Jeremy Clarkson: je bent GEK als je zelf schakelt

Auteur: , 108 Reacties

Clarkson suddenly decided dat het rijden van een auto met handbak niet leuk en ouderwets is.

ouwe gek

Hij gaat zelfs zo ver dat hij het even ouderwets noemt als je kleren in een riviertje vlak bij je huis wassen, terwijl er tegenwoordig wasmachines bestaan. Of geen afstandsbediening voor je tv kopen, omdat je er net zo goed zelf naartoe kan lopen om van zender te wisselen.

Deze uitspraken doet hij in The Sun naar aanleiding van het feit dat 70% van de Britten een handbak zou rijden. Geen idee of de hoeveelheden drank en sigaretten meneer inmiddels op beginnen te breken, of dat dit de Amerikaanse invloeden zijn die spreken, maar hij maakt na deze typische Clarkson vergelijkingen wel een punt. Hij kan het zelf schakelen zeker nog waarderen, maar onder de juiste omstandigheden. Dat wil zeggen: in een sportwagen op een circuit. Als je met een handbak gaat rijden op de openbare weg ben je gestoord, aldus Clarkson.

Nu is het zo dat automaten steeds beter worden, en technisch gezien superieur zijn. Niemand kan zo snel en efficiënt schakelen als een moderne dubbel kluts bak, en dit is meteen de reden dat de handbak in rap tempo aan het verdwijnen is bij supercars en sportwagens. Maar er is toch niets mis met een potje zelf schakelen?



108 reacties

Te veel wijn op
@james82: zakelijk overdag = automaat
Weekend fun = handbak

Dit is de waarheid daar moeten jullie het mee doen…
Dus nu hij voor Amazon werkt is hij net als 80% van de Amerikanen te lui om zelf te schakelen? Jeremy, please.
@screamgt: Amerikanen, ’t is net als drank. Ze maken meer kapot dan je lief is…
@potver7: jammer.. Ik sloop niks moet ik zeggen
Sjongejonge, die is helemaal de clutch kwijt..
Mijn auto is nog volledig mechanisch (op de ABS na), ik geniet ervan om betrokken te zijn bij het rijden. Het nadeel van manueel schakelen tijdens een file neem ik er met plezier bij. Een automaat zal nooit het plezier geven van een perfecte heel & toe downshift.
@Pulizano: abs is toch ook 100pct mechanisch?
@poeperman: zowel abs en motor hebben een ecu.. Dus nee in de letterlijke zin.
@poeperman: 😂
@alfaromeo939: en toch zeg ik van wel.. Iets met overdruk in de zuigers
@Pulizano: jammer dat ABS he, net als stuurbekrachtiging of rembekrachtiging. Gelukkig heb ik dat in mijn funauto niet ;-)
@Pulizano: Klopt, maar de handbakken van huidige sportautos zijn ook al voorzien van rev-o-matics.
Begrijpelijk, als je niet zonodig Top Gear meer hoeft te rijden maakt het verder niet veel uit in welke versnelling je rijdt.
Voor het dagelijks woonwerkverkeer of filerijden is een automaat inderdaad prettiger. Maar toch blijft een handbak leuk. Zelfs gewone ritjes kunnen er een stuk leuker door worden om lekker wat te spelen met die pook.
@berlinetta: spelen met de pook is alleen fijn als mijn vriendin het doet.
Hoe goed, betrouwbaar en onderhouds vriendelijk kunnen we in Europa automaten maken ?
Ooit was er maar eentje die die kunst verstond en dat was Mercedes.
De rest kocht of Borg Warner of bij het Duitse Rampfenbak getriebe of het Italiaanse DraaInelKaarrie Mechaniccchio SpA

Ik denk dat dat veel belangrijker is.
@desjonnies: 4bak automaat in de W108, werkt al 43jaar (28 februari is ie jarig. 44 kaarsjes mogen er dan uitgepuft worden) voortreffelijk! 4bak automaat in 1972, hoe verzonnen ze het toen al!
: Ben ik vergeten te vertellen dat de vernellingspook aan het stuur zit, luxe tot de max! Ziet er alleen niet beter uit, werkt ook stukken beter!
@henkhupelschoten:

