• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kalmar RS6 is geen Audi maar een Porsche

Auteur: willeme, gepost 30 januari 2024 om 15:07 – 3 Reacties

Kalmar RS6

De Kalmar RS6 is geen Audi, maar een Porsche: en toch ook geen RS2. Maar wat is het dan wel?

De Porsche 911 Dakar is de Autoblog Auto van het Jaar 2024. Dat had niemand durven bevroeden, behalve dan de genen die er dan daadwerkelijk op gestemd hebben. En dat waren er een hoop! Bij ons op de redactie lopen er stiekem ook een hoop fans van rond. Het grootste nadeel van de 911 Dakar is zijn prijs. Het is een serieus dure auto met een vanafprijs van meer dan drie ton. En dat is nog voor de beruchte Porsche-opties.

Voor mensen die graag offroaden met een Porsche 911 en daar iets minder geld aan uit willen geven is daar de Kalmar RS6. Nee, Dat is geen Audi maar echt een Porsche. De basis is de minst geliefde 911-generatie: de 996.

Langzaam maar zeker komen er echter telkens meer bedrijven die inzien dat de 996 een geweldige basis is om iets van te maken. Geen restomod, maar een GT3-achtige auto is goed mogelijk, evenals een Dakar-alternatief, zoals in dit geval. Het project is van Kalmar Automotive, dat ook al 964’s en Cayennes ombouwt.

Kleine wieltjes

De Kalmar RS6 past een beproefd recept toe. Maar zoals wel vaker is het meer de uitwerking van het recept dat bepaalt of het geslaagd is of niet. Er is een liftkit waarmee je 996 80 mm die verkeerde kant opgaat. Verder zijn er offroad-velgen (slechts 6×16 groot) en offroad banden. De aankleding met de stickers, dakdragers, reservewielhouder: het ziet er waanzinnig cool uit.

Kalmar RS6
Kalmar RS6
Kalmar RS6

Qua techniek is Kalmar trots op een speciaal ontwikkeld sperdifferentieel. Wat het precies doet: geen idee, maar hopelijk kom je er makkelijker mee door zand, blubber en sneeuw. De aandrijving-opties zijn eindeloos. Niet geheel ontoevallig is dat omdat dat bij Porwche ook het geval was. Dus je kan kiezen uit achterwiel- of vierwielaandrijving. Een handbak of automaat. Mocht je een Mezger willen, dan kan dat zowel atmosferisch (GT3 blok) of geblazen (Turbo en GT2 motor).

Prijs Kalmar RS6

In het interieur hoef je geen spannende dingen te verwachten. Geen bijzondere aankleding, tapijten of afwerking. Nee, ze hebben zoveel mogelijk gestript om de Kalmar RS-6 zo licht mogelijk te maken. Vervolgens zijn er wel Recaro schaalstoelen gemonteerd om jou goed op je plek te houden.

Kalmar RS6
Kalmar RS6

Dan zijn we aangekomen bij het kopje kosten. Dat valt reuze mee, eigenlijk. Het begint bij zo’n 45 mille. Dan dien je wel eventjes zelf een 996 mee te nemen. Gelukkig hebben we hier nog een roze exemplaar in de Autoblog Garage staan.

Ook interessant!

  • RS6
    Video: hier gaat de Audi RS6 facelift
  • Audi hint naar extreme versie van de RS6
  • Audi RS6 GT
    Audi RS6 GT is de dikste RS6
  • Audi RS6 sedan maakt LL Cool Jesque comeback

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 996, kalmar-automotive, offroad, Porsche

Vorig bericht: « BMW 4 Serie LCI lekt harder dan Titanic
Volgend bericht: Lexus RX500h: conclusie na 3 maanden rijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    30 januari 2024 om 15:25

    Ik zeg : verherverbouwen dat ding van @Wouter !

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    30 januari 2024 om 15:38

    Dat afgekloven sportstuurtje is wel een dooddoener hoor…

    Login om te reageren
  3. Exit Luminar zegt

    30 januari 2024 om 17:17

    Dat is Strange Biggie als je begrijpt wat ik bedoel..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North