Tesla Model 3 rijders gaan kwaliteitsproblemen haten

Auteur: , 46 Reacties

De volumeknaller van Tesla kan zijn borst nat maken.

Model-3

Gaat het nou wat worden met dat Tesla, of misschien toch niet? Het is de vraag die menig autoliefhebber en investeerder flink bezig houdt. Onlangs konden we je weer eens wat positieve berichten over het merk melden. De omzet groeit flink en het verlies dat het bedrijf lijdt daalt. Vorige week maakte Elon Musk bovendien bekend dat Tesla de geplande bèta-fase voor de Model 3 gewoon overslaat. Dat betekent dat volgende week al begonnen wordt met de productie van zogenaamde ‘early release’ auto’s.

Volgens Elon is het bouwen van een extra zwik pre-productie Model 3’s niet nodig. Eventuele kwaliteitsproblemen die aan het licht zouden kunnen komen door het testen met dit soort auto’s, kan Tesla volgens Elon namelijk uitsluiten met de analytical tools die het ontwikkeld heeft. De early release Model 3’s worden zodoende al gebouwd op de productielijn waar in de toekomst alle Model 3’s vanaf zullen lopen.

Dit lijkt in eerste instantie goed nieuws te zijn, want het is een duidelijk signaal dat de marktintroductie van de Model 3 nabij is. Maar het skippen van de bèta-test is ook een riskante manoeuvre, om twee redenen. Ten eerste was de productiekwaliteit van de Model S en met name de Model X (rijtest) aanvankelijk niet bepaald top. Ten tweede claimt onderzoekstoko J.D. Power in een bericht getiteld Tesla: Beyond the Hype dat Model 3 kopers veel minder vergevingsgezind zullen zijn met betrekking tot ‘schoonheidsfoutjes’.

Volgens J.D. zijn Tesla eigenaren momenteel vooral blij met hun auto’s omdat ze bereid zijn de problemen door de vingers te zien. Tesla scoorde bijvoorbeeld lager dan gemiddeld in betrouwbaarheidsonderzoek van Consumer Reports. Maar Tesla-rijders hebben vaak een emotionele band met hun vierwieler, die deels voortkomt uit het idee een early adopter te zijn.

“Tesla owners see themselves as pioneers who enjoy being early adopters of new technology. Spending $100,000 or more on a vehicle that has so many problems usually would have a dramatically negative effect on sales and brand perception. Right now, though, Tesla seems immune from such disenchanted customers.”

Onder de gemiddelde Model 3 koper zal dit sentiment echter minder leven. Zij zullen hun auto direct vergelijken met andere auto’s in dezelfde prijsklasse en er ook dezelfde eisen aan stellen. Het argument dat het een EV is telt dan niet, of in ieder geval minder, als goedmakertje voor tekortkomingen op andere vlakken. Mocht de Model 3 eveneens te kampen krijgen met kwaliteitsproblemen, gaat dat het merk daarom dit keer wel pijn doen. Dat is althans de verwachting van de onderzoekers.

“When consumers buy a mass-market car priced around $35,000 that will be their primary mode of transportation, the degree of expectation will increase immensely. We’ve seen that with other well-liked brands, whether or not it involves an electric vehicle.”

Elon speelt dus weer hoog spel met zijn keuze conventionele betrouwbaarheidstest te laten voor wat ze zijn. Of deze beslissing goed uitpakt of niet, dat zal de toekomst uitwijzen.



46 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Teslarijders zijn niet zo kritisch, het zal dus wel meevallen. Elon’s angels noemen ze zichzelf graag onder medegelovigen.
@kempenaer: echt niet allemaal hoor. Je kiest wel bewust goor een Tesla en je weet dat het nog een klein en jong bedrijf is. Tuurlijk heeft de auto zo z’n minpunten maar ook erg veel pluspunten waar concurrenten niet tegenop kunnen. Verder heeft JD wel gelijk, hoe minder mensen te besteden hebben hoe kritischer.
@kempenaer: Een bepaalde groep wellicht niet maar durf je conclusie in twijfel te nemen. Je kiest wel bewust voor een Tesla en je weet dan dat het een jong en klein bedrijf is. Daarom vergeed je wel sneller iets, grotendeels omdat hun service beter is dan ik bv ooit bij een ander merk heb gehad. Verder heeft JD wel gelijk. Model 3 kopers zijn vast kritischer ja.
@stfu: ik denk dat de model 3 kopers een heel ander soort publiek is dan model S kopers. Die tweede is ontzettend tolerant tegenover Tesla. Alles is goed en zo niet, dan toch. Iets wat ook al tot vele aanvaringen tussen ons heeft geleid op autoblog ;-).

