Koop de heilige graal met 3.913 kilometer op de klok

Auteur: , 70 Reacties

En de juiste motor onder de kap. In de juiste kleur.

Alfa Romeo heeft een speciale plek in ons hart. Met pijn in datzelfde hart moesten we laatst afscheid nemen van onze duurtest Giulia. Maar gelukkig staat op de redactieparkeerplaats @willeme’s 159 nog. Ons huiseigen auto-orakel @willeme stelde zijn Italiaanse schone gisteren al in detail aan jullie voor, dus die auto kent voor trouwe lezers geen geheimen meer. Bij aankoop had de unit al een zwaar leven achter de rug, maar @willeme gaat de Sportwagon de liefde geven die zij verdient om ‘r weer tiptop in orde te maken.

Mocht je nou geen zin hebben in zo’n projectje omdat je niet in staat bent liefde te geven, maar tegelijkertijd wel zwemt in het geld, dan is de rode 159 die je hierboven ziet wellicht de auto voor jou. De vorige eigenaar Jacques heeft er zoveel amore aan gegeven dat deze 1750 turbo benzina nog wel even vooruit kan. Naar verluidt is Jacques een arts met een ongekende passie voor Alfa Romeo. De beste man bestelde de 159 der 159-jes: een rode 1750 turbo TI Sportwagon, met de 19″ jetsers, sportstoelen en alles.

De 1750 versies kwamen richting het einde van de modelcyclus van de 159, toen de auto al wat gewicht verloren had. Dat was namelijk een van de kritiekpunten op de eerste 159’s, die met dank aan hun Opel-genen (@willeme ontkent die overigens ten stelligste) wat zwaar waren. Tevens waren met name de motoren niet allemaal ‘Alfa-waardig’. Sommige krachtbronnen kwamen rechtsstreeks uit de schappen van GM en eigenlijk waren ze allemaal lijzig en saai. De diesels waren dan nog de beste keus, maar ja, diesel dat wil je natuurlijk eigenlijk niet.

Het turboblokje in de 1750 bracht niet alleen een historisch verantwoord getal uit Alfa’s lange geschiedenis terug, maar ook iets van het karakter dat je zoekt in een Alfa. Het blok is lekker pittig en rust niet zo zwaar op de vooras. Het is kortom het sportieve hart die de mooie looks van de 159 verdienen. Jacques was er kennelijk ook mee in zijn nopjes en behandelde de auto zoals de meeste 911R-kopers doen met hun beleggingsobjecten: hij reed er maar sporadisch mee, als het mooi weer was.

Maar ook dat soort sterke liefde kan stuk gaan. Volgens de overlevering kwam Jacques onlangs een klassieke Alfa tegen en kon hij het niet laten om zijn groene blaadje in te ruilen voor het oudere model. Zodoende staat de 159 nu te koop, met een vraagprijs van 35.000 Euro. Superdeal, of was deze 3.2 voor een kleine 20K dan toch de betere koop?

Dank Constantijn voor de tip!



70 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Mooie spec, zonder meer. Maar holy moneygrab Batman, wat een prijs. Mind you, het moet destijds al een winkeldochter geweest zijn waar een beste korting op gegeven is, als-ie in juni 2012 op kenteken is gekomen. Ergens in oktober of november 2011 zijn ze per slot van rekening gestopt met die dingen te bouwen. Vast niet omdat de fabriek werd platgebeld met orders.
@vaakbenjetebang:

Pertinente onzin ..
Een Alfa koop je met hart en/of ziel ..

Je kan je portomonee gewoon thuis laten ..
@lincoln: wat een lulkoek. Sentimentele waarde is (inderdaad) niet in geld uit te drukken, maar dat betekent niet dat je er dan maar meteen de hoofdprijs voor moet betalen.
@vroaaar:

Populistische prietpraat ..

