3-fase laden voor vernieuwde Hyundai Kona Electric

Auteur: , 37 Reacties

El rapido met een volle Kona Electric weer onderweg.

3-fase laden voor vernieuwde Hyundai Kona Electric

Hyundai doet goede zaken met de Kona Electric in Europa en over Kia kan met de e-Niro hetzelfde gezegd worden. Beide elektrische auto’s zijn tevens in Nederland een succes en kennen inmiddels een lange levertijd wanneer je een order via de dealer laat lopen. Leasebedrijven zoals Mobility Service Nederland bieden wat dat betreft een uitkomst door dit soort auto’s in te kopen en uit voorraad te leveren.

Beide elektrische auto’s zijn zo geprijsd dat de volledige aanschaf in aanmerking komt voor 4%-bijtelling. Dit maakt ze natuurlijk erg interessant voor de zakelijke markt. Hyundai wil het succesverhaal met de Kona Electric voortzetten en heeft een update voor de crossover op de planning staan.

Deze modeljaar update voor de Kona Electric introduceert onder meer 11 kW AC 3 fase laden. Hyundai Nederland kon bevestigen tegenover Autoblog dat deze update inderdaad gaat komen en dat 3 fase laden geen optie gaat worden, maar standaard zal zijn. Dit betekent dat je straks thuis tot drie keer zo snel kunt laden als nu het geval is. Meer informatie zal het automerk morgen bekendmaken. Verder liet men weten ook nieuws voor de Ioniq in petto te hebben.

De huidige Kona moet het doen met 1 fase 32A, net als de Jaguar I-PACE en de Kia e-Niro. Over laatstgenoemde gesproken. De Kona Electric en de Kia e-Niro delen dezelfde aandrijflijn. De kans is dus groot dat ook de e-Niro straks met een modeljaar update overstapt op 3 fase laden. Kia Nederland kon vooralsnog tegenover Autoblog niet bevestigen dat de elektrische auto deze update gaat krijgen.

De vernieuwde Kona Electric zal eind dit jaar geïntroduceerd worden op de Europese markt. Prijzen voor de modeljaar update zijn op dit moment nog niet bekend.



37 reacties

Als het goed is wordt onze e-niro 5 december geleverd, hopen dat deze ook deze upgrade zal krijgen. Met deze update worden de grootste problemen verholpen: het infotainment scherm en het laden.
@sanderp: En de app, waarmee de auto van afstand bedienen (climate control, voorverwarmen etc) mogelijk wordt. Ik zie net dat dit niet in het artikel staat, maar wel in het artikel die ik getipt had: pastebin.com/gxshejvm
@sanderp: ik hoop met je mee! Die van mijn krijg ik eind oktober, mijn broer krijgt hem begin oktober….voor ook nog hopen dat het niet te vroeg is. Weet niet wat gangbaar is wanneer er overgeschakeld wordt van modeljaar. Bij een vorige auto was het september maar toen bleek mijn auto nog net in augustus in elkaar geschroefd te zijn.
Hoe lang zal het dan duren voordat hij vol is aan een supercharger?
@louisvdd76: geen verschil met nu. Snel laden is DC.
Mooie ontwikkeling! Geeft een gelijkmatige belasting van het elektriciteitsnet. Veel woningen met een 3-fase aansluiting hebben een capaciteit van 3x25A. Dan wordt het erg lastig om met 1x32A te laden. Maar met 3x10A kan dat wel mooi.
@louisvdd76: een supercharger laadt op via DC, dat is een andere techniek.
@louisvdd76: oneindig lang, de supercharger werkt alleen voor Tesla’s.

Als je een snellader bedoelt; Geen impact. Snelladen gaat via gelijkstroom en hiervoor wordt geen omvormer gebruikt. De (3 fase) omvormer zet de wisselstroom om in gelijkstroom voor de batterij in de auto. Dit is bedoelt voor (“langzaam”) laden tijdens het parkeren.

3 fase in plaats van 1 fase betekent dus thuis 3 maal zo snel laden. Hierdoor is je auto gegarandeerd in een nacht (6 uur) vol. Dit was altijd het grootste zorg voor de Kona/eNiro rijders. Om 10 uur thuis komen met een lege accu betekent dat die om 8 uur ‘S ochtends nog niet vol is.
@flutterby: thanks voor de uitleg. Dus nog steeds geen ideale auto om op vakantie te gaan…
@louisvdd76: dat is afhankelijk van je bestemming ;) Met een Tesla is het dankzij de Superchargers prima te doen. Voor de andere EVs geld dat de reis ook onderdeel is van je vakantie!;) In Nederland is het goed te doen met Fastned, maar daar heb je in de rest van Europa en met het bereik van Kona niet zoveel aan..
@flutterby: inderdaad. Binnen Nederland kun je best uit de voeten met dit soort EV auto’s alleen als je op vakantie gaat is het of een fossiele auto huren, vliegtuig, of 3 dagen onderweg zijn de enige optie.
De enige EV die het wel kan is dan toch Tesla en zeker straks met de supercharges V3 met 250kw.
Ben absoluut geen fanboy maar het is knap dat ze dit als enige tot nu toe goed voor elkaar hebben. Zekers als zo’n kleine producent van auto’s.
@flutterby: alleen als je de volgende dag weer de accu leeg wilt rijden is dat een probleem. Met enkele fase op 16A laad je ook gewoon met 18km per uur.

