Kia houdt de diesel (met een twist) in leven

Auteur: , 15 Reacties

Drie hoeraatjes voor Korea.

Kia houdt de diesel (met een twist) in leven

Het is alweer bijna tien jaar geleden dat Kia haar hybride-lijn EcoDynamics onthulde. Vandaag presenteert het Koreaanse merk de volgende stap voor haar schone segment. Het gaat om een volledig nieuwe aandrijflijn waarbij de dieselmotor ondersteund wordt door een mild hybride systeem. Het zogenaamde EcoDynamics+ komt als eerste terecht in de Kia Sportage.

Het milde hybride systeem van Kia maakt zoals gewoonlijk gebruik van een 48-volt elektromotor. In de EcoDynamics+ aandrijflijn resulteert dit in een aantal positieve veranderingen. Deze hebben allereerst betrekking tot de mate waarin de wagen brandstof verbruikt en CO2 emitteert. Kia weet nog geen percentage te verbinden aan het brandstofverbruik, maar de wagen stoot volgens de WLTP-cyclus vier procent minder CO2 uit. Een minimale reductie, die dankzij de Selective Catalytic Reduction eenheid tot stand is gekomen.

Kia houdt de diesel (met een twist) in leven

De compacte mild hybride diesel heeft twee motorstanden (Motor en Generator) waaruit men vanachter het stuur kan kiezen. Rijd je in Motor, dan zorgt de Mild-Hybrid Starter-Generator voor 10 kW aan elektrische ondersteuning, zodat de diesel minder hard hoeft te werken en er minder brandstof verbruikt wordt. Rijd je in Generator, dan wordt er kinetische energie opgeslagen die opgewekt is tijdens het remmen of uitrollen, om de batterijen weer op te vullen.

Kia introduceert de EcoDynamics+ diesel in de tweede helft van 2018 in de Sportage. Volgend jaar keert de aandrijflijn terug in een aantal andere Kia’s, waaronder de nieuwe Ceed. Overigens is de aandrijflijn bijzonder veelzijdig. De diesel is in staat in combinatie met een handbak, automaat en voor-, achter- en vierwielaandrijving te worden geproduceerd.



15 reacties

Leuk, net als bij Audi en Mercedes een beetje laatste stuiptrekkingen. Op een gegeven moment is het eindstation bereikt, en valt er niks meer te optimaliseren. Dat komt nu in zicht.

Dit zijn zaken die een Prius 19 jaar (!) geleden al deed, maar dat was tenminste een volledige hybride.
@fanboy: De Prius is inderdaad een toonbeeld van vooruitstrevende hybride techniek maar dat betekend niet dat het niet beter kan (ik zeg niet dat kia beter/slechter is overigens). Qua optimalizatie binnen de elektrische hybride aandrijflijn valt er namelijk nog behoorlijk wat te winnen en het eindstation is in dat opzicht nog niet bereikt. Waar er vroeger simpelweg een elektromotor van de schappen werd gepakt en tussen de conventionele aandrijflijn werd geschroefd is er momenteel meer onderzoek naar een geïntegreerd ontwerp process waarin alle componenten zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd (ook qua samenwerking in de aandrijflijn zelf) om uiteindelijk een zo efficient mogelijk setup te krijgen die voldoet aan de gesteld eissen (comfort, performance, …).
@c220amg: Eh sorry, maar er is nog geen hybride geweest die het systeem zo goed op orde heeft als de Prius, en dat vanaf dag 1. Allerlei andere fabrikanten deden juist wat jij zegt, bestaande motor, elektromotor er tegenaan geknald en gaan met de banaan.
De optimalisaties die hier gedaan worden (48V systemen) vallen in het niet en doen meestal niet eens directe aandrijving (alleen starten en laden)

Er zullen genoeg manieren zijn om een hybride bijvoorbeeld sportiever of anders te laten rijden (sommigen doen digitaal gas geven en houden niet van de CVT in een Prius) maar eerlijk gezegd is er nog geen fabrikant geweest die een beter compleet geintegreerd systeem hebben gemaakt dan Toyota.

Dus tja, dit soort pogingen zie ik dan ook als slappe pogingen, waarvan ik me af vraag hoeveel goedkoper ze echt zijn om te maken. Plug-in hybrids zijn duur. Maar een non-plugin hybrid heeft vaak maar een kleine meerprijs.
@C220AMG: Die optimalisatie is ook al 20 jaar aan de gang bij de Toyota Groep, met als lastste iteratie de Multistage Hybrid in bijvoorbeeld de Lexus LC 500h…
@fanboy: Toch logisch, gewoon electrisch rijden binnen de bebouwde kom en alles tot 60 km/h daarboven de grotere afstanden dieselen of benzine, er is toch echt een transitieperiode. al zouden alle autofabrikanten vanaf volgende week ineens 20.000 electrische auto’s produceren, dan nog kan niet iedereen er eentje rijden!
@fanboy:
Een prius is een vreselijk zaadloos gedrocht. Dat is dan weer jammer van die techniek enzo.
Lang leve de diesel! Hulde aan de dappere engineers die blijven volharden in de oneerlijke strijd tegen bomenknuffelaars met teveel macht. Diesel heeft ons zoveel gegeven de afgelopen jaren, dat kunnen wij toch zomaar niet aan de kant schuiven? Dat de engineers in hun dappere strijd nog maar jarenlang de voorsprong mogen behouden!
Lang leve diesel!!
4% Co2 reductie dankzij SCR technologie… Ik schrijf ook over autos al weet ik er echt helemaal geen ene moer van af?
@taxman: het is een beetje kort uitgelegd maar het kan wel. Als de Nox verminderd wordt met een SCR systeem moet de EGR minder gebruikt worden en gaat de efficiëntie van de motor omhoog.
@phdg: Als ik m’n vuile onderbroek over de uitlaat hang, heb ik ook 4% CO2 reductie; ben niet onder de indruk… Waarschijnlijk heeft blauwe diesel tanken al meer effect dan die hele SCR … Maar goed; 10kW aan elektrisch vermogen; dat is 3x mijn grasmaaier (en ik heb een kleine tuin), hadden ze er niet gewoon beter een elektrische Turbo van kunnen maken ?
@taxman: Onderbouw je opmerking eens? Waarom kan dat niet volgens jou?
@taxman: Kia zelf vertelt er niet veel meer over.

“Het systeem is gekoppeld aan de Selective Catalytic Reduction (SCR) unit om emissies actief te verlagen. Het resultaat is een tot 4% lagere CO2-uitstoot volgens de nieuwe en meer op de praktijk gerichte Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure – kortweg WLTP – en teruggerekend zelfs tot 7% lagere uitstoot met de New European Driving Cycle (NEDC).”
Ik hou enorm van een lekker dik romig zuinig dieselblok in de auto.
Diesel rocks!
Dat dieselgezeik kan me onderhand wel de neus uitkomen. Waarom zijn we hier in europa zo geobsedeerd met het kapotmaken van auto’s?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).