Autoblog Garage: Alfa Romeo 159 van WillemE

Auteur: , 122 Reacties

Het moment die je wist dat zou komen.

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Distinctive (939B) '06

De Alfa Romeo 159. Een absolute held onder het genootschap der Autoblog reaguurders. De middenklasser van Alfa Romeo staat bekend om zijn legendarische rijeigenschappen, briljante styling en verrassend betrouwbare techniek. Ah, Alfa Romeo en betrouwbaarheid. Het is en blijft een dingetje voor velen. Het is voer voor vele geslaagde grappen. Alfa’s moet je bedekken met de mantel der liefde. Ze zijn niet perfect, maar de rijkwaliteiten maken dat meer dan goed. Geldt dat ook voor de Alfa Romeo 159? Ondergetekende is destijds begonnen met het verheerlijken van Alfa Romeo’s D-segment auto. Nu is het moment aangekomen om mijn geld te plaatsen waar mijn mond is. In het Engelse klinkt voorgaande zin briljant, in het Nederlands wat minder.

Terug naar de de 159. Twee jaar geleden schreven wij het het artikel om te checken of de Alfa Romeo 159 daadwerkelijk zo legendarisch is. De conclusie was dat het een goede auto was, maar geen briljante Alfa Romeo. So far so good. Leuke praatjes zijn leuk, maar hebben we daadwerkelijk ervaring met de Alfa Romeo 159? We hebben de auto destijds getest en er is ook een occasion aankoopadvies van gemaakt. Is daarmee de kous af?

Nee, wat ons betreft niet. De Alfa Romeo 159 begint nu zeer betaalbaar en dus erg aantrekkelijk te worden. Voor een paar duizend euro kun je een 159 kopen. Voor zo’n 4 tot 6 mille koop je een redelijk exemplaar met wat ervaring. Is dat een goed idee? We gingen het voor u uitzoeken. Nee, niet weer een artikel met feitjes en weetjes over de auto waarmee je zelfs je autovrienden verveeld. Nee. U, waarde lezer, krijgt daadwerkelijk een ervaring uit eerste hand mede gedeeld. Het moment is namelijk aangebroken dat uw scribent van dienst een Alfa Romeo 159 Sportwagon heeft gekocht. Niet zomaar een Alfa Romeo 159, maar (met afstand) de goedkoopste 159 in Nederland. Wat kan er nu misgaan?

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Distinctive (939B) '06

Laten we de auto even voorstellen. Het is een 159 Sportwagon uit 2006 in de kleur Grigio Stromboli. De motor is een 1.9 JTDm viercilinder met slechts 2 kleppen per cilinder en 8 in totaal. Inderdaad, de basisdiesel. Qua uitrusting is het ook niet heel bijzonder, het is een Distinctive met niet al te veel extra’s. Grijs exterieur, donkergrijs interieur en 17″ velgjes. Waarom in hemelsnaam deze auto kopen?

Het antwoord is simpel: toeval. De auto stond te koop bij een occasionhandelaar die 30-TG-VN als onderdelenauto wilde gebruiken om een andere voorraad-159 (op benzine) mooier te maken. De auto stond er verlaten in een hoekje bij. De vraagprijs was bijzonder aanlokkelijk. Nu geldt dat voor heel veel diesels in het D-segment met wat meer kilometers op de klok, maar deze 159 sloeg alles.

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Distinctive (939B) '06

Natuurlijk is er een hoop mis met de auto. De koppeling plakt een beetje (de koppelingscilinder functioneert niet lekker), de motorkap zit er scheef op, de lak kent wat plekjes en heeft dringend een was- en poetsbeurt nodig. Aan de andere kant is het géén import en heeft de auto een logische NAP-kilometerstand. De auto heeft niet al te veel eigenaren (4) gehad, in plaats van de gebruikelijke 14 bij dit soort (oudere) auto’s. Over eigenaren gesproken, een van de eigenaren was zelfs een autobloglezer! Wat is het toch een kleine wereld.

