Kijk, dit is de eerste Tesla Model 3

Auteur: , 70 Reacties

Cue de intro van Star Wars. Of van die Warsteiner-reclame.

Model-3

Ladies and gentlemen, we’ve got ‘m. De eerste Tesla Model 3 zou aanvankelijk vrijdag van de band lopen, maar je weet hoe die dingen gaan. Leroy bleef op weg naar de fabriek waarschijnlijk aan een luchtballon hangen en dus liep het hele proces een beetje uit. Dat kan zelfs de besten weleens overkomen.

Maar nu is het dan echt zover. Elon Musk gooide er een paar uurtjes geleden via Twitter deze foto’s uit van het eerste, echte productiemodel van de Model 3. Het zou zomaar eens een monumentaal moment kunnen zijn in de geschiedenis van de auto. Tekent de Model 3 het begin van een glorieuze zegetocht voor Elon en zijn mannen, of wordt het toch lastig voor Tesla’s kleinste om de torenhoge verwachtingen waar te maken? De tijd zal het leren…

VIN1

Voor nu gunnen we Elon zijn moment in de zon echter van harte. De geboorte van zo’n nieuwe auto is namelijk toch een klein beetje als de geboorte van een kind. Het getuigt van slechte smaak om direct opmerkingen te maken over twijfelachtige proporties en gebrekkige bouwkwaliteit. Dus dat zullen we dan ook maar niet doen.

De eerste van, naar Elon hoopt, vele Model 3’s is zwart en heeft de 19″ grote V-spaaks velgen. De ‘Model 3 VIN1’ is naar verluidt van Elon himself. Logisch zou je zeggen, maar aanvankelijk was de eerste productieauto beloofd aan Tesla-investeerder Ira Ehrenpreis. Ira heeft zijn eerste plaats in de wachtrij echter cadeau gedaan aan de head honcho voor diens verjaardag. Plaatjes van het interieur zijn er helaas nog niet.



70 reacties

Gekke proporties of niet, het heeft een reden en in dit geval volgt vorm blijkbaar functionaliteit. Dat verdient imo alleen maar lof. Daarbij vind ik het (de hoge kont) geen eens heel erg storend. Hoe zeer ik ook gehecht ben aan mijn benzineverbranders; Tesla is een innovatief merk met een vooruitstrevende man aan het stuur. Als de bouwkwaliteit niet bedroevend slecht is, denk ik dat dit een regelrechte topper gaat worden.
@2wheeler: aan het roer
@cpp1: Denk eerder een gedachte sturende helm.
@fmgarcia: geen helmstok?
@cpp1: ’t is wat he.
@2wheeler: …kom er wel weer overheen hoor…
@cpp1: …spijtig….
Kost dat?
@baklava: om en nabij de 30K geloof ik, maar pin me er niet op vast
@2wheeler: in de VS ja.
@2wheeler: Hmm, als dat de prijs in de VS is, betekent het dat ie in Nederland minimaal 50k gaat kosten. Behoorlijk prijzig nog steeds.
@baklava en @ghost waarom? Aangezien je in NL belasting mag afdragen over de uitstoot en de USD en Euro vrijwel gelijk staan denk ik dat het prijsverschil zal meevallen. Misschien tussen de 30 en 40k i.v.m. import/export kosten, maar toch zeker niet meer?
@2wheeler: Net zoals bij de Model S zeker? Basisprijs van een 100D in de VS: $85,700 = €75k. Basisprijs in NL: €114k.
@felixf: beter kijken. Vanaf 97.500 dollar voor de 100D. En aangezien Model 3 goedkoper is, zal de importtax ook wel lager zijn dan de S. Denk vanaf 40/45.000.
@stfu: volgens mij importeren ze niet een auto, maar een chassis en de batterij etc komt er pas later bij, zal niet veel invoerheffing zijn.
@FelixF: Volgens mij vergeet je dan Sales tax?
@2wheeler: als je de opslag tov van de usa van de model s toepast op de model 3 dan kom je op ongeveer 45k.
@baklava: zit geen BPM op. Ik gok dat hij rond de €35K basismodel komt. Ik weet ook niet of ze deze in NL gaan maken want dan vervallen de invoerrechten ook nog.
@stephane8200: als je naar de prijzen van de Bolt en Ampera kijkt dan zal de Model 3 waarschijnlijk net boven de 40k uitkomen in de basisuitvoering en met opties snel richting de 50k gaan.
@flutterby: dat zou ook kunnen. We gaan het meemaken ;)
@2wheeler: Amerikaanse prijzen zijn ex BTW omdat die in de verschillende staten anders zijn. Die 50k € zul je hier wel halen denk ik.
@2wheeler: grappig hoe mensen de prijs proberen te raden……kan je er een tesla mee winnen of zo ???