Echter zullen denk ik veel model 3 kopers gewoon op zoek zijn naar een geschikte auto die als grote bonus ook elektrisch is. Een veel kritischer publiek omdat die minder bewust kiezen voor een jong vernieuwend merk. Het publiek van de toekomst ook. Dus uitermate belangrijk dat ze dit goed doen.
@kempenaer:
Er is een verschil tussen kritisch en vergevingsgezindheid. Kritisch lijken mij de Tesla rijders zeker wel. Tenminste, ik heb eens het Tesla forum doorgelopen op zoek naar iets; werkelijk elk ditje en datje wordt besproken…
@kempenaer: ja, dat wordt toch ook juist in het artikel aangehaald?

En dat kopers van de model 3 waarschijnlijk anders naar het merk kijken en zichzelf niet als early-adopters zien.
Kan me niet voorstellen dat ze daar voor de 3e keer problemen mee krijgen. Neem aan dat al die problemen rond de Model S en X onderzocht en verbeterd zijn. Ik denk dat de software etc niet het probleem wordt, dan eerder de algehele bouwkwaliteit. Dit wordt het eerste echte volumemodel en er zodra de productie start zullen ze ook direct gas moeten geven. Als de levertijden enorm oplopen gaan mensen denk ik elders kijken. Ik ben benieuwd.
En bij de 3 kunnen ze niet zoals bij de S “innovatie”, “vernieuwing”, “toekomst” en “andere leuke marketingtermen” verkopen omdat de 3 gewoon een elektrische auto is zoals de Golf GTE en de Nissan Leaf. tesla moet nu echt een auto gaan verkopen in plaats van een mooi verhaal.
@robert110: GTE is hybride en de ene EV is de ander niet.
@robert110: tot de concurrentie – Lucid Air, Faraday Future FF91, Porsche Mission E – op stoom komt is de Model S een klasse op zich. Dat is voor de Model 3 inderdaad anders. Die krijgt concurrentie van de Opel Ampera-e die over een paar maanden te koop is, en nieuwe Nissan Leaf die aan het einde van het jaar in de verkoop gaat. Beide hebben een accupakket van 60 kWh. Dat je met een Tesla altijd verder komt is dan geen verkoopargument meer, op uiterlijk wint Tesla zoals het er nu naar uitziet wel. Daarnaast is er natuurlijk concurrentie van zo ongeveer alle volledig elektrische auto’s op de markt; Hyundai Ioniq, VW e-Golf, Renault Zoe, BMW i3. Die hebben allemaal zo hun voor- en nadelen en een relatief vergelijkbaar prijspeil tussen de 30 – 50d EUR. De Model 3 zit in de bovenste prijsregionen van de modale klasse, dus moet ook het meeste bieden.

We zullen zien wat het wordt voor wat betreft de kwaliteit. Als het pover is, dan valt er nog veel te winnen met goede garantievoorwaarden. Gewoon een dikke Model S inzetten als tijdelijke vervangwagen. Overigens heeft Musk een en ander alweer ontkend en gaat er geloof ik wel een bèta testfase komen. Tegelijkertijd zou de Model 3 ergens halverwege dit jaar al op de markt moeten komen en loopt de ontwikkeling nog volop…
@robert110: Koop een EV om in 1 dag naar Zuid-Frankrijk te rijden, en ze vallen allemaal af behalve de Tesla.
Met dank aan het supercharger netwerk.