Een leasecontract koop je pas met je hoofd ..
@lincoln: nog meer onzin! Wie had het over leasecontracten? Als er iets populistische prietpraat is, is dat je belachelijk veel geld moet betalen voor vermeende nostalgische meerwaarde. Nogmaals: lulkoek!
@vroaaar: en het mooie is: je kunt er niet mee rijden! Enige dat de prijs enigszins vergoelijkt is namelijk de lage kilometerstand dus als je echt een beetje gaat rijden schrijf je enorm af. Het is dus geen echte klassieker…
@vroaaar:

We hebben het over hart ziel en hoofdprijzen ..

Kap nou eens met dat gezeik over geld ..
@lincoln: alleen als jij ophoudt met je sentimentele gezeur…
@lincoln: welkom terug, hebben je gemist!
Dit soort auto’s moet je gewoon wegzetten. De oude Giulia brengt ook enorm veel geld op na vele jaren. Als je al een mooie verzameling Italiaans spul hebt gewoon lekker wegzetten. Mooie loods ergens in de polder of als je een suikeroompje hebt een mooie gebouw neerzetten ergens waar de grond goedkoop is in de kop van Noord-Holland of zo iets.
@vaakbenjetebang: ik zou twee V70R’s kopen voor deze doekoe :p
Bloedmooie auto, redelijk fijn voor 10 jaar oud, maar mon dieu wat een geld. Voor 35 mille koop ik liever een Quattroporte 4.7 Automatica in piekfijne staat.
@Jochempie: grote kans dat je die bij de aanbieder van de 159 óók vindt… voor de petrolhead met voorkeur voor Italiaanse vierwielers echt een prachtige spot om eens te bezoeken! (Italië in de polder / Sam van Dalen)
@ukbob: ik was deze auto ook al op zijn facebook tegen gekomen haha
@ukbob: ik tik het gewoon in op Autoscout en kijk waar ik uit kom. Ben niet zo kieskeurig naar dealers of handelaren.
Een Alfascist met cash en zonder lease BMW zoeken lijkt me een lastige opgave ..
Ik werd enthousiast totdat ik de prijs las.
Mooi ding maar sommige mensen denken dat alles goud is. Dus je betaald 35k, rijd er twee jaar mee om m aan @willeme te verpatsen voor €1500.
@autopetje: zo iets. Hij is 35jaar te vroeg voor die prijs te vragen
Ach met zo’n vraagprijs, blijft ie nog wel een tijdje vd eigenaar. Moest hem vast wegdoen van zijn of haar partner. Mijn Toyota Yaris uit 2007 staat trouwens ook te koop voor 20k
@maferick74: ik heb hier ook nog wel een dikke achterwielaandrijver staan die ook voor 20K weg mag… Dikke RT uit 2016, handgeschakeld, lichtgewicht uitvoering, motor achterin plus als kers op de taart daarboven nog een schappelijke bagageruimte. 20K is dus een schijntje voor een super unieke wagen, geen enkele andere RT heeft namelijk hetzelfde unieke krasje op de motorkap.
35k spendeer ik liever aan een Giulia. Maar deze 159 blijft een super mooi exemplaar.
Tis veel geld, maar dit is wel de uitvoering die je wilt👌🏼
De 159 der 159’jes is een 1750 ti sedan, geen wagon. Maar dat is mijn mening.
@ghost: dat heb ik nou juist andersom. Maar niet voor dit bedrag!
35k voor een 159.. ik verslikte me bijna bij het lezen
Ik vind het verhaal wel erg tof.
Nog een 159 kopen, omdat die uit productie gaat en helemaal tiptop in orde houden.

Het is heel veel geld voor een 159. Maar vind maar een vergelijkbare…
Is het een 8c rode 159? Of gewoon rood? Indien het eerste, dan is ie wel echt perfect qua spec. Maar voor 35 k is er hoop ander moois te koop, met meer cilinders, een m135i of knappe Guilia.
@rrk147: Als jij dat verschil niet direct op de foto ziet is het ook geen meerwaarde voor je.
@dragspert: filtertjes kunnen een hoop vertekenen op dit soort foto’s. Maar dit lijkt me the “real deal”
Het is wel echt de meest perfecte 159 qua motorisering, kleur en interieur. Maar de vraagprijs is werkelijk belachelijk. Wilt Sam van Dalen hem echt niet kwijt, dan zal ‘ie de vraagprijs blijven hanteren. Wilt ‘ie hem verkopen, dan zal ‘ie met minstens 10K moeten zakken.
@viezefreddyw: handelsvoorraad voor eigen gebruik noemen ze dat..
@viezefreddyw:

Wat Silenro zegt. Zo kan ie hem voordelig verzekeren op de bedrijfsverzekering en daarvoor moet ie hem dan te koop zetten (of zoiets). Hij wil hem dus eigenlijk niet echt kwijt, tenzij iemand zo gek is om 35K te betalen.
Voor de geïnteresseerden, mijn Alfa TBi Turismo staat net een dag te koop:

https://www.autoscout24.com/offers/alfa-romeo-159-1-8-turbo-ti-gasoline-black-bc64038d-a181-9114-e053-e250040a03fb

@koentag: Mooi ding maar ook niet heel goedkoop.
@viezefreddyw: correcte prijs in deze staat. Kijk gerust in BE, NL en DE voor een gelijkaardig model en looks met een betrouwbare historie. Uiteraard licht bespreekbaar vr een Alfisti ;)
@koentag: Ik heb zelf dit jaar een sedan gekocht. Ook een 1750 met volledig TI pakket, zowel interieur als exterieur. Met dik 20.000 kilometer minder dan jouw auto voor minder geld maar wel mét garantie. En hij komt bij de zaak vandaan waar bovenstaande auto ook te koop staat, dus niet bij de goedkoopste aanbieder.
@viezefreddyw: 17 mille is véél te veel geld voor een 159 met meer dan een ton. Al die opties en facturen maken niet zó veel uit, ben ik bang van. Goede en late Ti’s met 1750 zitten volgens mij rond de tien mille. In de Polder betaal je iets meer, maar dan heb je goede staat, aflevering en garantie. In Nunspeet staat er ook eentje voor flink geld, maar die heeft er slechts 60k op zitten. In Heerhugowaard staat de echte heilige graal: een 3.2 JTS Ti mét Q2! Ook 17 mille. Dan heb je een paar 16k auto’s met zeer weinig kilometers Bij 12.5 lijkt mij een realistischere prijs. Maar ja, ik koop 159’s alleen wanneer ze héél goedkoop zijn ;-)
@willeme: onderbouwde comment! Een vraagprijs kan altijd besproken worden, zeker en vast voor de juiste liefhebber. Ze beschikt ook over een massimo chipje dus veel sneller is de 3.2 niet hoor, al helemaal niet met de -50kg van de laatste versie. Ook durf ik niet te denken aan wat je moet betalen aan inschrijving en belasting met die 3.2…
@willeme: en voor het geluid hoef je de 3.2 ook al niet te kopen, correct me if I’m wrong
@koentag: No offence, maar de 3.2 staat gewoon boven de 1750. De 1.8 turbo is een prima motor, maar een V6 staat erboven. Als het gaat om een 2005-2008 model met automaat niet. Maar een 3.2 + Ti + Q2 is echt heel erg bijzonder. Een 1750 is dat minder. Wellicht de beste keuze, maar die 3.2 Q2 is echt zeldzaam.

Het staat je altijd vrij om het te vragen! Als je het niet vraagt, krijg je het immers nooit ;-). Maar naar mening is het echt veel te veel voor een 159, ook al is het een hele mooie. Zeker met zo veel kilometers op de klok. Dan liever eentje die hetzelfde kost, maar met de helft aan km’s. Meer hey: dat is mijn mening. Ik koop alleen de goedkoopste 159 van de Benelux, niet de duurste ;-)
@willeme: ik ga akkoord dat de 3.2 boven de 1750 staat maar alle reviews die ik al gelezen heb stellen dat de 3.2 een alfa onwaardig GM blok is en de 1750 de enige echte alfa motor is waar de 159 zo lang heeft op gewacht. Zeker met de massimo chip, trek je door tot 6000 toeren. Ik heb nog niet met beiden gereden dus spreek niet uit eigen ervaring.
@koentag: Een 2005 Sportwagon V6 Q4 met automaat is een ramp inderdaad. Althans, prima auto, maar niet wat je van een Alfa verwacht.

