• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koenigsegg werkt aan nieuwe 1.6 motor met 400 pk

Auteur: shjdejee, gepost 19 mei 2016 om 13:45 – 41 Reacties

leuke motor


Is dat niet erg klein?!

Koenigsegg heeft momenteel naar eigen zeggen “the world’s highest specific output engine” en doelt hiermee natuurlijk op de bizarre One:1. Carbuzz heeft een interview met Christian von Koenigsegg gehad waarin hij zijn plannen over een nieuwe motor uit de doeken doet.

Dit zou namelijk een motor met een inhoud van slechts 1.6 liter worden, die een bizarre 400 pk moet produceren. Als je dacht dat het na de “A45” modellen van Mercedes-AMG niet gekker kon zat je dus goed mis. Sterker nog, als je het aantal pk’s van de Koenigsegg One:1 om zou rekenen naar een motor met 1.6 liter zou je op 436 pk uitkomen. Dit zou mogelijk moeten zijn met extreem sterke materialen en grote efficiëntie zoals ook toegepast wordt bij de motor van de One:1. Koenigsegg’s Freevalve technologie zou dit mogelijk moeten maken. Met andere woorden: een bizar grote turbo erop?

Dit betekent trouwens niet meteen een instap-Koenigsegg met rond de 400 pk. Het is waarschijnlijker dat de motor en vooral de technologie hier omheen verkocht wordt aan een grotere autofabrikant die dit in massaproductie gaat produceren. Wie wil er de snelste hot-hatch ooit maken?

Ook interessant!

  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Krijgt de AMG One niet de beloofde pk's?
  • Koenigsegg Gemera
    Elektromotoren Koenigsegg Gemera zijn ook kleine reuzen

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

christian-von-koenigsegg, koenigsegg, motor, one-1

Vorig bericht: « Zo waarschuwen ze je in Japan voor jonge weggebruikers
Volgend bericht: Formule 1: is de Grand Prix van Monaco in gevaar? »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    19 mei 2016 om 13:51

    Kan een mooie aanvulling zijn om een hele snelle hybrid te maken. Accu+electromotor voor de onderste regionen en de 1.6 erbij laten lopen voor topperformance. Kan je er eventueel ook nog een beetje een range extender van maken. Kan me alleen niet voorstellen dat dit goedkoop wordt om te produceren, je zult toch vrij exotische materialen moeten gebruiken om de betrouwbaarheid niet in het geding te laten komen.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      19 mei 2016 om 17:15

      @E34M5Touring: dat wordt dan geen rijdersauto met dat gewicht.
      Dit blok in een Elise/MX5/boxster lijkt me wel een feestje.

      Login om te reageren
  2. ralfast zegt

    19 mei 2016 om 13:53

    Klinkt als een geweldige kandidaat voor een Lotus 7 kitcar…

    Login om te reageren
    • vinox zegt

      19 mei 2016 om 13:55

      @ralfast: Jij begrijpt het tenminste. Hothatch. Pshah.

      Login om te reageren
    • tom307 zegt

      19 mei 2016 om 14:07

      @ralfast: => koopt extra litertje motorolie om te nuttigen tijdens het ontbijt

      Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      19 mei 2016 om 17:19

      @ralfast: het idee is mooi, maar een Lotus 7 zul je nooit met een turbo blok zien. Zo’n lichte auto met turbolag is niet fijn rijden. Dat is de reden waarom Lotus en Caterham een supercharger gebruiken.

      Login om te reageren
      • phdg zegt

        19 mei 2016 om 17:40

        @janjansen: en de caterham 7 met de 660cc Suzuki motor dan?
        Deze heeft toch een turbo?

        Login om te reageren
        • JanJansen zegt

          19 mei 2016 om 23:10

          @phdg: die Suzuki 7 rijdt idd niet fijn als ik hem vergelijk met mijn Caterham met Duratec blok.
          Een voordeel: een 660cc motor laat de achterwielen niet uitbreken als de turbo er opeens in komt.

          Login om te reageren
      • theyoungsaablover zegt

        19 mei 2016 om 18:11

        @janjansen: misschien niet fijn maar het gevoel zal bizar zijn! Lijkt mij wel gaaf

        Login om te reageren
  3. robert110 zegt

    19 mei 2016 om 13:55

    Dat is vier keer zoveel pk’s als ik uit mijn 1.6 blokje krijg (als er bij mij nog daadwerkelijk 100pk uit komt). De techniek staat gelukkig niet stil. Ik ben wel benieuwd naar de betrouwbaarheid van het blokje, die van mij is net een tank, of dat voor een 400 pk’s 1.6 ook zo zal zijn.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      19 mei 2016 om 14:09

      @robert110: daar werken ze nu aan. Lees het bericht.