Daarnaast is het een iets luxer segment met snellere auto’s, en de hoogste range.
Ik denk dat model 3 wederom early adapters zal hebben omdat deze nu ook betaalbaar is. Ik zou hem ook wel willen hebben. Graag zelfs. Mijn manager wil hem na zijn outlander .
@rolov: Al meer dan 400.000 early adapters dan haha.
@rolov: adopters
@papa: adapters ook. Het ding moet toch opgeladen worden.
@karhengst: Hij maakt em gewoon :-)
Ik ben erg benieuwd wat voor afwerking en prestaties we gaan zien bij de Model 3, gewoon omdat de eerste Tesla wordt in deze prijs range. En ja de Model-S had in het begin problemen, maar over het algemeen hebben ze die netjes opgelost.
@reistje: prestaties: onder de 6s naar de 100.
“Maar Tesla-rijders hebben vaak een emotionele band met hun vierwieler”
Haha, boom- en Teslaknuffelaars.
@thomasbol: en je hebt VW knuffelaars en BMW knuffelaars en Honda knuffelaars en Audi knuffelaars en Alfa Romeo knuffelaars en Ford knuffelaars…

Wat wilde je eigenlijk zeggen?
@thomasbol: Ik begrijp wat je bedoelt maar autoknuffelaars heb je onder alle merken. Wel is het zo dat Tesla rijders/liefhebber een erg kort lontje hebben en geen enkele kritiek kunnen verdragen van petrolheads. Ze zitten binnen de kortste keren op de kast.
@boltiev6: Komt omdat veel mensen onzin vertellen. Altijd de standaard: “Na 1x sprinten is ie leeg”. Kritiek komt meestal ook van mensen die er nooit mee gereden hebben of er überhaupt echt ervaring mee hebben. Daarom.
@thomasbol: Let maar eens op fijnkonijn, dat is een trotse Teslarijder die bij het minste of geringste boven op de kast zit. Kijk maar in de comments….hij zit al een beetje op de kast…
@boltiev6: kom van die kast af dadada, ik waarschuw niet meer nanana. Kom van die kast af hahaha

Heerlijk dit.
@fijnkonijn: ik wist dat je zou reageren….geweldig ha ha.
De mensen die de eerste leveringen krijgen, kan je denk ik nog wel tot de vergevingsgezinden rekenen. Die hebben moeite gedaan vooraan de rij te staan. Met de Hyundai Ioniq is het wel de eerste auto in zijn klasse met een serieuze range, die ook nog eens een normaal uiterlijk heeft (itt Leaf/Soul). Op kwaliteit zijn die auto’s ook niet moeilijk te overtreffen.
En er is werkelijk Niemand die zich verbaasd over de simpele naïeve houding van de vergevingsgezinde Tesla rijder.
Bij deze kan dus ieder consumentenonderzoek subiet de prullebak in.
Ik heb namelijk een emotionele band met mijn auto, die vergeef ik zijn kleine kofferruimte en matige airconditioning, maar ja, emoties hè !
@desjonnies: jawel, ik… Het hele idee van Tesla is dat de software belangrijker is dan de hardware. Zowel qua motor met over the air updates, etc. als qua multimedia. Silicon Valley on wheels. Het ‘probleem’ is dat dat of nu in is, of dat het de toekomst is. Heeft ermee te maken dat auto’s uit zijn, en smartphones in. Tesla laat al dan niet bewust enorme steken vallen op kwaliteit van de hardware. Ik ben benieuwd hoe houdbaar dat is. Met bijvoorbeeld oog op duurzaamheid, restwaarde, etc.
@desjonnies: Alfa Romeo rijders zijn precies het zelfde. En BMW tokkies. En Citrofielen. En en en…

Wat wilde je precies zeggen?
@fijnkonijn:
Dat consumenten onderzoeken kul zijn omdat niemand objectief is, behalve…..Jesse Klaver !
@desjonnies: true. Maarre, laat die relnicht d’r buite bitte ;-)
Ik hoop dat het verwaande Tesla struikelt en niet meer op staat.
Zijn geen auto’s maar gagets. En als de hype over is, en dat zal na de 3 snel zijn, zal het gewoon opgaan in een ‘regulier’ automerk.
@airc: kun je, op een goed onderbouwde manier, uitleggen waarom Tesla verwaand is?
@fijnkonijn: https://www.linkedin.com/hp/update/6247021531608809472
@airc: hmm ik moet inloggen. Kep geen account.
Hier im Deutsche Reich gebrauchen wir nämlich XING.

