Kies maar: Jaguar F-Type SVR of Porsche 911 Turbo S

Auteur: , 108 Reacties

Voor de één een makkelijke keuze, voor de andere een nagelbijtend dilemma.

Kies maar!

Vandaag werd ‘ie dan officieus aangekondigd. De Jaguar F-Type SVR. Qua specs komt de Brit opeens angstig dichtbij de supersnelle Porsche 911 Turbo S. En welke heb je dan liever? De Turbo S is een straaljager, met bijbehorende geluiden wanneer je het gaspedaal volledig intrapt. De Jaguar lijkt meer op het ADHD-jongetje uit de klas. Luidruchtig aanwezig dankzij een knetterende V8.

Jaguar F-Type SVR

We beginnen bij de Jag. De SVR moet het doen met 575 pony’s en 700 Nm aan koppel. 0-100 km/u is gedaan in 3.7 seconden en het feest stopt bij een verbluffende 322 km/u. Net als bij de Porsche kan er gekozen worden voor een coupé of cabrio variant. De aanwezige achterspoiler en grofgebekte voorbumper geven de F-Type SVR net iets meer kitsch dan de 911. Mooi?

Jaguar F-Type SVR

Porsche 911.2 Turbo S

De 911 Turbo S is op zijn plaats misschien wel de verstandigste keuze. Jarenlange ervaring en kwaliteit gaan hand in hand samen met de Porsche. Met een acceleratietijd van 2.9 seconden naar de 100 km/u en een top van 330 km/u is de 911 nu ook niet echt saai te noemen. De Turbo S is recent voorzien van een facelift en levert nu 580 pk en eveneens 700 Nm, al beschikt de Porsche over een overboost-modus waar een maximale 750 Nm vrijkomt. De gele rakker kost 238.800 euro. De SVR heeft nog geen prijskaartje gekregen. Kies maar, het stille en snellere jongetje uit Zuffenhausen of de schreeuwlelijk met spannendere looks uit Castle Vale?

911 Turbo S



108 reacties

Ik ben toch bang dat ik voor de Porsche ga….. NEEEEEEEEE, dat is tegen mijn principes.
De Porsche. In alles beter en van binnen zie het uiterlijk toch niet.
Svr zonder spoiler denk ik. Wel lastige keuze hoor!
Vind de turbo de minst mooie 911. Kies voor de Jaaaaag.
@100octane: Grappig, ik juist de mooiste.
911, puur voor de looks alleen al
De Jaguar zonder twijfel. De Jaguar vind ik mooier (al mag dat spoilertje van mij wel weg). Daarnaast vind ik de Jaguar iets meer sfeer hebben, de Porsche ziet er te Duits uit.
V8 natuurlijk!
Zonder twijfel die SVR, dikke spoiler, loei van een motor en een soundtrack waarbij je oren bloeden. Me like…
de Jag coupé in british racing green, zonder spoiler
Zeker de Porsche!

Wanneer de keuze tussen een F type S roadster en een 911 carrera cabriolet was, had ik de F type gekozen!
De porsche als daily, de jag voor alle fun momenten.
@grrrrommmmm: fun momenten als in dikke drifts ga je ook in de sv-r niet krijgen ben ik bang. Het geluid is natuurlijk wel funny
Jag it is!

Nu is een Porsche ook geen straf, maar de F-type is een net iets zeldzamere verschijnig. En doet in kwaliteit niets onder voor Porsche. Beide zijn nu eenmaal auto’s die af en toe een klein beetje aandacht en liefde nodig hebben… Ook niet zo gek natuurlijk als je de prestaties ziet…
@moveyourmind: daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik denk namelijk dat de porsche het met minder liefde ook genoegen neemt…
@87sandyd: Vergis je niet in Jaguar…

Die hebben een enorme inhaalslag gemaakt…
Neemt niet weg dat Porsche wel bewezen heeft sportwagens te kunnen bouwen die je ook gewoon als daily drive kan inzetten.
100% 911 minder lelijke spoiler en beter in zo’n beetje alle opzichten
911 hands down. Bij mij geen seconde twijfel. Ik heb weinig met die niet functionele emotie van de SVR.
Machtige roofkat of platgeslagen kever.

