
De elektrische Kia e-Niro zagen we al eerder in een politiepak, nu is de crossover als huisartsenauto uitgedost.
Een tijdje terug was de Kia e-Niro onderdeel van een test als politieauto. De politie onderzoekt de mogelijkheid om elektrisch te gaan rijden. Een vergelijkbaar proces zien we nu met de MAI Medische Diensten. Ook deze partij gebruikt een Kia e-Niro voor een test, ditmaal als huisartsenauto.

De crossover is de eerste volledig elektrische huisartsenauto van Nederland. Huisartsen gebruiken de auto in de avond-, nacht- en weekenduren. Vanuit de huisartsenpost rijden artsen naar patiënten en daar gebruiken ze de Kia e-Niro voor.

In vergelijking met een gewone Kia e-Niro, heeft deze huisartsenauto een bedrijfswagen inrichting gekregen. Er is bijvoorbeeld een tweede accu geïnstalleerd voor alle apparatuur die een huisarts nodig heeft. Die extra accu is broodnodig voor de meetapparatuur en diagnostische apparatuur. Ook is er een opberg- en koelmogelijkheid voor medicatie.

De Kia e-Niro huisartsenauto maakt deel uit van een proef. Op termijn wil de MAI alle huisartsenposten voorzien van elektrisch vervoer. Het is geen toeval dat de Zuid-Koreaanse crossover naast politieauto, ook als ambulance geschikt is. Door zijn layout is er voldoende bagageruimte. En met een actieradius van 452 km (WLTP) scoort de elektrische auto ook positief.




Mooie taxi ?
Fake Taxi ?
Dat is mooi, die grille zo helemaal mee in het geel…
De donker gele strepen hadden wel wat feller gemogen. Horen die niet gewoon knal rood te zijn?
@mashell: Die regels zijn sinds enige tijd aangepast. Hulpdiensten die uitsluitend operationeel ingezet worden mogen de rood blauwe BiZa striping voeren. Voertuigen voor het vervoer van huisartsen (wat meestal een taxi functie is, zelden met spoed) moeten gebruikmaken van de zogenaamde secundaire striping (zoals op deze foto). Ze vallen daarmee onder de categorie ondersteunend. Bij hulpdienstvoertuigen die een logistieke functie hebben zie je dit ook veel bijvoorbeeld.
Dit kan ik een stuk meer waarderen dan die medische teams die een Audi Q8 kopen terwijl je voor dat werk ook prima met een goedkopere, niet-premium auto uit de voeten kunt! Top!
Ik heb ook nooit begrepen waarom ze zo’n dure auto aanschaffen daarvoor.
Ben je helemaal huisarts geworden, moet je van je baas in zo’n e-Niro rond gaan crossen. Daar doe je het toch ook niet voor?
@gregorius: huisartsen zijn over het algemeen eigen baas, dus ze kiezen deze toch echt zelf…
meer en meer en meer huisartsen zijn tegenwoordig in dienst bij een huisartsenpost. Zo’n post heeft dan zo’n auto.
@gregorius: ‘t Lijkt me niet de bedoeling dat men huisarts wil worden zodat ze in een dure premiumwagen naar cliënten kunnen.
Dat weet ik maar al te goed. Mijn pa deed vroeger dienst in een afgerachte Citroen AX en daarna een Honda Civic 3e generatie ’83-’87. En mn stiefmoeder (iets jonger dan mijn pa) had achtereenvolgens een Daewoo Nexia, Toyota Yaris, Kia Soul en nu een hybride Toyota Auris.
Daarom houd ik nu JUIST zo van mooie auto’s.
@gregorius: als het goed is wordt je inderdaad geen arts vanwege de secundaire arbeidsvoorwaarden.
Klopt. Daar doen ze het ook niet voor. Ik heb nog nooit een huisarts gehoord wiens roeping om geneeskunde te studeren de huisartsenauto was.
Precies, net als dat je bij een schoonheidswedstrijd moet roepen dat je wereldvrede nastreeft en de honger in Afrika wil verminderen moet je als aanstaand arts zeggen dat het je te doen is mensenlevens te redden en de kwaliteit van het leven te verhogen. Maar we weten allemaal wel beter… Het is ze gewoon om de dikke huisartsen auto te doen! Niet voor niks rijden ze bij ons de regio in een Volvo XC60. Artsen zijn gewoon autoliefhebbers! Ze hebben zelfs het magazine “Arts en auto” hiervoor.
De stance van deze mobiel is echt 3x niks.
@alcantara: want daar is het om te doen..
Wat bijzonder zeg een tweede accu in een hulpdienst auto. Werkelijk elk hulpdienst voertuig met toeters en bellen heeft een tweede accu. Man man man
?
Heb hem al regelmatig zien rijden in Barneveld, vind het wel een tof ding met deze bestickering.
Op zich best een logische keuze. Minder onderhoud en reparaties want elektromotoren gaan niet snel stuk, redelijk wat ruimte, snel zat want ze zijn met name in de bebouwde kom actief of op korte afstanden en hoog genoeg op de wielen om niet continue de grond te raken over drempels. Dat het daarnaast ook nog eens een milieu effect heeft en stil is dat is een mooie kers op de taart. En dat alles voor een heel goed haalbare aanschafprijs.
Dit heet image kopen. Slim gezien van Kia.
op zich geen slecht idee, speciaal in meer stedelijke gebieden.
Hier in de regio rijden de heren huisartsen nog steeds in hagelnieuwe Volvo XC60’s rond.