Koop de bruutste Opel van Nederland

Auteur: , 53 Reacties

Light is right.

Niets is leuker dan wanneer een fabrikant een auto uitbrengt die maar één doel dient: die van imagebuilder. Alfa Romeo heeft er een handje van om auto’s te bouwen die bijna niets te maken hebben met de rest van hun modellijn, denk aan de 4C, 8C Competizione en natuurlijk de Montreal.

Opel heeft het twee keer gedaan, beide keren in samenwerking met de Britse firma Lotus. De eerste was de Lotus Omega, een Opel Omega met voldoende power om de Lancia Thema 8.32, Mercedes 500 E en BMW M5 naar het tweede plan te verwijzen. De andere Opel is de Speedster. Waar de Omega in basis in Opel is, is dat bij deze auto andersom. Het is eigenlijk een Lotus Elise met een Opel motor en ander koetswerk.

Opel Speedster Turbo '03

De eerste Speedster, die in 2000 op de Salon van Genève onthuld werd, had een 2.2 16v viercilinder met 147 pk. Omdat de auto 850 kg woog, was dat meer dan voldoende. Het echte vuurwerk kwam in 2003 met de Opel Speedster Turbo, deze had de 2.0 turbomotor uit de Astra OPC. Het hoeft geen betoog dat de Speedster Turbo standaard al bloedsnel was.

Opel Speedster Turbo '03

Maar het kon en kan dus sneller, dat bewijst de occasion van vandaag. De vorige eigenaar, ongetwijfeld een ware purist, had niet veel met de Opel roots, getuige het feit dat alle Opel-logo’s zorgvuldig verwijderd zijn. Ondanks dat het een Speedster uit 2003 is, begon de auto zijn leven als 2.2. Deze werd later vervangen door de 2.0 Turbo. Voor de gelegenheid werd deze getuned tot 300 pk. Dat is op zich al veel vermogen, maar helemaal in een auto die aanzienlijk minder dan een ton weegt.

Opel Speedster Turbo '03

Om het vermogen goed kwijt te raken is de auto voorzien van een speciaal Nitron onderstel. Verder zien we aftermarket-velgen met semi-slick banden eronder, lichtgewicht sportkuipen met vierpuntsgordels en een heuse diffuser. De auto staat niet toevallig te koop bij Van der Kooi, sinds jaar en dag dealer en importeur van Lotus. Voor 26.145 is ‘ie van jou. Klik hier om de advertentie te bekijken. Voordat je ‘m koopt, bekijk even ons Opel Speedster-aankoopadvies om te zien waar je op moet letten!

Meer lezen? Lees hier het verhaal van deze imagebuilder pur sang.



53 reacties

Leuk voor bij de MacDrive. 🍔
Ik zou er niet snel eentje kopen maar ik zou maar wát graag eens in zo’n ding willen rijden. Ik vind ze wel erg tof. Zeker deze, mooi in het zwart.
@viezefreddyw: Precies wat je zegt. Dat geldt voor de meeste onder ons denk ik. Wil er wel mee rijden, maar om er één te kopen.. Nee..
@rikus: kennis van mij had een tijdje geleden een opgefokte speedster Turbo. Het gaat als een raket, en het stuitert als een kart. Hij reedt er onder andere mee op het circuit, maar ook nog op straat. Voor het comfort hoef je het niet te doen.
@viezefreddyw: ik heb een Elise gehad (2 zelfs) en ook eens in een Speedster met supercharger gereden van een vriend. Het is zeker de moeite waard om er eens in te rijden als vergelijksmateriaal wat betreft puurheid van de rij-ervaring. Je leert er ook echt wel mee rijden want je merkt gelijk of je iets goed of juist fout doet. Heel leerzaam. Als je het een beetje onder de knie hebt erg leuk.
Er zijn wel heftigere en snellere Speedsters in NL dan deze. Maar het is zeker een mooi exemplaar!
@Willeme En de Opel GT. Misschien leuk voor een befaamde special.
Helemaal verpest! De speedster kan een mooie auto zijn.
Moet je er wel in passen.. met mijn 1m98 geen mogelijkheid.
@ghost: het dak kan er af😇😇
@ghost: past makkelijk weet ik uit ervaring!
@fernie: door hoe mijn benen geknikt zaten, kon ik de pook niet meer in zn 1 zetten. Was dus geen optie.
@ghost: gang houden is alles;)
Aftermarket velgen.. nee hoor.. dit zijn originele ATS DTC
@fj272: deze wielen (volgens mij geen ATS, maar dat terzijde) zijn niet origineel Opel. Dus aftermarket ;)
@willeme: Zijn absoluut ATS DTC velgen.. de meest geliefde en lichte velgen voor een Speedster
@willeme: Je hebt gelijk.. niet goed gekeken en dat voor iemand die vele Speedster Turbo’s hier in onderhoud heeft.. shame..
Mwah, dan ga ik liever voor een Irmscher Opel Senator 4.0 of een Lotus Opel Omega 3000, zoals een oom van mij destijds had.
@lecomte: Dat zijn Motec Nitro’s, geen ATS DTC.
En de DTC’s zijn ook niet oem.
@smiley70: Ik ben oprecht benieuwd waar je het over hebt…
@johnhert: De velgen.
@johnhert: Hij reageerde op @fj272
@smiley70: Je hebt volkomen gelijk .. had niet goed gekeken..🙉
@lecomte: vind er maar eens een.
Het neusje weer even terug naar origineel en dan is ie perfect. Heerlijke wagen.
Een Opel die waardevast is, best wel zeldzaam.
Fantastische wagen, vriend van me heeft er een met de 2.2. Erg capable.
Ik hou t wel op mijn Elise 111r
“power om de Lancia Thema 8.32, Mercedes 500 E en BMW M5 naar het tweede plan te verwijzen.”