      Login om te reageren
  4. trolle zegt

    19 mei 2016 om 13:56

    Nu maar wachten tot Thierry weer de topic komt onder zeiken. Maar on topic, ik ben eens benieuwd wat voor geluid daar uit zal komen

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      19 mei 2016 om 17:43

      @trolle: hij komt wel uit een auto familie hé… Let maar op.

      Login om te reageren
      • theyoungsaablover zegt

        19 mei 2016 om 18:12

        @boomhauwer: jaa daarover valt niet te twisten. Hij is buitengewoon de grootste kenner van auto’s! ??

        Login om te reageren
  5. kilum zegt

    19 mei 2016 om 14:00

    Is een F1 motor tegenwoordig niet ook 1.6L groot?

    Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      19 mei 2016 om 14:04

      @kilum: klopt. Die hebben alleen ook een hybride systeem en zijn na een kilometer of 5000? op.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        19 mei 2016 om 14:19

        @mrrallycross: Houd het maar op een kilometer of 2500. In principe zijn die dingen gemaakt om 5 à 6 races mee te gaan. Een race zelf is meestal 305km, dus met zes races zou je dan 1830km kwijt zijn. Tel daarbij de rondjes die ze tijdens de kwalificatie en vrije trainingen rijden en je zult nog onder de 2500 blijven.

        Maar goed, diezelfde motoren krijgen ook te maken met veel hogere stress. De Mercedes schijnt er op dit moment al meer dan 900pk uit te persen en bronnen binnen Mercedes verwachten dat ze dit jaar nog de 1000pk grens weten te doorbreken.

        Als je die extreme waarden ziet, is het niet eens meer zo’n gekke gedachte dat Koenigsegg 400pk uit voor weggebruik geschikte 1.6 weet te peuteren.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 mei 2016 om 14:23

        @mrrallycross: maar die leveren ook wat meer vermogen, 2x 400pk ofzoiets,

        Login om te reageren
      • wpgt zegt

        19 mei 2016 om 14:35

        @mrrallycross: En zijn gebonden aan strenge regelementen die niet op gaan voor productie auto’s. Echter moet weer aan andere eisen als uitstoot/betrouwbaarheid voldaan worden. Beetje appels en peren.

        Login om te reageren
    • marc94 zegt

      19 mei 2016 om 14:41

      @kilum: vraag me vooral af of er koppel uit een dergelijk klein slagvolume komt, f1 auto’s hebben weinig koppel maar die wegen ook niks. Bij een snelle straat auto is dat minder plezant.

      Login om te reageren
      • tdg200 zegt

        19 mei 2016 om 14:59

        @marc94: denk dat het koppel wel goed zit, formule 1 is 1600 cc verdeeld over 6 cilinders, hier zal het om 4 gaan, daardoor is het slagvolume per cilinder weer een stuk hoger.

        Login om te reageren
  6. mrrallycross zegt

    19 mei 2016 om 14:01

    Zou heel vet zijn. moet ook makkelijk te doen zijn. Alleen de levensduur ben ik dan benieuwd naar

    Login om te reageren
  7. kwatkam zegt

    19 mei 2016 om 14:14

    Fascinerend wat K’egg doet. Hij moet iets doen met de compressie om zo’n hoog specifiek vermogen te krijgen, maar ik zou niet weten hoe dat kan zonder pingelen te krijgen. Ik heb eraan gedacht dat hij benzine met directe injectie vlak voor het ontstekingstijdstip injecteert (eigenlijk dan een dieselblok met benzineinjectie), maar lijkt me lastig mbt egale menging van het mengsel en de daarbij horende vieze verbranding.

    Login om te reageren
    • bramboogie zegt

      19 mei 2016 om 15:01

      @kwatkam: ik denk dat mazda zoiets toepast op hun sky-activ motoren. Die benzine motoren hebben een compressie van 1:14 atmosferisch en ze zijn niet gebonden aan een hoog octaangehalte….