Niet zo moeilijk toch?
@agera: machtige roofkat kan de kever alleen nooit bijhouden
@agera: inderdaad. De 911 dus.
Die jag is echt een tikkie te fout naar mijn idee, met allerlei niet functionele poespas.
Jag, Because sound and looks
De 911 niet. Vooral omdat iedereen ‘m kiest. Noem ’t het Harry Potter effect: Ik heb die boeken nooit gelezen omdat iedereen ze las.
De Jag dus. Maar dan zonder die afschuwelijke spoiler aub.
@Klassiekerrally: er is een reden dat iedereen harry potter leest, namelijk omdat het goede boeken zijn
@agera:
Luistert iedereen daarom ook naar bieber?
@Klassiekerrally: Iets niet doen, omdat iedereen het al doet is net zo stom als iets wel doen, om mee te lopen!
Altijd kiezen wat je zelf vind! Hoe dan ook.
@reactief: Dat klopt. Ik vind de 911 geweldig voor wat het is. Een superauto. Maar het is niet mijn keuze. Ik kies voor het minder voor de hand liggende omdat ik me daar beter bij voel.
In dit geval vond ik het wel een lastige keuze. Want eerlijk gezegd vind ik de Jag te schreeuwerig. Geplof en gedoe kan ook te veel worden.
@Klassiekerrally: haha zo herkenbaar
911, alleen voor de prijs zou ik het al doen. Niet echt vergelijkbaar op dat gebied.
Ik vind de Jaguar teveel op een door Arden getuned fout exemplaar gaan lijken. Doe mij maar gewoon de F-Type S convertible. Meer dan genoeg vermogen voor dagelijks gebruik en hij heeft al die opsmuk echt niet nodig.
Doe mij de 911 maar. Deze F-Type SVR vind ik een erg mooie auto, maar de minder schreeuwerige “normale” F-Type vind ik mooier. Wel met V8 graag. De 911 blijft voor mij een tijdloos model, of dat nou één van de vroege exemplaren, de 991 of één van de generaties er tussenin betreft.
F-Type. Hoef ik niet eens over na te denken.
Makkelijke keuze voor mij. De jaggg natuurlijk.

Al weet ik niet of ik de svr mooier vind dan de normale v8 r
De Jaguar. Omdat ik geen fan ben van de meeste Porsche eigenaren. Het idee dat ik met die mensen moet praten over mijn aankoop… No thanks. Vind de kleur op de Jag overigens erg lelijk.
De jag natuurlijk, geen 12 in een dozijn kever voor mij
@trolle: moest dus 13 in een dozijn zijn
911
Jaaaaaggg
Ik kies voor de Jaguar zoveel beter en onderscheidend dan de al jaren hetzelfde porsche 911 of is het Snelle Kever.
Natuurlijk de Jaguar!
Een Porsche met strak gezicht een snelle Kever noemen kan anno 2016 overigens écht niet meer. Wanneer je dat doet heb je wel héél lang onder een steen geleefd.
Ging al voor de porsche maar de spoiler maakt het duidelijk: TURBO S!
Ik kies beide, niet omdat het moet, maar omdat het kan
Oei, oei, ik kan niet kiezen. Ik zou dan toch echt een proefrit moeten maken met beide auto’s! Ik vind de Porsche super maar de Jag ook!
Hands down, the Jaaaaggg.
Zonder 1 seconde te twijfelen de 991.2 Turbo S, de Jaguar is ook een mooie auto maar ik vind het het toch allemaal net niet. De Porsche klopt op alle fronten.
Ben ik de enigste die de spoiler op de JAG wel vet vindt staan?
911 Turbo, maar het liefst een Cayman GT4
Ik ga voor de Jagggggg!
De Jag natuurlijk! Qua looks en sound veel beter. Een Dacia duster klinkt nog spannender dan de 911 Turbo.
De Porsche omdat die gewoon beter is. Maar als het niet tussen de turbo en de svt zou gaan en een gewone Carrera kwam er een Jaguar.
Zonder nadenken de Porsche!
De Jag en vervolgens die spoiler er ff aftrappen.
De jag zonder spoilert
@allesmetturbo: Jij spreekt jezelf wel erg tegen zeg…
Wat is het verschil in gewicht tussen deze twee?
Klinkt gek maar ik vind ze niet te vergelijken. De Porsche is voor mij de ultieme snel van a naar b auto, de Jag is voor mij meer de expressie van passie voor autorijden. Ik zou de Jag eerder vergelijken met de aankomende 911R..
Jag! Porsche lijkt teveel om m’n huidige TT😉
Een Porsche Turbo heeft mij nooit kunnen bekoren. Geeft mij het onbehagelijke gevoel van de ultieme allemansvriend. Een compromis, maar ook weer niet, omdat ie alles gewoon héél goed doet.

