Volvo 850 T-5R vs V60 Polestar spatten van je scherm

Auteur: , 71 Reacties

Volvo viert 20 jaar performance-wagons met een fotoshoot waar je je vingers bij aflikt. Dit zijn Zweedse beauty's op hun best.

Begin jaren ’90 kwam de Volvo 850, die al snel een zeer potente performanceversie kreeg in de vorm van de T5, met onder de kap een 2,3 liter vijf-in-lijn met turbo. Dit was destijds een relatief ongekende motorisering in wat verder een grote vierkante, praktische familiewagen was.

In 1994 kwam met de T-5R de overtreffende trap van dit Zweedse geweld, met een turbodruk die nog iets verder opgeschroefd werd. Deze 850 leverde 240 pk en 330 Nm, en was voorzien van een Torsen-diff voor extra sportieve handling. Een instant cultklassieker was geboren.

Ass-2-Ass

Na de 850 kwam de V70 (ook als R), en daarna was het gedaan met pittige Zweedse wagons. Fast forward naar 2014: Polestar kietelde recentelijk de S60 en V60 tot 350 pk, en stopte ze vol met de beste mechanische componenten (we hoeven alleen maar de naam Öhlins te droppen, en kenners weten genoeg). Het was voor de performance-divisie een mooie aanleiding om zijn nieuwe telg tegen de 20 jaar oudere oervader te zetten in een schitterende fotoshoot, bij Huntington Beach, California.

De V60 is een indrukwekkende machine, maar hoe steekt hij af bij de prescence van de 850? Is het als Max vs Jos Verstappen, of misschien voor nu nog even als Jordy vs Johan Cruijff?



71 reacties

Weinig mensen zullen nee zeggen tegen zo’n Volvo V60 Polestar in dit type blauw.
@lexussubarugtr:
Het is dat ik nooit naar IKEA hoef, anders zou ik ook geen nee zeggen tegen die gele 850.
Beide erg smakelijke auto’s, ook als je de ruimte niet nodig hebt..
@tupperware: Yep je hebt gelijk ;) Volvo maakt sowieso hele mooie stations, trouwens ook een ideale bak om op skivakantie gaan voldoende ruimte aan boord. Mensen met smaak kopen een Volvo V70 /V60 en saaie mensen kopen een Audi avant.

Weet je wat ik ook jammer vind, dat Subaru niks heeft gedaan met die advanced tourer is een concept gebleven. Die zou samen met Volvo de leukste stations v/d markt zijn.
@lexussubarugtr: voldoende ruimte? Een v70 zeker wel, maar een v60 is echt maar krap van binnen, vooral achterin en, in het geval van de PHEV, is de kofferruimte ook maar minimaal
@meneer: klopt kofferruimte is minimaal.. Afgelopen vakantie huisje gehuurd en kregen 5 koffers net weg, opzich viel dat nog mee had verwacht dat er minder in ging. Uiteindelijk ga je toch voor minder bijtelling. Dat is dan in dit geval bij de polestar niet van belang
@tupperware: iemand die dat twintig jaar geleden ook al wist, was Jan Lammers

Hier, nog wat fijne plaatjes uit die tijd.
@RRRobert: hulde aan die man!
@RRRobert:
Buiten het simpele feit dat het niet het plan van Jan Lammers was maar van Volvo wel leuk dat je de jongere garde deze beelden aanbiedt.
Zelf heb ik Lammers en Rydell nog zien strijden met die hokken.
Het BTCC was destijds nog een erg gaaf kampioenschap dat ook bekend stond als het Britse botsauto kampioenschap..
Toch liever de 850 imo, maar tegen de v60 zeg ik ook geen nee :)
Best of both worlds; de oude 850/V70 classic met de motor van de nieuwe V60 polestar!
Laat nu net klaar zijn met die motorswap…
@v70t6r: Ik vind de 5 cilinder in de 850/V70 classic toch echt het leukere blok.. Al was het maar vanwege het geluid
@EJS:
Gelukkig heb ik nog een daily R met roffel motor, moet zeggen dat dat wel leuker klinkt. Al Klinkt de T6;met RVS downpipe en “open” dempers ook lekker in de hoge toeren. Hier een testritje in de cockpit;
http://youtu.be/wohOHP3z_Z8
@v70t6r: Heb je ergens een website of topic over je swap?
@stefan1985: zoek op het Volvo 850 forum. Daar staat er ook eentje op. Misschien wel dezelfde. De naam van het topic weet ik zo snel even niet.
@ej20g:
Dat is hem inderdaad, ik heb nog geen type goedkeuring bij het rdw, dus ga hier liever niet de link posten.. Nog wat werk aan de versnellingsbak en dan gaat’ie erheen.
@v70t6r: ik volg het topic met veel plezier. Ik ben overigens nog geen lid daar, maar ik ben het wel van plan.

