Kies maar: BMW Quad-turbo 3.0 d of Audi 4.0 Biturbo TDI

Auteur: , 124 Reacties
BMW versus Audi diesel

Strijd der über-diesels.

Het nieuws zat er al even aan te komen, maar onlangs presenteerde BMW dan eindelijk haar 3.0 zes-in-lijn dieselmotor met liefst vier turbo’s. Deze is in de 750d goed voor 400 pk en 760 Nm, waarbij het volledige koppel al vanaf 2000 toeren beschikbaar is. Twee van de turbo’s zijn werken onder lage druk en helpen de auto al bij lage toerentallen aan extra power. De andere twee turbo’s werken onder een hogere druk en geven de BMW zijn oomph in de hogere toerenregionen.

Audi pakt het met haar 4.0 TDI heel anders aan. Allereerst kunnen we natuurlijk niet om het verschil heen dat de BMW een drieliter zescilinder is, terwijl Audi in de nieuwe SQ7 TDI een V8 met een litertje meer lepelt. Net als BMW monteert Audi een tweetal high pressure turbo’s, maar gebruikt het geen turbo’s om een turbogat te elimineren. In plaats daarvan kiezen ze in Ingolstadt voor een elektrisch aangedreven compressor. Omdat een turbo uitlaatgassen gebruikt om lucht te comprimeren en een compressor normaliter mechanisch is aangedreven, moet voor beide de motor eerst op gang komen alvorens er extra vermogen geleverd kan worden. Door de compressor elektrisch aan te drijven, kan de 4.0 TDI van Audi al vanaf stilstand beschikken over extra vermogen en koppel. De cijfers liegen er niet om: 435 pk en 900 Nm.

Twee behoorlijk verschillende motoren, maar met een vergelijkbaar resultaat: veel vermogen en een monsterlijk koppel. BMW kiest voor de ‘meer is beter’-oplossing, terwijl Audi innovatiever te werk gaat met haar V8-oliestoker. Kijken we naar de cijfers, dan lijkt Audi in het voordeel, vooral wat betreft koppel. Kijken we naar het specifieke vermogen en koppel per liter, dan is BMW de winnaar. Laat ik zelf alvast voorzichtig concluderen dat je met beide blokken niks te kort komt.

Even los van de auto’s waarin de beide motoren debuteren, de 7 Serie en SQ7, welke krachtbron heeft dan jouw voorkeur? Zelf hoop ik dat BMW deze diesel ook in de 6 Serie Gran Coupe gaat leveren, terwijl een S6 TDI Avant mij ook als muziek in de oren klinkt. Keuzes, keuzes…



124 reacties

V8 TDI. Klinkt geweldig, rijd fantastisch!
Ik kan niet mee doen….
@henkhupelschoten: Ik doe toch mee, de Audi. Elektrische turbo + V8, that’s all. Ik ga het niet hebben over de DSG etc. Wanne meuk.
@henkhupelschoten: Audi levert de SQ7 met een 8 traps tiptronic (ZF bak)
@ot92: Audi levert al jaren de tiptronic op de dikste diesels, puur om het feit dat deze het hoge koppel zonder problemen aankunnen. Prima automaat , heb er zelf ook een in een 3.0 TDI
BMW omdat het BMW is. Simpel.
@viezefreddyw: You said it, sir
4 turbo’s is wat veel van het goede. Dan liever iets innovatief als de elektrische turbo.. Ohja en V8…
4.0 tdi die andere is net gepresenteerd hoe kan ik dat nou vergelijken.
BMW. Omdat ik Anti vag ben.
@mrrallycross:
Audi. Omdat ik Anti mrrallycross ben.
@Rob: …
@mrrallycross: @Rob is gewoon anti haters. Dat kan ik wel waarderen.
@dutchdriftking: eigenlijk dus ook gewoon een hater, een hater hater dan
@humpyourdog: Lol, zo kunnen we wel bezig blijven.. en niet geheel onterecht, toch schaar ik mijzelf ook onder de ‘ anti-haters’ .
Ik ben gewoon meer van de positieve keuze en die valt bij mij zelfs wel eens op een Audi of een BMW.
BMW blok graag, in een 5 Serie Touring.
@trustmeiamanengineer: doe mij dan maar een audi a6 allroad met een v8 tdi blok
@jurdespotter: doe mij maar mijn eigen Micra’tje met de 4.0 TDI V8 :’)
@trustmeiamanengineer: in de 1 of 3 serie veel leuker
Een hoop turbo’s die kapot kunnen. En die kans is bij beide merken niet denkbeeldig.

