Het spreekwoord ‘zelfs een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelde steen’ is bij deze gelogenstraft.
In de Zweedse media circuleert sinds gisteren namelijk dit plaatje van een ernstig geklutst Koningsei. Op zich is een gecrashte auto van het merk al een bijzonderheid, al is het maar gezien het beperkt aantal Koenigseggs op de weg. Aan dit ernstig gelaedeerde exemplaar hangt echter nog een extra speciaal verhaal vast.
Het gaat hier namelijk om de Koenigsegg Agera RS Gryphon die in 2017 in al zijn carbon glorie nog op de beursvloer van Genève stond te shinen. De auto was voorbestemd om in de collectie (video) van Instagram-senstatie Manny Khosbin te verdwijnen, maar daar kam het uiteindelijk niet van. De reden hiervoor was even simpel als bizar: het exemplaar crashte tijdens een shakedown nog voordat Manny de auto in zijn armen kon sluiten.
De ontroostbare Khosbin postte destijds het verhaal op Instagram. Er werd met Koenigsegg afgesproken dat hij een andere Agera zou krijgen. Uiteindelijk is dit de Agera RS Phoenix geworden, de laatst geproduceerde Agera RS. De échte phoenix werd echter de Gryphon. Deze auto kreeg namelijk een nieuw leven als testauto van Koenigsegg zelf.
https://www.instagram.com/p/BUIoQzgAPiV/?utm_source=ig_embed
Maar helaas! De Gryphon is nu op het oog voor de tweede keer klababber gegaan, dit keer in de buurt van de NEVS-fabriek (de nieuwe eigenaar van Saab) in Trollhättan. Zou ‘ie nog een keer gered kunnen worden van de dood?
Image-Credit: Teknikens Värld
senwedural zegt
Crashtest met human dummies
potver7 zegt
Niet dezelfde ‘steen’ (a.k.a. ‘greppel’), dus het spreekwoord doet ’t nog gewoon. Wel zonde van de auto, maar die repareren ze vast wel weer.
pomoek zegt
Koenigs-omelett…
pielemuis zegt
Uiteindelijk is het maar een auto en is gelukkig niemand gewond. Gelukkig ziet de toekomstig eigenaar dit ook zo.
pielemuis zegt
@pielemuis: of gaan we nu ook deze monteur door de mangel halen ?
Pak de hooivorken en fakkels!
peterpann3nkoek zegt
@pielemuis: monteur of niet, proffessional of niet, er kan altijd wat gebeuren, vooral met zoveel peekaas op de achterwielen dus je kan niemand door de mangel halen.
cossiekiller zegt
@peterpann3nkoek: Zelfs The Stig kon hem niet bedwingen destijds…
lincoln zegt
Belabberde wegligging ..
rufctr01 zegt
Ach, paar weken in de fabriek en hij is weer als nieuw!
schreute01 zegt
99,9% van de kopers rijdt alleen maar hard rechtdoor. Er is toch niet te rijden met zo’n apparaat.
snel70 zegt
snel de vitrine in zodat ie wel een lang leven beschoren is
87sandyd zegt
Christian??
-Ja wat is er?
De spiegel van de gryphon is kapot
-Oh, hoe kan dat dan?
De auto heeft erop gelegen
woudloper zegt
Er is nooit een beeld van de gryphon als testauto geweest.
En waarom zou koenigsegg nog een testauto van de Agera RS nodig hebben, aangezien het een uitgaand model is.
In de koenigsegg fb groepen circuleert al enkele maanden de theorie dat de gryphon maximaal gerecycleerd is naar de Phoenix en dat deze laatste een ander chassis nr kreeg, maar dat de gryphon nooit echt herbouwd is.
Niemand heeft de auto alvast nog gezien, wat raar is want alle andere worden regelmatig rond de fabriek gespot.
Dat zou impliceren dat dit beelden van de initiële crash zijn van destijds. Ziet er toch dezelfde setting uit.
woudloper zegt
@woudloper: mmmmmmm heb eens opgesnord en ziet er naar uit dat het daadwerkelijk de eerste keer is dat de gryphon terug in openbaar kwam. Sorry