Laatst zag ik er weer eentje rijden, een iets ouder model. En dan denk, de prijs is niet van belang, waarom ga je nu niet ‘all te way’ beste kalende man met snor (zo zag die man er nu eenmaal uit in de Porsche)?

– All the way voor de looks, schaf jezelf een Spyker aan.
– All the way voor een bedrijf met een hele hoge gunfactor. Ga eens kijken bij de Noble of die ‘niet-lullen-maar-poetsen’ lui van Panoz.
– All the way voor stijl en ga rijden in een Aston Martin cabriolet.
– All the way voor racerij en vraag Dodge vriendelijk om een Viper ACR.
– All the way voor comfort in een protserige Bentley.

Waarom dan nog die Porsche? Die alles héél goed kan, maar waarbij geen enkele eigenschap er uitspringt. Ongekend knappe engineering, maar o zo onaantrekkelijk…
@Rob: Als Golf GTI. Van alles een beetje en van alles een beetje niets.
@phaeton:
Nee. Een Turbo, wat @mnmg zegt, is niet ‘een beetje van alles’. Het is juist heel erg veel alles.

En absurd snel. En comfort. En het gaat ongenadig hard de bocht om. En je kunt nog een kind vervoeren. Bizar eigenlijk.

Hele knappe engineering. Maar het “potverdikke, dat moet ik hebben!”-gevoel ontbreekt volledig bij mij…
@Rob: ik rijd een 991 TurboS en dat is voor mij juist all the way. Techniek die gedurende tientallen jaren steeds weer iets verbeterd wordt. Een design dat functioneel is, met een oervorm, en niet al te druk wordt met flapjes en vouwtjes (mk2 nu iets drukker). Heritage. Prestaties van een supercar, echt onbruikbaar snel. Plek voor mijn zoontje achterin. Zou niet weten wat ik meer zou willen. Nah ja, iets meer geluid wel ja. Maar een compromis is de turboS echt niet. Check is Chris Harris z’n test. Wij zijn het compromis, niet de auto
@mnmg: heb je foto’s van je auto? Ben heel benieuwd!
@888natan: ja, geen hele mooie hoor. Kenteken is 6sld53, is wel eens gespot.
@mnmg: wat fantastisch! Mijn vader heeft een 997(.2 gelukkig!!) en het rijdt heerlijk en dat zonder pdk. Ik denk dat de 991 en in het specifiek die van jou echt een beleving is.
@Rob: je geeft zelf al aan waarin de porsche all the way is. Engineering! Sommige mensen worden gewoon heel geïllustreerd van dit soort bijna perfectie. Andere mensen vinden het saai.
@lekbak:
Jup. Porsche bereikt iets applauswaardigs met de Turbo, maar op zo’n manier dat ie voor mij niet meer leuk is…