De Q2 V6 Ti met handbak is zo veel lichter, heeft een betere bak én een sper. De Twin Phase V6 is inderdaad geen Busso, maar op zich ook weer niet zó verkeerd. Het is nog altijd 260 pk en misschien wel belangrijker: zes cilinders. Dus net even wat meer rust. Qua snelheid maakt het niet uit, maar de gaspedaalrespons en het geluid zijn beter voor elkaar. De V6 Ti Q2 is écht zeldzaam. Daar zou ik een paar duizend euro extra voor over hebben,

En volgens mij heb ik gelijk. Als ik even kijk naar ALLE 159’s die erin Europa te koop staan is de rode hierboven het allerduurst, die van jou staat op nummer 2. Naar Nederlandse begrippen (en mijn mening) is die prijs veel te hoog voor een 7 jaar oude 159 met meer dan 120k op de klok. In Nederland denk ik dat de prijs rond de 12.5 wat realistischer is. Wat @viezefreddyw ook zegt: hij heeft er eentje bij een dealer mét garantie en afleverpakket voor minder geld. Dat zegt eigenlijk al alles.
@willeme: akkoord. Maar nogmaals, prijs is toch bespreekbaar? Ik heb ze 2 jaar terug voor bijna 20.000 gekocht met 80.000 op de teller. Nu, inclusief 19” winter/zomerbanden set en kosten met factuur aanwezig, lijkt mij 16.000 een eerlijke prijs te zijn.

Het autoblog forum zit hier vol met “alfisti” die zouden moeten weten dat km’s een minder grote rol spelen dan betrouwbaarheid en aantoonbare historie. Ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn “overdreven” aanschafprijs 2 jaar terug.
@koentag: gewoon nog 2 jaar doorrijden dus
@willeme: het statement van de eeuw: volgens mij heb ik gelijk… (dat denk ik ook altijd).. en ja.. ik kan heel goed tegen kritiek, maar ik moet het er wel mee eens zijn.
@hans75: Hahahaha!

Het is eigenlijk vrij simpel, natuurlijk. Die zeer fraaie Alfa is gewoon véél te duur. Het is een feit dat het de duurste 159 van Europa is. En de kilometers zijn te hoog om de prijs te rechtvaardigen. Niet dat het een slechte auto is (integendeel!), maar je koopt ze voor minder met minder kilometers. Oh, bij Alfa specialisten, niet bij een particulier waarbij de garantie tot de stoep reikt en je het afleverpakketje + beurt zelf kan regelen.

Aan de andere kant: als hij ‘m verkoopt voor dat geld maakt dat hele riedeltje niets uit :-D. Dan was ‘ie precies goed!
@willeme: helemaal mee eens… SamvanDalen maakt met goede marketing (een mooi verhaal en goede foto’s) een gouden drol.. hij zet heel hoog in, maar waarschijnlijk verkoopt hij hem ook wel als 10k minder geeft.. dat was met een beginprijs van 20k nooit gelukt..
@koentag: mooi, maar mijns inziens te duur. Voor 1000 euro minder heb je er een met zo’n beetje de helft aan km’s en nog garantie ook…

https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-159-sportwagon-1-7-t-sport-leer-18inch-turbina-rosso-b-benzine-rood-9b7d5632-b1fa-43db-b478-d932abc5cade?cldtidx=4

Rood moet wel je ding zijn, maar met een paar zilvergrijze velgen een prachtige uitvoering.
@racerx: Ook met de helft van de looks. Ti pakket? Leder? Extra opties? Garantie hoeft niet bij mijn inziens, alle officiële alfa facturen zijn aanwezig. Komt nog bij, klomp Cars? Een alfa liefhebber weet het wel denk ik.
@koentag: leer zit er wel op, en zoals je kunt lezen vraagt deze toko al hoofdprijzen. Dat zou dus voor minder moeten kunnen. Het is nog in NL ook waar je volgens mij sowieso al duurder uit bent. Liever een lekkere KM stand dan een Ti pakket trouwens…

