Knalt LaFerrari XX straks circuit over met V6-turbo?

Auteur: , 34 Reacties

Ferrari voorziet de LaFerrari XX van een V6-turbo, terwijl zijn ‘kleine’ broertje het doet met een dikke V12. Huh?

LaFerrari XX voorzien van V6?

Ferrari werkt stug door aan de racevariant. De opvolger van de Ferrari Enzo FXX moet in 2015 in productie gaan, dus langzaam maar zeker lekken de opvallendste details over de auto uit. Zo deed hij een rondje Nürburgring naar verluidt in 6:35. En dat met een twin-turbo V6 in plaats van de V12 in de straatlegale LaFerrari, want volgens TopGear wordt dat de krachtbron van de XX.

De keuze van Ferrari lijkt opvallend, maar dat is het niet. De Formule 1-tak van de Scuderia rijdt dit jaar namelijk voor het eerst met V6-turbomotoren, dus het is aannemelijk dat er meer techniek uit de F1 overgenomen wordt. Denk bijvoorbeeld aan HY-KERS, dat zorgt voor dat beetje extra vermogen en trekkracht.

Ferrari pakt de LaFerrari XX ook buiten de V6 flink aan. Zo wordt de aerodynamica van het circuitmonster verder aangescherpt en wordt de auto voorzien van een aangepaste wielophanging én racebanden.



34 reacties

Dus dat wordt ook een stofzuiger?
@norge:
De neus luikt al op een Kruimeldief, wel zo fijn als hij dan ook zo klinkt..
@norge:
autos als deze zijn om hard in te rijden, niet om je favoriete scheetgeluidje te maken
@super: Meen je dat nou?
Jammer… Dikke tegenvaller
@karsvdtuin:
waarom jammer van een auto die je toch niet gaat kopen of op de weg tegenkomen? (ja, ms 1x in je leven)
@super:
Op de weg gaat hij hem zeker nooit tegenkomen..
@super: wat een raar antwoord… Waarom een auto beoordelen terwijl je hem toch nooit koopt… Dat is hetzelfde iedereen praat over dingen die ze mogelijk zelf toch nooit kopen daar krijg je leuke gesprekken van als we dat allemaal niet meer zouden doen zouden heel wat gesprekken saai worden waaronder die op autoblog over “auto’s die we toch nooit kopen”
@karsvdtuin:
met “jammer dikke tegenvaller” begin je inderdaad een heel leuk “gesprek”
@super: wat heeft dat te maken met het niet volgens jou mogen reageren omdat ik die auto toch nooit kan betalen. Ga het is over auto’s hebben joh dat wat jij reageert hier kan je ook wel ergens anders doen!
@karsvdtuin:
ik stelde je een vraag over datgene wat je postte als je het niet is opgevallen, daarmee reageer ik op jouw initiatie van een “gesprek”…
@karsvdtuin: ja want evenveel pk, meer koppel en minder gewicht (vergeleken met de v12) is natuurlijk echt jammer.. Alleen het geluid zou jammer kunnen zijn, maar Ik denk niet dat alle regeneratie systemen erin kopen de liggen die ze ook in f1 gebruiken. Je kan denk ik een 1985 formule 1 geluid verwachten, inclusief alle vlammen pruttels en knallen.
@lambo4all: dat klopt ook wel weer maar vind zo een jankende v12 gwn erg lekker. Volgens gegevens uit een andere post jengelt deze (weet het niet zeker meer) ook door tot 9250 rpm? Vind dat gewoon zo ontzettend gaaf. Maar de xx zal ongetwijfeld sneller zijn .
Mensen die een FXX kunnen kopen kunnen daarnaast nog wel een gewone betalen.
Maarrrr, ze spreken in dat artikel over een “potentiële” krachtbron. Wil dus min-of-meer nog niet direct zeggen DAT ze de V6 gaan gebruiken. Misschien zet die bron binnen Ferrari TopGear wel op het verkeerde been, en worden de toekomstige eigenaren gewoon weer getrakteerd op een dikke, volbloed V12, hetzij aardig opgeboord.
Dit word een nog hoger technisch hoogstandje dan dat de Laferrari al is!
Als die dat rondje heeft gedaan met een V6 zullen Porsche en Mclaren zich is stevig achter de oren moeten krabben, stel je voor dat ze een V12 versie met dezelfde aanpassingen over het Circuit sturen, kan er wel eens een heel onbereikbare tijd neergezet worden voor de concurrentie.
@tunefuldjmike:
Of niet, het zou zomaar eens kunnen dat de gewichtsverdeling met een V6 veel beter is dan met een V12.
@tupperware: Dat lijkt me ook wel, alleen vermoed ik dat ze uit een V12 wel even heel wat meer power kunnen trekken, niet dat dat altijd succesvol is. Een Veyron is nu niet de beste bochten ridder…
@tunefuldjmike: Denk niet dat Porsche of Mclaren zich druk maken dat een circuit-only auto sneller is als een straat auto. Volgens mij kun je met een RSR of een CAN-AM/GT3 vergelijkbare tijden rijden… Scheelt ook weer een half miljoen op de bank.
je kan binnenkort een speciale app downloaden met racegeluiden. Instelbaar naar klasses.
“Ferrari weet dat het natuurlijk geen 800pk uit een V6 kan persen”
En die diplomaten-GT-R hier laatst dan?
http://www.autoblog.nl/nieuws/nederlandse-diplomaten-gt-r-heeft-800-pk-66803
@krokant: volgens mij las ik ergens dat het een 1.6 v6 turbo zou kunnen worden.
Waarom leggen ze niet twee van die V6’en achter elkaar?
Qua gewicht is een V6 natuurlijk stukken gunstiger voor een racewagen dan een grote V12. En 800pk een issue? Geen idee wat de inhoud is van huidige F1 blokken, maar als er al 500pk uit een 2.0 vierpitter kan komen zie ik weinig problemen. RPM’s are the way…
Ik voorzie een 4 pitter Ferrari. Net las porsche. Het is milieutechnisch niet meer te houden. En slechter worden we er niet van. Het verscheiden van de dubbele Webers zijn we ook overkomen….
@gearhead:
http://files.conceptcarz.com/img/Ferrari/56-Ferrari_500TR_DV-07-RH-e06.jpg
Niets nieuws onder de zon, deze 500TR komt uit 1956 en als ik het mag zeggen, een mooi blokje.
Vast een 1 mei grap
Waarom kan Ferrari daar geen 800 pk uit trekken? Moet toch makkelijk kunnen lijkt me. Wel jammer voor het geluid, maar deze auto is dan ook een rijdend laboratorium. Geluid lijkt me niet het belangrijkste.
@berlinetta:
lijkt me idd dat ze er wel veel meer uit kunnen halen dan 800pk
Die zwarte laferrari die vorige week op de nordschleife te vinden was had zeker geen v6 aan boord maar een v12.
Dat was duidelijk te horen in het filmpje op youtube.
@peugeotgek: daar leek het wel op, misschien moeten we zelf even de bron checken want zal niet voor het eerst zijn dat ze niet of niet goed gelezen hebben
Eerst maar ff EVO voor het eerst in de V12 variant

https://www.youtube.com/watch?v=9fKepcm5hm4
Dit is zo niet premium zeg..

Ach als het zorgt dat hij sneller en efficiënter wordt, what the heck. Design vond ik toch al prut.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).