Wat dat betreft hebben Mercedes-Benz dieselmotoren een betrouwbaardere reputatie.
BMW, omdat freude am fahren geen woord gelogen is…
@ontploffer: True that. Heb inmiddels in veel BMW’s gereden, van 30 jaar oud tot splinternieuw, en er is er werkelijk geen één die dit motto teniet doet!
@chimaera: probeer eens een 2 serie tena lady
@w0o0dy: ah je was net ietsjes eerder hahah
@chimaera: zeker? Ik heb niet in de 2 serie opamobiel gereden, maar heb wel zo’n vermoeden dat het niet dat geweldige bmw niveau is.
@carman6: Het zal zeker niet zo lekker sturen als een 3 of 5, maar als je gaat shoppen voor een MPV ben je gewoon op zoek naar een praktische auto. En in die klasse stuurt de BMW als een van de beste. Dus wat dat betreft doen ze het gewoon goed.

Verder ben ik het met jullie eens dat het geen aanwinst voor onze wegen is.
De BMW. Want 6-in-lijn wat een prachtige loopcultuur geeft en geweldig klinkt. Plus dat het Bimmer blok waarschijnlijk enkele tientallen kilo’s lichter is.
@Original_Arnoud:
Heb je daar ook een bron van? Want ik probeer wel eens te zoeken naar afmetingen en het gewicht van moderne BMW motoren, maar ik vang eigenlijk altijd bot…. En bij de Volkswagen groep is eigenlijk altijd wél te vinden.
@Rob: Het gewicht van beide blokken lijkt mij in deze beslissing sowieso relevant.
@Rob: Het is een beetje lastig om dit uit te zoeken. Want ze geven het gewicht niet graag weg, om een of andere vage reden. Wat ik wel weet is dat turbo’s flink wat wegen. Niet alleen de föhns zelf, maar de gehele installatie. De vierpitters van de 718 Cayman/Boxster wegen méér dan de atmosferische zespitters! Dus ik denk dat het gewicht niet veel zal schelen. Een zes-in-lijn is altijd al een relatief zwaar motortype geweest, een V8 ook.
@willeme:
Veel te veel variabelen om 1:1 te kunnen vergelijken uit opgegeven gewichten van motoren zelf lijkt me, een motor met meer vermogen/koppel zal ook zwaarder uitgevoerd moeten worden bijvoorbeeld.

Een crossplane v8 heeft zware contragewichten en 2 rijen cylinders, een I6 heeft in principe alleen wat extra vlees op de kruk en nokkenas nodig, lijkt me dat theoretisch te I6 in het voordeel is qua gewicht.
@super: Deze discussie is voor mij dus ook relevant. Afmetingen en gewicht. Zoals zo vaak is dat heel lastig te vinden en nog lastiger te vergelijken.
Het lijken mij beiden geweldige motoren en dan komt de keuze neer op details zoals gewicht, afmetingen en verbruik. Uiteindelijk bepaald, tenzij je je eigen auto wilt bouwen natuurlijk ook nog het model waar de motor in wordt gemonteerd.

Ik heb helemaal niks met de Q7 ( en veel andere SUV’s) terwijl een grote sedan als de 7 of ook de A8 me wel aanspreekt.
Wat is het brandstofverbruik van beide? Want als dat toch niet uitmaakt heb ik liever iets groots en atmosferisch.
@dieselaer: geen van beide blokken is atmosferisch.
@dieselaer: dat is niet helemaal eerlijk te vergelijken, aangezien Audi het blok in een zeecontainer gelepeld geeft en BMW het hare in een sedan.
@dieselaer: om aan een vergelijkbaar vermogen te geraken met een atmosferische diesel zal die teoretisch een inhoud hebben van een 12liter. Maar omdat zo een groot blok niet zo snel kan draaien, mag dat nogmaals maal twee op zijn minst. Dus groot zal het zijn ;)
@Onehp: misschien meer cilinders in de plaats van meer liters? Dan kan hij wel genoeg toeren draaien iig
@carman6: een W24 diesel, dat wordt een serieus kunstwerk van een krukas ;)
@Onehp: ik bedoelde meer iets als een v10, v13 of w12
@carman6: v13 ? … ik ben benieuwd :)
@Onehp:
theoretisch op grond waarvan?
@super:
– een goede d.i. atmo diesel haalt een litervermogen van max ~35pk/liter

