Nieuwe uitlaten in de Formule 1; wat te verwachten?

Auteur: , 49 Reacties

Het geluid van de auto's in de koningsklasse kan een oppepper gebruiken. Nieuwe technische regels moeten dit bewerkstelligen, maar gaat het ook werken?

Nieuwe uitlaten in de Formule 1; wat te verwachten?

Die vraag kunnen we pas volgend jaar met een volmondig ‘ja’ of ‘nee’ beantwoorden, maar toch durven we voorzichtig op de zaken vooruit te lopen. Om te beginnen even de precieze tekst, die de nieuwe regels omschrijft en daarbij meteen de grenzen van wat mag aangeeft.

5.8.2 Engine exhaust systems must have only a single turbine tailpipe exit and either one or two wastegate tailpipe exits which must all be rearward facing and through which all exhaust gases must pass. All and only the turbine exit exhaust gases must pass through the turbine tailpipe and all and only the wastegate exhaust gases must pass through the wastegate tailpipe(s). None of the tailpipes may be contained within any of the other tailpipes.

5.8.3 The cross-sectional area of the turbine tailpipe exit at the rearmost point of the turbine tailpipe must lie between 7500mm2 and 14000mm2
, and the total cross-sectional area of the wastegate tailpipe exit(s) at the rearmost point of the wastegate tailpipe(s) must lie between 1590mm2 and 2375mm2. If there are two wastegate tailpipe exits they must be equal in area.

Met andere woorden: auto’s mogen in 2016 tot drie uitlaten hebben, waarvan één of twee puur en alleen bestemd zijn voor de wastegates. Wastegates zijn (heel kort omschreven) kleppen die voorkomen dat de druk in het inlaatspruitstuk van turbomotoren te hoog oploopt, door uitlaatgassen die normaliter de turbo laten spinnen direct af te voeren. Dientengevolge bouwt de turbocompressor minder druk op en wordt bijvoorbeeld voorkomen dat de motor gaat pingelen. Pingelen = vroegtijdige ontbranding, wat zeer schadelijk of zelfs killing kan zijn voor het blok.

We dwalen af. Wastegates zorgen niet alleen voor een afname van de opgebouwde druk, maar genereren ook het typische turbogeluid dat menig liefhebber kippenvel bezorgt. En juist daar is het de FIA om te doen, want het F1-geluid anno 2015 is gewoon niet zo spannend, want vrijwel afwezig. De vraag is alleen of deze maatregel de boel oplost, want extra uitlaten voor de wastegates zorgen niet per se voor méér geluid. Wel voor een ánder geluid, en het is effe afwachten hoe dat allemaal uit gaat pakken.

Kenners die toevallig afstammen van Nostradamus mogen zich melden in de comments, wij voorspellen dat de sound in 2016 stukken meer tot de verbeelding spreekt. Toegegeven, de wens is in dit geval de papa van de gedachte, maar hoop doet leven. Toch Max?

Foto: de lachwekkende en experimentele trompetuitlaat



49 reacties

Is toch net een vuvuzela
@janmetdelangeachternaam: of je leest het artikel even.
@Foramen: Veel belangrijker dan wat er in het artikel staat is dat MAX zojuist bij Humberto bevestigd heeft dat hij in gesprek is met Mercedes.

Heel kort ‘ja dat klopt’. Maar toch opmerkelijk.
Het zou wat zijn als RB/TR zich terugtrekt.
En Mercedes, Ferrari en Honda alle drie met drie auto’s gaan rijden.
Dan hebben zowel Max Verstappen als van Doorne(be) ineens een stoeltje bij een fabrieksteam.
@martinus: en dat is belangrijker omdat Max het geluid van de formule 1 wagen gaat verbeteren?

Leuk nieuws maar niet relevant.
@foramen: ik denk dat elke scheet wel telt met een snelheid boven de 300km/u
Dikke toeter Jonguh!
@littleturbo96: dikke Mercedes jongus!
Stel gewoon een minimum aantal decibels in dat de motor van een F1 auto moet produceren…
De F1 is een wijvensport geworden … Sure, het is wat leuker omdat een Nederlander mee doet maar in weze gaat het nergens meer over.
Het is meer een sport voor advocaten die nodig zijn voor alle regels en IT’ers voor alle computers en electronica.

Nu gaat men het geluid een boost geven door andere uitlaten. Corrigeren naar de fout toe heet dat !
Gooi bepaalde regels overboord en sta de lekkere motoren weer toe met meer cilinders die WEL aan hun vermogen kwamen en ook gewoon heerlijk geluid maakte.