Maar als we het dan toch over “all the way engineering” hebben; er is iets waar ik wél heel enthousiast van wordt. Ook een Porsche. Maar dan met een V8….
https://www.carthrottle.com/post/porsche-911-ruf-rgt8-v8/

Een zelfontwikkelde super lichte en compacte V8 (200kg!), met ruim over de 500pk. Wie heeft er nu nog een Turbo nodig?? Dat is nu een knap staaltje techniek waar ik vrolijk van wordt.
@Rob: Ik had het echt niet beter kunnen verwoorden dan jij daar gedaan hebt, chapeau!

Ikzelf vind dit eigenlijk lastiger dan ik het zou moeten vinden en dat komt puur omdat ik de SVR mij iets te is. De bodykit is gewoon te groot en die spoiler is simpelweg lelijk te noemen. En ja, de 911 is eigenlijk de betere auto in bijna alle aspecten. En toch kies ik voor de Jag, in welke uitvoering dan ook. De standaard versies zijn echt zo veel mooier dan welke 911 dan ook. De V6 klinkt echt fenomenaal, het interieur is prima en het design is gewoon prachtig. Een van de mooiste auto’s gemaakt van de laatste 10 tot 20 jaar. En het is niet de allemansvriend, zoals de Porsche wel is. Ja, voor mij de Jag, altijd!
Lastig… beide zijn het dure uitvoeringen, maar beide niet degene die ik zou willen… Een V6S of een GTS (laatste NA)
De duurste omdat dat cool is.
T wordt écht tijd voor een poll-functie…
@davelepeef: Váker. Heel af en toe doen ze er eentje.
Bijzonder gemakkelijk: de Porsche 911 Turbo. Maar dan wel eentje zonder S en mét Ruf leistungsteigerungskit. Zeker als het je enige auto is, is de 911 Turbo dé beste keuze. Daarbij is de Porsche ook verreweg het snelste.

Ik vind de 991.2 een mooi model en de Turbo is een geslaagde variant ervan. De Jaguar vind ik wel leuk, maar ik hoopte eigenlijk dat Jaguar de ándere kant op zou gaan: een lichtgewicht F-Type met gekietelde V6 S motor zou mij persoonlijk meer aanspreken. De F-Type SV-R is een leuk ding, maar zo’n hele bodykit voor 25 paardjes vind ik wat overdreven.
@gtwillem: Maar de Porsche is zo saai, de Jag is weer eens wat anders.
@csx3000: Ik beoordeel een auto op zijn merites, niet zozeer of het mooi of saai is. Het gaat mij om het totaalplaatje. En dan zou ik kiezen voor de Porsche 911 Turbo. Een briljante auto. De Jaguar is bijzonder en waanzinnig spectaculair. Maar ik vind zelf de zescilinders geslaagder dan de achtcilinders.