Of ook

– Turbodruk bij de BMW zal rond een 3 bar liggen (kijkend naar de triturbo met 380pk), wat betekent dat er tot vier maal het volume van de zuigerverplaatsing lucht in het blok ingeperst wordt. Daarmee eindig je op ongeveer 12 liter (3l x4) voor een atmo blok.
@dieselaer: ik wist dat je hierop zou reageren! Wat goed dat je niet meteen voor de bmw kiest maar voor het atmosferische blok👍. Zoals het een echte purist betaamt.
@handbakjasper: een atmosferische diesel zuigt (letterlijk)
@dieselaer: een atmosfetische Diesel?? Nee liever niet!
4.o
Beide niet ivm torenhoge garage rekeningen.
Ik mis info: hoeveel wegen de blokken???
Wat is het verschil in de consumptie van diesel en (opgegeven) uitstoot van de motoren bij normaal gebruik? En dat verschil in topvermogen maakt niets meer uit als je een bocht in stuurt en een Audi rechtdoor gaat en een BMW netjes binnen de lijntjes blijft… BMW dus
Hoewel het qua keuze de ver van m’n bed show is (want:onbereikbaar), de BMW! 6-in-lijn……
Liever een benzine blok. Maar als ik echt uit deze 2 moest kiezen. Dan het V8 blok van Audi. Al doet het mij pijn dat te typen.
Bayerische MOTOR werke.. Need I say more?
Zonder twijfel Audi-blok, zal wel iets rustiger lopen op hogere snelheden in vergelijking met de blok van BMW.
@misterdrogba: ik denk juist niet, aangezien 6-in-lijns in balans zijn, en V8’en niet.
@dutchiehd: uit persoonlijke ervaring met de V8 diesel van Audi (A8 D4)en de BMW 6 in lijn (740d F01) op de Duitse Autobahn, lag Audi simpelweg mijlenver op de 7er, heb op sommige stukken 230+ km/h gereden en de A8 was simpelweg subliem qua beleving in vergelijking met de 7er. Vandaar mijn reactie.
BMW, in de eerste plaats omdat een lijn 6 cilinder bij mijn weten het blok is dat dat van nature de minste eigentrillingen heeft en dus mooier loopt. Te tweede is het ook nog eens een stuk zuiniger, ondanks het vermogen en de bakken met koppel. Bovendien zit de rode lijn naar verluid bij 6000 toeren en is de pokerband nog wat breder dus dan de 5000 van de Audi…
@raymond_witvoet: Nou, zuiniger weet ik zo net nog niet. Ook een 3.0 TD blok moet best even werken om 2000kg naar 130kmh te stuwen.
Het zou me niks verbazen als je, met normaal rijden weinig verschil gaat zien tussen beide blokken als je ze in een vergelijkbare auto zet.
@gregorius:
je bent (hoop ik voor je) niet de hele tijd bezig met accelereren, en bij cruisen op de snelweg gebruik je maar een fractie van het topvermogen van een motor.
@super: ook dat klopt als een bus.
Een auto op 130kmh te laten rijden, heeft x aan kracht nodig. Een bedrijf als BMW en Audi zal zijn auto er zo op inrichten dat snelheden van 50, 80 en 130km icm met de versnellingsbak zo zuinig mogelijk kunnen gebeuren.
In principe zou je kunnen zeggen dat je dan naar de efficiëntie van de motor moet kijken: bij het leveren van, X aan kracht, is de motor y% efficient gezien energie (diesel) in en energie uit. Dan hoeft het niet per se zo te zijn dat een 3.0 zoveel zuiniger is dan en 4.0; zeker niet als we kijken naar het modernste van het modernste.
De verschillen worden pas echt gemaakt op het moment er erg veel meer van de motor wordt gevraagd.
@gregorius:
verbrandingsmotoren zijn (thermodynamisch) minder efficient bij lage belasting, dus als je je motor relatief hoger kunt belasten (tot op zekere hoogte) wordt hij efficienter, daarom wordt er ook met cylinderuitschakeling gewerkt bij sommige fabrikanten (minder werkende cylinders betekent hogere belasting voor de nog wel werkende cylinders). Theoretisch is een 6 cylinder daarom in het voordeel tov een 8 cylinder. De mechanische verliezen zijn hierbij dus buiten beschouwing gelaten, maar die vallen waarschijnlijk ook beter uit voor een 6 cylinder (minder cylinders, nokkenassen, kleppen etc.). Het is denk ik niet voor niets dat bmw (en mb) over gaan op 6 cylinders.
