• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop de állerlaatste luchtgekoelde Porsche 911

Auteur: machielvdd, gepost 3 september 2024 om 19:58 – 12 Reacties

Dit is de laatste auto van de laatste luchtgekoelde generatie.

Inmiddels zijn we wel gewend aan watergekoelde Porsches, maar toch is een luchtgekoelde 911 nog steeds een big deal voor Porsche-fanaten. Daarom zal deze auto ongetwijfeld goud geld opbrengen op de veiling.

Laatste luchtgekoelde 911

Wat is er zo bijzonder aan deze 993 Turbo? Mocht het nog niet duidelijk zijn geworden uit de titel: dit is de laatste 993 die de fabriek verliet. En daarmee is het tevens de laatste luchtgekoelde 911. En die wil je natuurlijk in je collectie hebben als Porsche-verzamelaar.

Jerry Seinfeld

Over Porsche-verzamelaars gesproken: Jerry Seinfeld zal niet zo blij zijn met deze auto. Hij was namelijk degenen die de allerlaatste 993 had besteld. En dat was NIET deze auto. Dit was een Carrera 4S in Mexico Blue, de allerlaatste 993 die van de productielijn rolde.

Sonderwunsch

Volgens Bonhams was deze 993 Turbo echter nóg later. Omdat de Sonderwunsch-afdeling nog hun ding moest doen met deze auto, bleef deze nog langer in de fabriek. En daarom is dit de laatste 993 die de fabriek verliet. Dit is – helaas voor Seinfeld – schriftelijk bevestigd door Porsche. Al kan hij nog steeds beweren dat zijn auto als laatste van de band rolde.

En Project Gold dan?

Daarmee zijn we er nog niet, want er was ook nog de ‘Project Gold’. Dit was een 993 Turbo die Porsche pas in 2018 bouwde en veilde voor het goede doel. Strikt genomen is dat dus de laatste luchtgekoelde 911 die de fabriek verliet, maar dat zien we maar even door de vingers.

Lievelingskleur

Deze 993 is in ieder geval een uniek exemplaar, even los van de vraag of dit de laatste luchtgekoelde 911 is. Dankzij de Sonderwunsch-afdeling is het interieur van deze 993 Turbo namelijk volledig uitgevoerd in Night Blue. De eigenaar had duidelijk een lievelingskleur, want ook de carrosserie, velgen én remklauwen zijn uitgevoerd in blauw (Ocean Blue om precies te zijn). Eerlijk is eerlijk: het staat de 993 verdraaid goed.

Opties

De eigenaar had ook zo’n beetje alle mogelijke opties aangevinkt, waaronder de WLS 2 power upgrade. Daarmee beschikte de 993 Turbo over 450 pk, net zo veel als de Turbo S (wat destijds nog een hele zeldzame versie was). Andere bijzondere opties zijn de dubbele uitlaten, een extra oliekoeler en een grotere 92 liter brandstoftank.

Dat laatste was misschien niet nodig geweest, want er is niet heel veel mee gereden. Sinds 1998 heeft deze auto 11.029 km afgelegd. En gezien de collector’s item-status gaat daar waarschijnlijk geen kilometer meer bijkomen.

Waarde

Wat zou deze auto nu waard zijn? Heel veel, zo verwacht Bonhams. Ze rekenen namelijk op een opbrengst van €830.000 tot €950.000. Wat de auto daadwerkelijk gaat opbrengen gaan we dit weekend zien. Dan zal de auto geveild worden tijdens de Goodwood Revival.

Ook interessant!

  • Bijzondere terugroepactie voor Porsche 911
    Bijzondere terugroepactie voor Porsche 911
  • Waarom heette de eerste 911 GT2 geen GT2?
  • Video: Porsche 911 EV-ombouw brandt volledig uit
  • Man maakt eigenhandig epische Porsche 993 Spyder

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 993, bonhams, occasion, Porsche, veiling

Vorig bericht: « Hyundai IONIQ 5 is nu eindelijk een échte SUV
Volgend bericht: Stel de Aston Martin Vanquish van je dromen samen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Oopelkadet zegt

    3 september 2024 om 20:22

    Ik heb ooit een Carrera 2 van de 993 generatie gehad. Vond en vind ik veel schoner, mooier. De turboversie had toch enige vertraging en ik vind die schep niet mooi. Tegenwoordig vind ik de generatie van daarvoor, nog veel mooier, De 964?

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      3 september 2024 om 23:08

      Ja, de 964 heeft die torpedo headlights, dat is een mooi kenmerk van die generatie. Qua interieur schelen die generaties haast niks. Ik kan zo’n 993 ook wel waarderen, toch een hoop technische verbeteringen onderhuids. En de strakkere stijl ten opzichte van een 964 staat m goed

      Login om te reageren
  2. rulefollower zegt

    3 september 2024 om 20:25

    Ik zou wel een versie met kilometers op de teller erbij kopen en hetzelfde laten uitvoeren.
    1 voor het sparen, 1 voor het gebruiken.

    Login om te reageren
  3. Willy500E zegt

    3 september 2024 om 20:33

    Beauty! Een waar kunstwerk als je dit vergelijkt met de huidige. Kan de 992 niet aan tippen

    Login om te reageren
  4. BMWinhetkwadraat zegt

    3 september 2024 om 21:03

    Prachtige wagen in een prachtige spec, maar wel erg veel geld. Dat ik helaas niet heb…

    Login om te reageren
  5. Richmond zegt

    3 september 2024 om 21:27

    Na deze ging het mis bij Porsche

    Login om te reageren
  6. watchhok zegt

    3 september 2024 om 21:51

    Gelukkig kwam de 996 hierna.. wat een gedrocht die blauwe

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      3 september 2024 om 23:05

      Een 996 lijkt net op een 911 met down

      Login om te reageren
  7. MaartenD zegt

    3 september 2024 om 21:58

    Dit is echt zoveel mooier dan al die 911 versie die erna kwamen en maar groter en dikker werden…

    Login om te reageren
  8. dracae zegt

    3 september 2024 om 23:24

    Er zijn altijd , van elke generatie.. ok bijna elke.. wel mooie versies, maar dit is toch echt wel PEAK-911!

    Niet het snelste ooit, niet de wildste, niet de kleinste, zeker niet de grootste.. maar toch echt wel de beste!
    Al.. zou ik, als ik dit soort geld had misschien toch bij RUF aankloppen voor een SCR…

    Login om te reageren
  9. bietje zegt

    4 september 2024 om 11:35

    In de USA worden sowieso werkelijk krankzinnige prijzen gevraagd en betaald voor (oudere) Porsches, niet te vergelijken met de markt in europa bijv, óók voor minder unieke modellen. Voor een 930 die hier 160K zou mogen opbrengen, wordt in de USA zonder blikken of blozen 250K gevraagd.

    On topic: niet mijn model, maar wel een gave exterieurkleur die ‘m goed staat al hadden ze de gekleurde velgen wat mij betreft mogen overslaan.

    En idd als ik ook de keuze zou hebben gehad, dan was voor mij een RUF een no-brainer tov zoiets als dit. Een moderne SCR of een eerste generatie BTR. Geweldige auto’s.

    Login om te reageren
  10. cossiekiller zegt

    8 september 2024 om 11:17

    Jerry Seinfeld zijne was de laatste die van de band rolde… Dus deze is niet de laatste. Als Porsche gewoon had doorgewerkt, had deze de fabriek wel eerder verlaten… Zo kan je blijven discussiëren

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North