Nog 2 jaar en ze rijden rond met Speakers van Bose en een sound generator zoals in moderne luxe wagens (en bepaalde sportwagens).
@turbobrick: gelijk heb je, ik zou het niet anders omschrijven!
@turbobrick: Toch dapper dat je dat durft te stellen na die twee klappers van afgelopen weekend (Sainz/Grosjean).
@bonzo: Vroegah waren ze hartstikke dood! Nu nog geen eens een gebroken nagel, wijvensport dus..
@lamborgfan: zeg dat maar eens tegen de familie van Bianchi
@lamborgfan: dus jij wil dat er elk weekend een rooie vlag is omdat er iemand ff geen downforce had? en daardoor harstikke dood is? ziek…
@bonzo: Als het aantal crashes moet zorgen voor spektakel dan kan je beter langs een willekeurige snelweg in Nederland gaan staan, dan zie je meer !

Spektakel moet komen van dikke motoren en dito geluid en dat zorgt voor beleving.
Crashes zijn soms een noodzakelijk kwaad en vallen daar mijn inziens niet onder.

Vwb gewonden en doden, dat is het risico van het vak en dat risico is klein.
In de wielersport vallen jaarlijks meer doden.
Tot dusverre ben ik bang dat ook dit systeem mij niet het geluid gaat bieden dat we stiekem allemaal willen horen. Enige oplossing lijkt mij: minimaal 2 cilinders meer.
@viezefreddyw: toevallig ook minimaal 1 turbo minder? ;)
@viezefreddyw: volledig eens. Alhoewel ik denk dat de gemaakte toeren per minuut een minstens net zo grote rol spelen. Een kleine v8 met een korte slag produceert op 10.000 toeren nog geen spectaculair geluid in vergelijking met de oude toeren jankmotoren uit de f1.
@viezefreddyw: De hoeveelheid cilinders is het probleem niet echt. De V6 turbos eind jaren rond 1987 klonken gewoon lekker ->even googlen: https://www.youtube.com/watch?v=IcmKJ5MhDh8. Misschien een octaaf lager dan de v8 of v10, maar dat is een beetje kwestie van smaak.

De lage geluidsdruk komt nu door een combinatie van punten: de energy recovery systemen en fancy turbos. Dit samen levert technisch gezien demping op wat ze nu met aparte uitlaten deels proberen te fixen. Daarnaast heb je ook nog het verhaal brandstof besparen, slechts enkele motoren per seizoen etc. Alles bij elkaar zorgt dat ervoor dat de motoren niet eens in de buurt van hun maximum toerental (hoeven te) komen; effectief schakelt iedereen rond de 12000 rpm. Dat laatste beetje “venijn” komt er dus niet uit want de motoren kunnen tot 15000 rpm. (Dat is waarschijnlijk ook de reden dan ze bij de onboard telemetrie niet meer de RPM als klokje laten zien zoals ze dat deden tot en met 2013, mensen zouden zich gaan afvragen waarom ze niet tot de limiter gaan).
Het geluid van de F40 met zijn waste gates zou perfect zijn! Chris Harris:

https://m.youtube.com/watch?v=3MDTcXGsjuo
We krijgen dus een 2jz turbo sound alleen dan a la 1.5 liter
@blackmilo: WOESJ Frrrrrrrr plublublublublu.





Ik zet bij deze nooit meer een geluid om in tekst.
Zolang de pijngrens van het menselijk gehoor niet overschreden wordt, is er geen enkel probleem, het probleem is echter dat die grens van mens tot mens verschild, en de constructeurs zullen dus de gulden middenweg moeten kiezen, das alvast mijn mening daaromtrend, wat het gaat worden zullen we wel horen als we de race toekomstig beleven.

