• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar overweegt radicale wijzigingen voor XE en XF

Auteur: RubenPriest, gepost 22 juni 2020 om 10:59 – 26 Reacties

Jaguar overweegt radicale wijzigingen voor XE en XF

Zowel de XE en de XF scoren niet zo goed als Jaguar gehoopt had. Zou een radicale wijziging helpen?

Met de Jaguar XE wilde het merk het opnemen tegen de BMW’s 3 Serie, Audi’s A4 en Mercedes C-klasse van deze wereld. De XF is een maatje groter en concurreert dan ook met de 5 Serie, A6 en de E-klasse. De Jaguar XE kreeg onlangs nog een facelift en later dit jaar komt er een update voor de XF. Voor beide modellen zijn er echter vraagtekens voor de toekomst.

Want zowel de Jaguar XE als de XF verkopen niet zo goed als het concern gehoopt had. Het geld klotst nu niet bepaald tegen de plinten bij de Britten en dus moet men goed nadenken wat te doen met de modellen. Volgens Autocar bestaat de kans dat een radicale wijziging de enige redding kan zijn van beide modellen.

In het geval van de XE zou een restyling tot hatchback tot de mogelijkheden behoren. De XF blijft een sedan in dit toekomstplaatje, maar dan enkel volledig elektrisch. Met dit scenario grijpt Jaguar hard in en dat is wellicht broodnodig voor een succesvol voortbestaan van zowel de XE als de XF.

Een hatchback klinkt niet eens zo heel gek. 17 jaar geleden kwamen ze bij Jaguar al eens met een concept op de proppen. Dit was de RD-6, getekend door de toenmalige designbaas Ian Callum.

Jaguar overweegt radicale wijzigingen voor XE en XF - RD6

De komende 12 maanden zijn cruciaal voor Jaguar. Door de corona pandemie heeft het automerk zware financiële cijfers te verwerken. Doorgaan op de huidige manier lijkt geen goede oplossing op de lange termijn. Ingrijpen in het modellengamma en de boel omgooien kan soelaas bieden.

Ook interessant!

  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • Jaguar XE R-Dynamic Black
    Jaguar XE R-Dynamic Black is helemaal premium en hip
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Achtervolging door Londen met Jaguar XF [video]
    Achtervolging door Londen met Jaguar XF [video]

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Jaguar, xe, xf

Vorig bericht: « Dit is de vernieuwde Cupra Ateca
Volgend bericht: Verrassing: 130 is veiliger dan 120 op de snelweg! »

Lees Interacties

Reacties

  1. AbdelJabbar zegt

    22 juni 2020 om 11:18

    Had een XE gehuurd bij sixt. Schitterende auto, prachtig interieur. Als was ik in de markt voor zo’n auto had ik hem niet aangeschaft. Onlangs dat ik er een grotere zwak voor heb dan de Duitsers.

    Login om te reageren
    • AbdelJabbar zegt

      22 juni 2020 om 11:19

      @a20racer: ondanks kerel ondanks

      Login om te reageren
      • alfalfa zegt

        22 juni 2020 om 12:11

        @a20racer: verbeter dan ook meteen even dat grotere zwak.

        Login om te reageren
        • AbdelJabbar zegt

          22 juni 2020 om 12:16

          @alfalfa: groter? Neeeee beter

          Login om te reageren
          • ericd zegt

            22 juni 2020 om 13:47

            Yup, je gaat je afvragen waar Abdel dan wél in voor is…
            Mensen kunnen tegenwoordig bar slecht formuleren, vaak omdat het er niet erg geordend aan toe gaat in de hersenpan.

            Login om te reageren
            • E550 zegt

              22 juni 2020 om 21:51

              Ja, laten we elkaar constant verbeteren op grammatica en spelling. Dan wordt het hier een tyfus bende. Daarnaast is niet iedereen opgeroeid in Nederland. De ander heeft geen autochtone ouders etc. Dit is geen plek hiervoor.
              Persoonlijk vind ik het kinderachtig om hier iemand op zijn taalfouten te wijzen. Alsof je op de middelbare school zit en vandaag een spellingtoets heb gehad.

              Login om te reageren
    • mwti zegt

      22 juni 2020 om 21:59

      @a20racer: want? Fietsbel of kaasplank-tang. Goed onderbouwde mening. Ik zou bij de kaas wel een portje willen. Lekker heur vrind. XE is niet beter dan 3.

