• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies maar: BMW Isetta of Fiat 500L

Auteur: MrBrown, gepost 12 juli 2014 om 12:46 – 27 Reacties

BMW Isetta en Fiat 500


Stel, je hebt een garage van 3 meter lang en 2 meter breed en je wilt persé een klassieker hebben. Welke wordt het?

Er zijn verdomd weinig klassiekers die je daar op een schadeloze manier in gaat krijgen. Je zou een klassieke fiets kunnen kopen, maar met een leuk Mini-tje gaat de garagedeur al niet meer dicht en het binnen stallen van je klassieke snoepje is natuurlijk wel een vereiste.

Twee auto’s die wél passen zijn de BMW Isetta en de Fiat 500L, die door 458spideritalia samen gespot werden in het thuisland van de Fiat en stiekem ook van de BMW.

De BMW Isetta is de kleinste BMW ooit, stamt uit 1955 en heeft een lengte van slechts 2,28 meter. Het was niet BMW, maar scootermerk Iso SpA die de auto ontwierp en als eerste op de markt bracht. BMW kocht later de licentie om de Isetta in licht gewijzigde vorm onder eigen naam te verkopen. De BMW kenmerkt zich door zijn voordeur. Voor het in- en uitstappen moet je het stuur wegklappen. De aandrijving van de Isetta wordt verzorgt door een 12 pk sterk 1-cilindertje met een top van 85 km/u.

Tussen 1955 en 1962 verkocht BMW ongeveer 160.000 Isetta’s en de auto begint langzamerhand behoorlijk zeldzaam te worden. BMW was destijds niet helemaal tevreden over de verkoopcijfers van de Isetta, dat kwam voornamelijk door die andere Italiaanse snotaap. Het was namelijk de Fiat 500 Nuova die in 1957 roet in het eten van de Duitsers gooide. Het autootje van Fiat was een stuk praktischer dan de BMW en nog steeds zeer compact en betaalbaar.

De Fiat 500 heeft een lengte van 2,97 meter en onder de kap een 13,5 pk motortje met een top van 85 km/u. Later werd het 500cc blokje geüpgraded naar 17 pk. De 500L op de foto kwam pas 1968 en is niet zo als je verwacht een extra lange versie. Het was een soort facelift, waarbij de L staat voor Lusso. Vooral het interieur werd daarbij luxer gemaakt.

Beide auto’s passen prima in ‘onze garage’. De BMW is zeldzamer dan de Fiat, maar qua dagelijks gebruik is de 500 weer een stuk beter te doen. Het is een kwestie van smaak, beide auto’s zullen in het verkeer nekkendraaiers zijn. Verwacht geen luxe, zelfs de verwarming was destijds op deze kleintjes niet standaard.

Het woord is aan jullie, welke wordt het? Meer foto’s check je op autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Doe ons na en kies ook voor een BMW 130i op Marktplaats
  • Z8 of i8: welke exotische cabrio van BMW kies jij?
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

500, 500l, BMW, Fiat, Gespot, isetta, kies-maar, Klassiekers

Vorig bericht: « Koop een Lamborghini Reventon voor 31 mille [net echt]
Volgend bericht: Acht vette fietsen van automerken »

Lees Interacties

Reacties

  1. jzaero zegt

    12 juli 2014 om 12:50

    Pffff, moeilijk! Ik zat laatst nog te twijfelen tussen deze twee, welke ik liever zou willen. Denk toch dat ik de 500 wil, maar zo’n Isetta is ook heel leuk!

    Login om te reageren
  2. sacha zegt

    12 juli 2014 om 12:54

    Passen ze niet alle twee in die garage? Anders de 500. Net iets meer auto, die isetta is wel een hele kleine scootmobiel…

    Login om te reageren
    • MrBrown zegt

      12 juli 2014 om 14:03

      @sacha: Dat niet, maar waarschijnlijk wel achter in je Géé AMG :)

      Login om te reageren
  3. MrSkyline zegt

    12 juli 2014 om 12:59

    http://www.motormavens.com/emAlbum/albums/Antonio%20Alvendia/Events/Spain/Jarama%20Vintage%20Festival/_fullsize/a3.jpg

    Login om te reageren
  4. jaapiyo zegt

    12 juli 2014 om 13:05

    Ik weet dat beide op hun eigen manier een soort automotive legendes zijn maar om eerlijk te zijn…allebei niet echt mijn pakkie aan.

    Misschien als je in Adam woont of zo dan is dit leuker dan een nieuw koekblik maar voor de rest…meh.