@super: ok. goed punt en goede uitleg.
Lijkt me interessant om straks een vergelijking tussen een A8 4.0TDI en 750d te zien!
@raymond_witvoet: Met een diesel de redline opzoeken heeft geen nut… je zit dan allang over het piek gedeelte heen.
Kiezen tussen een blok dat nog niet op de markt is of eentje die je gewoon op dit moment al in auto’s tegenkomt. Ja dan doe mij die laatste maar, want met een denkbeeldige motor die over een paar maanden pas leverbaar is komt mijn auto nu niet van zijn plaats.
Audi, omdat ik het schande vind dat BMW/Mercedes geen V8 diesel meer leveren. Zo’n hooggespannen 3.0d past niet bij een 7 serie vind ik. Daar kan prima een V8 diesel bij. Mercedes verwacht ik helemaal niks meer van. Die hebben die 350cdi bedacht en vinden het wel best zo…
Nog geen Tesla comment?
@petrolicious: tesla comment
De Audi, want die heeft bij 1000(!) toeren al 900 Nm koppel beschikbaar.
Om te verduidelijken wat daar nou zo bijzonder aan is heb ik even het vermogen berekent dat bij die waarden hoort. Dat is 126 PK. Het blok van Audi levert dus bij praktisch stilstand (1000 toeren) al een vermogen dat gelijk is aan het piekvermogen van een Mercedes A 180, dat zijn absurde waarden!
Kunnen de anti-VAG bloggers objectieve argumenten oplijsten waarom ze tegen VAG-producten zijn (niets over sjoemeldiesels of conservatief design aub)? Ik ben liefhebber van beide merken en vraag me af waarom er zo’n wrevel tegen VAG heerst, ik weet van een probleem met de S-tronic automaten. Zijn er nog andere regelmatig terugkerende technische problemen? Ik overweeg aankoop 435i GC of S5 sportback dus wil me graag zo goed mogelijk informeren! Vandaar mijn vraag aan de AB-specialisten…
@leaper035t: ik heb niks tegen Audi, maar als je morgen naar de dealer wilt zou ik voor de BMW gaan. De A5 staat op het punt om vervangen te worden (onthulling 2 Juni), dus met de huidige loop je een generatie achter. Dat merk je vooral in het interieur. Kijkend naar het exterieur zou ik echter nog altijd voor de A5 kiezen, zeker als S5 vind ik het het een veel specialere auto dan de platgeslagen 3-serie die zichzelf 4-serie GranCoupe noemt.
@knipperlichtje: Aankoop hoeft niet onmiddellijk, zou eind van dit jaar of volgend jaar pas aankopen. Ik kijk ook reikhalzend uit naar de lancering van de nieuwe A5 (Sportback en S-modellen zullen iets later volgen) dus wacht zeker nog even. En het interieur van de huidige modellen ziet er idd enorm verouderd uit :) Door de vele reacties op AB ben ik echter een beetje wantrouwig geworden t.o.v. VAG-producten, daarom dat ik om een lijst van technische problemen vroeg. Keuze tussen S5 Sportback of 435i GC (X-drive) is bijzonder moeilijk…
Aan de redactie; Misschien een topic om te lanceren op AB? Zijn er alternatieven?
@leaper035t: wat wil je weten? Olieverbruik, Elektronica issues (navigatie die niet omhoog komt bijvoorbeeld of een handrem die niet meer reageert, centrale vergrendeling, alarm, luchtvering Cruise control), water in je kofferbak door mankementen in de afdichting/Afwatering, kapotte turbo’s, dsg-ellende…
@w0o0dy: Mijn schoonvader met zn Q5 3.0 Tdi idd problemen met de automaat (zie reactie hieronder) + kofferdeksel kan alleen van binnenuit geopend worden. Nonkel rijdt met S5 Coupé en tot nu toe niets van problemen. Daarom vroeg ik me af of het een algemeen VAG-probleem betreft (technische mankementen), dit lijkt dus bevestigd!
@leaper035t: Er zijn er een aantal:
– Badge engineering (Het is allemaal hetzelfde met een ander jasje)
– Behoudend design
– Het is geen BMW (FWD/AWD + onderstuur = veilig = saai)
– Meer recentelijk 2.0 TSI olieverbruik. 1.2/1.4TSI problemen. DSG problemen.
– Pon heeft er een handje naar gehad niet zo netjes met klanten met problemen om te gaan
– Houding van VW AG om de grootste te willen worden