Eigenlijk stiekem mijn meest favoriete Mercedes, daarom geen 300SL voor mij, die van jouw is zoveel bruikbaarder !
Mooi man !
@desjonnies:
die zf bakken lijken toch wel redelijk goed, zitten echt overal in (van rolls royce tot iveco) en krijgen iha goede reviews.
@desjonnies: Mercedes en ZF. Maakt nog steeds prima automaatbakken, de zogenaamde sealed for life bakken is het grootste probleem geweest, zo rond de 2 ton klappen de meesten . Tegenwoordig is er wel weer onderhoud voorgeschreven elke 60k olie verversen en filter , hadden ze dat gelijk gedaan waren 75% van de problemen voorkomen kunnen worden.
@bofkont: Mercedes de beste automaatbakken?? Die 7-traps is nochthans niet zo denderend… Traag en vaak ook brutaal reagerend…
@ronin1130: ik zou er eens in gaan rijden ipv over te tikken wat anderen zeggen. Ik rij zelf een 159 met een automaat van aisin. Ik heb inmiddels de CLA en C klasse met 7gtronic plus gereden, maar daar is echt helemaal niks mis mee. Net als de vermeende rauwheid van de 220d. Ik vond het een super stil en krachtig blok in de C.
@eelco74: @bofkont: Nu heb ik toevallig vorige week in eenn nieuwe Mercedes C250 coupé (benzine) met 7-trapsautomaat gereden. En dit vond ik een grote ontgoocheling qua versnellingsbak. Zoals ik zei: zeer traag reagerend (1 a 2 seconden tussen schakelen en gaspedaal) en vaak brutaal schokkende schakelovergangen.
De automaat van een Jaguar XE was een heel stuk beter. En zelfs die van de Lexus IS300h, vaak bekritiseerd omwille van de trage reacties, vond ik een heel stuk sneller reageren. Hoewel dit eigenlijk geen automaat noch een CVT is, waarvoor hij vaak wordt versleten.
@ronin1130: Ik heb nog de oude automaat 5 in mijn MB de 722.6, en die vind ik vrij goed.
Wellicht ben jij nog beter gewend, maar ik vind die nieuwe automaten prima van MB.
Mijn vader heeft een nieuwe C, met 8 gangen automaat.
@bofkont: Mijn pa heeft indertijd ook een C220 CDI met 5-trapsautomaat gehad en deze was inderdaad in mijn herinnering veel verfijnder. Dit maakte de teleurstelling over de 7-traps des te groter. De nieuwe 9-traps van Mercedes schijnt ook wel beter te zijn dan zijn voorganger. In de jongste (Vlaamse) Autogids wordt deze getest in een C220d coupé en wordt ook vermeld “… in vergelijking met de luie en trage 7-traps…”