De boekjes waren compleet ingevuld tot 5.000 km terug. Niet alleen dat: alle facturen zaten erbij van de laatste 80.000 km! Er is geregeld onderhoud gepleegd aan de auto door dealers en specialisten. De distributieriem is drie jaar geleden vervangen, dus die kan nog even mee. Kortom, deze 159 begon heel aantrekkelijk te worden. De auto moest eerst een nieuwe APK krijgen. De 159 fietste met kinderlijk gemak door de keuring. Er waren een paar kleine puntjes (lampjes en dergelijke), maar in no time was de auto klaar. Daarna de auto een kleine beurt gegeven en de auto kon de weg op. Op het parkeerterrein staat dan nu ein-de-lijk een Alfa Romeo 159.

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Distinctive (939B) '06

Eerste indrukken: de JTD loopt als een zonnetje. Gek genoeg maakt de motor een bovengemiddeld gezonde indruk. De motor pakt vlot op en sleurt er goed aan. Iets té goed zelfs. We hebben een totaal niet representatief vergelijkend onderzoek gedaan met een 159 1.9 JTS en 2.2 JTS. Die laatste is ietsjes sneller op de sprint, maar op de autoweg en snelweg is de diesel echt sneller. De verklaring vinden we onder de motorkap: de auto is destijds bij Squadra Tuning gekieteld. Navraag leerde dat de auto rond 95.000 km is voorzien van de ‘Massimo’ tuningskit, waarmee het vermogen stijgt van 120 naar 160 pk en het koppel van 280 Nm naar 360 Nm. Prima waarden en met name op de snelweg is het koppel erg prettig: inhalen is zo gedaan. Het is geen scheurmonster of powerstation, maar je komt meer dan prima mee in het verkeer. Sowieso is de snelweg een omgeving waar de 159 excelleert. Het is namelijk geen typische Alfa Romeo. De auto voelt rotsvast. De directe besturing vergt gewenning, het bedienen van de transmissie vergt wat kracht. Het is een soort fles rijdende Rivella: een beetje vreemd, maar wel lekker. Alleen geen typische Alfa. Zie het meer als een onpraktische, Italiaanse Volvo. Nu maar hopen dat dat ook geldt voor de betrouwbaarheid.

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Distinctive (939B) '06

De basisdiesel brengt drie voordelen met zich mee. Ten eerste het gewicht. De 159 is namelijk een varkentje: 1.550 kg schoon aan de haak. Daarmee valt de auto nog nét in de categorie 1451 – 1550 kg. De 16v-uitvoering weegt tien kilo meer en valt in een hogere categorie. Gelukkig maakt het verbruik veel goed, want de 16v-motoren staan niet bekend om hun extreme zuinigheid. De meesten halen zo’n 1 op 13-14. Niet indrukwekkend voor een diesel. De eerste paar duizend kilometer zitten erop en 1 op 18 is goed haalbaar. Dan moet je wel met de cruise control rijden en niet superveel haast hebben, maar het is te doen. Als derde punt hoop ik dat de betrouwbaarheid op een hoog peil staat.

Natuurlijk zijn er wel een paar dingen die storen. Die koppeling voelt écht gaar aan. Even kijken hoever we komen, maar deze moet binnenkort vervangen worden. De Sportwagon rijdt weliswaar goed, maar je hoort een draagarmpje kraken op slecht wegdek. Ook voelen de dempers niet meer okselfris. De auto deint wat na. Ook de veren lijken hun beste tijd te hebben gehad. De 159 is een beetje onhandig als je wat bochtjes wil pakken. Er is prima mee te rijden, absoluut. Maar als liefhebber moet de rest van het chassis en transmissie net zo goed aanvoelen als de auto zelf. Rijden in de 159 is een beetje als joggen op de ochtend na het kerstmaal. Het is allemaal wat onhandig en er zijn wat kilootjes te veel.

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Distinctive (939B) '06

Dan het uiterlijk en interieur. De Alfa is absoluut niet bijzonder. Grigio Stromboli is vooral hartstikke praktisch: je ziet er niets op. Echter, zoals mijn vriendin omschrijft: de auto is ’50 tinten grijs’. Persoonlijk stoort mij het niet zo, maar wellicht is het mogelijk om de auto te spuiten of van een wrapje te voorzien dat de auto er weer top uit ziet. Op de foto’s is de auto precies zoals we hem hebben opgehaald: voor dramatisch ‘before-after-effect‘ is ‘ie niet gewassen. De velgen meten 17″ en zijn niet heel bijzonder, destijds waren dit de standaard wielen voor de V6 op de Japanse markt (heb ik mij laten vertellen).

