De ‘nieuwste’ Porsche 993 blijkt monsterlijk duur

Auteur: , 27 Reacties

Het is een plaatje, maar voor dit geld heb je de gehele range aan moderne 911's...

Voor veel Porsche afficiniados is de 993 de laatste ‘echte’ Porsche. De laatste Porsche 911 met een luchtgekoelde zescilinder boxermotor. De 996 was op veel vlakken pure heligschennis voor de puristen. Dat zie je nog altijd terug in de prijzen voor gebruikte exemplaren. Waar de Porsche 993 bijna onbetaalbaar wordt (uitzonderingen daargelaten), is de 996 redelijk bereikbaar. Persoonlijk heb ik nooit zoveel gehad met de 993. Veel te ronde en zachte lijnen in vergelijking met de veel stoerdere 964 en hopeloos ouderwets in vergelijking met de 996. Een 993 die ondergetekende wél kan waarderen is de 993 Turbo, met name het introductiemodel in het donkerrood:

Porsche 911 Turbo (993) '96

Enfin, die auto is al een tijdje uit productie. Tegenwoordig zijn er een hoop tuners als Ruf, GuntherWerks en Singer die zich bezig houden met het moderniseren van oude 911’jes, waaronder de 993. Het zou wellicht een doorn in het oog geweest zijn van Porsche dat er zo veel geld werd verdiend met hun oude 911. Of Porsche vond dat niemand zo goed een moderne 993 kan maken als Porsche zelf. Mocht dat laatste het geval zijn, dan hebben ze met de 993 Project Gold absoluut hun gelijk bewezen.

Porsche 911 Turbo S Project Gold (993) '18

Voor wie het gemist heeft, de Project Gold was een eenmalige actie van Porsche waarbij ze een ‘nieuwe’ 993 hebben gebouwd. Op zich is het wel logisch, want wie kan er nu een betere Porsche 993 bouwen dan Porsche zelf? Ze zijn er anderhalf jaar mee bezig geweest. De auto is enkel uit 993 onderdelen opgebouwd, vanaf een origineel 993 chassis. De kleurstelling (goud met zwarte details) is een verwijzing naar de 991 Exclusive Series. Op die auto ziet het er geweldig uit, maar ‘2018’ kleuren staan niet echt op een 20 jaar oude auto. Kijk en vergelijk:

Gelukkig was iedereen het oneens en bleek er enorme belangstelling voor de auto. De auto is bij RM Auctions namelijk voor een recordbedrag geveild. Er kon geboden worden vanaf 154.473 euro, de oorspronkelijke prijs van een 911 Turbo S. Na 37 biedingen werd de 993 Turbo S afgehamerd op 2.743.500 euro. Daar heb je heel veel moderne 991’s én een 911 Turbo voor, maar ja, niet deze. De netto-opbrengst wordt overigens niet verdeeld over de CEO’s of ontwikkelaars van de dieselmotoren. Nee, al het geld gaat naar de Ferry Porsche Foundation. Dit is een non-profit organisatie die huishoudens steunt in de Porsche steden Leipzig en Stuttgart. Denk aan gebieden als onderwijs, onderzoek, sport, cultuur en sociale zaken die een steuntje in de rug krijgen.