Het meest storend hierin vind ik persoonlijk de houding die Pon heeft laten zien in het verleden t.o.v. klanten met valide problemen.
@torsen: Thanks. Mijn schoonvader rijdt met een Q5 3.0 Diesel en heeft laatste 1,5 jaar 2 x zijn versnellingsbak moeten updaten. Nu is geen update meer mogelijk en begint de toerenteller in lage RPM lichtjes ‘te dansen’. Niets aan te doen volgens Audi, tenzij nieuwe bak steken (?!). Dus herkenbare opmerking, en we wonen we in België dus lijkt de algemene houding van VAG te zijn.
@leaper035t: Ik denk dat er voor elk merk wel horror verhalen te vinden zijn. Voor de populaire merken wat meer dan anderen uiteraard.
Waar de één klaar is met VAG is de ander weer klaar met BMW.

Ik heb zelf geen technische mankementen gehad met de VAG producten die ik rij/gereden heb.
@leaper035t: Het ligt er maar net aan. Ik ken mensen die horrorverhalen hebben meegemaakt met VAG en ik ken ook mensen die er probleemloos mee rijden. Geldt volgens mij wel voor meerdere merken.

Het is echter wel zo dat VAG wel bekend staat om sommige problemen (olie, TSI-problemen en DSG-problemen etc.), maar andere merken kennen eveneens problemen.

Wat betreft je keuze tussen een 435 en een S5 zou ik persoonlijk voor de 435 kiezen. In de eerste plaats is dat een persoonlijke voorkeur. Ik hou namelijk wel van een leuk potje sturen en dan ben je beter uit met de BMW. Mocht je 4wd willen dan is dat ook een optie. Stuurt het nog steeds leuk. En bovendien is de 3 liter zesinlijn een topmotor die al jaren prijzen weet te winnen.
Ook is de 435 een stuk nieuwer en dat zul je merken in het interieur.
Wat ik tenslotte nog een voordeel vind, is dat je de 4 GC niet heel veel ziet rijden. Hij is toch een stukje duurder dan een 3-serie en dan haken mensen al gauw af. De A5 zie je veel vaker rijden (zeer begrijpelijk, want het is een erg fraaie wagen).