Kun je het ff pasten?
@fijnkonijn: een maatje van me uit NL heeft ff op linkedin ingelogd. Het gaat over iemand van 23 die een testrit wilde maken in een Model S terwijl de leeftijd op minstens 25 gezet is. Ok is een policy en ik kan me er iets bij voorstellen. Is vermoedelijk om “spassfahrer” (testritjes voor de lol) tegen te gaan. Je geeft iemand namelijk wel een 0-100 kanon mee met rond 500pk.

Dus dat is de reden dat je Tesla verwaand vind? Serieus? Man man man…

De echte verwaande kwallen vind je bij de grosse Deutsche 3. Als je de showroom inloopt in je spijkerbroek wordt je de tent uitgekeken. Kom je binnen in pak, dan krijg je een bakkie koffie en hangen die slijmjurken aan je voeten. Dat is verwaand.
@fijnkonijn: trouwens een kleine lulhannes van 23 gaan ze bij bmw ook geen M5 meegeven hoor… maar jah. Er zal altijd voor & tegen gelul zijn.

Ik ben benieuwd voor de eerste test, en wie weet kan ik hem ook eens proberen. Dan pas zal ik een echte mening kunnen vormen.
Hij heeft wel ballen, die Musk.
Ik heb een pre-order op de Model 3 en mede door de distributiestrategie van Tesla maak ik me minder zorgen. Eerst worden alle leveringen in de US afgewerkt, dan pas is Europa aan de beurt. Best klote om nog langer te wachten, maar zo hebben ze wel de kans om de kinderziektes al te fixen. Indien ze de val volledig misslaan voor Europa aan de beurt is dan ga ik voor een hybride backup: Volvo XC60 T8.
Ik ken een aantal Tesla eigenaren. Allemaal klagen ze over de bouwkwaliteit en de golf aan updates die hun auto telkens moet ondergaan. Stiekem hebben ze de auto alleen maar gekocht vanwege het fiscaal voordeel. Zodra dat voordeel eraf is, stappen ze gewoon weer in een BMW, Audi of Mercedes. Tenzij Tesla flink gaat verbeteren in kwaliteit of weer met iets spectaculair nieuws komt…
@friez: Waarom zie ik op internet altijd verhalen over ontevreden Tesla eigenaren, maar melden de tevreden Tesla eigenaren zich altijd zelf?

Wat mijn beeld ervan is is dat er inderdaad kwaliteitsproblemen zijn, maar dat men ook vooral tevreden is omdat de service erg goed is. Problemen worden altijd snel verholpen.

Dat is mogelijk nog belangrijker. Ik ken iemand die een oliezuipende Audi heeft gekocht (nieuw uit de showroom een oliezuiper) en die gaan ze gewoon nooit fixen. Hij gaat dus nooit meer een Audi kopen.
@friez: Klopt precies wat je zegt, de meeste Tesla rijders kopen zo,n ding niet uit idealisme maar voor de gunstige tarieven. Is toch zo goed als gratis om zo,n ding te rijden. Wacht maar eens af wanneer er vanaf 2018 BPM betaalt moet worden over een Tesla en de bijtelling vanaf 2019 van 4 naar 22% gaat. die bijtelling betaal je ook over de bpm. Deze auto gaat niet meer verkocht worden in Nederland denk ik. De meeste Teslarijders zijn zo zuinig dat ze met 1 oog dicht huilen. afijn we zullen zien.
@boltiev6: helaas helemaal waar. Ik zal je nog een sterker verhaal vertellen… Een vriend van mij werkt bij een bekend consultancy kantoor. Hij rijdt nu nog een Golf BlueMotion van de zaak en moet nu wat anders kiezen. De eisen waren erg streng qua milieu, waardoor de keuze beperkt werd tot een Golf GTE óf een Tesla Model S. Niet bepaald auto’s die je samen kunt vergelijken, maar door de scheve regels wordt zo’n Tesla wel erg aantrekkelijk.
@friez: ga je me nou vertellen dat de GTE en de Model S (die een godvermogen kost in de aanschaf in vergelijk met een GTE) in dezelfde aanschafcategorie vallen?
Seriously, dat kan toch niet financieel gezien? Ook al is een MS relatief gunstig door regelgeving, dan liggen die twee modellen toch noch mijlen ver uit elkaar.
@friez: die mij die golf maar!!
Lekker slim vriend

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).