Geen enkel probleem als je incidenteel lange ritten doet (zoals bijna iedereen). Doe je het dagelijks dan is eigenlijk geen enkele ev echt geschikt. Al zou het met een Tesla misschien wel kunnen…
@lekbak: klopt. Mijne doet 3 fase, maar 1 fase was zeker geen showstopper geweest. Echter voor veel EV oriënteerders is dit wel een zorg.
Graag dan ook uitleg wat fase 3 laden is?
@mab: 3 fase laden heeft voornamelijk te maken met thuisladen en met je aansluiting. Huizen hebben een 1 fase aansluiting (bv 1×40 ampere) of 3 fase aansluiting (bv 3×25 ampere). Bij 1 fase laden kun je dus met minder vermogen laden en heb je ook risico op instabiliteit van je aansluiting. Met 3 fase kun je vaak tussen de 9kw en 11kw per uur laden. Als je 3 fasen hebt, en de meeste moderne huizen hebben dat, dan moet de auto het ook nog ondersteunen. De i-Pace ondersteunt het niet en kan daardoor thuis niet zo snel laden. Daardoor kan het soms tot 24 uur duren voordat deze helemaal is opgeladen.
@hiostu: hoe zit dat met openbare laadpunten langs de weg (via de gemeente aangevraagd bijvoorbeeld). Zijn die ook al geschikt voor 3-fasen of is dat nog 1? Zou best een EV willen maar heb geen mogelijkheid om hem thuis te laden, ondanks m’n retedikke 3×40 aansluiting
@gulli: veruit de meeste, if not all, supporten 3 fase laden
@mab: sneller langzaam laden.. Dat weet toch iedereen?;)

En anders:
https://youtu.be/UkBn8Oq8Z4g
Ja mensen de Koreanezen die weten wel hoe je snel kan laden en hoe je goeie batterijen en high tech shit maakt want Samsung en LG en ook autotje maken kunnen ze wel dus mischien gaat kimchi wel de electro waggi wereldkampioenschap winnen van de hamburgers en de bratwursten en gaat al onze doekoe naar Kim Ping Pong.
@e36thuglife: Wat heb je betaald voor die pilletjes van @lincoln?
@sanderp: Heeft eigenlijk ook wel wat weg van dat omaatje uit die DE-reclame.
Het zal me niks verbazen als straks de koreanen een “priemjum” badge zijn in de E-vehicles.
Autotechniek vind ik echt heel interessant en ik lees de artikelen dan ook erg graag. Vooral de artikelen over de werking van motoren, turbo’s etc vind ik echt fijn leesvoer. Ik merk alleen dat de overstap naar EV’s ook heel ander leesvoer met zich mee brengt. Lijkt wel alsof ik weer in de schoolbanken zit bij een lesje natuurkunde. Ik vind het dan ook niet echt boeiend, al die kWh’s en ampères etc. Ik ben dan ook benieuwd hoe interessant ik auto’s nog ga vinden in de toekomst.
@berlinetta: Alleen omdat je het niet gewend bent. Heel raar is het allemaal niet. Een benzine motor levert ook gewoon vermogen in kW’s en koppel in Nm’s. Vond je in het begin ook raar. Terwijl pk’s niet veel anders zijn dan kW’s,…

Eigenlijk is het wat dat aangaat maar een raar fenomeen, die benzine motor. Je tankt in liters, terwijl men vermogen uitdrukt in pk’s. Bij een elektro auto tank je kWh’s, en je vermogen is ook in kW’s.

Een 100 kWh accu kan een uur lang ( de h staat voor hours = uren ) 100 kW leveren. Veel simpelerder.

Er zijn verschillen genoeg tussen de EV’s om ook straks keuze te hebben tussen veel power (grote accu, sterke motor) of goede handeling: 4WD, kleinere, lichte accu, of gewoon een standaard gezinsbak waarbij het aantal klapstanden van de achterbank belangrijker is dan de motor onder de kap. Zoals nu al het geval is: Wie weet er nu nog wat voor motor er zijn leasebak ligt? Het verschil tussen diesel en benzine kan men nog wel maken, maar vrijwel niemand weet of er nu een turbo of niet op het blok zit.
@postzegel: Het gaat me meer om de set-up van een motor en het karakter. Ik weet bijvoorbeeld wel precies wat voor motor er in mijn auto ligt en of er wel of geen turbo op zit. Ik vind het ook interessant om over die techniek te lezen. Er zijn zoveel verschillen, neem VTEC, HEMI, boxermotoren, turbo’s/superchargers etc. als voorbeeld. Elektromotoren zijn in mijn ogen één pot nat. Ik vind het gewoon niet interessant.

