
Ze durven wel bij Alpine met de Nederlandse prijs van de A110 R Ultime
Een jaar geleden onthulde Alpine de A110 R Ultime. Het nieuwe vlaggenschip van het merk dat voortborduurt op de A110, het enige échte sportieve model van het merk dat al heel wat jaartjes meedraait.
Na een jaar is een Nederlandse prijs bekend en met wat leuk aankleden gaat het prijskaartje uiteraard verder omhoog. Van deze versie, onthuld op de Autosalon van Parijs 2024, worden er maar 110 gemaakt. Voor die exclusiviteit moet je lappen.

Extreem
Alpine noemt de A110 R Ultime de “meest sportieve Alpine ooit”, en dat is geen holle marketingkreet. Het onderstel is strakker, de remmen zijn groter en de aerodynamica is tot in het kleinste detail geoptimaliseerd. Onder de motorkap schuilt dezelfde 1.8-liter turbomotor als in de A110 R, maar nu goed voor 345 pk op 102 RON brandstof.

Dit alles resulteert in een 0-100-tijd van 3,8 seconden. Da’s een tiende sneller dan de al niet bepaald slome A110 R. Uiteraard draait het niet om sprintjes bij een A110, dan koop je maar een elektrische auto. Het is het rijgevoel in de bochten waar dit model excelleert.

Atelier Sur-Mesure
Nieuw voor deze Ultime is dat kopers hun auto kunnen samenstellen via het zogehetenAtelier Sur-Mesure-programma. Denk aan een tailor-made ervaring waarbij je niet alleen de kleur van je stiksel kiest, maar echt samen met het designteam van Alpine aan de slag gaat. Poltrona Frau, bekend van high-end interieurdesign, levert bijvoorbeeld de materialen. Het idee is dat elke A110 R Ultime uniek wordt.

Oh ja, de prijs
Binnen die oplage van 110 stuks zijn 15 auto’s nog specialer: de “La Bleue”. Die krijgt een met de hand aangebracht kleurverloop dat alleen in de Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé wordt gemaakt. Net zo ambachtelijk als die speciaalkoffie bij je favoriete zaak.

Nu komt het deel waar je even moet gaan zitten. De Nederlandse vanafprijs van de Alpine A110 R Ultime bedraagt € 290.500, inclusief btw en bpm. Jawel, bijna drie ton voor een auto die in de basis nog steeds een compacte sportcoupé met een viercilinder is. Als je kiest voor verdere personalisatie ga je natuurlijk dik over de drie ton. Voor een Alpine.

De eerste leveringen staan gepland voor begin 2026. Eerlijk is eerlijk, ze durven wel daar in Dieppe. Ik denk dat alleen de Fransen zo gek zijn om zoveel geld neer te tellen voor dit stukje nationaal trots. Ik bedoel bijna 300.000 euro voor een Alpine A110. Hoe goed het model ook is.. dat is toch wat aan de pittige kant.





Wow, wat een berg geld! Op zich niet raar, in die zin dat het natuurlijk de wereld kost om een andere versnellingsbak te integreren en te homologeren voor zo’n kleine serie auto’s, maar toch. Wàt een berg geld. Helaas heb ikhet niet liggen, maar als ik het wel had, zou er zo’n La Bleue komen om de Première Edition gezelschap te houden.
De basisversie is al meer dan leuk genoeg om lekker bochten mee aan te vallen; heerlijk lichtvoetig ding!
En anders de GT die meer pk heeft en qua rijden meer op de Cayman lijkt (maar dan 300 kilo lichter smileysmileysmiley)
Het zal vast leuk rijden voor een liefhebber maar ik blijf het een lelijk model met vreemde proporties vinden, vooral die achterkant. Snap wel dat dit niet verkocht wordt. Niet voor 3 ton. Niet voor 80 voor de standaard uitvoering. En zelfs als ze m in de aanbieding gooien voor 50.000 geloof ik niet dat veel mensen dit zouden kopen.
Vanmiddag nog even gekeken op AS24. Nauwelijks te koop in Europa onder de 60k. Er wordt gewoon niet op afgeschreven
Ik denk dat Charles de Gaulle nog niet dit geld zou neertellen voor een Al Pine met vierpitter.
Net als dat ik zoveel geld over zou hebben voor een Giulia GTAm, zou ik het voor dit ultieme speelgoedje ook over hebben mits ik het geld had. Ieder weekend een ander circuit uitzoeken en spelen maar.
Hmmm… dit of een Cayman GT4 RS.. tsja. Lastig; German engeneering of Frans gokwerk.
Zouden ze dit nou doen om de restwaarde van de andere Alpine’s hoog te houden. De kenners weten dat de laatste versies 290dk hebben gekost..of.. nog even aandacht voordat de productielijn echt dicht gaat..
Koop een A110s, ander onderstel, chipje op de motor en je zit op 95% van de R Ultime. Voor 1/3 van de prijs dus.