We vergelijken twee iconen uit de autosportwereld.
Alle Formule 1-fans hebben vanmiddag een absoluut huzarenstukje voorgeschoteld gekregen. Zelden was een race zo spannend en spectaculair. Voor de neutrale toeschouwer was het absoluut genieten geblazen. Fans van Max Verstappen zullen hier anders over denken. Zij konden toezien hoe hun Grote Held van zijn sokken werd gereden door een overijverige Honeybadger in een onstuimig onderonsje van 35 ronden. Wie hiervan de schuld heeft, laten we eventjes in het midden. Daar komen we absoluut nog een keertje op terug.
Eigen website
Het is alleen niet de eerste keer dat Verstappen zich in een hoek bevind waar de klappen vallen. Wat dat betreft lijkt zijn seizoen redelijk op dat van FC Twente. Je doet hard je best, er zit potentie in, maar toch heb je veel te weinig punten gescoord. Een persoon bij wie dat ook veel voorkwam was Pastor Maldonado. Een coureur uit Venezuela die verrassend goed kon rijden, maar ook vaak betrokken was bij ongevallen. Zo erg zelfs dat er een website in het leven werd geroepen: Has Maldonado crashed today? Voordat we schuin gaan lachen, sinds kort heeft Verstappen óók zo’n website. Daarom vergelijken we vandaag Maldonado met Verstappen.
Winst op Barcelona
Het is bijna onwerkelijk om te zeggen, maar het is echt waar. Het grootste recente succes van Williams hebben ze te danken aan Pastor Maldonado. Op 13 mei 2012 won hij de Grand Prix van Spanje nadat hij van pole was vertrokken. Hamilton was eigenlijk sneller, maar moest achteraan starten. Een bizarre, maar zeker knappe prestatie van Maldonado om in je tweede F1-seizoen een race te winnen. Verstappen overkwam bijna hetzelfde. Zijn kwalificatie was niet zo indrukwekkend als die van Pastor, maar ook Verstappen won in zijn tweede jaar Formule 1 de Grand Prix van Spanje.
Uitschakeling door eigen toedoen
Hierop moet Maldonado wel meesterlijk scoren. Zijn naam werd zelfs verbasterd naar Crashtor, dan ben je een hele grote en pas je in het rijtje van Arrogander Penthouse en De Jessias.
Coureur: | Percentage: |
---|---|
Daniel Ricciardo | 2,5 % |
Max Verstappen | 10,5 % |
Pastor Maldonado | 16% |
In de tabel kunnen we zien dat Pastor Maldonado echt nog wel de kroon spant. In maar liefst 16% van alle races heeft hij zichzelf geëlimineerd. Verstappen is nu met een behoorlijk inhaalslag bezig en zit wat dat betreft te dicht op Maldonado. Meer dan 10% aan uitvalbeurten door betrokken te zijn geweest bij een spin of aanrijding is gewoonweg te veel. Dat blijkt wel uit het cijfer van Daniel Ricciardo: die scoort met 2,5 % aanzienlijk beter. Helemaal als je je bedenkt dat Ricciardo bijna het dubbele aan races heeft gereden, 133 voor de Australiër en 64 voor de Nederlander. Maldonado heeft in totaal 95 races gereden.
Seizoensopeningen
Dit jaar heeft Verstappen geen gelukkige start. Maar dat was het bij Maldonado eerder regel dan uitzondering. Op zijn topseizoen na, heeft Maldonado altijd een lastige start gehad. In 2011, 2013 en 2014 haalde hij de eerste twee races de finish niet. Verstappen ook niet altijd even gelukkig geweest, met name de techniek liet hem weleens in de steek.
Conclusie
Helemaal eerlijk en kloppend is de vergelijking natuurlijk niet. Maldonado heeft twee absolute dampseizoenen gereden. Zowel zijn eerste als het derde jaar in de Formule 1 behaalde hij slechts 1 punt. Daarbij is Verstappen aanzienlijk jonger ingestapt. Als laatste moeten we erbij vermelden dat Verstappen niet slechts één keer gepiekt heeft, maar drie keer zoveel races heeft gewonnen en al vele mooie momenten heeft laten zien.
58 reacties
(Ja I know, je ontkomt niet aan Max-bashing de laatste weken. Ik bedoel gewoon dat het goed is dat hij op eenzelfde site bejubeld en afgeschoten kan worden.)
Als je kluppie verliest ga je “verhaal halen bij de spelers” bijv..
AUTOBLOG (zeker voor dit artikel): Azijnzeikerds, Uit zijn verband gerukt, Telegraafgehalte, Onzin, Betweterig, Lastercampagne, Ongefundeerd, Grootheidswaanzin.
–edit: LOL!–
Misschien heb ik Willeme wat hoger dan dit in mijn achting staan.