Succes met het maken van je keuze!
@berlinetta: Testritten zullen het moeten uitmaken denk ik :) Binnen afzienbare tijd wordt de nieuwe A5 voorgesteld, daar ben ik heel benieuwd naar. Op de Sportback en de S-modellen is het dan nog vermoedelijk een klein jaartje wachten. De 435 / 440 GC zie je inderdaad minder rijden en is een prachtige wagen. Over het algemeen vind ik BMW’s ook mooier ‘oud worden’ dan Audi-modellen. Wordt een moeilijke keuze (al besef maar al te goed dat het een luxeprobleem is)!
@leaper035t: Het is ook vooral een persoonlijke keuze. Beide zijn fantastische auto’s die niet veel steken laten vallen. Ik zou inderdaad ook even wachten op de nieuwe A5 en vooral proefritten gaan maken. De manier waarop beide auto’s rijden zijn namelijk wel verschillend en het ligt er maar net aan waar je voorkeur naar uit gaat.
@torsen: Je noemt een behoorlijk aantal redenen, waarvan sommige erg persoonlijk en andere niet uniek.
Wat mij vooral opvalt is de laatste, de houding van Pon en misschien ook wel VW in het algemeen bij klachten.
Ook dat is niet uniek, maar door de enorme aantallen bij VW wel iets dat heel snel naar voren komt en heel lang blijft doorsudderen. Ik snap dit dan ook niet, want wat mij betreft zijn problemen geen probleem, die heeft iedereen, het echte gedonder rijg je als je je klanten met klachten niet serieus neemt en dei klachten niet heel erg coulant oplost!
Als er één ding is dat juist VW / Pon moet doen is het DAT veranderen! Zorg dat je klanten die klachten hebben zo tevreden zijn over de oplossing dat dit je grootste ambassadeurs worden!
@leaper035t: Ten eerste is het voortaan de 440i GC, en ik zou zonder twijfel die auto kiezen. Heb hem zelf sinds een weekje en hij rijdt echt fantastisch, ik zou hem identiek terug bestellen als ik moest kiezen. Foto’s kan je terugvinden op Autojunk. Mijn wagen tot september 2015 was een 318D, daarna een A4 2.0d. Die Audi reedt in vergelijking echt slecht (al beeld ik me in dat een S5 wel iets beter is). Bovendien was de afwerking echt wel een klasse minder te noemen, en het navigatiesysteem desastreus. Persoonlijk wou ik ook liever RWD dan AWD, en heb er nog geen spijt van (heb tussendoor nog 3 maandjes met een 530 xd gereden), maar vraag me dat na een winter nog maar eens ;)
@v0lrath: Prachtige wagen met perfecte uitvoering! Ik ben fan van het bleke interieur. Carbon-zwart de carosseriekleur (ik meen diep blauwe schijn te herkennen)?
@leaper035t: Helemaal correct. Ook absoluut geen spijt van, hoewel ik me tepletter ga poetsen op het interieur. Ik twijfel er alleen aan om er een M Performance uitlaat onder te laten schroeven. Akrapovich heeft helaas geen plannen de 440i uitlaat te ontwikkelen.
@v0lrath: Dan is ie helemaal af :) Veel plezier ermee!
Doe mij het Audi blok maar. Meer cilinders, meer inhoud. Ben wel benieuwd of je iets van de elektrische compressor merk behalve meer power.

Van het idee van 4 turbo’s word ik ook niet echt blij, Zoveel actuators, vacuümslangen, turbo’s en aansturing klinkt mij als een hell.
Keuze zou moeilijk zijn voor mij erg moeilijk zijn. Ben opgegroeid met BMW, maar 4 turbo’s..

Vind het hele idee nog steeds bizar. Grootste vermogen wat ik ooit heb mogen besturen ligt rond de 250 pk, V6 benzine.
Kan me er niks bij voorstellen, 400+ pk op diesel, en dan met die enorme golf aan koppel erbij.
Jongens zeg, 435pk voor die Audi….
En ik vond een A8 4.2 diesel met 325pk al overweldigend snel…
Audi, sjoemel software FTW!
die van BMW alsjeblieft, in een e28…
er zit ook nog wat potentie in de 3.0TDI bi-turbo van Audi….
Audi bitte.
Heb in de kennissenkring al teveel turbo’s vervangen zien worden op de 3.0 van BWM.
Eén zit op z’n 2e turbo, de andere zat op zijn vorige X5 op z’n 3e turbo en met z’n huidige X5 op de 2e. En dan zullen we het nog niet eens over z’n luchtvering hebben.

Nee dank je, het loopt lekker maar ik pas.
@jack_abarth: Dat zou natuurlijk ook kunnen komen omdat die kerel niet goed voor zijn turbo motor zorgt. Goed, ik ken die kerel met zijn X5en niet. Maar dit is wel buitenproportioneel.
@kilum:

Ik kan niet ontkennen dat hij er heel zuinig is, maar wel dat z’n XC90 D5 hetzelfde werd behandeld en het 485.000km vol heeft gehouden voordat er iets noemenswaardigs aan was.
Audi!! Koning in diesel. Punt
Er is nog altijd een probleem met de elektrische turbo’s. De turbo van Borg Warner (AUDI) heeft nog zeker 2-3 jaar ontwikkeling nodig om de sterkte van de lagers te verbeteren.