Wat ook van belang is: is het de enige auto of een auto voor erbij. De Porsche is dermate breed inzetbaar dat het de perfecte alleskunner is. Maar als je al een S500, Range Rover, Civic Type-R en een Elise S3 CR in je garage hebt staan, zou ik de Jaguar F-Type SVR er naast zetten, en niet de 911 Turbo. Alhoewel ik de XK-RS eigenlijk nog dikker vond. De F-Type is mij iets te kort en te breed.
@gtwillem: Wat ik mij dan afvraag Willem. Als je moest kiezen tussen ‘gewoon’ een 911 Carrera of een F-Type V6S, voor welke zou je dan gaan? Hou het multifunctionele eens buiten beschouwing, het gaat mij nu puur om de looks, het rijgedrag en de beleving. Qua prijzen scheelt het niet heel veel, al is de F-Type iets goedkoper. Ik ben benieuwd Willem, ik zou ten alle tijden gaan voor de Jag, because it is a Jag.
@viezefreddyw: Willem heeft wel gelijk. Rationeel gezien is de Porsche de betere auto, al helemaal als het je enige auto is. Maar mensen die zulke auto’s kopen, hebben er altijd wel eentje naast staan. En dan koop je de Jaaaaaaaag toch ;)
@berlinetta: Ik ben het ook wel met jou en @gtwillem eens dat de Porsche gewoon de betere auto is, maar qua looks en beleving zou hij het bij mij nooit winnen. Je moet het zo zien eigenlijk: toen ik in een 911 (Carrera S) mocht rijden was ik enthousiast, en tijdens het rijden werd ik er blij van. Toen ik in een F-Type (V6 S) mocht rijden, heb ik er dagen van te voren niet van kunnen slapen door enthousiasme en na het rijden wou ik hem hebben, echt hebben! Oftewel, van de Porsche werd ik blij, van de Jag werd ik hebberig! Wat een apparaat was dat zeg.
via iPhone app
@viezefreddyw: puur qua rijden vind ik de 911 een veel betere auto. Daarbij is de zitpositie beter en vind ik het interieur mooier.

De Jaguar is een zeer mooie auto, en een V6 S met handbak klinkt erg aantrekkelijk, maar ik zou er een 911 niet voor laten staan. De 911 is zeer zeker niet lelijk. De Jaguar kiezen omdat het een Jaguar is vind ik een beetje raar. Ik zou de auto kiezen die mij het meeste aanspreekt. De 911 is gewoon op alle vlakken beter. Kan ik niet negeren.
@gtwillem: Tuurlijk kies ik niet voor de Jag omdat het een Jag is, zo bedoelde ik het ook niet eigenlijk. Zoals ik zojuist ook zei tegen @berlinetta, ik werd er blij van toen ik een 911 mocht rijden. Van de F-Type werd ik echt enthousiast, vooral erg hebberig. De wow-factor was bij de Jaguar veel meer aanwezig dan bij de Porsche, ook al is die veel beter, maar dat is natuurlijk een persoonlijke ervaring. Over de zitpositie ben ik het wel met je eens, maar ik ben niet zo heel groot (1.78) dus dat probleem was bij mij niet zo erg.
Diegenen die hier Jag zeggen hebben nog nooit met een 911 Turbo gereden. Anders was de uitslag unaniem geweest…
@Think-Tank: Of andersom.
@Think-Tank: Jij hebt dus al met de jag svr gereden, mazzelpik..
@henkhupelschoten: euh neen. Weet je, de Huracan heb ik ook nooit gereden want ik hoef ‘em niet. ook al kon ik hem betalen. Ben al wat jaartjes ouder dan de gemiddelde blogger hier en vergelijk het een beetje met vrouwen. De meeste mannen draaien hun hoofd voor een bom van een griet, maar verkiezen toch een mooie dame met wat brains om mee te leven.

Ik vind het trouwens jammer dat er zo vaak beledigend ( niet op deze post) gesneerd wordt. Iedereen heeft toch recht op een eigen mening? En als je sommige commentaren ziet, jongens toch, schrijf dan op dezelfde manier alsof je echt met elkaar zou praten!