      Login om te reageren
  8. Klojum zegt

    19 mei 2016 om 14:15

    De 1.6 v6 F1-motoren van Mercedes, en straks ook Renault, zitten tegen de 800 pk (dat is zonder de elektrozooi), en gebruiken bovenin de cylinder een soort van mini-compressieruimte waar het luchtbenzinemengsel eerst ontploft. Daarna wordt het egaler uitgesmeerd over de rest van de cylinderruimte, met een hoger motorrendement tot 40-50 procent efficientie, en eenderde zuiniger ten opzichte van de vorige motoren.

    Als Koenigsegg z’n FreeValve ermee combineert, wie weet hoe ver je dan kunt optimaliseren.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      19 mei 2016 om 14:36

      @Klojum: Ah ja, dat HCCI principe wat eigenlijk bij dieselmotoren gebruikt wordt! Best interessant!

      Login om te reageren
  9. trustmeiamanengineer zegt

    19 mei 2016 om 14:26

    Mooie kerel die Koenigsegg. Hij is die auto’s eigenlijk ook alleen maar gaan maken om daarmee genoeg geld te verdienen en naamsbekendheid van te genereren om z’n technische innovaties te kunnen maken en verkopen.

    Login om te reageren
    • trolle zegt

      19 mei 2016 om 23:44

      @trustmeiamanengineer: kunnen we alleen maar toejuichen

      Login om te reageren
  10. deora zegt

    19 mei 2016 om 14:36

    Even buurten bij de mannen van Sneakytuning. Die halen dat soort vermogens uit Honda motoren en dat blijft verrassend lang goed.

    Login om te reageren
    • r32t zegt

      19 mei 2016 om 17:37

      @deora: Maar dan blijft het nog altijd een verrassing hoelang het verrassend goed blijft gaan!

      Login om te reageren
  11. Pixed zegt

    19 mei 2016 om 14:38

    Nogal veel ‘men zal’, ‘wellicht’, ‘vermoedelijk’, ‘volgens bronnen’,… nieuws de laatste tijd. Beetje als politiekers net voor we naar de stembus moeten trekken.

    We zien wel wat komt, en wat in het budget past, denk ik dan.

    Login om te reageren
  12. gash zegt

    19 mei 2016 om 14:58

    400pk uit een 1.6 vind ik niet echt bijzonder nieuws. Rij nu al 6 jaar met een 300pk 1.8T zonder allerlei nieuwe technieken of exotische materialen. De motor heeft geen olieverbruik en nog nooit een defect gehad,

    Login om te reageren
  13. ghost zegt

    19 mei 2016 om 15:05

    De VW polo WRC die Volkswagen inzet in de rally heeft ook een 1.6 met 315 pk, en dat is ongetwijfeld niet het maximale.

    Login om te reageren
  14. jmeverts zegt

    19 mei 2016 om 15:27

    Valt nog best mee. 17 jaar geleden haalde Honda al betrouwbaar 120pk p/l zonder turbo. Turbootje erop en je zit op t dubbele. Het heet toch niet voor niets vooruitgang?

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    19 mei 2016 om 15:47

    Mooi voor Donkervoort…

    Login om te reageren
  16. pinut187 zegt

    20 mei 2016 om 03:45

    Zou toch mooi zijn als het ze lukt.

    Login om te reageren
  17. mellie zegt

    20 mei 2016 om 09:35

    Leuk maar voor de naam heb ik toch gewoon liever dat er een V-blok in wordt gezet.

    Login om te reageren
  18. tjorque zegt

    20 mei 2016 om 10:22

    Heel leuk, ben benieuwd hoe ze dat zullen doen… In de jaren 80 kon men dat ook al 1500pk uit een gietijzeren 1.5 zelfs…

    Maar ik denk dat koenigsegg ook naar uitstoot en praktische bruikbaarheid, verbruik en levensduur kijkt… En dat vind ik ook erg interessant…

    Login om te reageren
  19. G-Ammo zegt

    20 mei 2016 om 12:19

    http://www.engineering.com/DesignerEdge/DesignerEdgeArticles/ArticleID/7071/Nissans-40kg-400HP-Engine.aspx

    Jammer Koenigsegg!

    Nissan is toch net wat beter :)

    Because Japanese engineering!

    Login om te reageren
  20. redbee5 zegt

    20 mei 2016 om 15:30

    Christian von Koningsegg wat een top gozer, enorm bescheiden maar wat een wagens bouwen.

    Login om te reageren
  21. trolle zegt

    21 mei 2016 om 09:01

    Misschien wel een stomme vraag, maar als er bv 3 achter elkaar hangen kunnen ze dan een (ongeveer) 4.8l v12 van 1200pk hebben? Of is dit alleen mogelijk tem een v8?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North