Dat wil niet zeggen dat ik iets tegen EV’s heb. Lijkt me prima om daar dagelijks in rond te rijden. Stuk comfortabeler dan een brandstofauto. Ik merk alleen dat ik de techniek van EV’s (nog) niet interessant vind. Vraag me af of dat in de toekomst verandert.
@berlinetta: er is in de afgelopen 100 jaar ontwikkeling in brandstofmotoren wat variatie ontstaan. Benzine, diesel, LPG, 3,4,5,6,8,10, 12 cilinders, versnellingsbakken, automaten. langs- en dwars geplaatste motoren, voor- achter- of vierwielaandrijving. Terwijl bij elektrische aandrijving waarschijnlijk alle wagens vrij snel op hetzelfde optimum zullen uitkomen: geen versnellingsbak, vierwielaandrijving, gekoelde accu’s, driefase AC laden en support voor DC laden. En dat in combinatie met de parallelle ontwikkeling naar autonoom rijden, zal de keuze voor het voertuig in de toekomst keuze gemaakt worden op het interieur design, aankleding, infotainment en natuurlijk prijs.
@berlinetta: dat je elektrotechniek allemaal één pot nat vind ligt aan jou. Er zit wel degelijk heel veel diversiteit en uitdaging in. Ik snap je wel, maar ik ben het dus niet met je eens. Het is hoe je kapster naar de verbrandingsmotor kijkt; het bromt, stinkt en zorgt ervoor dat je vooruit gaat.
@lekbak: Ik geloof ook graag dat er veel diversiteit in zit. Het weet me alleen nog niet te boeien (daarom ligt het ook zeker aan mezelf). Als ik iedereen hier zo enthousiast zie praten over laadtijden en verschillende manieren van laden, vraag ik me wel af of ik er ook ooit zo blij van word.
@berlinetta: Dat komt nog denk ik. HEMI is een manier om te zorgen dat een verbrandingsmotor efficienter gaat verbranden, een turbo zorgt ervoor dat je meer vermogen uit een kleine inhoud kan peuteren etc.
Bij elektromotoren speel je een ander spel. De magneten vervangen kan zomaar een enorme stijging van het vermogen opleveren – de enorme efficiëntie van Tesla heeft voor een belangrijk deel te maken met de gebruikte magneten en de manier waarop ze toegepast zijn.

Zowel verbrandingsmotoren als elektromotoren zijn puur natuurkunde en scheikunde.
Een klein voorbeeldje van hoe krachtig magneten kunnen zijn: https://www.youtube.com/watch?v=p0t0J_ERzHM
@berlinetta: ben ik met je eens. Ben niet tegen electrisch rijden maar snap de ballen van al die electrodingen. En ben niet hee technisch maar de technische artikelen over ‘normale’ auto’s vind ik altijd wel interessant.
Aah, iets wat Tesla al sinds 2012 heeft. Knap.
Misschien moet iemand het uitleggen maar 1 fase laden is 7000 watt bij Kia. 3 fasen is 11000 watt. Hoe is dat 3 keer zo snel dan?
@schuimbekje3: Op 1-fase kon de Kona laden met 32A. 32A * 230V ~= 7000 Watt

3-fase 16A is: 16A * 230V * 3 ~= 11.000 Watt

Laadpalen en andere aansluitingen in Nederland leveren over het algemeen 3-fase 16A en dan is dit dus erg wenselijk.

Want veelal kan je daar met je Kona nu maar met 1-fase 16A laden, ofwel 3600 Watt.
@schuimbekje3: de auto kan wel met 7kw laden maar je stopcontact kan maar 3,6kw leveren (wettelijk bepaald ivm veiligheid).

Echter mag je wel een stopcontact laten plaatsen waar 3 keer 3,6kw uit komt (ongeveer 11kw dus) maar dat kon de auto dus niet, tot nu.
@lekbak: Via exclusiviteit kan je 24A laden over een enkele fase.
Heel goed! Een EV met een accu >30kWh moet imho gewoon 3-fase 16A/11kW laden hebben. Het ontbreken hiervan maakt de EV gewoon een heel stuk minder bruikbaar.

De 64kWh accu van de Kona is hiermee in zo’n 6 uur weer vol, dat is een mooie tijd voor als de auto stil staat.

Onderweg laad je met 100kW aan de snellader.
3 fasen hou je nog 9a over, een goede waterkoker van 2100 watt en het is poef…

Maar gelukkig wordt vaak de dooddoener gebruikt dat gemiddeld 40-50km gereden wordt.. daarom doen we per direct alleen nog maar confectiemaat XL, schoenmaat 39, immers gemiddelde zijn de maatstaf..
Is dit ook betaalde content van Mobility Service Nederland?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).