Doe mij de BMW motor maar.
De Audi TDI in een BMW 6 Gran Coupe. Kan niet, lijkt me wel fantastisch!
Als ik tussen deze twee moest kiezen, de BMW Diesel. Meer is beter, maar genoeg is op een gegeven moment gewoon genoeg. Daarbij vermoed ik dat de BMW diesel lichter is, waardoor de prestaties (0-100, maar ook verbruik) gelijkwaardig of zelfs beter zijn.

Maar wacht even: Audi gebruikt een elektromotor om de compressor een ICE aan te drijven. Wellicht moeten we toch eens kijken of we meer met die elektromotor kunnen? Ik noem wat cijfers: 539pk/967Nm. Het is maar een idee…
@krisp: Als de Quad turbo al lichter is verwacht ik echt niet dat het verschil in gewicht van de motoren zodanig groot is dat het merkbaar verschil in verbruik of prestaties zal opleveren tussen de twee motoren.
Daarbij komt dat je de 4.0 TDI theoretisch in lagere toeren zou moeten kunnen rijden door de elektro compressor wat weer zuiniger zou zijn.

Na even gewacht te hebben: accus zijn nog steeds niet zodanig ontwikkeld dat ze een aantrekkelijk alternatief vormen voor diesel mbt actieradius. Persoonlijk wacht ik nog iets langer.
4.0 tdi, waarbij ik hoop dat die techniek ook snel naar een 3.0 tdi komt en breed over het gamme wordt uitgerold. Mocht deze V8 TDI ook voor de (toekomstige) A7 beschikbaar komen, houd ik me aanbevolen
Audi, because 8 cilinder
Een A1 quatrro met die 4.0 tdi in, chassis en ophanging ook best een beetje aanpassen aan het extra gewicht…
@cossiekiller: Schroef dan gewoon een paar wielen onder dat motorblok en ga erop zitten.
om606 met turbo kit graag
V8
Kan ik bij de BMW ook 4 dumpvalves krijgen? Pssh psssh pssssh psssssssssh
@sanderm3: haha helaas gaat een dumpvalve niet werken op een diesel..
Zou dat Audi blok graag in m’n Land Cruiser lepelen… kijken of die 900 Nm een 40 graden hoek aankan. M’n 4.2L. 6 cilinder diesel zonder turbo’s (1HZ) is niet kapot te krijgen. Vraag me af hoe lang zo’n nieuw blok het volhoudt.
@akabanga: in een echte auto! Niet zo’ kunstof banaan.
@akabanga:
waarschijnlijk een stuk minder lang dan je oude blok met de huidige km stand.
@super: LandCruiser heeft er al minimaal 416k opzitten en rijdt nog fantastisch (ik zeg minimaal omdat het hier in Tanzania heel gebruikelijk is je tellertje terug te draaien). Zou zo’n blok met 60 turbo’s de 400k überhaupt volhouden in zo’n kunstof banaan?
@akabanga:
landcruisers zijn hier in frankrijk redelijk populair als “raid” (=eindje rijden door afrika) autos maar zelfs met km standen van meer dan half miljoen zijn ze 2e hands nog erg prijzig, zal dus wel een goede reden voor zijn…
Ik ben een autoliefhebber, laat ik dat voorop stellen, maar vind deze PK/koppel race zo langzamerhand belachelijk worden. Het lijkt wel of sommige (= voornamelijk Duitse) merken volgas in een doodlopende straat racen met aan het einde een dikke muur….die muur staat symbool voor alternatieve aandrijflijnen van weet-ik-veel maar in ieder geval geen 40000 pk en 3 trilioen Nm koppel. Waarom die miljoenen ontwikkeling niet in alternatieve aandrijving stoppen? wie zit hier, behalve autoblog lezers waarvan 99,9% nooit zo’n bak koopt, nu op te wachten? Ziet iemand van jullie in NL/D/B nog wel eens een nieuwe 7-serie rijden? Ik zie ze (met mate) in China maar zelden hier in Europa. We zullen er echt aan moeten geloven, ooit: geen fossiele brandstof meer in onze nieuwe auto’s. Nhelemaal niet erg: zorg dat je wat leuks voor in het weekend in je garage hebt. En dat zal beslist geen 400 pk diesel zijn!
@ttr6: ben t eigenlijk wel met je eens. t is allemaal leuk, en dik, en heftig. maar hier zit toch bijna geen hond op te wachten?

punt is wel dat er een aantal dingen zijn die het romantische plaatje van een schoon vervoersmiddel in de eerste plaats met iets leuks erbij de nek om draaien.