De Thema 8.32 stond eerder op het derde plan…
Om deze in één adem met de M5 en de 500 E te noemen vind ik wat vergezocht.
@hallokroket: in de Lotus Omega waren het allemaal kleine stipjes in de binnenspiegel ;-).
@willeme:
Zeker. Betwist ik ook niet.
Ik heb het over de betekenis van de 8.32 in dit groepje.
Dus:
1. Lotus Omega
2. M5 en 500E
3. Thema 8.32
@hallokroket: Dat lijkt mij een juiste volgorde qua snelheid van de auto’s.
@hallokroket: een Omega had minimaal 50pk meer, dingen zaten rond 400 pk. Ongeveer gelijk aan wat een Testarossa deed, best dappere getallen dus. Als je doelt op bouwkwaliteit zijn ze misschien de betere, maar een Omega van die tijd was volgens mij lang niet verkeerd?
@davelepeef: Er was een E34 M5 met 408pk…heel zeldzaam maar ik ken iemand die er 1 had. Die is inmiddels weer terug in München in de collectie. Maar een standaard E34 3.8 M5 met 340pk had het zeker moeilijk met de Lotus. Een 500E helemaal. En waarom de 8.32 genoemd wordt, way out of this league.
@skinny058: nouja, de thema is ook een sedan met exotische motor, maar ik geloof ‘maar’ iets van 260pk??
@davelepeef: Amper 200 paarden …
@davelepeef: 215pk uit een Ferrari V8…een 325i was zelfs sneller.
Ga eens een blokje om hiermee. Er is weinig sneller en het is geen Opel, mensen.
@ viezefreddy als je zoals ik denk geen vooroordelen hebt koop je met deze een zeer kapabele non ego knaller van jewelste. Een rijmachine. Ik heb het ff niet liggen nu maar anders ging ik wel even serieus kijken.
@gokartmozart: Ik heb inderdaad geen vooroordelen. Zou niet weten waarover of waarom ik vooroordelen zou hebben. Dit wagentje vind ik gewoon gaaf. Zoals ik al zei, zou er dolgraag mee willen rijden. En als het financieel toegelaten is sluit ik niet uit ooit eens een lichtgewicht sportwagen zoals dit of een Lotus te kopen.
@gokartmozart: Ik snap wat je bedoeld maar je zegt hierboven eerst dat het geen Opel is en daarna dat je geen vooroordelen hebt…Maar het is toch echt een Opel, of je dat leuk vindt of niet. Maar als je geen vooroordelen hebt zou dat niet uit moeten maken. Het is een geweldige rijdersauto ongeacht wat voor badge de auto heeft.
Prima karretje, staat op mijn wish list onder de 4c en de lotus. Echter vind ik 26k wel veel voor deze. Zeker omdat het er een is die is omgebouwd (puur voor de waarde)
Heb hem in het echt daar zien staan. Zag er echt heel gaaf uit! Viel zelfs daar in de showroom nog op.
26k is veel, maar ik denk dat dit ook weer heel snel is voor het geld
26K voor een 15 jaar oud circuithok? Dan kijk ik nog effe verder.
Leuk kart auto.
Van die stoelen krijg ik spontaan hernia.
De Montreal had aan de ene kant inderdaad niets met de rest van het gamma te maken, aan de andere kant zat er toch behoorlijk wat 105-techniek in. In die zin dus niet helemaal vergelijkbaar met de 4C en 8C Competizione.
@vaakbenjetebang: Bodemplaat was Giulia, maar de opbouw, V8 en positionering waren echt veel te exotisch in vergelijking met de rest van de range.
@willeme: Weet ik uiteraard, heb aan beide nog wel eens een bout los- en vastgedraaid… het was ook één groot compromis ten opzichte van de concept car. In die zin lijkt het ding eerder op een Brera dan iets anders… al kreeg de Brera niet eens een exotische motor mee.
“getuige het feit dat alle Opel-logo’s zorgvuldig verwijderd zijn” behalve die op het stuur viel me op
Die speedsters zijn nog bet duur maar wat cool! Ff de vrouw lief aankijken vanavond
Wat moet dit een absoluut beest zijn om mee te rijden zeg. Een auto als deze is toch fantastisch voor de ritjes in de weekenden?
Veel betere pk/gewicht verhouding ga je denk ik niet vinden in het huidige Nederlandse occasion aanbod..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).