27 reacties

Werkelijk schitterend!
@erwinlagcher1977: Werkelijk absurd bod ook…
@skinnybmw: het is voor een goed doel hé, zijn (vrouwen van) multimiljonairs gevoelig voor.
@henk_he: Ja, had ik even over heen gelezen, sorry.
@henk_he: Jerry Seinfeld ook ;)
Ben wel benieuwd of dit ooit nog meer op gaat leveren dan 2.7 miljoen..waarom zou je er anders zoveel geld op stukslaan?!
@ghost: opbrengsten gaan naar een goed doel. Je kan je daarbij altijd afvragen op welk bedrag geëindigd zou zijn zonder dit feit. Het kan meer gift zijn dan investering.
@flatsix010: en misschien dan opeens ook fiscaal gezien als een gift?
@stijn03: juustem
“2018 kleuren staan niet op 20 jaar oude auto” Pardon? Kijk naar die achterkant met die prachtige nieuwe lampen…kwijl…
De 993 is de mooiste vloeistofgekoelde 911 tot nu toe!
@smoked: de 996 is de eerste watergekoelde 911.
Op foto 4 glimt ie gewoon zoveel dat het net een spel lijkt. Verder heel vet, op die zwarte velgen na
BMW heeft ook ooit een nieuwe 2002 tii gebouwd. Was voor iedereen te zien. Het werd gedaan in een glazen garage bij de fabriek. Alleen is deze wel in een originele jaren 70 kleur gehouden.
@e38ossie: en staat nu ik BMW-Welt😉
Fascinerend hoe deze 993 weer compleet opnieuw opgebouwd is, zonder meer een fraai staaltje vakmanschap.

Maar dan klik je per ongeluk op de link onder het artikel, een pareltje, in een staat om je vingers bij af te likken. Zou ik zelf tien keer liever hebben.

https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-duurste-911-occasion-van-nederland-82425?utm_medium=relevant_items
Haha check die front & achter overhang wat is die wiel basis 1 meter of zo??
De 993 heb ik altijd gewaardeerd, maar dit is gekkenwerk.
Porsche heeft niks te bewijzen met een ‘nieuwe’ oude bak en de prijs is nog absurder. Dit is pure verkoop omdat de naam erop staat. Heeft niks met het product te maken.
@pa045: Ik begrijp wel wat je wilt zeggen, maar toch ben ik het niet met je eens. Wat Porsche hiermee heeft kunnen bewijzen, is dat ze er toe in staat zijn om zo’n 993 compleet nieuw te bouwen en er weer een schitterend ogende creatie van te maken. Daar hebben ze wel maar liefst even anderhalf jaar werk in gestoken! Dat op zich is al praktisch onbetaalbaar.
En voor wat de prijs betreft: Die was door Porsche bepaald op € 154.473,-. Niet overdreven voor al die tijd en dat werk. De uiteindelijke opbrengst werd niet door Porsche bepaald, maar door de bieders op de veiling. Die bleken elkaar uiteindelijk met een gemiddeld hoger bod van bijna € 70.000,- te willen overtreffen. De absurditeit zul je dus bij hen moeten neerleggen.
@9000cse: ik bedoel ook dat mensen dit gewoon kopen omdat het een Porsche is. Dus gewoon een naampje kopen boor achterlijke geld. Geveild of niet.
En dat Porsche in staat is de auto opnieuw op te bouwen, geef mij alle delen die in de auto verwerkt zijn nieuw en ik ken verschillende mensen waarmee wij deze ook weer compleet nieuw kunnen opbouwen. Wanneer er onderdelen zijn. Is het 90% schroefwerk.
@pa045: er is niks verkocht…. hij is geveild voor een goed doel.
@rolov: dus is dat normaal? Iets wat 160000 max waard is, verkopen voor 2,8 miljoen. Slaat nergens op.
@pa045: dat gebeurt zo vaak. Als iets geveild wordt voor een goed doel gaat het meestal voor een belachelijk bedrag weg.
Wat een plaatje!
Ik vind het allemaal zo overdreven, die oude duur betaalde 911-jes. Doe mij maar een verse. Veel dikker en mooier afgewerkt.
Singer heeft toch nooit een 993 gemaakt? Altijd 964 als ik me niet vergis.
Ooit via een vriend, mijn toenmalige vriendin een ritje met zo een turbo cadeau gedaan! Het exemplaar was nog gechiptuned ook, zeer indrukwekkende auto toendertijd! Bij het accelereren was hij binnen enkele seconden uit zicht verdwenen terwijl ik met mijn Nissan Primera diesel met 75pk erachter reed om mijn vriendin op een afgesproken punt op te pikken. De beste man heeft zijn turbolader ook vrij snel opgeblazen hoorde ik later, dus ik vermoed dat die redelijk fragiel zijn, of hij liet hem niet nadraaien zoals het hoorde?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).