Zo, nu ga ik weer een beetje voor mijn Boeddha beeld zitten.
@Think-Tank: of ze hebben gewoon een andere smaak…
@e1000bmw523i: precies! Staat ook letterlijk in één van de posts😉
Ik ga heel stom doen en zeg Mercedes AMG GT S… De Porsche 911 wilt mn vriendin graag.
@Pordon: Nog heel heel heel even wachten, de Black-series komt eraan! (of ze moeten in een dronken bui hem GT-R gaan noemen, of een elektrische zoals de SLS edrive “AMG GT-E” ik voel hete hoofden in Wolfsburg..)
Een Carrera 4S cabriolet. Of de Project 7, moest het een F-type zijn.
911 maakt gehakt van de Jag. Het is haast geen vergelijk de 911 is zoveel sneller. Hoeveel pk zou de Jag nodig hebben om 2.9sec te halen ik denk nog eens 200pk meer.
@ think-tank. Als jij een jaguar f-type heb gereden had je dat niet durven zeggen.
@crew: Heb ik niet, hoef ik niet. Puur voor het uiterlijk. Smaken verschillen hé.
911 want het stuur van de JAG vind ik VERSCHRIKKELIJK lelijk, en daar kijk je echt wel constant op…
Respect! Dat doe je goed! En dan weet je ook dat er geen auto is die meer gebalanceerd is dan je 911 denk ik. de 911 Turbo zal wel iets vriendelijker en doseerbaarder zijn dan je GT3 RS…😉
@crew @Think-Tank: zijn niet vergelijkbaar. Porsche is meer de uitslover, de uberstreber en dus ook beter. De jag is meer een losbol. Meer emotie en fun. Is maar wat je wil. PS: ja ik kan vergelijken want zowel 911 als f type in garage.
Als je zegt dat de Porsche in alle aspecten de beter auto is, geloof ik je gelijk! Desalniettemin stap ik vervolgens in die kneiterdikke jag om er met een rotgang vandoor te gaan, want wat een tentveroorzakende machine is dat zeg!
Ik denk dat de Porsche in alle opzichten beter is!! Maar ik kies de Jag.
Appels met peren vergelijken! Porsche uiteraard
Ik kan niet kiezen! Ik wil ze allebei.. Doe dan toch maar de Turbo S
Mm dillema alhoewel ik de gewone modellen mooier vind zonder al die spoilers en 4dubbele uitlaten. Een svr die er uit ziet als een v6 lijkt me wel wat
Ik gok dat de jag een stuk goedkoper is. Verschil tussen de turbo s en de huidige f-type r is 70000 euro, dat is een hoop.
Als het tussen deze 2 kiezen is, dan de Porsche, zoals gezegd het toppunt van engineering. Zo verschrikkelijk goed in wat het doet en zo belachelijk effectief. Met hetzelfde vermogen een volle seconde (getest) naar de honderd! Bizar.

Btw, de niet svr versie lijkt me beter. In stijl je achterbanden oproken is veel leuker! Nu is het als sneakers onder een maatpak, weg met die spoiler.
Zonder twijfel de Porsche. Daar kun je tenminste twee maîtresses in meenemen, eentje op de bijrijdersstoel en eentje dubbelgevouwen op het “achterbankje” van de 911
de 911 is veeeeeel sneller, beter afgewerkt, betrouwbaarder, houdt meer waarde, zuiniger (lol), praktischer, meer high tech, beter uitgebalanceerd en stuurt beter

maar ik kies toch de jag, want; mooier, rauwer, en een badass v8
Nissan GT-R NISMO N-Attack Package?
Ben eigenlijk helemaal geen Porsche man, maar in het geval van de F-Type en al helemaal deze SVR zou ik toch echt voor de Turbo S gaan. Vind dat Porsche met de 911 een steeds mooiere auto neer weet te zetten (911’s zagen er in het verleden in mijn ogen gewoon echt niet uit hoe vreemd dit voor liefhebbers misschien ook klinkt). Daarnaast is de 911 natuurlijk rationeel gezien ook nog is een veel betere keuze. Al met al lijkt het me een beetje kansloos verhaal te worden voor Jaguar, de F-Type doet steeds meer muscle car aan voor mij en als je bij mij met emotie aan gaat komen moet je toch echt eerst de Italianen verslaan wat natuurlijk bijna lukt. Persoonlijke conclusie; ga voor een 488 GTB. Als je erover nadenkt is die wagen best een mooie compromis tussen deze twee.
Toch die porsche dan
De Jaguar zonder twijfel. Een Porsche heeft iedereen en niemand ziet het verschil met een Boxster.
Je kiest hier tussen sound en performance. Ik vind t een lastige…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).