En een 8-trapsautomaat in een Mercedes C? Dan heb je een uniek stuk in handen… :-)
@ronin1130: Het zal dan idd ook de 7 bak zijn in de nieuwe C van mijn vader.
Heb eerlijk gezegd ook nog niet zoveel gereden in de wagen.
Maar idd mijn oudje vind ik vrij verfijnd voor die tijd, al is het uiteraard geen DSG achtige kwa schakeltijden.
@ronin1130: niks mis mee met die automaat.
@desjonnies: daarom shopt een groot deel van Frankrijk en Italië bij aisin in Japan. Regelmatig olie verversen is een voorwaarde maar dan lopen ze prima enige tonnen. Behalve als alfa besluit de computer op een stupide plaats te monteren zoals in de 166.
Voor 99% van het gebruik heeft hij natuurlijk gelijk. Echter was ik erg blij met de handbak op de alpenweg onderweg naar de wintersport
Oplossing: voor de daily commute een auto met een goede automaat, voor het weekend een auto met handbak. Op de snelweg bij een constante snelheid schakel je toch niet en als je in de stad vaststaat ben je dat koppelingspedaal ook liever kwijt dan rijk. Ik kan me wel vinden in dit standpunt van Clarkson.
A: Automatische bak is beter in de file.
B: Ik kan niet begrijpen hoe iemand dagelijks vrijwillig in de file gaat staan, dat is geen autorijden meer.
———-
C: Autorijden doe je manueel
@Onehp: Mensen die werken staan niet vrijwillig in de file. Die staan in de file om brood op te plank te krijgen.
@berlinetta: zoals ik zei, vrijwillig. En er zijn er die het vrijwillig doen hoor, uit pure gemakzucht. En niet omdat ze graag autorijden. Zoiets. Maar ik was niet helemaal serieus. Ieder doet wat ie wil, en schakelt zoals ie wilt. Vind het alleen jammer dat je vaker niet meer de keus hebt omdat autorijden in de file zowat de norm is geworden…
@berlinetta: Dan is het voor heel veel mensen nog steeds een keuze om daarvoor een auto te gebruiken.
@baardmijt: Ben ik niet met je eens. In veel gevallen doe je er met het openbaar vervoer veel te lang over om op je werk te komen.
@berlinetta: Zeker, maar er zijn meer opties.
Zo zou in veel gevallen een motorfiets (al dan niet met automaat) of zelfs een bromfiets sneller zijn dan de auto. In dat laatste geval moet je wel een grotere plank, want je houdt meer over voor brood. Geldt uiteraard niet voor alle afstanden en soms moet er gewoonweg teveel mee, maar er zijn veel meer mensen voor wie het een goed alternatief zou kunnen zijn dan er mensen zijn die ervoor kiezen.
@baardmijt: De file op de A13 was voor mij 8 jaar geleden de reden om over te stappen op de motorfiets. Dat gaat alleen mis als het glad is (1x per jaar). Nu de A4 is doorgetrokken kun je ’s morgens net zo goed in de auto gaan zitten, op de motorfiets haal je geen tijdwinst meer, maar je moet wel nog steeds je pak aan- en uittrekken.
@RobTWo: Ja, pak in en uit snoept wel wat tijdswinst en gemak weg. En inderdaad, ongeveer één keer per jaar is het te link om de tweewieler te pakken. Toch vind ik het vaak prettiger om met de motor rustig door te kunnen rijden en een lekker actief te blijven, dan in de auto voort te sukkelen in de file. Ook als ik met de motor netto net zo lang onderweg ben. Bovendien maak je daarmee de file ook weer een beetje korter.
Het is ook niet dat ik mensen op de motor of brommer wil hebben, maar er zijn wel veel mensen die dagelijks in dezelfde file aanschuiven, terwijl ze in hun eentje in een auto met vijf zitplaatsen zitten. Prima als dat helemaal je ding is, maar ik zou er spontaan van met mijn smartphone gaan spelen. En het kán dus anders.
Maar als ik hier lees dat mensen het al ‘een drama’ vinden om een koppelingspedaal in te trappen, dan kunnen die inderdaad beter in een overdekte automaat plaatsnemen.
Inderdaad! Al dat heen en weer getrek met die pook hier in de file, heb je niks aan!
Het is niet het schakelen, maar die zware koppeling in de file. Als ik wil schakelen zitten er nog 2 knoppen op het stuur, die ik slechts in de bergen gebruik.
@rulefollower: exact ook mijn reden om na 17 jaar alfa met handbak op een automaat over te stappen.
Voor de gemiddelde autobestuurder heeft hij een punt.
Ik ben ook een handbak advocaat, groot deel van mn leven in het buitenland gewoont, en rijdt nu hier ook met een handbak. Heb zo’n beetje heel 2015 elke dag a4/a10 gereden, elke dag vast gestaan zo wat en toen kreeg ik er goed de pest in.

Als ik weer vaak in de file moet staan dan komt er een automaat bij, of flappy paddle.

Gelukkig hoeft dat niet op moment…
Helemaal gelijk. Een auto voor de fun is leuk met handbak maar in de auto voor dagelijks woon-werkverkeer hoef ik echt geen handbak meer hoor. Wil gewoon zo relaxed en comfortabel mogelijk op mn bestemming aankomen.
Toren ik nog dagelijks aan macht schuiven in de file op de A1 wenste ik ook regelmatig dat ik een automaat had gekocht. Ik snap hem wel.
@crx: Toen en mocht. Pfff
Wat een onzin! Ik wil gewoon schakelen.

Hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf welke auto het is..
@clarkson:
nee, dat wil je kennelijk niet…
En gelijk heeft hij. Voor het betere gooi- en smijtwerk op bergwegen en circuits is een handbak leuk, maar in het drukke stadsverkeer of files waar je om de 10 meter weer stil moet staan heb je er niet veel aan en op de snelweg ook niet echt. Ik heb mijzelf ook voorgenomen om mijn volgende daily met automaat te nemen en er dan een MX-5’je voor in het weekend erbij te nemen.
@Edge: Precies, dat lijkt mij ook het fijnst.
Hij heeft een punt. Ware het niet dat er vooral onder de iets oudere auto’s een hoop slechte automaten te vinden zijn. Een hoog verbruik, kwetsbare techniek of vervelend schakelen. Als ik nieuw zou kopen zou het sowieso een automaat worden. Ondertussen roer ik die pook wel, op de kleintjes letten enzo…
Mijn inziens heeft hij gelijk. Ik heb alleen maar handgeschakelde auto’s op dit moment, maar mijn volgende wordt zeker een automaat. Begrijp mij niet verkeerd, ik hou van schakelen! Maar in de meeste moderne auto’s is het gevoelloos en weinig spannend meer. Nee, geef mij voor het dagelijkse verkeer maar een automaat, dan rijd ik in het weekend wel met een old/youngtimer voor de fun!
Ik snap het wel. Ik rijd nog wel eens met diverse mensen mee, en ze schakelen allemaal beroerd. Lekker een automaat voor dat volk. Dat een handbak leuker is, en dat een benzine motor beter klinkt dan een elektropitter, en dat rwd voor echte mannen met borsthaar is, het klopt allemaal wel, maar jan met de pet gaat voor goedkoop en comfortabel. En dat zie je in Amerika dus al jaren.

Alleen de auto`s die op sportief gericht zijn hebben een handbak. De rest een automaat. BMW heeft een poos (misschien nog steeds wel) de M modellen uitsluitend in Amerika met handbak geleverd terwijl we hier alleen maar een automaat mochten. Klinkt helemaal niet raar. Op termijn zal iedere auto standaard een automaat hebben. Handbak word dan een dure optie. Maar als die optie wel leverbaar blijft op de modellen waar het er toe doet dan zal je mij niet horen.
@dutchdriftking: Vergeet Japan niet. Bouwen uitstekende handbakken, maar die gaan allemaal naar hun buitenlandse klanten. Zelf houden ze niet van roerbakken. Binnen Japan standaard automaat.
Rij al sinds 1992 automaat (toen werd je nog voor “ouwe l**” uitgemaakt). Wilde toen al, en nu nog steeds, nooit meer iets anders (voor de goede orde: ik rij regelmatig met BMW’s en Mini’s met handbak, dus ik heb wel degelijk vergelijk)
@367pk: Niet als je een Dacia hebt.
@fmgarcia: in mijn ervaring rijdt een automaat pas enigszins lekker in combinatie met een motor met een koppel van zo’n 250 NM en hoger, waarbij “meer” altijd “beter” is. Maar we hebben het op dit blog over automobielen, niet over vervoersmiddelen, dus jouw merk valt af.
@367pk: Zeg alleen dat Bmw en mini niet te vergelijken valt met een Dacia “mocht je die dus hebben”. Klopt wat je zegt over dat vermogen, zoeven moeten ze!
Als een automaat sneller en beter schakelt dan neem je toch een automaat!
Je rijdt toch ook niet meer postkoets om dat een paard ervoor zo lekker ruikt?
Handbakken zijn enkel leuk in sportwagens en klassiekers.
Geef die man een standbeeld! Hij geeft gewoon gelijk!
De snellere schakeltijden vind ik misschien wel het minst interessante. Het is meer dat veel nadelen die automaten hadden zijn verdwenen. Ze verslinden niet meer de helft van je vermogen en brandstof. Bovendien kun je indien gewenst vaak zelf schakelen, en in tegenstelling tot de tijd van de gerobotiseerde bakken reageren ze vaak ook snel.

Toch is er best een groep die schakelen gewoon leuk vind. En dat bij autorijden vind horen, en dan bedoel ik niet alleen de autoliefhebbers en autobloggers.
Hij heeft volkomen gelijk. Zeker in dit kikkerlandje waar je van auto naar auto kruipt, remt, weer optrekt naar een volgende stoplicht of file etc. Ik rijd al jaaaaren automaat en wil niets anders. Behalve op het circuit of in de bergen met een echte sportwagen
Heeft die man zijn biefstuk niet gekregen ofzo?
Doe mij ook maar een automaat!
Pook voor de classic car, semi automaat voor de rest.

