Kimi Raikkonen heeft schurfthekel aan al dat reizen

Auteur: , 57 Reacties

De veteraan in de Formule 1 is niet anders gewend dat jaar in jaar uit in het vliegtuig te zitten.

Kimi Raikkonen

Jonkies als Max Verstappen en Stoffel Vandoorne zijn nog maar net begonnen aan het Formule 1-avontuur. Oude rotten als Kimi Raikkonen draaien al even mee, maar vinden zeker niet elk aspect aan de F1 leuk.

Terwijl wij als kijkers voornamelijk de televisiebeelden en gelikte promofilmpjes van de teams zien, komt er op de achtergrond een slopende planning aan te pas om alles in goede banen te leiden. Reizen, sporten en alles daartussenin eist ontzettend veel van een coureur. Glamourboys als Lewis Hamilton zul je op dat gebied minder horen zuren dan bijvoorbeeld iemand als Kimi Raikkonen.

In een interview met Motorsport geeft de 39-jarige Finse coureur aan niet blij te zijn met al dat reizen. Wat dat betreft zijn de nieuwe races op de kalender slecht nieuws voor Raikkonen. Meer races betekent meer vlieguren en omgaan met om je oren vliegende tijdzones. In het interview durft de Fin best toe te geven dat hij het reizen ‘haat’. Kimi laat zelfs weten soms helemaal geen zin te hebben in een Grand Prix. De Finse coureur is echter gek op racen en dat overtreft alle nadelen die komen met het zijn van een coureur in de Formule 1.

Raikkonen heeft eerder dit jaar een contract getekend bij Sauber. Nog tot zeker 2020 gaan we de spraakmakende coureur zien in de Formule 1. Voor volgend jaar staan er, net als dit seizoen, 21 races op de kalender. Eind november is de laatste race van dit seizoen. Dan kan de Fin een paar maanden stoom afblazen en uitrusten. Halverwege maart 2019 begint het circus weer opnieuw.



57 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Niet alleen formule 1 rijders hebben hier last van, bij DJ’s speelt dit ook weet ik. Uren moeten reizen voor eigenlijk maar 1 a 2 uur ” werken/passie”
@mrdj: 1 a 2 uren kun je wel vergeten…
@mrdj: Is ook zo, maar in die 1 of 2 uur verdien je wel meer dan sommige mensen in enkele maanden verdienen. Dat reizen hoort er dus gewoon bij, hoe vermoeiend het dan ook is.
@berlinetta: ze verdienen het met 80 uur per week sporten een voedsel regime en zorgen dat ze altijd bezig zijn met trainen…. je kunt moeilijk zeggen dat ze het in die 2 uurtjes racen verdienen!
@dutchneon: Oh ik had het over die dj’s. Excuses.
@dutchneon: eerder 40 uur.
Wat een naar aspect van je werk, een beetje chille in first class.
@trust: tijdzone naar tijdzone, jetlag na jetlag… ik snap het wel.
@peug206: dat is zeker ook wel zwaar denk ik, daarvoor worden ze dan ook ruimschoots voor gecompenseerd. Het hele over en weer vliegen vind ik ook een beetje overdreven. Ze kunnen de races best wat beter bij elkaar plannen denk ik zo.
@trust: dat je in first class reist maakt niet veel verschil, behalve dat je meer comfort hebt tijdems je reis. Maar de nadelen, zoals verplaatsen, wegblijven van je famillie en vrienden. Slapeloze nachten, het rekening houden van de tijd verschil met je thuisland als je iemand wilt bereiken, vermoeidheid ivm tijd verschil en mogelijk slaap stoornis. Ja zij worden er goed voor betaald. Maar als je denkt al genoeg geld te hebben om voor de rest van je leven rond te komen ga je toch meer en meer blijven hangen op die nadelen.
@acizane80: Ik snap je punt en weet het donders goed, vlieg zelf ook gemiddeld zo’n 15-20x per jaar (eigen keuze). Maar worden ze gedwongen om te blijven dan? Neem een voorbeeld aan Rosberg die dacht nu is het genoeg ik ga lekker vloggen.
@trust: er over klagen, en het toch graag doen is niet hetzelfde als ik zie het noet meer zitten
@acizane80: Daar verschillen, in alle respect, onze mening een beetje in. Aan alles zit namelijk wel iets wat niet leuk is. Zo werkt het nou eenmaal voor praktisch idereen en ik vind dus dat je niet heel veel recht hebt op klagen als je in zo’n situatie zit waarbij je je passie kan uitoefenen en er zoveel voor terug krijgt en nog alle mogelijkheid daarnaast hebt om te doen wat je wilt.
Bwoah, ze krijgen er ook naar betaald plus ze zullen niet in economy-class zitten. Snap ‘t wel maar het is een beetje hetzelfde als dat “gewone mensen” in de file naar hun werk staan. Get over it.
@str8six: precies, geldt hetzelfde voor die ‘arme’ DJs. Het blijft toch echt een keuze om er mee te beginnen en ze krijgen genoeg vergoeding.
@trust: Net zoals een militair niet moet zeuren als hij een stuk van zijn romp verliest omdat hij voor dat werk ‘gekozen’ heeft, zeker? Denk toch eens na…
@skinnybmw: de tandjes wat een vergelijking maak je hier. Ik denk dat jij een beetje moet nadenken. Mompelt iets met context….?
@trust: Nee, is in de basis hetzelfde idee alleen op een heel ander niveau. Ben een beetje klaar met die ‘zijn eigen keuze dus niet zeuren etc.’ opmerkingen. Leraren die niet mogen zeiken over teveel uren werk voor te weinig geld hebben als compensatie veel vakantie dus mogen niet zeuren, bijvoorbeeld…
@skinnybmw: klopt helemaal.
@skinnybmw: dus jij vind ook dat je best mag zeuren over de overlast bij een spoorweg als je er net een huis hebt gekocht en je wist dat er treinen voorbij komen, ook in de nacht?

