De voorkant is nog wel te pruimen.
Over het kontje mag je zelf een oordeel vellen. De R-D6 is zo’n typische concept waarbij invloeden van buitenaf goed te zien zijn. De achterkant lijkt wel een veredelde Ford Ka, terwijl de voorzijde de designtaal van Jaguars van die tijd illustreert. Onder de motorkap van het concept zat een nieuwe 2.7 liter V6 diesel met twee turbochargers. De R-D6 moest in 2003 de nieuwe designrichting van het merk uitbeelden.
De auto is getekend door niemand minder dan Ian Callum. Het is niet z’n mooiste creatie. Zeker wanneer je weet dat diezelfde Callum verantwoordelijk was voor het uiterlijk van de Aston Martin DB7, de fantastische Vanquish uit 2001 en natuurlijk de Jaguar F-Type.
Het concept kreeg een aluminium body en debuteerde in 2003 tijdens de autoshow van Frankfurt. Het dieselblok was goed voor 230 pk en de Jag deed een sprintje naar de honderd in minder dan zes seconden. De topsnelheid was elektronisch begrensd op 250 km/u. Bij Jag waren ze tevreden over de motor en deze maakte later diens intrede in onder andere de S-Type. De diesel werd door de Premier Automotive Group (PAG) in samenwerking met PSA ontwikkeld.
Ondanks z’n compacte vorm konden vier personen plaatsnemen in de Jag. Het feit dat de constructie sterk leunde op de techniek van de Mazda RX-8 heeft hier natuurlijk alles mee te maken. De R-D6 is (gelukkig) nooit in productie genomen en de Brit is inmiddels al behoorlijk in de vergetelheid geraakt.
jobberns zegt
Jammer dat ze m nooit gemaakt hebben. Ja, de achterkant is raar, maar het lijkt wel een geinige auto met prestaties die zeker niet mis zijn!
jasbelle zegt
Oef, dat interieur is toch nog steeds wel echt prachtig. Het exterieur daarentegen wat minder.
misterdrogba zegt
Ik vind het een prachtig ding eerlijk gezegd. Eigenwijs en een vleugje stoer.
martinus zegt
Klassiek en modernistisch in een niet zo’n harmonieuze blend als je het mij vraagt. Wat dat betreft goed dat ze deze auto niet in productie hebben genomen.
Modellen van voor 2003 zijn tijdsloos mooi. En ook na de overname van TaTa zijn de modellen een voorbeelden van tijdsloos Brits design.
Ik weet dat veel autobloggers, graag een of meerdere Italiaanse designer zien als beste autodesigner van onze tijd, maar wat mij betreft kan dat maar een persoon zijn Ian Callum.
carspotterjwz zegt
Mooie s-type aan de voorkant en een lelijke achterkant… toch had ik ‘m wel op de weg willen zien.
Dutchdriftking zegt
Ik vindt alleen de wielen mooi.
misterdrogba zegt
@dutchdriftking: lijken wel op deze
http://static.autojunk.nl/pictures/2009/0630/111654/image_03.jpg
123bat zegt
Schiet mij maar lek.. Ik vind ‘m retegaaf, zélfs de dikke achterkant!
Rob zegt
Ha, een soort moderne Mk2, maar dan zonder kont. Geinig, had natuurlijk ook nooit in productie moeten gaan, maar wel gewoon geinig….
Het dashboard heeft overigens wel wat weg van de veel latere XF.
bjorn997 zegt
Op foto 4 lijkt het een beetje op een ford Puma?
potver7 zegt
Die hadden ze best mogen maken hoor, en ik weet vrijwel zeker dat er genoeg klandizie voor gevonden kon worden. Het ontwerp is misschien niet ieders kopje thee, maar het is ook geen grijze muis en dat is voor zo’n nichemodel juist positief.
tjorque zegt
Jammer van de achterkant, jammer van het dieselblok maar verder wel leuk conceptje…
87sandyd zegt
Leepu was de ontwerper?
bastiaano zegt
Ik wil die stoelen!
dirkiii zegt
@bastiaano: jij ook al.
lolikbenbol zegt
Trouwens, wil even zeggen dat ik deze serie artikelen altijd graag lees. Het geeft een goed tijdsbeeld, het geeft aan wat men destijds mooi of futuristisch vond. En leuk om te zien welke ontwerpjes later her en der terug te zien zijn!
maferick74 zegt
Wat kost nou zo n conceptje eigenlijk? Gaat er hier nou ook miljoenen aan onderzoek zitten of is dit nou gewoon voor de fun en zit er geen motor in.
Frenkyboy zegt
Stoer ding! Jammer dat deze nooit in productie is gedaan.
pinut187 zegt
Ik vind hem wel ok, ja die kont is niet de allermooiste maar van mij had ie op de weg gezet mogen worden.
kapitein187 zegt
De voorkant van deze concept is zoveel gaver dan die van de S-type.
moveyourmind zegt
Als S-type rijder kan ik de voorkant zeker waarderen. Die heeft dezelfde nuffige uitstraling, maar in een modernere vorm.
Maar een Jaguar hoort in mijn beleving lang en gestrekt te zijn. De S-type vind ik al net aan lang genoeg om Jaguar-waardig te zijn. Dit prototype is gewoon te compact.
Joost zegt
Ik vind m wel gaaf! Achterkant is even wennen, maar heeft ook wel iets van de Alfa Romeo Mito. Maar dan dik :)
DB7 en Vanquish zijn zeker mooie auto’s maar eerlijk gezegd zie ik het verschil niet heel erg tussen die twee modellen. Net zoals de XK. Moet altijd kijken of het een jag is of een AM.
jpoers zegt
Ben ik de enige die in de achterkant iets ziet van de booty van de renault megane van een aantal jaar terug?
FieRo zegt
@jpoers: nee. Ik ook. Maar dan iets meer afgerond
peugpower1000cc zegt
@jpoers: hij lijkt op de laatste foto op een ford puma
peugpower1000cc zegt
@peugpower1000cc: srry foto 4.
ralfast zegt
Een Jaguar met wankel motor. Daar ga ik wel van watertanden…