Je hebt een pracht van een auto man, maar je bent gewoon te duur. Desalniettemin succes met de verkoop.
@racerx: Klomp cars vraagt m.i. ook hoofdprijzen en garantie is nog maar de vraag. Zijn vooral goede babbelaars in mijn ogen….
@crosscabouter: Geen idee, goed dat je t zegt ;)
@koentag: was hij rood geweest zoals de topic alfa, was hij voor mij af. Succes met de verkoop.
@koentag: het is een mooie prijs als je het er voor krijgt.
Voor een paar duizend meer kocht je hem destijds nieuw
Vanaovond in Jambers het verhaal van dokter Jacques…

Dokter Jacques is overdag een zeer toegewijden en vakbekwamen huisdokter die zijnen praktijk praktiseert in het plaatske Grobbendonk…

Moar zodra dokter Jacques ’s avonds huiswaarts gekeerd is trekt hij een schoon kleedje van zijnen vrouw aon, en vertrekt hij naar den parenclub waar hij tot in het holst van de nacht als enen wildenbras gedroagt. En wanneer hij noar huis rijdt stopt hij nog even bij den parking om vieze dingen uit te spoken.

Tot dusverre zijt dokter Jacques een standaard doorsnee Belg. Moar enen keer in den moand leeft dokter Jacques zich echt uit. Dan vat hij den sleutelkes van zijn Alfa Romeo 159 en laat zijn grote Italiaanse liefde alle hobbels ende bobbels van het Belgische wegennet voelen en leeft zich den ganzen dag vol vuur met zijn zwaarlijvige rooie uit. Moar oan alles komt een eind. Dokter Jacques heeft zijnen jonge Italiaanse lief voor nen oud lijk met meer ervoaring.

Moar wilde ge weten hoe het doarmee afloopt, kijk dan volgende week weer.
@moveyourmind: Toch heerlijk dat je zulke comments in je hoofd met een Belgisch accent aan het lezen bent.
@moveyourmind: en nu in het Vlaams, wat dit trok op geen orgel…
Erg fraai, maar voor dat geld koop ik liever een nette Giulia.
Prachtige auto,al meerdere malen in een 159 proefgereden maar nooit tot aankoop overgegaan….waarom ? Ik vind het middenconsole en stuurwiel echt hondslelijk…
Vragen staat vrij hij wil er duidelijk niet vanaf. Ik d8 dat de 156 de heilige graal was de 159 een slap aftreksel met mooie koplampjes.
Niet eens bij Leitner?!
Schitterende wagen in heel mooie uitvoering! Vooral de kleur ‘Rosso Competizione’ is schitterend! Persoonlijk liever de caramel lederen sportstoelen, maar ook dit is heel mooi.
35000 voor een D segment kar van een 10 jaar oud model wat destijds al niet aan de straatstenen te slijten was?? 😳
Wahahaha, yeah right 🤣, die verkoper leeft in zijn eigen fantasiewereldje. Komop mensen, die 159 was grappig maar de echte klassieker is de 156.
Hoe dan ook, voor 6000-7000 neem ik hem wel mee, veel meer is zo’n ding echt niet waard, tenminste ik zou werkelijk niet weten waarom dit meer waard zou zijn dan een oude 3 serie of iets dergelijks.
@stationcar: Jij bent zeker zo’n marktplaats bieder als iets 100 euro kost om dan 15 euro te bieden en dan kwaad worden als de verkoper je bod verwijderd.
@thomasthomas:
Nee zo iemand ben ik niet :-)
@stationcar: ik rijd liever een 159 dan een 3 serie,

Maar waarom kan ik helaas niet uitleggen.
@dirkiii:
Maar ben je dan ook bereid om daar ruim 25000 teveel voor te betalen? Dat is de grote vraag hier…
Jazeker voor de 3.2 Busso gaan met een leuk uitlaatje…
Kopen en wegzetten. Beauty. Wordt uiteindelijk meer waard dan die 35k

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).