Ze zijn in redelijke staat en niet bijzonder lelijk, maar onder een Alfa mag wel wat fraaiers. We hebben de auto gekocht in de winter. Dus even op Marktplaats gezocht naar een setje winterbanden. Bij een Alfa Romeo dealer heb ik een setje velgen met banden gescoord. Navraag leerde dat ze in elk geval goed waren voor een hele winter. Echter, bij het monteren bleek dat twee banden kapot waren en de twee ‘goede’ banden behoorlijk uitgedroogd waren. Stom, stom, stom en eigen fout: niet goed gecontroleerd. Ook al koop je bij een dealer, ogen en oren open houden is het devies. De velgen waren nog wel in redelijke staat, dus vier spiksplinternieuwe Vredestein Wintracs in de maat 215/55 16 gekocht en de auto was winterklaar. Nog een ‘modificatie’ is een goede motorkap. De oude hoorde er niet op, was voorzien van een te nieuw logo en was zo krom als een hoepel. Tevens is de auto even goed in de was gezet. Dus de 30-TG-VN ziet er al een stukje frisser uit:

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Distinctive (939B) '06

Het interieur is een beetje hetzelfde: op zich goed, maar het kan wel wat liefde gebruiken. Veel 159’s zijn uitgerust met lederen bekleding, maar deze 159 Sportwagon is daar geen een van, helaas. Misschien kunnen we daar ook wat aan doen. Het zwarte ‘alcantara’ is op zich niet verkeerd. Het zelfde geldt voor de stoelen. Je hebt niet dat ‘wow’ gevoel dat je hebt bij een vergelijkbare Volvo of Saab. Echter, bij langere ritten zit je nog prima en zijn rugklachten niet voorgekomen.

We zijn meteen met de auto op vakantie geweest naar, eh, Ameland. Het voordeel is dat je een stuk met de boot gaat, dus minder kans op pech. Het ding met een auto met een hoge kilometerstand is dat elke vorm van investeren zinloos is. Eigenlijk moet je de auto gewoon tot de draad toe afslijten en wegdoen voordat er kosten aankomen. Gevoelsmatig is het heel vreemd om geld uit te geven voor simpele dingen als een beurt of brandstof. Een volle tank verhoogt de handelswaarde met 50%, als het ware. Je moet dus ergens een ‘klik’ hebben met de auto en kwestie en dat is nu het geval. De auto heeft nu al sentimentele waarde. Tegelijkertijd is het natuurlijk een leuk project.

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Distinctive (939B) '06

De 159 is dus een duurtester. Het doel is een beetje tweeledig. Aan de ene kant moet deze auto 50.000 km per jaar gaan rijden, mijn vriendin werkt in de evenementenbranche en rijdt het hele land door. We zijn niet compleet van de pot gerukt, er zal onderhoud nodig zijn. Uiteraard zullen we verslag doen van alle onderhoudsperikelen, storingen en narigheden. We zullen compilaties maken van alle gesprekken die we met bergingsdiensten, ANWB-medewerkers en monteurs zullen gaan hebben. Het punt is vooral: loont het om een auto met een hoge kilometerstand te kopen? Kun je daar voordeel mee doen? Moet je bang zijn voor hoge kilometerstanden? Wat is nu eigenlijk een hoge stand? Tegen welke kosten loop je dan precies aan? Vervolgens gaan we modificaties uitvoeren. Er zullen onderdelen vervangen moeten worden, loont het om te gaan voor een upgrade? Of hebben we een enorme kat in de zak gekocht? Je leest het hier, op Autoblog.

