Wat aardig zeg van Ferrari! Mogen we zomaar onder de motorkap van hun nieuwe supercar gluren. We zien een dikke V12 en uiteraard een heleboel elektriciteitskabels die onderdeel uitmaken van het hybride KERS-systeem. Meer weten?
Vorige week toonde Ferrari in Parijs al de monocoque van de auto die de Enzo moet gaan opvolgen. En begin dit jaar lieten ze in Genève al de V12 + HY-KERS zien die achterin deze auto komt te liggen. Op de foto die we hier zien zijn deze onderdelen met elkaar gecombineerd en hebben we een mooi beeld van de hybride-aandrijflijn.
De foto die we hier zien is afkomstig uit Ferrari Magazine nummer 18 en dus kunnen we er wel vanuit gaan dat het the real deal is. Wel lijkt het erop alsof het hier nog niet gaat om een ‘afgewerkt’ exemplaar van de F70. Het nodige bodywork mist nog en de uitlaten zijn ook niet heel erg netjes afgewerkt.
Als je meer wil weten over het HY-KERS systeem dat Ferrari zal gebruiken in hun nieuwe hypercar dan kan je dat hieronder uitvinden.
En zoals we allemaal weten zal deze Italiaanse supercar een geduchte concurrent uit Engeland krijgen. McLaren werkt namelijk aan een soortgelijk project. De McLaren P1 krijgt namelijk ook een carbonfiber monocoque en de beschikking over een hybridesysteem. Alleen ligt achterin de McLaren een V8 met turbo’s terwijl Ferrari gebruik maakt van een V12 (ook met turbo’s).
Het is dan ook erg grappig dat Ron Dennis (van McLaren) ‘betrapt’ is op de stand van Ferrari terwijl hij de nieuwe monocoque aan het bestuderen is. En wat helemaal grappig is: Ron is zelfs vereeuwigd op de officiële persfoto’s van Ferrari. Photobomb!
Wat een monster! Ferrari blijft het non plus ultra op autogebied.
@raphael: Autoblog, oh Autoblog, waarom kunnen we reacties niet minnen…
Ben heeeeeul benieuwd
wow dat plaatje is een gesmolten enzo
Ferrari en een V12 met turbo’s? Never! dat gaat echt niet gebeuren… een matig getuned blok van de nieuwe f12berlinetta zit ook al ruim tegen de 800pk aan.
@slipstreamer: Ik denk het ook niet en 4WD zie ik ook niet gebeuren. Die V12 kan makkelijk 800pk aan en dan met het KERS systeem zit je al gauw op 1000pk, ik denk niet dat daar nog eens turbo’s op zitten.
Dat blok is niet van de f70 of de f70 maakt geen gebruik van turbo’s, ik zie namelijk geen inlaat buizen die van een turbo afkomen, wat er wel te zien is zijn luchtfilterhuizen rechtstreeks verbonden aan de gaskleppen…
@aadfd3s: De F70 gaat geen gebruik maken van turbo’s
@laatste-man: ja dat idee heb ik ook bij het zien van de foto, echter de tekst en link in het artikel wil ons anders doen geloven.
hoeveel KWh geef de KERS
@rsvbf1: Te zien hoe lang je er mee gaat rijden, KWh is namelijk een energiehoeveelheid.
Het vermogen is uitgedrukt in KW.
(effe mierenneuken) ;)
@vale46: in dat gevalletje,
hoeveel KW komt van de KineticEnergyRecoverySystem (KERS)
@rsvbf1: Staat hier te lezen:
http://www.autoblog.nl/spyvideo-ferrari-enzo-opvolger-f70-in-maranello
800pk van de motor, 200pk van het KERS.
Indrukwekkend, maar ik hoef er toch geen ruitje boven. Het is al een tijdje geleden dat er een Ferrari met een fraai ogende motor op de markt kwam.
schitterend voor mensen die niet weten hoe een motor werkt of hoe zo,n ding er inwendig uitziet ..
een brokkie plastic voor mensen die dat wel weten ..
R. Dennis met een Ferrari stropdas om… kwijlbal is het ook…
@integralechubasco: trollolol
Bleuuuurk!!! oranje kabels in een topmodel! Blasfemie!
Kan de fiat groep nu al de CO² targets niet meer halen om deze troep in een ferrari te steken?
@breakingpoint: Als je je al gaat storen aan de kleur bekabeling in je auto…
Wat moeten mensen die zwart niet graag zien dan wel niet vinden van de banden?
@vale46: gewoon ubercoole witte sidewalls erop :D
@vale46: sorry voor het misverstand, maar als techniekers weten we dat je met je poten van oranje kabels moet afblijven. Oranje staat m.a.w. voor hoogspanning, hetgeen dus wijst op elektrische aandrijving. Simply put
@breakingpoint: en met je poten afblijven bedoel ik dat er levensgevaar dreigt( niet onbekwaamheid van technieker). (autoblog had toch beter een edit knop gemaakt ipv +1 knop…)
@breakingpoint: Ik denk me je mee, want ik ben ook een technieker ;)
Grappig dat iedereen er in trapt. Dit is de nieuwe motor van Ford EcoBoost.
Vroegah was het veul mooier.
@norge: en toen gebruikten ze gelukkig nog gele kabels ipv die lelijke oranje ;)
@robbie: LOL ,ik dacht hetzelfde :)
@norge: Welke auto is dat :$
De 250 gto lijkt het wel?
@nickmercedes: Meteen goed :)
Ik vraag me af hoe vuur-bestendig de nieuwe Ferrari is :D
Ik vind het eigenlijk niet heel gek dat Ron Dennis even kijkt bij Ferrari. Het is toch een concurrent en hij is zelf een engineer. Je zou toch oplossingen die andere hebben bedacht moeten kunnen waarderen :P
OT: Ik ben nu wel benieuwd wat het gaat worden. Maar dat duurt natuurlijk nog een hele tijd
Wat is die CO2 praat toch een gelul: alsof één koper het ook maar een moer boeit of er veel of weinig CO2 wordt uitgestoten door dat apparaat!
@CBR600rr: De koper niet, maar het moet door de nieuwe wetgevingen allemaal. De fabrikanten moeten onder een bepaalde waarde zitten, dus ook als het dikke sportauto’s zijn.. :(
Niet volledig correct:
– dit is de foto van het prototype dat al verscheidene keren gespot is
– de moter in Genève was een aangepaste motor van de 599 terwijl de F70 een aangepaste motor van de F12 krijgt
Ook interessant om te vermelden: als je de foto’s van de monocoque bekijkt zie je dat de stoelen voorgevormd zijn maw niet de stoel maar het dashboard en de pedalen zijn verstelbaar!
Ron Dennis heeft al enkele keren de Ferrari-fabrieken bezocht. Hij is er zelfs in geslaagd om een F512TR (in die tijd het topmodel)in de vangrail te parekeren toen hij een proefrit mocht maken op het thuis-circuit Fiorano.
Die hebben ze goed vol gepropt zeg!
-=edit: check!=-