Moesten Fangio, Nuvolari of godbeterd McQueen vandaag leven ze zouden automaat rijden. Want sneller en handen op het stuur.
Wanneer je het over een beetje sportieve auto hebt wil ik gewoon altijd zelf schakelen. Enige uitzondering hierop zou veelal in de file staan of nogal veel stadsverkeer zijn.
Clarkson binnen 10 jaar: ” Je bent gek als je zelf autorijd “.
@SimonMc: Zo lang gaat dat niet duren hoor. Hij heeft nu een broodheer die alles wat je nodig hebt thuis kan laten bezorgen, werken kan van thuis (voor velen in ieder geval) en sociale contacten regel je met Facebook. Who needs a car?
@potver7: Ik doelde eigenlijk op het autonoom rijden van je wagen, maar ik begrijp de verwarring.
Leuke vergelijkingen. Zelf autorijden is volgens Jezza dus ook ouderwets zodra de zelfrijdende auto’s de weg op gaan. En tot die tijd pakt ie de bus en trein. Wat wees eerlijk: zelf sturen is toch ook zo 2015.
Een 0,5% van de tijd mis ik een handbak wel. Voor de rest, nooit meer schakelen (hoewel de flappy paddles af en toe ook wel leuk zijn)!
Zeker als je ook adaptive cruise control bij je DSG hebt.
en dan in de file continu met je voet op de rem te staan…. Schakelen is zo’n automatisme dat ik het voordeel van een automaat niet zo begrijp. Voor die 2500 euro koop je toch leukere dingen volgens mij.
@jollykart: Met een handbak sta je net zo vaak met je voet op de rem in de file, het grote verschil is dat je bij de automaat je niet ook nog hoeft te roeren of met je andere voet de koppeling in moet trappen.
@Edge: nee ik tik hem ff in zijn vrij en dat vind ik persoonlijk fijner werken dan een dsg bak weer in de p zetten.
@jollykart: …en bellen met een Nokia 6210. Van de rest van het geld koop ik een Palmtop. Ik twijfel nog over MMS.
@mlut: of gewoon een dikkere motor.
Mn A6 C6 3.0 HB is thans heerlijk om te rijden. Wel moet ik zeggen dat de eerste 2 vitessen kort schakelen zijn, maar vanaf 3 heerlijk rijden…
Geef mij maar gewoon een handbak om in te roeren!
Hate to say it, maar Jezza heeft helemaal gelijk. Schakelen in het normale verkeer is onnodig en vervelend. In files is het helemaal een drama. Automaten zijn inmiddels sneller, zuiniger en de slimmere keus. De 8- en 9-bakken bewijzen het gelijk hiervan overduidelijk. Net als de 7 speed handbak van Porsche dat doet, maar dan in negatieve zin… Meer is beter, zuiniger, stiller. Handmatig roeren in versnellingen is volslagen overbodig en achterhaald. Ook op een circuit, met paddles dan. Als het ff kan geen handbak meer voor mij.
Zelfs als hij volledig gelijk heeft mogen we niet vergeten dat die bakken vaak een paar duizend euro extra kosten en dat die bij de vele budgetautotjes die er rondrijden deze bij gevolg niet eens aangeboden worden.
Groot gelijk heeft hij 👍
Ik zou niet meer zonder willen zelfs mijn oudere Mercedes automaat 5 is nog goed bij de les, vanuit stilstand moeilijk bij te benen door soort gelijk gemotoriseerde auto’s met een handbak.
Wedden dat het niet lang duurt tot dat alle ‘autoliefhebbers’ hem na gaan praten
En hij is een autoliefhebber
Vraagt aan 100 bestuurders wat ‘rev matching’ is of ze schakelen voor een bocht… 99,9999% zal het nooit snappen. Vandaar hij gelijk heeft. Hoewel terugschakelen voor een bocht en voor je in de remmen gaat net de reden is om manueel te rijden is…

En ja ik pas het al 25 jaar toe, zelfs met een occasionele bestelwagen want anders voelt gewoon slecht en onveilig. En dat kan fluweelzacht, je moet er echt niet full rally mode voor gaan.

Maar toch, ken jij iemand die je geen automaat zou aanraden?