Uiteraard succes met het klaarmaken van de auto en de keuring!
Jammer dat ze niet voor de V70 hebben gekozen, alhoewel de V60 er errrg goed uit ziet.

En die vijfcilinder roffel doet het em voor mij.
850 T-5R alstublieft! En ook in het Cream Yellow.
Ik zou liever de 850 kiezen. Is toch wel meer een cultwagen.

Maar zal echter moeilijk nee kunnen zeggen tegen de V60
Dan zal ik de eerste zijn die voor de V60 gaat. De 850 is een klassieker, maar het blijft ook een vierkante bestelbus. Zeker met die geblindeerde ramen.
@berlinetta: Hier ga ik ook voor de V60.

De 850 T5-R zou ik inruilen voor een V70 R http://files.conceptcarz.com/img/Volvo/volvo_V70R_manu-07_02.jpg
http://www.netcarshow.com/volvo/2003-v70_r/800×600/wallpaper_02.htm
http://www.netcarshow.com/volvo/2003-v70_r/800×600/wallpaper_0c.htm

Dit is voor echt moeilijk een V70 R of een V60 Polestar, ik denk de V70 51% en de V60 49% licht gewoon heel dicht bij elkaar.
850 T5-R aub.
Ik zeg ‘Ja’ tegen allebei :)
Beetje jammer van die zwarte plaat in de grill van de V60. Zal vast een heel mooi veiligheidsdingetje zijn, maar het ziet er gewoon niet uit zo.
@escort77: Ze hadden het idd beter in de onderste grille kunnen plaatsen. Liefst helemaal weg gewerkt natuurlijk.
Hier op het eiland met 7000 inwoners hebben we 3 van die T5R staan.
@norge: combo shoot?
Volvo 850.. Echt een van de fijnste auto’s waar ik in heb (mee)gereden. Dikke vijfcilinder met een heerlijk geluid. Wat mij betreft had polestar beter de v70 aan kunnen pakken, past toch meer in het historische sportieve volvo beeld waar ze nu mee adverteren. Hier kan toch geen Duitser tegenop joh.
Off-topic
Voor de mensen die zich herinneren dat ik een week geleden in een topic een vraag stelde of iemand advies had voor een leuk studentenautootje, het is geworden: subaru vivio..:)
De V60 wil ik er wel bij, de eerste heb ik al… Dus ben al een beetje verwend!
Grappig dat ook dit topic over dat mufsaaie Volvo met auto’s voor mensen die niet kunnen rijden (vrij naar de vele reaguurders alhier) hoofdzakelijk lovende commentaren oplevert.


Volvo doet kennelijk iets heel erg goed, en dat mag ik als fanboy dan weer graag zien.
@volvo-s60-adept:
Dat heet kift, ze willen hem wel maar mogen hem niet huren..
Heerlijk! En totaal niet patserig. Alhoewel ik liever de sedanversie’s zie.
En dan te bedenken dat de Saab 9-5 Aero Estate destijds gehakt maakte van de 850 TR in elke test… Blijft eeuwig zonde dat het écht sportieve Zweedse merk er niet meer is!
@Svenska_Aeroplan_AB: Ben ik met je eens, inderdaad erg jammer dat Saab er niet meer is. Saab kon/kan ik altijd ook waarderen.
@Svenska_Aeroplan_AB: Gelukkig zijn er nog genoeg overgebleven en is Saab nog steeds een onderschat merk bij de meeste mensen, waardoor zelfs een Aero redelijk betaalbaar is. En inderdaad jammer dat ze niet meer bestaan. Zag gisteren nog een ontzettend mooie zwarte 9-5 ng rijden. Jammer dat deze wagen, die weer een echte Saab uitstraling had, te laat op de markt kwam.
@svenska_aeroplan_ab: Destijds? De 9-5 kwam toch veel later op de markt als de 850? Toen was de V70 er ook al zowat, en kort na de introductie van de 9-5 ook de S80 wat meer een directe concurrent is van de 9-5, en als T6 wellicht meer vergelijkbaar qua snelheid.
Zou die V60 Polestar wel eens in het Cream Yellow met zwarte accenten willen zien. (Verder is die T5-R natuurlijk een prachtbak!)
@sir_smokalot het is T-5R en niet T5-R
Ghe, je hebt gelijk. Zal ’t aanpassen.
@Duell: T5-R bekt veel lekkerder :)
850 T5-R, wat een geweldige kleur ook!
Hulde voor de eerste polestar bezitter die z’n v60 polestar in Cream Yellow wrapt
Bij mij in de buurt staat een rode T-5R en dat ding
heeft een geluid!!! Echt bizar bruut.
@jrmpower24: het zal dan geen T-5R zijn, want die zijn alleen in zwart, geel (Cream yellow) en donker groen (dark olive pearl) geleverd.
@duell: en in een blauwe kleur, soort als deze v60.
@jvthof: 850’s niet hoor. V70R’s inderdaad wel. Ben even de naam kwijt maar dat is inderdaad een prachtige kleur.
@jrmpower24: dan staat er een 850R bij jou in de buurt. Dan heb je stiekem nog best geluk, want 850R’s in Bright Red zijn zeldzamer dan 850 T-5R’s in Cream Yellow.
@ej20g: @Duell:
O ok! Heb niet veel verstand van Volvo’s maar gaaf is die zeker. Zal nog even een keer langs fietsen voor wat fotos.
Wat blijft zo’n 850 T5-R/V70R toch een vette auto.Jammer dat je nog maar weinig nette originele exemplaren tegenkomt.
Van mij mogen ze de nieuwe maar ook de ouwe houden. Ik ben nog niet oud genoeg voor een lullige Volvo.
Precies zo’n 850 als daar staat is toch echt een van m’n droomauto’s. Hoop er ooit een te bezitten en helemaal af te rijden!
Zou zelf voor de phev gaan van de v60.. Geen boomknuffelaar maar scheelt je toch echt wel wat geld. Die 5 cilinder roffel komt we lichtelijk terug in die d5 motor heerlijk geluid..
Om het kleurenpalet compleet te krijgen zou een eigenlijk nog een V70R Saffron bij moeten….