      Login om te reageren
  2. giulia64 zegt

    22 juni 2020 om 11:29

    De markt voor traditionele sedans in Europa is al jaren niet zo groot. Snap niet dat Jaguar en ook Alfa Romeo niet een mooie sportswagen/station maken in dit segment. Die variant is bij de concurrenten goed voor 60% van de verkopen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 juni 2020 om 12:53

      Voor Jaguar en Alfa is de Europese markt maar bijzaak. Jaguar richt zich op China en de VS, Alfa op de VS (en dat is een vergissing gebleken) ze hadden geen budgetten om wagens te maken die alleen op de Europese markt zouden aanslaan. We leven in de rare tijden dat de thuismarkten minder belangrijk zijn dan de enorme markten ver weg.

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    22 juni 2020 om 11:29

    Tja, een knappe D of E segment sedan (of nog beter, een station) verkoopt al een tijdje lastig. een XE station zou voor Europa nog wel voor verkopen kunnen zorgen, maar men wil toch Duits of een SUV, en het liefst allebei. Jammer maar helaas. Elektrisch is dan een goede zet. Een hatchback zou leuk zijn als tegenhanger voor de A3 en 1-serie. Maar of het ook verkoopt…. Hoe dan ook, ik blijf wel kijken naar een tweedehands XF, schitterende wagens.

    Login om te reageren
    • eelco74 zegt

      22 juni 2020 om 13:40

      Met alle respect voor jaguar, ik heb er echt wel een zwak voor. Maar als je het interieur van de XE naar de 3 serie of C klasse zet, dan is de keuze snel gemaakt. Duits of niet, dat maakt dan echt niet uit, je zich toch 90% van de tijd naar het interieur te kijken.

      Ook exterieur vindt ik de XE erg behoudend. Met het rijden is niks mis, maar ja niet echt onderscheidend van een 3 serie of c klasse.

      De XF vindt ik wel een ander verhaal, die onderscheid zich toch wel duidelijk. Net als overigens de alfa giulia, die wel meer dan uitstekende rijeigenschappen heeft. Maar qua in en exterieur vermoedelijk niet echt een klassieker zal worden.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        22 juni 2020 om 19:25

        @eelco74: Ik miste in de XE vooral de klasse die ik van een Jag verwacht bij het zien van alle reviews destijds. Ze hadden hun pijlen puur gericht op de 3-Serie en XE moest sportief zijn. Sportief is zwart met zwart.

        Van de week heb ik er eentje met een licht interieur geconfigureerd en dat had mij direct naar de showroom gelokt. Ik denk dat er in het chique segment meer te winnen was geweest dan voor de zoveelste ruim 1600kg wegende “sportieve” leasediesel. Zeker nu Audi z’n maatpak heeft ingeruild voor een trainingspak.

        Login om te reageren
  4. fastforward zegt

    22 juni 2020 om 12:10

    Past de aandrijflijn van de I-Pacr in de XF?

    Login om te reageren
  5. luxaeterna zegt

    22 juni 2020 om 12:15

    Zelfde probleem als Land Rover; hebben onder of rond de 30-35k niets te bieden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 juni 2020 om 12:54

      Maar is dat een probleem of een oplossing? Het kost veel moeite om een wagen te ontwikkelen voor dat segment die wel aanvoelt als een echte premium wagen en waar je ook nog marge op kunt maken. Dat gaat met grote dure modellen gewoon gemakkelijker.

      Login om te reageren
      • wceend zegt

        22 juni 2020 om 13:59

        Denk dat dit wel een probleem is, de C-segmenters van de Duitse drie zorgen er wel voor dat twintigers en dertigers al kennis maken met het merk, als het bevalt kunnen ze daarna een XE of XF kopen. Draagt ook bij aan een jonger merkimago

        Login om te reageren
        • eelco74 zegt

          22 juni 2020 om 14:57

          @wceend: zeker, kijk maar naar mercedes, sinds de A klasse van “oude mensen auto” naar een hippe hatchback is overgegaan, zijn de verwanten als de cla voor de jongeren niet meer aan te slepen. De oudere (die ook steeds vitaler is, want 70 is het nieuwe 50) kan bij de gla of eventueel B klasse terecht.

          Alhoewel men niet meer zo merkentrouw is als vroeger, legt dit wel een basis voor je toekomstige klanten.