-aanschaf: nieuwe auto’s zijn duur, schrijven als de ziekte af, al helemaal in nederland.
dit betekent dat voor veel mensen auto’s pas intressant worden zodra ze op de 2de handsmarkt verschijnen. maar daarvoor moeten ze in eerste instantie wel nieuw gekocht worden natuurlijk. niet iedereen heeft een leaseauto.

-belasting: het grote gedeelte van alles wat “wij” leuk vinden voor erbij word retezwaar belast om het bezit van dit soort automobielen tegen te gaan. dit om de aanschaf van iets nieuws te stimuleren (ja vast…).

-milieuzone’s: leuk man, in utrecht/rotterdam wonende familie.
de zus is jarig, moeten we nog even heen. zullen we met de hobbyau.. ohw nee, laat maar. dan komen we er niet in.
en dat gaan er gewoon meer worden, aangezien er nu rapporten de wereld inkomen die het “aannemelijk” maken dat de miliuezone goed doet voor de lucht in Utrecht.
Ach het lijkt wel op de strijd in vrachtwagenland van de Scania R730 V8 en de 6 in lijn van de Volvo FH16 750. Zowel bij de trucks als bij de auto’s ga ik lekker voor de 6 pitter.
Als BMW-liefhebber kies ik in dit geval voor het Audi-blok. Vooral omdat het innovatiever is. Toen BMW de 3.0 introduceerde met 3 turbo’s was dat een indrukwekkend blok. Nu hebben ze er voor mijn gevoel alleen een extra turbo opgeschroefd. Audi pakt het dan beter aan. Die elektrische turbo’s lijken me fantastisch.

Maar aangezien het blok ook ergens in moet, beïnvloedt dat ook mijn keuze. Ik zou de 7-serie namelijk verkiezen boven de SQ7.
Alhoewel ik de Q7 en satansap verschrikkelijk vind, ga ik toch voor de Audi. Een v8 klinkt zoveel mooier. BMW is trouwens helemaal de weg kwijt qua sound, als je kijkt naar bijvoorbeeld 335i-340i
De nieuwe 4.0 TDI van Audi heeft zn max koppel van 900Nm al vanaf 1000Tpm. Bijna stationair toerental
Ooit, best wel lang geleden alweer heb ik stukjes in een aantal snelle Audi’s gereden. Onder andere de S4 met V8, de toen snelste TT ( claustrofobisch) en ook een A8 met een 4.2 diesel.

Op de één of andere manier maakte die laatste de meeste indruk. Op een gegeven moment reed iemand anders en die miste bijna de afslag, met hoogst illegale snelheden en eigenlijk niet geheel verantwoord gooide hij die A8 toch nog de afrit op. De manier waarop die auto daar (niet) op reageerde was zeker voor iemand als ik die vooral gewend is aan oudere, meer ‘analoge’ snelle auto’s een openbaring.

Toch, werd ik ook bevestigd in mijn keuze voor die oudere auto’s , omdat die op een stuk minder extreme snelheden hun sensatie leveren.
Ik denk dan bijvoorbeeld, het even bij BMW en Audi houdend, aan een 635 csi die ook met 220 pk lekker listig kan kwispelen of de ur-quattro die ik nooit had moeten verkopen met dat geweldige geluid en dat vermakelijke turbogat.
BMW om dat het een technische hoogstand is en dat toont respect en zelf vertrouwen zeer bijzonder zoveel vermogen uit een zes in lijn
De BMW graag. Deze motor in de nieuwe 5 serie die 100kg lichter wordt dan de huidige 5.

Heerlijk!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).