De 850 is wel eindbaas! Heb zelf een 850 gehad (nom-turbo) en nu V70 T5 (classic) maar de 850 klinkt veel mooier! Minder isolatie onder de kap denk ik…
@ijoost: is compleet hoor! Zijn nl. de kleuren van de Zweedse vlag ;)
@svenska_aeroplan_ab: oke, jij wint:)

Ik vind de saffron gewoon errrrrug gaaf. Wilde alleen geen AWD, dus nu een zwarte t5
Mooi artikel Autoblog! Ik zie echter ook een fout in de tekst staan. De 850 T-5R is nooit met sperdifferentiëel verkocht, enkel de latere 850R met handgeschakelde M59 ‘bak had een sper. Alle overige handgeschakelde 850’s hadden de M56 zonder sper. Daarnaast had alleen de handgeschakelde T-5R 240 pk, de automaat had gewoon 226 zoals elke andere T-5 (Italië niet uitgezonderd). Ook hadden de automaten 300 Nm koppel in plaats van 330 omdat Volvo de automaat minder zwaar wilde belasten.
@ej20g: de zin “Italië niet uitgezonderd” moet uiteraard zijn “Italië uitgezonderd”. Daar hadden alle T-5’s hadden daar een 2-liter met 211 pk en 290 Nm. De T-5R en de R waren daarop geen uitzondering.
@ej20g: De automaat heeft een overboost functie, waardoor hij tijdelijk ook 240 pk levert. Ze staan echter als 226 pk geregistreerd.

Zondag 23 november is er op de autoblog meet in ieder geval 1 DOP 854 T-5R aanwezig :)
@silverarrow: jouw informatie klopt uiteraard ook, dat ben ik vergeten te vermelden.

Ik ben overigens aanwezig met mijn zwarte 854 2.5 20V. Makkelijk te herkennen aan de gele verlichting aan de voorkant en de USA knipperlichten. Wie weet spreken we elkaar.
Gisteren al een V60 Polestar op de P.C. Hooft gespot, helaas in het saai zwart. . . Oh zo jammer!
@thomcarspotter: bestaat die dan in het zwart? Wist ik niet….en jammer..

Sommige auto’s MOETEN gewoon een bepaalde kleur hebben.
Had Martin Bril er ook niet een? Hij liet hem onderhouden bij Auto en Emotie in Westbroek, nu Utrecht Overvecht (Autoboulevard), als ik me niet vergis.
@dafmaf: klopt. Voor zover ik weet is die auto inmiddels in het bezit van een liefhebber die de auto in oude glorie gaat herstellen.
@ej20g: Ha, mooi.
De volvo 850 t-5r is mijn droomauto. Machtig mooie wagen met vijfpitter. De v60 is ook mooi maar evenaart de 850 lang na niet.
De oude S60R wordt in dit stukje vergeten als potente Volvo. De Polestars zijn indrukwekkend, maar ook flink aan de prijs helaas.
@volvoturbo: herstel: was geen wagon inderdaad…
welke idioten kiezen er nu die aftandse bananen-850 over een V60 facelift -> heerlijke kar
@lowlow: Beide zijn goed, maar een 850 T5-R spant de kroon :7
“850 T5-R”
Niet eens een 850 TT5-R AWD genaamd WittgenTT5-Rstein?!
http://uploadffs.nl/images/2014/11/11/thlVo.jpg

Okay, just joking, dat is ook maar een niet bestaande T5-R, als je, shameless plug incoming, m’n Het Naamloze Verhaal ooit gelezen hebt dan weet je wel waar je aan toe bent :p
Shame on you Autoblog dat jullie geen Full HD-resolutie versie van dit plaatje hebben: http://static.autoblog.nl/images/wp2014/Volvo-V60-vs-850T5R-002.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).