• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Komt er binnenkort dan eindelijk een universele F1-motor?

Auteur: Dizono, gepost 24 oktober 2015 om 11:00 – 29 Reacties

" title=


Die kans is groot, aldus een man met een regenjas die zich in de wandelgangen ophoudt. Alleen zouden teams niet verplicht zijn deze standaardmotor te gebruiken. Wordt het een V8 of wordt de downsize-trend doorgezet en wordt het volume nog kleiner?

Onlangs nog roeptoeterde Ome Bernie dat de Formule 1 terug moet naar V8’en. Meer cilinders is meer beter, daar kan ook ik nog inkomen, maar het is natuurlijk niet reëel in een tijd waarbij de FIA juist meer en meer nieuwe technologie wil toepassen. Motorsport meldt op basis van bronnen dat wellicht nog aankomende week een tender uitgeschreven gaat worden door de FIA voor het ontwikkelen en bouwen van een universele F1-motor.

Om dan maar meteen terug te komen op de vraag uit het intro: geen van beide. De kans dat de FIA van de zescilinders afstapt ten faveure van een V8 is nihil, maar een nog kleiner slagvolume dan de huidige 1.6-liters ligt ook niet in de lijn der verwachting. Het zou namelijk gaan om een 2.2 V6 met niet één, maar twee turbo’s. Klinkt op papier best goed, maar het gaat er natuurlijk vooral om hoe het in de praktijk klinkt.

Teams worden niet verplicht met deze motor te gaan rijden, Ferrari en Mercedes kunnen dus rustig hun eigen motoren blijven ontwikkelen en bouwen. Wel zou het voor de wat minder gefortuneerde teams een uitkomst zijn als ze een standaard motor kunnen aanschaffen, waarbij ze niet zijn overgeleverd aan de grillen van de motorbouwende fabrieksteams.

Wellicht dat deze 2.2 V6 TwinTurbo’s al in seizoen 2017 hun intrede gaan maken, eerdere plannen om al in 2016 met alternatieve motoren te gaan werken haalden het niet. De vraag is dan wel hoe de FIA gaat zorgen dat er geen extreme verschillen in snelheid tussen teams met de standaardmotor en de overige teams gaan ontstaan.

Ook interessant!

  • Ferrari 296
    Dit is de nieuwe Ferrari 296 GTB met V6 motor
  • Abarth F595 heeft een Formule 4 motor
  • Nieuwe Tundra
    Nieuwe Tundra is al bijna klaar, motor al 'onthuld'
  • Verstappen nieuwe motor
    "Verstappen nieuwe motor mogelijk al in België"

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

fia, Formule 1, motor, Racing, turbo, v6

Vorig bericht: « Het verhaal van de lelijkste Citroën op Marktplaats
Volgend bericht: Waarom waterstof (voorlopig) alleen maar vervuilend is »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    24 oktober 2015 om 11:33

    Maar wie gaat deze motoren ontwikkelen dan?

    Login om te reageren
    • tyso44quattro zegt

      24 oktober 2015 om 11:38

      @dutchdriftking: audiii

      Login om te reageren
    • awesome zegt

      24 oktober 2015 om 12:02

      @dutchdriftking: ik denk dat die ouwe aandeeltjes Cosworth heeft gekocht en dat die hem mogen bouwen.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        24 oktober 2015 om 13:31

        @awesome: zou wel super zijn! En dan weer een deal met Ford sluiten. Ik heb wel zin in een Fiesta Cosworth!

        Login om te reageren
    • clarkson zegt

      24 oktober 2015 om 13:15

      @dutchdriftking: FIA zelf? Ik denk dat ze zelf mensen aannemen die zulke motoren kunnen maken.

      Login om te reageren
    • crackdavid zegt

      24 oktober 2015 om 14:41

      @dutchdriftking: Renault

      Login om te reageren
      • gallardogt zegt

        24 oktober 2015 om 15:59

        @crackdavid: Inderdaad RENAULTcosworth . Dikke lange neus.

        Login om te reageren
  2. sjeppie156 zegt

    24 oktober 2015 om 11:34

    2.2 v6 waar heb ik dst eerder gehoord??? Indycar misschien

    Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      24 oktober 2015 om 11:35

      @sjeppie156: Type: 2.2-liter (134.25 cubic inches) V-6, turbocharged (single or twin), Max. bore diameter 95 millimeters

      Weight: Minimum weight is 248 pounds.

      RPM: 12,000 maximum (INDYCAR-supplied rev limiter)

      Power: Estimated 550-700 horsepower depending on variable turbo boost used at track.

      Login om te reageren
  3. logistiek zegt

    24 oktober 2015 om 11:34

    V8 ook al is de kans nihil

    Login om te reageren
  4. gremalibur zegt

    24 oktober 2015 om 11:36

    Als die universele motor dan een keertje kapot gaat, is het competitievervalsing en nog meer van dat soort gejank.

    Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      24 oktober 2015 om 13:06

      @gremalibur: mwa hoor je bij de gp2/3 anders niets van. Daar is het gewoon pech.

      Login om te reageren
  5. potjak zegt

    24 oktober 2015 om 11:39

    Chevrolet?

    Login om te reageren
  6. super zegt

    24 oktober 2015 om 11:46

    F1 is gewoon op sterven na dood, niets meer dan politiek correcte advertising opportjoenities voor fabrikanten met honded miljoen miljard budgetten.

    Login om te reageren
    • Mika_Hakkinen zegt

      25 oktober 2015 om 17:00

      @super: Gaat echt niet lekker nee.. sund

      Login om te reageren
  7. Rick-dos zegt

    24 oktober 2015 om 11:50

    Grote kans dat het dan Cosworth wordt. Denk niet dat een grote autofabrikant dit oppakt. Zou niet logisch zijn.

    Login om te reageren
  8. cthijs zegt

    24 oktober 2015 om 11:52

    Slechtste idee ooit

    Login om te reageren
  9. Edge zegt

    24 oktober 2015 om 11:55

    Mogen teams als Ferrari en Mercedes dan wel hun eigen 2.2L TwinTurbo’s maken of mag alleen de “universele” fabrikant dat?

    Login om te reageren
  10. dracae zegt

    24 oktober 2015 om 12:01

    Dat werkt dus niet.. de competitie tussen deze motor en de fabrieksmotoren is nooit eerlijk te krijgen.
    Veel beter is dwingen dat de fabrieksteams courante motoren verkopen aan andere teams. Makkelijk te checken, want ze moeten gewoon gelijk zijn aan waar de ze teams zelf mee rijden.
    Nog beter is meer fabrikanten lokken naar F1.. maar ja…

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      24 oktober 2015 om 12:03

      @dracae: Alleen komen de teams in dat geval met het argument dat ze of de productiecapaciteit niet hebben voor die extra courante motoren (zie Ferrari en Mercedes rondom Red Bull nu) of dat die courante motoren een stuk duurder zijn, terwijl het doel van deze motor juist is dat de boel goedkoper wordt voor de minder rijke teams.

      Login om te reageren
  11. ozer1907 zegt

    24 oktober 2015 om 12:06

    Zelfs mijn 2.5 6 cilinder uit mijn e60 maakt mooier geluid man, sjonge jonge zeg

    Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      24 oktober 2015 om 13:07

      @ozer1907: m20, m30 en m50 tot m54 klinkt ook gewoon erg goed

      Login om te reageren
  12. HZW zegt

    24 oktober 2015 om 12:26

    Zo’n universele F1-motor is leuk als er alleen privé teams aan de start komen, maar er zal geen fabrieksteam zijn die met die motor gaat racen.
    Dit gaat dan de zelfde kant op bv LeMans waar fabrieksteams de dienst uitmaken, en de rest als veld vulling mee doet.
    Verder is F1 helemaal niet interessant om een product aan de man te brengen voor straat gebruik, er is helemaal geen connectie tussen de twee.
    LeMans en straat auto’s hebben dan iets meer gemeen met elkaar om toekomstige techniek te testen en door te laten stromen in de productie auto’s.
    F1 is niets meer dan een bodemloze put, met een hele slechte geld terug verdien percentage.

    Login om te reageren
  13. trolle zegt

    24 oktober 2015 om 12:35

    Oh boy, kan al niet wachten op de v12 diesel f1 wagens

    Login om te reageren
  14. carmasterr zegt

    24 oktober 2015 om 13:40

    Dit werd ook al gedaan in de 2.4 V8 dagen.
    Kon je geen motor bouwen/klantenmotor veroorloven dan kon je van de organisatie een Cosworth exemplaar overnemen.
    Niets nieuws onder zon dus.

    Login om te reageren
  15. HZW zegt

    24 oktober 2015 om 14:30

    Ik denk dat als er al iemand is die een dergelijke motor wil leveren, dat je dan in de richting van de Ilmor Indy car motor moet denken.

    Login om te reageren
  16. Hupke zegt

    24 oktober 2015 om 16:02

    Universele motor klinkt eerder als universeel commentaar krijgen. Het gaat nooit goed genoeg zijn, ergo moet je teams iets meer tuning laten uitvoeren … -> hebben ze testmogelijkheden voor nodig -> …. -> gaat nog net zo duur zijn als je motoren kopen bij een groot team.

    Login om te reageren
  17. pikes83 zegt

    24 oktober 2015 om 21:03

    Lada gaat het doen???

    Login om te reageren
  18. sls63amg zegt

    25 oktober 2015 om 10:52

    Pleur op met die ontwikkelingen en technologien, het moet leuk zijn. Dus niet zoals het nu is

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North