Merk
Alfa Romeo
Type159 Sportwagon
Uitvoering1.9 JTDm 8v Distinctive
Fabriekscode939B
TransmissieHandgeschakeld, zes versnellingen
Maximum vermogen120 pk bij 4.000 tpm
Maximum draaimoment280 Nm bij 2.000 tpm
Gewicht1.550 kg
0-100 km/u11,2 seconden
Topsnelheid190 km/u
Verbruik1 op 16
Nieuwprijs€ 37.943
Eerste toelating:5 september 2007
Eigenaar sinds23 november 2018
Kilometerstand bij aanschaf274.000 km
ModificatiesSquadra ECU 'Massimo'



122 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Echt een heel matig ontwerp (veel te zwaar bv) en een van de minste moderne Alfa’s. Maar het redden van een auto uit een hoekje heeft wel wat. Bovendien is het nog altijd een fraai model.
@tazmania: de 159 was niet veel te zwaar, hij was beduidend groter en ook veiliger dan de 156 die in de vorige eeuw was ontworpen. Daarom viel het verschil zo op. Een vergelijkbare 3 serie of C klasse was binnen een paar procent net zo zwaar. Een w204 estate diesel weegt leeg 30kg minder dan deze 159.

Vanaf my2009 is er een grote upgrade geweest en hebben ze oa het gewicht met 50-75kg omlaag gebracht.
@eelco74: je spreekt jezelf meerdere keren tegen. Dat de 159 veiliger is dan de 156 (ontworpen in de vorige eeuw zoals je zelf al noemt) is niet meer dan logisch. Gaat voor alle automodellen op. De ontwikkeling staat niet stil. De 159 is wel zwaar: neem de 3.2 Q4 Sportwagon: 1.725kg. Een vergelijkbare BMW 330i Touring weegt dan 1.530kg. De gewone versies mogen dan meevallen, maar de auto weet zijn gewicht slecht te verhullen. WillemE noemt dat ook al, en de concurrentie deed dat stukken beter. Iets wat ze zelf ook vinden, daarom brachten ze een update uit met een o.a. lager gewicht.
@tazmania: Je moet eigenlijk een 330xiA pakken voor een eerlijk vergelijk. Die is ongeveer 90 kilogram lichter. Alfa 159 is een stukje ruimer, dus op zich valt het wel mee. Als het een Volvo was geweest of een Saab, maakte het niet uit. Bij een Alfa v verwacht je een dynamische en lichtvoetige auto.
@willeme: niet om nu gelijk te hebben, maar dan is 90kg nog steeds fors. En dan rijdt de BMW nog een stuk dynamischer.
@tazmania: Dat is absoluut waar. De BMW is de betere rijdeursauto. In mijn geval vind ik het niet zo erg. Er worden vooral heel erg veel snelwegkilometers mee gereden. Dus echt ‘last’ heb je niet van het gewicht. Maar zoals in het artikel vermeld staat, het is nog een varkentje ;-)
@tazmania: de 330 heeft geen vierwielaandrijving dus dat is geen vergelijk. Het vergelijk met een w204 C klasse die ongeveer even groot is valt het verschil op zich wel mee. Ik heb 22 jaar alfa gereden en echt wel een zwak voor de 156 en ook de 159. De 156 was echt wel een leuke auto, maar had ook ontegenzeggelijk zijn zwakke kanten.
Gaaf project! Ben heel benieuwd naar de updates. 👍😊
Leuk en interessant artikel/project en ben benieuwd naar het vervolg. Maar ook erg nieuwsgierig wat je er voor hebt betaald? @willeme
@emping: Minder dan JetCars vroeg voor een aantoonbaar gaarder exemplaar ;-)
@willeme: Ga je dit jaar ook naar de Alfa Romeo dag in Zandvoort?. (Spettacolo sportivo)
@willeme: Jaja! @willeme! ’t Is me wat met die auto’s met hoge kilometerstanden! Het is een kwestie van keuzes maken. Jij bent gelukkig in de omstandigheid om er een te kunnen uitkiezen voor een project en dan speelt de emotie natuurlijk een grote rol. Ik vind het daarom wel logisch, dat je voor een 159 bent gegaan. En dan ook nog eens voor een prikkie! Maar wat, als je er op aangewezen bent?
Ik ben zo iemand. Even uitleggen waarom: Fantastische internationale carrière gemaakt bij GM in verschillende managementfuncties, maar uiteindelijk toch (als econoom) gekozen voor een carrière in de financiële wereld. Daarom beursmakelaar geworden in Duitsland. Daar moest ik mijn eigen pensioen regelen. En in plaats van mijn “aardige” inkomen te investeren in Ferrari’s of 911 turbo’s, zoals veel van mijn collega’s deden, dacht ik aan later en betaalde ik méér dan € 500.000,- aan pensioenpremie. Alleen, toen kwam de wereldwijde financiële crisis en kreeg ik in 2008 het bericht, dat ik geen rooie cent meer zou krijgen! Lehman Brothers was failliet! Alles weg! Bovendien zou ik op mijn 65e geen volledige AOW krijgen vanwege werk in het buitenland.
Daar sta je dan met lege handen als je 65 wordt. En wat doe je dan? Nou, ik ben zelfstandig, internationaal koerier geworden. Maar met mijn geringe budget zat er niet méér in dan een goedkope combi diesel. Mijn garage geraadpleegd, (die ik al meer dan 40 jaar ken) en op hun advies een Ford Mondeo 2.0 CDTi combi 115 pk bj 2003 met km-stand 261.000 gekocht. In 2015 bij km-stand 432.000 ingeruild op wéér zo’n Mondeo met km-stand 311.000 km. En die heb ik in 2017 bij km-stand 513.000 weer ingeruild op een Mondeo van 2006 met km-stand 277.000. Die staat inmiddels op 450.000 km.
Geen enkele van deze 3 Mondeo’s heeft meer dan € 2.850,- gekost. Ze worden uitstekend onderhouden en ze hebben me ook nog nooit in de steek gelaten. Ook heb ik tussen de beurten in nog nooit olie hoeven bij te vullen. En mijn ritten zijn toch echt niet misselijk! Ik rijd uitsluitend grote afstanden, zoals naar Stockholm, Warschau, Boedapest, Milaan en Marseille. Ik zou zeggen: Je moet maar durven met een auto van die leeftijd en met zo’n km-stand! Maar ik weet nu uit ervaring: Dit zijn echte, goede, betrouwbare auto’s en de volgende wordt er weer zo een. Niet fascinerend, maar wel uitstekend voor waar hij voor nodig is. Jij héél veel succes met je 159!
Ik had 12 jaar geleden mijn droom waargemaakt en mocht een 159 gaan leasen. Besteld in de juiste kleur met alles erop en eraan. Op zaterdag ston hij al bij de dealer, mocht er al even inzitten…. geweldig.. week erna importeur en kroijmansdealer alles failliet….