    Login om te reageren
    • yupyup zegt

      13 juli 2014 om 18:22

      @jaapiyo: smaken verschillen, maar in amsterdam lijkt zo’n auto mij juist niets. En wel om twee reden:
      1. Je wilt hem niet op een krap parkeerplaatsje zetten ergens.
      2. Zo’n auto koop je om er mee te toeren en ervan te genieten, dan randstad lijkt mij daarvoor niet de ideale setting. (Liever het oosten of zuiden van het land dan, kan je ook nog makkelijk de grens over;)

      Login om te reageren
  5. norge zegt

    12 juli 2014 om 13:22

    500 natuurlijk, niet dat ik er pas ofzo…

    Login om te reageren
    • norge zegt

      12 juli 2014 om 13:27

      @norge: in ergens..

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      12 juli 2014 om 19:36

      @norge:
      Tuurlijk pas jij erin, wel even de voorstoelen verwijderen..

      Login om te reageren
  6. P1m zegt

    12 juli 2014 om 13:27

    Gewoon een BMW 600. :) Past prima in mijn garage, bovendien een stuk zeldzamer dan een Isetta.

    Login om te reageren
    • P1m zegt

      12 juli 2014 om 14:04

      @P1m: http://www.autojunk.nl/2014/06/bmw-600-2

      Login om te reageren
  7. rammillius zegt

    12 juli 2014 om 13:35

    Ik ga voor de Fiat 500. Persoonlijk vind ik hem mooier dan de BMW

    Login om te reageren
  8. spidermann zegt

    12 juli 2014 om 14:06

    Alletwee snoepjes, maarrrr ik heb nog liever een Messerschitt tiger.

    Login om te reageren
    • spidermann zegt

      12 juli 2014 om 15:14

      @spidermann: of een ME 262 “Schwalbe”.

      Login om te reageren
  9. sergio72 zegt

    12 juli 2014 om 14:25

    500!

    Login om te reageren
  10. henkhupelschoten zegt

    12 juli 2014 om 14:28

    Fiat want als je de isseta in een garage tegen de muur zet kan je er niet meer uit….. Altijd handig een achteruit versbelling

    Login om te reageren
    • P1m zegt

      12 juli 2014 om 15:13

      @henkhupelschoten: Een Isetta heeft gewoon een achteruitversnelling.

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        12 juli 2014 om 17:14

        @P1m: isetta 250 niet. Lieten ze zien bij top gear.

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          12 juli 2014 om 17:20

          @henkhupelschoten: was volgens mij geen Isetta.

          Sowieso de Isetta (300). Al zou ik de 600 ook niet afslaan. Maar liever toch de 700LS…

          Login om te reageren
        • P1m zegt

          12 juli 2014 om 18:31

          @henkhupelschoten: Alle BMW Isetta’s en de 600 hadden een handgeschakelde vierbak met achteruit. De 600 is nog geleverd met een Sax-o-mat halfautomaat.

          Login om te reageren
  11. Hupke zegt

    12 juli 2014 om 14:57

    Als je het converteerd naar elektrisch en je het gebruikt om in je tuin rond te rijden dan kan ik het nog begrijpen maar zelfs dan zijn er betere alternatieven.

    Voor alle andere redenen snap ik niet wat iemand met zulk een stuk metalen verdriet zou willen doen.

    Login om te reageren
  12. hammerman zegt

    12 juli 2014 om 15:41

    Ik zou voor de BMW gaan, heb ik tenminste nog het idee dat ik premium rij… ;-)

    Login om te reageren
  13. tupperware zegt

    12 juli 2014 om 16:07


    Doe mij deze maar..

    Login om te reageren
  14. toyotafortuner zegt

    13 juli 2014 om 03:16

    Alle 2 natuurlijk hartstikke leuk om te zien en te spotten! (Zelf (nog) geen Isetta gespot maar toch)

    Maar voor de heb? Toch liever iets waar ik wel in zal passen. Lijkt me wel wat meer comfy.

    Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    13 juli 2014 om 10:18

    Michael Schumacher had of heeft een Fiat 500
    Of het een Abarth is of een gewone, dat weet ik niet.
    En zijn argument voor de FIAT 500 is dat het het enige kleine autootje is dat rijdt als een F1 wagen.
    Wie ben ik om hem tegen te spreken?
    ’t werken in zo’n ding en het is de sport om het twee cilindertje op toeren te houden, het bijkans in zijn nieren te zitten om de gang erin te houden
    En daarnaast stuurt zo’n 500 nog grappig en kun je, door het lage gewicht, lekker smijten met zo’n ding.
    Het knappe van de 500 vind ik dat deze wagen nooit uit het Italiaanse straatbeeld is verdwenen, net zoals de oer-Panda.
    Als die Italianen iets hebben dat hen bevalt, dan houden ze het gewoon.
    Verder vind ik de 500 een auto, en dat vind ik van die Isetta eigenlijk niet.

    Login om te reageren
  16. w0o0dy zegt

    13 juli 2014 om 11:00

    Zou liever een Abarth 600 hebben.. Minimaal 42pk en niet veel groter. Moet je wel 3,4 m garage hebben…

    Login om te reageren
  17. diederikwillemsen zegt

    13 juli 2014 om 12:10

    500!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North