          Login om te reageren
          • Richmond zegt

            22 juni 2020 om 16:42

            Tuurlijk, maar Mercedes heeft het geld om dat soort investeringen te maken. Daarom kunnen ze ook 20 modellijnen voeren. Jaguar heeft dat geld niet en moet dus modellen maken die meteen aanslaan en een basis vormen waarop in de toekomst meer investeringen gemaakt kunnen worden. Ze dachten dat vanwege de Jaguar naam ze al hun modellen goed zouden verkopen. Maar dat blijkt in de praktijk anders te zijn.
            Ten tijde van de X type en S type was dat al niet zo, toen werd de schuld gegeven aan dat er teveel Ford invloed zichtbaar / merkbaar was. Nu is die er niet en zijn ze niet meer succesvol dan toen. Het zijn auto’s voor liefhebbers, voor mensen die iets anders willen dan de gevestigde orde. Mensen die ook Lexus of Honda zouden kopen. Maar van die mensen wordt je niet rijk.

            Login om te reageren
    • mwti zegt

      22 juni 2020 om 22:02

      @luxaeterna: minima hebben het zwaar in NL.

      Login om te reageren
  6. ozzytrk zegt

    22 juni 2020 om 13:09

    Ik had een XE uit 2018 2.0d 163pk 8 traps automaat met 17km op te teller nog splinternieuw. Na 4 maanden teruggegeven aan leasemaatschappij. Was waardeloos erg laag en interieur kraakte. En mijn knieën deden zeer met dat dashboard afwerking.

    Het is een leuke voor mensen die geen verstand hebben van auto’s

    Login om te reageren
  7. autootjes zegt

    22 juni 2020 om 13:48

    Dus de XE gaat naar een ander (lager) segment toe, of hij zal als HB de strijd aan moeten gaan met een A5 Sportback of een 4 GC? Interessant…

    Login om te reageren
  8. RAW zegt

    22 juni 2020 om 14:35

    XE vind ik best een leuke auto, maar ruimte binnenin is nogal mager, vooral achterin, je kunt nauwelijks achter jezelf zitten, zelfs als je niet zo groot bent. De enige echt leuke is de Project 7 die gebaseerd is op de XE.
    Een hatchback biedt zeker kansen, maar zal ook weer niet een hele grote groep aanspreken, want geen SUV/Crossover.
    De F-pace is volgens mij de enige niet -elektrische auto van het merk die nog met de concurrentie mee kan komen. E-pace was bij start al niet geweldig (te zwaar, te veel gebaseerd op de oude Evoque).

    Login om te reageren
    • dunhozzie zegt

      22 juni 2020 om 22:37

      @raw68: dit. Als Jaguar hem echt de juiste grootte geeft (XE Octavia, XF SuperB) dan hebben ze meer kans. Ik heb de XF station 3 dagen gereden. Ik vond hem prachtig, maar kreeg hem thuis er niet door. Niet genoeg kofferruimte voor mijn sport, achterin weinig ruimte.

      Ik mis hem nog elke dag. Daarom toch maar op autoscout en mobile.de een zoektocht openstaan voor een F-Pace. Want een Jag komt er.

      Login om te reageren
  9. vpowert zegt

    22 juni 2020 om 15:48

    Het hogere D en E segment is natuurlijk sowieso een heel moeilijk segment geworden met de opkomst van de SUVs.

    Ik vraag me af of Jaguar nog iets radicaals kan doen dat echt kan helpen? Waarom niet gewoon eerst even de basics fixen? Steek het grote geld in SUVs en verbeter de XE en XF die in de basis nog steeds prima zijn.
    – Geef de XE en XF een zuinigere aandrijflijn (MHEV, PHEV?) zodat ze zuiniger en beter betaalbaar worden
    – Maak een cross/allroad/all-terrain/scout versie die als ‘SUV light’ kan dienen
    – Maak één mooi interieur en pas hetzelfde concept en dezelfde modules toe in alle modellen. Nu zijn de interieurs ondermaats en elk model gebruikt andere onderdelen.
    – Maak een XE Compact, die als achterwielaangedreven luxe C-segmenter kan dienen. De XE Compact kan mooi het gat vullen dat is ontstaan doordat de 1-serie nu een voorwielaandrijver is.
    – Gebruik de basis van de XE voor een fatsoenlijke SUV zodat je die loeizware E-Pace snel kunt vervangen door iets beters

    Weinig radicaal allemaal, maar de beter verkopende concurrentie is ook niet echt radicaal bezig; ze maken simpelweg betere auto’s.

    Login om te reageren
  10. jensoffbutton zegt

    22 juni 2020 om 22:24

    Ik zou nooit een jaguar kopen met één reden: betrouwbaarheid.
    Zijn de nieuwe alfa’s als je de laatste studies leest.

    Zelfde voor Land Rover/Range rovers.

    Login om te reageren
  11. Design_Driven zegt

    22 juni 2020 om 23:37

    Apart die witte kenteken plaat achter (XE). Laatste keer dat ik op mijn Engelse auto keek was die gewoon geel. Wel UK lettertypen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North