Ik heb mijn 159 nooit meer gekregen. Hoop ellende met leasemaatschappij want die houden je aan een leasecontract, waarvan mijn auto in een faillissement zat. Huidige alfa’s zijn mooi maar boven leasebudget helaas. OOIT KOMT ER EEN ALFA!
@houthakker: kun je niet beter stoppen met leasen en een km vergoeding van je baas krijgen? Dan kun je de mooiste 159 Ti goedkoop rijden?
@cloverleaf: precies dat gedaan in 2011, prachtige 159 2.4jtdm met automaat, leer en distinctive pakket gekocht. In 6 jaar 120.000km mee gereden, met veel plezier. Zo veel leuker om dit zelf te doen ipv te leasen.
@cloverleaf: zit wat in maar moet eerlijk zeggen dat ik gewoon leasen prettiger vind, gewoon vast bedrag per maand, en ik mag prive (mits in het redelijke ) onbeperkt rijden
@houthakker: hier een zo goed als nieuwe: https://www.samvandalen.com/italiaanse-auto/nieuwe-alfa-159-sportwagon-1750-turbo-ti?fbclid=IwAR3D5gugbNUSnS16JZNQXZ2s0zKhnkJlaNtDJBEL5f90qDRLONatJzapJLs
@tazmania: +1000 ! Prachtig !
@tazmania: mooie auto maar welke idioot betaald dit? Staat wel vaker mooi spul daar overigens
Ik ben benieuwd naar de ervaringen… Zelf koop ik al jaren auto’s met hoge kilometerstanden en rij die hé-le-maal op. Blijkt vaak goed te gaan en het is verbazingwekkend hoe veel auto je vaak krijgt voor je geld. Succes!
@ks86: Inderdaad, veel mensen staren zich blind op een km stand maar je moet een beetje verder kijken dan je neus lang is. Alles valt of staat met hoe die km’s gereden zijn. Liever 300.000 nette km’s dan 50.000 afgetrapte.
De prijs zakt wel hard bij hoge km’s dus daar kan je dan mooi gebruik van maken.
@evdw: als je een nap rapport hebt en de auto heeft gewoon ieder jaar goed km’s gemaakt dan is het geen probleem. Zitten er echter jaren bij waarbij er minder is gereden moet je je zorgen maken. Een auto slijt meer van stilstaan dan van rijden!
@lekbak: onderhoudshistorie en NAP is inderdaad met de jaren een must gebleken… auto’s zonder aantoonbare historie laat ik fijn staan!
@evdw: allemaal prima maar zoals in dit stuk beschreven staat moet de ophanging “gerenoveerd” en is de koppeling gaar. Geen rare dingen maar krijg je vaak cadeau met een hogere km stand. Als je dat bij een dealer laat doen ben je 1500e kwijt (roep maar wat). Daar gaat een stuk van je voordeel mee verloren. Mensen die simpel denken over een hoge km stand denken vaak niet verder dan een motor of v-bak, maar alles wat beweegt slijt, knopjes, kachelmotoren, gordels, ruitenwissermechanismes etc etc. Alles krijgt 300k kms voor de kiezen. Ik ben het heus met je eens, liefde maakt een hoop goed, maar laten we stoppen met doen alsof een hoge km stand helemaal niet uitmaakt?
@davelepeef: dat is precies wat we gaan uitzoeken ;)
@willeme: leuk initiatief in elk geval!
In mijn ervaring is het toch erg vervelend als elk onderhoud de dagwaarde al overschrijdt. Je raakt aan de auto gehecht en wil ‘m graag houden, maar tegelijk heb je ook het gevoel dat je geld in een bodemloze put aan het gooien bent. Heel lastig.