‘Citroën C6’ meets ‘Model S’ meets ‘Rimac Concept One’ plus een vleugje Ford Mondeo.

Conclusie: Lelijke Dinky toy waar we er echt belachelijk veel van gaan zien die stuk voor stuk totaal inspiratieloos zullen worden samen gesteld.
@eetvlagetmoney: er valt in de eerste periode van productie erg weinig te kiezen zodat ze zoveel mogelijk kunnen produceren dus ze zullen erg veel van hetzelfde zijn idd
@lekkerlinksrijden: Model S ook nog steeds weinig keuze mijns inziens.
@eetvlagetmoney: de model s kun je meer personaliseren. Dat kost ook meer tijd in de fabriek. Dus vandaar dat in eerste instantie er weinig keuze is bij de 3. Laatst was er nog een bericht over.
@eetvlagetmoney: ja want al die bmw’s en audi’s zijn geen eenheidsworst? Mooie vooruitstrevende techniek jaren voordat de gevestigde merken er mee komen.
Dit zorgt voor innovatie, nu moeten de grote jongens ook snel komen om de boot niet te missen. Veel respect voor tesla hier.
Ik ben benieuwd naar het geluid van de motor. Mocht het niks zijn kun je er misschien een Akra onder hangen.
@rick-dos: Spaakvelgen, enkele speelkaarten en wasknijpers werken ook.
@alfapeter: in harmonie met het idee zeg ik, een gerecycled boterbak deksel natuurlijk.
@Rick-dos: Nog altijd een betere oplossing dan BMW met hun speakertjes.
@viezefreddyw: meer merken doet dat tegenwoordig helaas…

https://youtu.be/klKb1NdAiqY
@rick-dos
Anders sportuitlaatje monteren.

http://4.bp.blogspot.com/--itrMn0djwk/UuFewaTFnsI/AAAAAAAP2-E/EOcr_gOnlas/s1600/Tesla-Model-S-V8-0.jpg
@offroad: ik heb pas een prius met 4 uitlaatpijpen zien rijden
@supertjeduc: dat is om de 1.8 motor te ontluchten, 1 was niet genoeg ;-)
Aan de andere kant, de Picanto van mijn vrouw heeft er ook 2 en die heeft een, jawel, strepentrekkende 85pk sterke 1.25
@rick-dos: Zo’n 316 met 3 pitter klinkt inderdaad zoveel beter… Doe mij dan maar lekker rust.
De vreemde verhoudingen zijn logisch, rekening houdend met de andere techniek. Waarom zou je een grote motorruimte aanhouden voor een klein elektromotortje?
@alfapeter: Misschien om aan de veiligheidseisen te kunnen voldoen?
@wimof: Daar voldoen Tesla’s juist uitstekend aan. Bij een moderne brandstof auto is juist de voorkant zo enorm omdat daar een blok staal ligt dat zowel inzittenden als bv voetgangers niet mag verwonden bij een aanrijding.
@alfapeter: kijk maar naar de Model X, daar is 75% onder de motorkap gevuld (fwd, onboard charger, airco, ect) en het komt het design ook ten goede. Anders krijg je allemaal i3’s, Leaf’s en Zoë’s.
Deze auto gaan wij onwijs veel zien op de weg omdat:

A. Iedereen vind’m skitterend.
B. Iedereen zoveel om de natuur geeft.
C. De overheid lekker veel voordelen en subsidies geeft.

De missie is dus nu al mislukt van de overheid en dit ding is er nog niet eens.
@ghost: Omdat de buur er ook eentje heeft.
@ghost: D. Iedereen die geen ModelS of X betalen wil toch een beetje meedoen.
@donstil: en iedereen die een bak van 5 bij 2 wat overdreven vindt voor 100km in de week vanaf een krappe parkeergarage.
Zijn er dan ook monumenten die niet monumentaal zijn? :-)
Perfecte timing om de gevestigde orde te resetten. Dit bedrijf is pragmatisch.
Er zijn voor een aantal plussen: best mooi, nooit meer tanken (laden waar je parkeert), extreem stil, veel media opties, gratis updates, autonoom rijden, lage bijtelling. Laden kan trouwens wel een uitdaging worden = dik minpunt.
@hans12670: gewoon thuis laden, of op je werk of aan de straat. Zo lastig is het niet. Lukt met mijn mobiel ook.
@stfu: je hebt gelijk maar ik rij een paar keer per maand 500 km enkele reis naar niemandsland dus zonder oplaadpunt op locatie. Maar ik vind hier ook wel iets op.
@hans12670: Een laadlocatie maken is zo gepiept ;) Of je gaat eerst even snel Superchargen .
@hans12670: New Motion app paraat, ff locatie naar je auto sturen, rijden, aankomen, laden maar.

