• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk echt snelladen met de Kia e-Niro

Auteur: Loek, gepost 5 december 2019 om 17:48 – 23 Reacties

Kia e-Niro


Vanaf nu heb je écht alles voor een vriendelijke prijs.

Als het gaat om prijs-kwaliteitverhouding op het gebied van elektrisch rijden, kun je eigenlijk niet om Kia en Hyundai heen. Met respectievelijk de e-Niro en de Kona Electric krijg je een WLTP-actieradius van zo’n 450 km, maar dan voor een nette 40.000 euro. Daarmee zijn het voor hun geld de auto’s die het verst komen, mits je concessies wil doen op het gebied van materiaalgebruik en afwerking. De e-Niro is de duurdere van het stel. Het is dan ook ietsje meer auto vergeleken met de Kona. Ruimer, iets meer opties en zelfs een paar kilometer meer theoretische actieradius.

Sinds kort staat de Kona echter weer één nul voor. Een nadeel van beide Koreanen (tot voor kort) is namelijk dat de mogelijkheid ontbreekt voor driefaseladen. Nou brak Hyundai het ijs voor de Koreanen door driefaseladen toe te voegen aan de komende Kona’s. Toen al zeiden we dat de e-Niro waarschijnlijk ook deze mogelijkheid zou krijgen: het is immers onderhuids exact dezelfde techniek.

Kia e-Niro

Gelukkig heeft Autoblog ook waarnemend publiek. In dit geval lezer alsook reaguurder @gulli, die een e-Niro heeft besteld. Zoals bekend zit er momenteel nogal een wachttijd vast aan de Koreaanse elektro-SUV’s, de kans is dus aanwezig dat de nu geleverde Kona’s en Niro’s al een jaar geleden besteld zijn. Het heeft een voordeel: de Kia dealer had namelijk te melden aan onze olijke reaguurder dat zijn e-Niro alsnog geleverd kon worden met driefaseladen. Dit kost 695 euro extra.

Uiteraard is het dan aan Autoblog de schone taak om contact op te nemen met Kia. Daar wisten ze het volgende te melden:

In de huidige prijslijst op onze website is de prijs zichtbaar inclusief 3-fase laden (met een €695 meerprijs t.o.v. van de variant met 1-fase). Bestellen is nu mogelijk en we verwachten dat de eerste MY20 auto’s uitgeleverd gaan worden vanaf maart / april 2020.

De auto’s die vanaf maart 2020 uitgeleverd worden, zijn dus beschikbaar met driefaseladen. Als je je e-Niro nu bestelt, zit het er standaard op (je krijgt de auto immers pas een poos later). Dat verklaart ook waarom de basisversie DynamicLine nu voor 44.995 euro in de prijslijsten staat. Heel toevallig precies de grens waarop je nog nét kunt profiteren van acht procent bijtelling in 2020.

Ook interessant!

  • Nieuwe Kia Niro
    Nieuwe Kia Niro wordt bijzonder gewaagd en apart
  • gloednieuwe Kia Rio
    Gloednieuwe Kia Niro is extra lief voor het milieu
  • Apple auto niet langer via Hyundai of Kia
  • AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

e-niro, Elektrisch, Kia, niro, opladen, snelladen

Vorig bericht: « Dit zijn Iveco en Nikola samen van plan
Volgend bericht: Waarom de Volkswagen T-Roc Cabrio bijna een Boxster is »

Lees Interacties

Reacties

  1. trasimo zegt

    5 december 2019 om 18:13

    Goed bezig, ik word niet warm van het ontwerp maar het is voor die prijs wel echt een goede aanbieding.

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    5 december 2019 om 18:16

    De elektrische Trabant voor het volk!

    Login om te reageren
  3. magnetron zegt

    5 december 2019 om 18:26

    Hé pssst wat is 3 fase laden? ?

    Login om te reageren
    • rrvliet zegt

      5 december 2019 om 18:42

      @magnetron: krachtstroom. Kan je veel hogere voltages (en dus ampères) erdoorheen jassen waardoor de laadsnelheid hoger ligt.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      5 december 2019 om 18:42

      @magnetron: krachtstroom zoals voor je kookplaat. Daarmee laad je drie keer sneller dan één fase.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      5 december 2019 om 18:45

      @magnetron: meer sneller! De standaard laadpalen zijn nu vaak 1-fase en dat zorgt ervoor dat je niet heel snel aan het laden bent. Als je een relatief nieuw huis hebt kan het zijn dat je een driefasen stoppenkast hebt en daarmee je auto sneller op kunt laden. Het schijnt dat de nieuwste openbare palen ook steeds vaker driefasen zijn. Snelladen is volgens mij vrijwel altijd via driefasen.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        5 december 2019 om 19:05

        @gulli: snelladen is gelijkstroom en geen wisselstroom.

        Login om te reageren
        • Gulli zegt

          5 december 2019 om 19:45

          @flutterby: thx!