Zelf als tiener was dit een feit, nog gedacht dat ik het tot 40+ zou trekken, vanaf 30,verplicht een automaat dacht ik toen.
Rij al jaren automaat en wanneer ik in NL ben en een huurwagen heb kies ik toch voor een handbak. Mis het zelf schakelen toch wel. Voor de mensen in NL en die in de file moeten staan is een automaat zeker een oplossing maar je rijdt toch niet alleen naar je werk? Ik rij s’avonds ook vaak nog en zeker in de weekenden. En das is een handbak toch gewoon veel lekkerder!
Handbak of moderne flippers in een sport auto ja eens! maar voor het gewone dagelijkse cruisen: automaat, heerlijk ontspannen en makkelijk in de file.
Rij enkel in onze gewone auto s volautomatisch, zou ook niet anders willen. In de sportwagens schakel ik – ook de automaten – zelf. Nooit volautomatisch. Heb hier vrede mee.
Dat geroer met zo’n pook is zo 90’s!😆Geef mij maar een automaat, ik wil eigenlijk niet anders meer, sta inderdaad bijna dagelijks in de file en dan is al dat manuele geschakel geen pretje (lamme linker voet)…
Bij aankoop vroeg ik of de Volvo V60 PHEV ook als manual te krijgen was, verkoper keek vreemd. Na tig jaar ouwehoeren over de voordelen van de handbak backfired het toen ik met de Volvo de eerste keer op de zaak kwam. Gelukkig heb ik nog mijn spider uit 1987 met 5-bak.
@spidermann: *automaat stielum toch wel fijn on de stad en de file*
Files zijn voor mensen die zich er toe hebben laten verleiden om met z’n allen op een hoopje te gaan wonen.
@piebepost: niet helemaal. Files zijn er omdat mensen er zich juist niet toe hebben laten verleiden op een hoopje dichtbij het werk te gaan wonen. Files zijn er omdat de werkgevers er zich hebben laten verleiden hun bedrijven in de Randstad te vestigen.
Ik geniet van ieder terugschakelmoment van mijn M-DCT. Jeremy heeft gelijk.
Jeremy heeft verstand van auto’s en het gebruik daarvan, en dus gelijk. En zijn vergelijkingen kloppen helemaal. Wie sleept er nog met cokes voor in de kachel?
Klopt, een van m’n motos uit ’76 heeft zelfs al een automatique boite …
Ik ben grote fan van zelf schakkelen, dat blijft zuiniger. Maar qua gebruiksgemak in dag dagelijks langzaam (stads-)verkeer is een automatique veel handiger.
@Hupke: CB750A? Leuk. Zo vaak kom je die dingen niet meer tegen. CB400A wat vaker, maar die zijn van een paar jaar later dacht ik.
@baardmijt:

Guzzi idroconvert 1000, grappig ding om mee te touren, rijd meestal met wat anders, maar er zijn zo van die dagen dat ik daar echt zin in heb.
Ik zie totaal niet op tegen schakelen (ook niet in de file), maar vind een automaat vaak wel te duur. Helemaal als je auto daardoor in hogere bijtelling valt.

Geef mij een autonome auto en ik rijd sowieso nooit meer. Ik rijd met plezier in mijn auto, maar meer als een “noodzakelijke kwaad” waar ik plezier aan beleef.
Ik rijd sinds een 2-tal weken met een automaat (ZF-8 speed), misschien is het gewoon nog wennen, maar ik mis toch nog regelmatig mijn handbak. Ik heb het gevoel dat de bak in mijn wagen heel erg “eco” is afgesteld. Ik vind het (nog?) behoorlijk moeilijk om vlot, maar “beschaafd” te versnellen. Geef ik niet genoeg gas, dan schakelt de bak niet terug en gaat het naar mijn aanvoelen niet erg vlot, geef ik wat meer gas schakelt hij natuurlijk wel terug en gaat het plots vlotter dan ik op die moment zou willen.
Gelukkig is er ook nog een S stand. Rijdt volgens mij, ook bij niet sportief rijden, veel aangenamer.
Automaat please! In mijn Jaaaaaaag XJ X300 had ik zo’n ‘oude’ automaat maar dat reed superzacht. Als je 50.000km per jaar rijdt is schakelen echt niet leuk, zelfs niet op lange stukken autostrade.

Wat wel is: mijn ex had een Peugeot 107 met zo’n sequentiele versnellingsbak, maar dat was net zo’n drama als Smart indertijd. Als je geluk had schakelde hij 3 seconden nadat je de pook beroerde. Treurig.

Een goede automaat: ja, zeer graag!

Handbak is enkel leuk op een oude wagen met carburators en een laag gewicht. En enkel op benzine. Dieselen doe je maar beter automatisch.
Clarkson wordt oud…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).