Mij persoonlijk spreekt het gehuil van de uitlaten het meeste aan, en om de ultieme combinatie aan te kaarten, dan ga ik voor het geluid van een straaljager bij het opstijgen, daar krijg ik pas echt kippenvel van, alsook als ze in formatie overvliegen . . .
@exclusieviteitsfreak: ooit gehoord van oorkappen?
@gwnbmw: natuurlijk heb ik daar al van gehoord, maar het is wel degelijk zo dat tijdens de momenten dat de motoren worden gestart, de motoren minstens 130 DB produceren, waardoor de teamleden tijdens die momenten speciale geïsoleerde hoofdtelefoons moeten opzetten, en de piloten oordopjes in hun oren moeten steken . . .
@exclusieviteitsfreak: so what? ook al maken ze er 250 db van, beter geluid kan misschien de sport nog een beetje redden…
@gwnbmw: ik denk eerlijk gezegd dat als de motoren bij-manier-van-spreken boven de 160 DB zouden gaan, er vanuit de medische wereld wel normen zullen opgelegd worden, want daarboven is geluid dodelijk, heb ik enkele malen meegemaakt tijdens IASCA meetings : http://www.iasca.com , daar zijn zo van die mensen bij die gewoon doorflippen als ze zoveel lawaai horen en voelen, lawaai dat best te vergelijke is met F1 uitlaten,
@exclusieviteitsfreak: de uitlaten van de f1 nu bedoel je? in spa zit je 5 meter bij die karren vandaan en kinderen van 7 zetten de oorkappen af met de melding dat ze helemaal niks meer horen van de auto’s…
@gwnbmw: dan begrijp ik eerlijk gezegd niet echt goed waarom de plaatselijke spotters absoluut het geluid van een uitlaat zo expliciet via hun smartphone willen laten horen ? . . . , en dat terwijl je je automatisch wegdraait van zo’n heftig lawaai, omdat dat gewoonweg pijn doet aan je oren, om nog maar te zwijgen van de opname kwaliteit van sommigen hun smartphone. Zelf luister ik altijd via mijn Pioneer HDJ-2000 hoofdtelefoon op mijn laptop, en het volume tot maximum 1/4 kan verdragen, vermits de hoofdtelefoon tot 3.500 mw kan weergeven, ik ben op dat punt dan ook professioneel ingesteld, en binnen afzienbare tijd vermoedelijk ga samenwerken met het team van Rock Werchter, ik heb ze namelijk een artistiek voorstel gedaan, een voorstel dat ook autoblog zal tengoede komen . . .
Het zal wel aan mij liggen maar ik kan nou niet warm of koud worden van het geluid van een wastegate. Als dat de verandering moet zijn dan is het voor mij geen vooruitgang.

Geef mij maar het geluid van een V12, V10 of V8. Mochten ze een soortgelijk geluid uit een V6, in-lijn 6 of zelfs een 4 cilinder kunnen halen vind ik het ook best.

Het moet in ieder geval een geluid zijn dat je kippenvel geeft en je er weer aan laat herinneren waarom je überhaupt petrolhead bent geworden…
@Rick-dos: Wat misschien ook wel helpt is het laten vallen van de toeren tussen het schakelen. Laten we eerlijk zijn; wat was er nou mooier dan om een aanstormende racewagen in de verte te horen die bij het opschakelen eerst de toeren liet terugvallen om vervolgens weer met volgejank naar de toerenbegrenzer te vliegen…
Ben het met Turbobrick eens wat betreft corrigeren naar de fout toe.

Er zijn best wel grote problemen in de F1. Met name de kleinere teams (en McLaren ;-)) zijn te langzaam, het kost véél te veel om een team te runnen, het is te weinig uitdagend voor de coureurs (door veiligheid en circuits) en een klein aantal teams maakt de afgelopen jaren de dienst uitmaakt in de F1 waardoor de races te vaak saai zijn. En zo kan ik nog wel wat verzinnen.

Elke oplossing die ik in mijn hoofd bedenk heeft weer een hoop nadelen, ik ga jullie daar niet mee vermoeien. Dat is natuurlijk ook niet mijn werk maar dat van de FIA en Bernie. Die verdienen veel geld met het verbeteren van de F1. En met welke oplossing komen ze?

EEN TOETER!
Waarom niet gewoon weer twee uitlaten en twee turbo´s, zoals in de ´80´s?
Die motoren waren 100cc kleiner, draaiden ook niet meer dan 12.000 rpm en hadden ook te maken met brandstofrestricties.

En toch klinken ze zoveel harder en krachtiger doordat elke cilinderbank een eigen uitlaat heeft. En omdat ze op eigen kracht 900+ pk in racetrim haalden, zonder elektro-assistentie.
Ter illustratie rijden we mee met niet Ayrton Senna, maar zijn teamgenoot Johnny Dumfries in de Lotus 98T Renault(!) van 1986.
https://www.youtube.com/watch?v=VhDFOM9GdEU
@carmasterr: https://youtu.be/YBxw4whvBiA sorry maar….
@qoekje:

NA motoren zullen we niet meer gaan zien.
Dus ik hou het realistisch.
@carmasterr: Altijd als ik dit soort filmpjes zie dan denk ik: Wat een stelletje pussies zitten er nu in een F1-wagen. By the looks of it moesten deze gasten pas ECHT aan het werk tijdens een race. Tegenwoordig kunnen ze handjes aan t stuur houden en krijgen ze eenvoudig met shiftlights te zien wanneer ze even een peddeltje moeten aantikken. Dit heeft toch wel veel meer charme!
En het toerental op schroeven van deze motoren en de benzine restrictie eraf
Grote vraag blijft wat het effect van deze twee extra uitlaatjes wordt. De turbo in een F1 blok blijft langer doordraaien dan in een reguliere motor omdat de turbo dan energie genereert voor het hybride systeem. Dus hoevaak er sprake is van overdruk die door de wastegates afgevoerd dient te worden gaat wellicht tegenvallen.
Ook valt het mij op dat de microfoons van TV zenders in de pitstraat toch aanzienlijk meer herrie oppikken dan de microfoons langs het circuit van de FOM, als ze langs de baan misschien betere hardware plaatsen zou dit al een verbetering in de geluidservaring kunnen opleveren.
via iPhone app
Een droeftoeter! Wat een idee.

Dat de F1 auto’s niet spectaculair klinken is jammer, en de eerste paar races miste ik het wel een beetje. Maar om heerlijk te zijn: nu maakt het mij eigenlijk niet zo veel uit. Zo lang de races maar een beetje spannend zijn om te zien, en op Sochi na waren het leuke races. Liever dat dan veel kabaal en een grote optocht.

Wat Schumacher bereikt heeft is bizar goed, maar laten we wel eerlijk zijn: het was de start bekijken, eerste drie vier ronden volgen, in slaap dommelen, vrouwlief die aankomt met een kop koffie, pitstops even bekijken, en weer verder pitten totdat je wakker wordt van het Duitse volkslied. Ging 5 jaar lang zo…
@gtwillem: Die toeter was van een eerdere test om wat geluid te creëren, mocht helaas niet baten. En je heb verder zeker gelijk! Achter Lewis is het verdomde spannend iedere keer maar weer. Daar mag ook echt niet meer over geklaagd worden!
Ach ja, als het maar werkt.
De uitleg van de werking van een wastegate is wat beperkt. Het voorkomen/beperken van het afremmen van het turbinewiel, is toch een wezenlijk effect.

Zal de wijziging voldoende zijn voor een nieuwe geluidsbelevenis ?
@jochen: ik denk dat je de dumpvalve (psst) en de wastegate door elkaar haalt.
@dondeboer: dat zou zo maar eens kunnen inderdaad. De BOV zorgt voor het niet stoppen van de turbine, terwijl de de wastegate indirect ook het toerental reguleert (wat niet het doel is) door een maximale druk vast te houden.
brandstofverbruik opheffen ( wel een limiet stellen aan totaal verbruik per race ), meer motoren per jaar toestaan ( dan kunnen ze meer toeren draaien want kortere levensduur ), en als je motor ploft in de race ( ben je al genoeg gestraft ) dan toestaan extra motor te gebruiken, punt geven voor snelste raceronde ( ook leuk voor achterhoede teams ).. en zo kan ik wel even doorgaan..
Noem mij gek, maar het probleem met het geluid maakt me weinig uit. Ik ga toch niet naar t circuit (geeneens omdat het te duur is).
Als F1-kijker is het is voor mij veel 1000x belangrijker dat er een situatie is waar de rijders op het randje willen rijden. Randje van de kunnen van auto en coureur.
Waarbij het interessant is om een gevecht aan te gaan met je voorligger.
Waarbij courreus sneller zeggen: Shut up, let me race. En waar ze niet de tijd hebben om 2 minuten lang te klagen dat die jongen voor je af en toe over de lijntjes gaat.
Or ze dan ook nog een leuk geluid maken; ach, liever wel dan niet.
In de rallysport rijden ze ook met turbo motoren. Het mooie daarvan is dat ze allemaal met anti-lag rijden… en hoe minder demping de uitlaat heeft, hoe harder dat knalt bij gas los. Staat haaks op de brandstof besparing e.d. (want brandstof blijft ingespoten worden) maar geeft echt een tof geluid. De klappen in de uitlaat bij overschakelen moet ook terug!… dan wordt het weer leuk en gaaf om te horen… echter, men moet wel stoppen met het geneuzel over brandstof verbruik… in de formule 1!!! N.B…. waar alles draait om vermogen… en dat komt niet uit de lucht vallen.
Mja, leuk allemaal – maar wanneer krijgen we weer spannende races? Vooralsnog val ik in slaap bij het kijken van een F1-race (letterlijk!), maar niet bij een voetbalwedstrijd. En dat terwijl ik al jaren F1-fan ben, en voetbal me geen reet interesseert…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).