Verstappen-nieuws is gewoon immens populair en wordt veel gelezen. Het bovenstaande artikel is inderdaad geen diepte-analyse en de toon kan mensen tegen het hoofd stoten, alhoewel inde conclusie ikzelf ook aangeef dat het te ver gezocht is.
Maar dankzij dit artikel had ik wél even extra tijd gewonnen om aan het Brabus artikel te werken dat erna gepubliceerd werd. Dat wordt veel minder gelezen, maar is voor een kleinere doelgroep een stuk interessanter. Het is overigens niet vreemd dat er enkele artikelen na een race worden besteed aan die race, zeker als een Nederlandse deelnemer (wederom) in controverse is.
Kortom, we zijn altijd bezig om jullie van zo leuk mogelijke artikelen te voorzien. Daarbij kunnen wij helaas niet iedereen blij mee maken. Houd ook in het achterhoofd dat de reacties voor ons waardevol zijn, maar ook dat het de ‘Vocal Minority’ is. We moeten ook rekening houden met die andere 99% die WEL lees, maar NIET reageert of plusjes uitdeelt.
Als laatste: het is een gratis service. Je hoeft er niets voor te betalen. We hebben een aantal ‘donateurs’ (waarvoor hulde!!), maar soms hebben we dit soort artikelen nodig om andere artikelen die je misschien meer aanspreekt te kunnen maken.
Dat ik VAG-producten ‘aansmeer’ is een bewering die mij niet bezigt. In de AB-Advies artikelen proberen we zoveel mogelijk een goede keuze te geven van hetgeen wat in de eisen past. Daar zitten ook producten bij van de Volkswagen Group, simpelweg omdat ze auto’s hebben gebouwd in erg veel segmenten. Ik vat dat dan ook op als een belediging. Meningen mogen uiteraard verschillen, uiteraard. Mocht je daadwerkelijk een gegronde reden hebben waarom het advies niet deugdelijk is, kun je dat uiteraard kenbaar maken in de comments. Kritiek is altijd welkom! Daardoor kunnen we ons product verbeteren. Mocht het ongegrond zijn, kun je altijd je profiel op Lexa oppimpen ;-)
Is dat wat je wilt? Een beetje goedkoop scoren met dit soort apekool? Is het je zoveel waard?
Je hoeft het niet leuk te vinden, dat laat je meer dan duidelijk weten en dat is prima. Ik ga echter niet mee in de complete mania en alles heilig verklaren.
De Nederlandse media is bijzonder mild over de acties als het fout gaat en in hosanna stemming als het goed gaat. Als je de buitenlandse media volgt, kun je zien dat het wel iets genuanceerder zit.
Het artikel is met een knipoog bedoeld, inderdaad ter vermaak. Het is ook AutoBLOG. Daarbij wordt ik gelukkig gesterkt door de cijfers die nu eenmaal zo zijn. Wat jou mening ook is.
Uiteraard is het de bedoeling om die mix zo interessant mogelijk te houden. Naast het Alfa nieuws gaan we ook dieper in op de historie van Brabus. Zo is er voor elk wat wils!
Max is een bijzonder talent maar hij is niet onfeilbaar. Net als de Muskias eigenlijk.
kwalitatief goed stukje! *sarcasm-sign*
Niemand mag hem inhalen. Dat moet.hij loslaten. Hij had gewoon niet moeten blockem.
Het zijn topcoureurs, die op hoge snelheid, met veel druk op het lijf hun werk doen en in fracties van seconden dingen moeten beslissen, of handelen.
Als jij niet weet wat dat precies inhoud, kijk jij vanaf de zijkant toe en heb je alleen maar praatjes, omdat jij het als attractie ziet en vermaakt wil worden. Voor deze jongens is het sport, hobby en werk in één, zij zijn geselecteerd om het te mogen doen, dat er een organisatie is, die er een show van maakt, wil niet per defenitie zeggen, dat iedereen dat maar moet doen.
En in een poging een leuk resultaat neer te zetten, gaan er ook wel eens dingen mis, of niet goed, kan gebeuren.
Maar leer eens te kijken, zonder te veroordelen, ook omdat dat kan, dan kan jij nog steeds genieten en balen als het niet lukt, maar met minder sjacharijn en boosheid. Ik doe dat al jaren en heb er veel plezier van.
Het is maar andermans job.
Hoewel de journalistieke waarde van het artikel nul is, vond ik persoonlijk de amusementswaarde prima. Zeker in de comments hehe.
Kritiek is altijd welkom en bij deze was wel te verwachten dat er mensen het er niet mee eens zijn. Dat is ook helemaal niet erg en vaak nog leerzaam ook. Wie uitdeelt moet ook kunnen incasseren.