Koenigsegg heeft momenteel naar eigen zeggen “the world’s highest specific output engine” en doelt hiermee natuurlijk op de bizarre One:1. Carbuzz heeft een interview met Christian von Koenigsegg gehad waarin hij zijn plannen over een nieuwe motor uit de doeken doet.
Dit zou namelijk een motor met een inhoud van slechts 1.6 liter worden, die een bizarre 400 pk moet produceren. Als je dacht dat het na de “A45” modellen van Mercedes-AMG niet gekker kon zat je dus goed mis. Sterker nog, als je het aantal pk’s van de Koenigsegg One:1 om zou rekenen naar een motor met 1.6 liter zou je op 436 pk uitkomen. Dit zou mogelijk moeten zijn met extreem sterke materialen en grote efficiëntie zoals ook toegepast wordt bij de motor van de One:1. Koenigsegg’s Freevalve technologie zou dit mogelijk moeten maken. Met andere woorden: een bizar grote turbo erop?
Dit betekent trouwens niet meteen een instap-Koenigsegg met rond de 400 pk. Het is waarschijnlijker dat de motor en vooral de technologie hier omheen verkocht wordt aan een grotere autofabrikant die dit in massaproductie gaat produceren. Wie wil er de snelste hot-hatch ooit maken?
41 reacties
Dit blok in een Elise/MX5/boxster lijkt me wel een feestje.
Deze heeft toch een turbo?
Een voordeel: een 660cc motor laat de achterwielen niet uitbreken als de turbo er opeens in komt.
Maar goed, diezelfde motoren krijgen ook te maken met veel hogere stress. De Mercedes schijnt er op dit moment al meer dan 900pk uit te persen en bronnen binnen Mercedes verwachten dat ze dit jaar nog de 1000pk grens weten te doorbreken.
Als je die extreme waarden ziet, is het niet eens meer zo’n gekke gedachte dat Koenigsegg 400pk uit voor weggebruik geschikte 1.6 weet te peuteren.
Als Koenigsegg z’n FreeValve ermee combineert, wie weet hoe ver je dan kunt optimaliseren.
We zien wel wat komt, en wat in het budget past, denk ik dan.
Maar ik denk dat koenigsegg ook naar uitstoot en praktische bruikbaarheid, verbruik en levensduur kijkt… En dat vind ik ook erg interessant…
Jammer Koenigsegg!
Nissan is toch net wat beter :)
Because Japanese engineering!