Ik snap je vergelijk wel maar je hebt een keuze. Een docent heeft gekozen voor het vak en weet wat de consequenties zijn, net zoals die boekhouder die een baan aanneemt in Amersfoort maar in Apeldoorn woont maar ga dan niet klagen dat je elke dag file hebt. Ook die militair heeft de keuze. Ik ben blij dat ze er zijn, ik zou het niet kunnen doen maar die militair wel en die heeft vast in het maken van zijn keuze dit te doen, eraan gedacht wat de risico’s en consequenties zouden kunnen zijn.

Zo ook een F1 coureur. Je kunt er over klagen dat je zoveel moet reizen maar het circuit komt niet naar jou toe. Je kunt ook zeggen dat je ermee stopt. Die keuze ligt bij jou, niemand die je dwingt.
@sportevo: keuze of een roeping zijn 2 verschillende zaken. Militair ben je en blijf je. Ongeacht of je de dienst verlaten hebt. Mensen die zeggen dat niet te kunnen, begrijpen dat niet en zullen dat ook nooit doen. Denk dat dat met “echte” coureurs ook zo is. Als een coureur “zeurt” over het reizen dan heeft ie nog geen hekel aan zijn baan. Alleen over het aspect dat de circuits zo ver uit elkaar liggen. Als iemand een bepaalde baan heeft mag diegene best commentaar leveren op bepaalde zaken die hem/haar niet bevallen.
@daveb: precies dit😉
@daveb: roeping blijft ook een keuze. Niemand die je dwingt, alleen jezelf.

