afgeleverd dus dat was best een muurbloempje.Maar nieuw,en ik was er gelukkig mee.
Annyway,sindsdien heb ik een groot zwak voor (nette) Corrado’s
Ik zou het niet doen. Bij de introductie van de F-type dacht ik ja dat wordt een leuke auto. Toen de echt uitkwam dacht ik nog steeds ja leuk. Cabrio of Coupé en niet te veel motor keuzen. Maar nu heb ik het idee dat ze de Galardo en de 911 achterna gaan. Met een idee van hoeveel modellen kunnen we maken en persoonlijk gaat daardoor de “magie” van de F-type een beetje weg. Dat vindt ik jammer. Ik zou het dus gewoon bij de cabrio en de coupé houden.
Bij de coupe hebben ze een glazen panarama dak bedacht, een echt schuifdak kregen ze niet voor elkaar. Ik zie ze dus ook niet in staat een targa dak te ontwikkelen dat ergens op gemakkelijke wijze in de auto op te bergen is.
Heerlijk zo een targa, doet me weer denken aan de fantastische ritten in mijn ex-MK4 Supra :)
Waarom? Coupe en Cabrio zijn prachtig. De shooting brake en targa vind ik niks. Dat hele ‘variatie op 1 bestaand model’ geneuzel vind ik weinig aan. Bij de meeste merken trouwens. Zeker dat targa verhaal. Daar heb ik de meerwaarde over een cabrio nooit van gezien. Voor m’n gevoel werkt het als een enorme parachute. Zal vast niet, maar ik vind het niet mooi.
Ik vind hem prachtig. Laat ze hem maar maken. En al gaan ze porsche achterna? Porsche is gezond en als jaguar dat ook wordt zo is het voor mij prima.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).