          Login om te reageren
      • HyperTeHK zegt

        5 december 2019 om 19:35

        @gulli: zoals flutterbt al zegt sneller is gelijkstroom (behalve voor de Zoe en Byd)
        Maar je vergist je ook in de openbare laadpalen. Die zijn nagenoeg allemaal 3 fase. De meeste slechts 11kw waarbij 3.7kw over 1 fase. Op die palen is het dus x3 voor de maximale laadsnelheid.

        Ons 1960 huis heeft ook sinds 2001 3 fase. Dan kan je nagenoeg overal krijgen.

        Login om te reageren
        • HyperTeHK zegt

          5 december 2019 om 19:36

          @hypertehk: sneller = snelladen (stomme autocorrectie)

          Login om te reageren
        • Gulli zegt

          5 december 2019 om 19:45

          @HyperTeHK: jij ook thx!

          Login om te reageren
      • SvenskaAeroplanAB zegt

        5 december 2019 om 21:50

        @gulli: Nog een vraag aan jullie experts: ik heb vernomen dat hoe ‘krachtiger’ je een accupakket laadt, hoe korter hij meegaat. Krijgen we met 3-fasen laden dan niet accupakketten die veel korter meegaan?

        Login om te reageren
        • Captain zegt

          5 december 2019 om 23:52

          @svenskaaeroplanab: het verhaal dat snelladen schadelijk is voor de accu klopt, maar 3fase laden is relatief niet snel. 3f ligt typisch rond 11kW, snelladen ligt al snel rond 50 a 150kW. En dat is inderdaad voor de meeste accu’s.

          Vuistregel voor lithium ion op te laden van 0-100% is ongeveer 3u, ongeacht de grootte of aantal cellen. Ga je daar onder, zal er sneller degradatie optreden (geldt ook voor je laptop, gsm etc)

          Login om te reageren
        • flutterby zegt

          6 december 2019 om 09:09

          @svenskaaeroplanab: snelladen is als vergeten je tanden te poetsen. In principe kan het geen kwaad, maar je moet het niet dagelijks doen.

          Login om te reageren
  4. sjonniedeluxe zegt

    5 december 2019 om 18:35

    Betekent Dit ook dat wachttijden van een jaar inmiddels verleden tijd zijn?

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      5 december 2019 om 18:42

      @sjonniedeluxe: nope. November besteld, november geleverd (2020 welteverstaan ? )

      De dealer zei wel dat het 14 maanden zou worden maar dat is dus verlaagd naar ‘maar’ 12 maanden

      Login om te reageren
      • sjonniedeluxe zegt

        5 december 2019 om 18:47

        @gulli: ik vind zo een levertijd die langer is dan dat het duurt om een eicel te laten groeien naar een baby toch wel te lang ;-)

        Login om te reageren
  5. sanderp zegt

    5 december 2019 om 20:34

    Stond al redelijk lang op kia’s site. Die van ons is gisteren, helaas zonder 3 fase, geleverd. Erg fijne auto!

    Login om te reageren
  6. bmw2coupeeigenaar zegt

    6 december 2019 om 11:46

    Hopelijk zijn Kia’s qua wegligging beter geworden. Ik had een keer een Kia Ceed (bj. 2015) als tijdelijk auto. Ik had geen enkele connectie met het wegdek, doordat het zo licht en indirect stuurde.

    Login om te reageren
  7. throwingstars zegt

    6 december 2019 om 13:21

    Een ander voordeel aan driefasenladen dat vaak wordt vergeten, is dat je plaatselijke stroomnetwerk ondanks het hogere vermogen minder wordt belast.
    De meeste EV’s met eenfasige lader trekken tot 32A (230Vx32A=7,4 kW). In de meeste woningen vandaag komt max 40A binnen. Dus als je aan 32A laadt, blijft er niet veel kracht meer over voor de rest van je woning. Of anders gezegd: EV laden + wasje draaien + koken = hoofdzekering uit.

    Als je driefasig laadt, ’trek’ je doorgaans niet meer dan 16A (11 kW) waardoor meer overblijft voor de rest van je stroomverbruikers en je dus in alle veiligheid meerdere toestellen kunt aansteken in je woning.

    Voorwaarde is dan wel dat er 400V binnenkomt zodat elk van de drie fasen 230V krijgt.

    Mensen met meer kennis van elektriciteit mogen hier gerust aanmerkingen op geven ;)

    Login om te reageren
    • jdbi zegt

      14 maart 2020 om 17:12

      Deze redenering klopt, maar ik heb wel een kanttekening. Er zijn nu ‘load balancing’ laders op de markt die automatisch het laden beperken als in huis meer vermogen wordt gevraagd, bijvoorbeeld voor een wasmachine of oven. Zo maak je steeds optimaal gebruik van de netcapaciteit zonder kans op overbelasting.

      Login om te reageren
  8. borrelnoot zegt

    6 december 2019 om 15:05

    Voor de leasewereld allemaal leuk en aardig. Maar ik blijf 45k veel geld vinden, er zijn niet veel mensen die zo’n ding ff privé aftikken.

    Login om te reageren
  9. subzero079 zegt

    7 december 2019 om 09:20

    Voor 47K heb je een Model 3 st range+ met vergelijkbare range en veel meer rijplezier, features, regelmatige updates en rij je niet in een Kia.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North