Ik race zelf ook in de Zomeravond Competitie. Altijd eendaags evenementen. Ik we pakken de boel een dag van tevoren in, staan rond kwart voor 5 op en rijden ‘s ochtends rond half 6 weg, ook op zondag, en ‘s avonds zijn we rond 8 uur / half 9 terug van, als je het omrekent, een 90 minuten rondjes rijden op een circuit. Dan kan ik gaan lopen zeuren dat ik moe ben omdat ik er vroeg uit moest of omdat het warm in de auto is en ik mijzelf kapot zweet, maar ik ga daarover niet lopen zeuren, ik doe het zelf omdat ik het wil en niemand mij dwingt.
@sportevo: ik ben het ook helemaal met jou eens. Trouwens wat vet! Waar rij je mee als ik vragen mag?
@trust: we hebben 2 E46 325ti Compacts. 1 met het standaard blok met andere nokkenassen en chip zoals ze rond 2002/2003 in een cup rondreden. De andere is aangepakt en heeft een WTCC bodykit en E46 M3 blok met KMS en ca. 390pk.
@sportevo: keuze, roeping, vak of hobby. Is toch allemaal irrelevant. Dat je iets doet uit 1 van die beweegredenen wil niet zeggen dat je het altijd alles 100% voor lief moet nemen. Je mening ergens over uitspreken en aangeven dat je iets zwaar, vermoeiend of minder vind moet kunnen.
@daveb: dan verschillen we daarin echt van mening, en dat kan en mag.
@skinnybmw: een formule 1-coureur krijgt een heel klein beetje meer betaald dan militairen en leraren.
@skinnybmw: Yo, gaat lekker daar of wat? Dat jij zelf je eigen baan niet leuk vindt en dus vindt dat je mag zeiken en daardoor iedereen het mag, joh ga gerust je gang maar uiteindelijk heb je er zelf voor gekozen. Ik ben een beetje klaar met het zeik gedrag, neem lekker je eigen verantwoordelijkheid voor de keuzes die je maakt!
Maar ik had graag nog even voor de duidelijkheid IK VIND willen toevoegen (dmv een edit knop) kom je dan een beetje tot rust? De voorbeelden die jij aanhaalt, leraar, militair daarbij VIND IK dat ze niet genoeg gecompenseerd worden voor het werk of het risico wat ze lopen, daarom wil/ga ik dat ook niet doen. Bij een F1 coureur en DJ VIND IK dat ze meer dan genoeg gecompenseerd worden. Maar uiteindelijk, heel bot en ongenuanceerd gezegd: is het je eigen keuze en het risico van het vak. Maar ik heb zo’n gevoel dat wij er als 2 internet helden er toch niet uit gaan komen. En nog iets met context…. ;)
Gelukkig heeft hij er ook voordelen van. Overal ter wereld kom je, de mooiste plekken kom je te zien en het lekkerste eten krijg je op je bord. In de winter ben je een paar maanden lekker vrij met af en toe een PR-dingetje. In de zomer heb je je ‘bouwvak’ van vier weken. En elk jaar weer heb je bakken met geld ontvangen. Daarom heeft hij ook zo’n ongelooflijk lekker vrouwtje. Als hij putjesschepper was geworden liep hij niet met haar rond. Dus zo zwaar is het leven niet voor hem denk ik zo.
https://www.thesun.co.uk/wp-content/uploads/2017/07/nintchdbpict000338479535.jpg?strip=all&w=638
@viezefreddyw:
Ze is niet bij hem voor zijn status of geld, maar voor zijn urenlange diepgaande gesprekken en glimlach!
@StijnB: Do you love me? Bhoah
@StijnB: ja ja, het feit dat het een top sporter is, een enorme fisieke uithoudingsvermogen heeft speelt er ook niet mee.
@viezefreddyw: en niet te vergeten dweperij adoratie van fans. Stel je voor je bent een saaie, licht asociale, overjarige, matig rijdende coureur, en toch loopt de halve wereld met je weg omdat je een character zou zijn;-)
Kimi Kan nu even naar de fabriek rijden als het nodig is. Hij woont 45 minuten rijden van het hoofdkwartier van Sauber. Gaat hem een boel reistijd schelen volgend jaar.
Als dat vliegen niet bevalt pak je toch gewoon de wagen van de zaak?
Ideetje: 25 races op de kalender. Maar coureurs mogen maar aan 20 races deelnemen? Combineren met een beperking van het aantal mensen in de pitcrew zodat je die ook kan verdelen over de races?
@pomoek: dan worden de races in de Americas standaard overgeslagen denk ik.

Denk eerder dat ze de volgorde beter kunnen afstemmen. Op zich zijn ze al een heel eind maar als je alle Europese races samenvoegt, waarom ga je dan halverwege nog een keer naar Canada? Voeg die lekker in het rijtje VS, Mexico, Brazilië.

Ze zouden er daar eens een ‘traveling salesman’-kenner op los moeten laten.
Bedenk me wel net dat ze tussendoor ook steeds weer naar de thuisbasis moeten voordat ze naar de volgende gaan
@gulli: gewoon meer onderdelen toestaan. Kunnen ze de onderdelen gewoon opsturen of een 2e auto
@gulli: op YouTube staat een serie films van mercedes over de 2 weken tussen Monza en Singapore 2017. Daar zeggen ze dat de auto’s tot het einde van het seizoen niet meer terugkomen. Hooguit wat onderdelen.
@sportevo: ah nou ja dat scheelt al een hoop denk ik. Ik dacht dat ze de auto’s in hun geheel (of nou ja, iig de PU’s met chassis’) het hele seizoen moesten gebruiken. Zijn er dan toch meerdere auto’s beschikbaar in het seizoen? Hoe zit het dan met de controle op packaging? Gaat het dan meer om de versienummers van de turbo’s en motoren enzo? Wat een vragen allemaal :)
@Gulli: ik sta er ook altijd van te kijken hoe het logistiek gaat. Volgens mij werden er vroeger meerdere chassis gemaakt maar meestal gedurende het seizoen. Toen had je ook nog de sparecar / T-car en auto’s die voor tests werden gebruikt. Ferrari had in Monaco 1995 zelfs 2 extra auto’s meegenomen voor het geval dat. En tijdens de start lagen beide Ferrari’s er inderdaad uit dus konden Berger en Alesi dus toch nog herstarten.


Nu is dat niet meer (testen en sparecars) Maar toch kan een chassis slijten of beschadigd raken dus gedurende het seizoen kan er dan wel eens een nieuw chassis komen. Overigens is een chassis feitelijk alleen het monocoque.