Als je doelt op de laadinfrastructuur, het kan beter, maar de basis is in feite goed.
Wat betreft (kleine) binnenstedelijke laadpunten lopen we nogal achter.
Hier een dorp (met stadsrechten) 24K inwoners, 2 onlogische openbare laadpunten, beide 10 min buiten het centrum… dan heb je idd een punt.
Hij lijkt wel op een beluga. Maar toch, doe mij er een!
Ziet er best prima uit, lekker goedkoop snel van a naaf b. Zou mij zeker niet schamen als deze tesla op mijn oprit zou staan
Ben echt verbaasd hoeveel model X je ziet rijden. Zo een dure en gatlelijke auto.
En bijna altijd mensen die weinig van auto’s weten maar toch met hun auto een statement willen maken.
Al zullen er uiteraard ook uitzonderingen zijn.

Hopelijk kunnen we de model 3 binnenkort in dezelfde lease pakketten nemen als de 3 / A4 / C
@woudloper: net zo lelijk als al zijn concurrenten alleen je rijdt voor een veel lagere km-prijs terwijl je een stuk sneller bent.

Ga aub niet komen met het argument dat een model x niet hard door een bocht kan, dat kan geen enkele suv en dat lijkt me sowieso niet de bedoeling.

Ik begrijp de mensen die hem kopen wel dus.
@aarsgewei: Kan de X wel, vanwege zijn lage zwaartepunt en veel grip. Mijn S rijdt lekkerder maar X rijdt bijna net zo goed. En met de 22″ vind ik ‘m wel wat hebben, standaard niet zo.. Maar ik vind een X6 of GLE Coupe ook niet echt mooi.
Tsja, een Amerikaanse auto. Auto’s uit de VS inspireren qua design in de regel niet, deze is geen uitzondering. Is ie ook alleen snel rechtdoor? ;-)
@technofreak: : Misschien maakt dit iets meer duidelijk (buiten het feit dat ook Tesla rijders wel eens eikels kunnen zijn)
https://www.autojunk.nl/2017/06/cayman-gt4-spint-bij-poging-tesla-bij-te-houden
Denk dat we gaan schrikken van de prijs in Nederland. Schat ik op 50 a 55000 euro.
@dijan: Dat zou mee kunnen vallen. Normaal zijn auto’s in Nederland veel duurder dankzij de CO2-tax, maar daar heeft deze geen last van.
Model S > mooi
Model x > volledig uit proportie maar grotere gezinnen rijden ook graag elektrisch
Model 3 > het maakt niet uit hoe het er uit ziet. Tesla is inmiddels zo gehyped/gewild dat iedereen er een wil.
@awesome: Ik denk dat er best wel wat mensen zijn die niets met auto’s en hypes hebben maar dit ding zullen kiezen vanwege gebruikskosten en al dan niet terechte milieuzorgen.
@alfapeter: er zullen er best wen aantal zijn. Ik denk dat je doe op 2 handen kan tellen. Ik zou hem willen omdat hij elektrisch is goedkoop is maar vooral omdat er geen benzine in hoeft
Veeeeeeeel te duur.
@snorrewietskie: Want? Stel je tankt elke week 70 euro benzine, zo’n 400 km per week. Dat kost je 3.640 euro per jaar. Met de 3 kost je dat 780 per jaar. Plus minder onderhoud en geen wegenbelasting. En niet te vergeten de lage bijtelling. Scheelt je uiteindelijk zoveel dat je enorm bespaard juist. En je krijgt er GTI prestaties voor terug.
@stfu: het onderhoud is misschien minder, maar wel 7,549 ziljard keer duurder dan bijvoorbeeld een Audi A4 (wat mij een grote concurrent lijkt)
@stfu: Pas na een paar jaar goedkoper. Als dat ding nou t zelfde geprijsd zou zijn als conventionele concurrenten zou t wel eens een succes kunnen worden. Nu heeft t geen zin.
@stfu: Volgens mij komt een GTI niet in de buurt van 5,6s naar de honderd hoor. Door het lage zwaartepunt is de wegligging ook zeer sportief.
Eindelijk. En nu gaan met die banaan. Ben de gevestigde orde wel beu onderhand.
Het gaat steeds lelijker worden een beetje op een bultrug of een walvis. De model-s was mooi, maar het word inspiratie loos.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).