Die achtergrond filmpjes van Mercedes (en red Bull heeft ze ook) zijn echt wel interessant om te bekijken. Het geeft zo’n mooie kijk in de keuken hoe het er aan toe gaat. Echt een aanrader.

Alle onderdelen worden genummerd en gevolgd in het systeem zodat ze weten hoeveel kilometer het onderdeel al op de auto heeft gezeten en of het gereviseerd/vervangen moet worden.
@sportevo: toevallig van de week dat filmpje over die Red Bull nose cone gezien idd, je zou bijna denken dat dat soort onderdelen juist vervangen worden bij beschadiging maar het feit dat het wordt hergebruikt verbaasde me wel een beetje. Zeker als je ziet hoeveel checks er alsnog moeten worden gedaan op de structurele integriteit voordat het onderdeel weer op de auto kan. Dat soort behind the scenes filmpjes zijn idd echt enorm interessant! (Ik was ook altijd die nerd die op dvd’s de ‘making of’-video’s ging zitten kijken, bij de LotR films duren die nog langer dan de films zelf!)
@pomoek: maar de teams wel verplichten aan alle 25 races mee te doen. Dan kunnen de reserve coureurs ook een paar races rijden, kun je als 1e coureur strategisch de races uitkiezen waar je verwacht dat je concurrenten niet komen opdagen. Kon inderdaad wel eens een spannender WK opleveren.
@mashell: en kan een coureur zoals Max Verstappen bijvoorbeeld, een circuit dat hem moeilijk valt zoals Monaco gewoon laten vallen.
Tja, een medaille heeft twee zijdes. Enerzijds heeft hij een salaris waar de gewone mens van kan dromen, is zijn werk iets wat wij als jonkies graag hadden gewild en gaat die naar de mooiste plekken op aarde. Maar daarom houdt zijn werk eigenlijk nooit op, bijna nooit thuis zijn. Het eeuwige reizen door alle tijdzones heen heeft i.c.m. de weinige uren thuis zijn kan echt wel enorme invloed hebben op de psyche van de mens. Kijk ook maar naar DJ’s. Tuurlijk ze krijgen veel geld, maar je mag niet onderschatten hoeveel mentale inspanning erin zit, want hun werk stopt eigenlijk nooit.
@beast95: Kun je nagaan hoe zwaar het is voor de crew. Die mensen verdienen geen miljoenen, maar zijn er wel altijd.
@berlinetta: zij verdienen in mijn optiek de meeste lof. Zonder hen kan zo’n team niks beginnen. Gelukkig krijgen ze ook een aanzienlijk beter salaris dan een reguliere monteur, al valt dat inderdaad in het niet vergeleken de coureurs
@beast95: inderdaad. Het is eigenlijk een eenvoudig inzicht. Geld is niet alles, tijd voor jezelf en familie is ook heel belangrijk voor het welzijn, en daar zijn veel mensen die steeds maar naar meer geld willen, erg arm in.
Hij valt liever van zijn boot tijdens het feesten denk ik. Dat kan ik me heel goed voorstellen 😊
“In een interview met Motorsport geeft de 39-jarige Finse coureur aan niet blij te zijn met al dat reizen.”
Travel, not nice.
Stel het volgende (cijfers zijn uit de lucht gegrepen)
DJ: 8 miljoen
Kimi: 4 miljoen
Ferrari monteurs: 50.000 euro
Denk je dat er iemand is die ongelukkiger is doordat hij minder verdiend? Ik weet wel zeker van niet. Zolang iedereen zijn passie kwijt kan in zijn werk, is er niks aan de hand. Het reizen is nou eenmaal onderdeel van het werk. Tuurlijk je gaat geen monteur in een interview tegen komen die zegt: nou dat reizen is wel zo klote was ik maar in de plaatselijke fiat garage gebleven om die oude verroeste fiat 500’s te repareren.
@redbee5: Als je geld als belangrijkste drijfveer hebt zul je het inderdaad nooit schoppen tot monteur in de F1 of DJ die op de grootste feesten mag staan. Dat soort “baantjes” komen niet uit de lucht vallen.
@zelfbenoemdingenieur:

Leestip: The mechanics tale van Steve Matchett. Gaat over het leven als F1 monteur. Vooral leuk om te lezen hoe hij in de F1 terecht kwam en het salaris wat hij meteen kreeg.
Piloten en stewardessen hebben hier ook wel eens mee te maken naar het schijnt
@cloverleaf: klagen die ook dat ze 20x per jaar een paar uur in een auto moeten zitten die er alles aan doet om hun kop eraf te schudden?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).