Het kan wel als je zelf veel doet en onderdelen op de sloop vindt, maar daar moet je maar net tijd voor hebben.
@frederik: dat is sowieso wel een goed idee voor de mankementen aan deze bolide. Zijn vast wel autoblog vrinden die nog wat adresjes weten…
@frederik: mee eens, maar als het voor 90% standaard onderhoud zou zijn en niet heel veel gekke zaken verrot gaan… tja, je weet in ieder geval wat je in huis hebt.
@frederik: als je 2.4 jtd links laat liggen vallen onderdelen qua prijs wel mee. Dit zeg ik met ervaring met een 166. Volgens mij bij de 159 redelijk eenzelfde
@frederik: dus je schrijft liever af, én betaald onderhoud? Ik doe niet anders dan oude auto’s rijden. Na aankoop 1 keer een bak geld er in stoppen en al het achterstallige onderhoud weg werken en je kan weer jaren met normaal onderhoud vooruit. Mind you, als je een oudere 2e hands auto koopt: het vorige baasje heeft al een tijd met het idee rond gelopen hem van de hand te doen. Met gevolgen voor wat er aan onderhoud is uit uitgegeven. En dan is dat oliebeurtje wel gedaan, maar die draagarm toch maar niet. Of dat oliebeurtje is wel gedaan, maar al wel 10k km uitgesteld. Maw, oud spul rijden kan heel goed uit, als je maar weet wat je doet. En eigenlijk geld dat voor alles. Upcycling is the way
@hans33sw: indd. Onderhoud heb je bij een nieuwe auto ook. Afschrijving is het magische woord.
@hans33sw: Als je een goede koop doet kan het goed uitpakken inderdaad.
@hans33sw: zelfs als je wel tegen iets groter aanloopt ben je nog goedkoper uit. Van al mijn auto’s was financieel gezien de 350z nog het beste. Geen afschrijving en weinig onderhoudskosten! Dus zoek je een verstandige auto koop een z.
Veel veilige km (erbij) @willeme (voor je wederhelft), ik kijk uit naar de updates!
@dunhozzie: Thanks!
Aanschaf heel gering, besteed dan wat centen aan onderstel en zeker schokbrekers. Auto rijdt er veel en veel beter door en nog veiliger ook (je meissie rijdt erin, niet besparen).
Dat “eeuwige gezeur” over dat gewicht vd 159. Natuurlijk zwaarder dan de heel lichtvoetige 156 maar niet ten opzichte v de concurrenten in 2006-2012.
Gewoon een dijk van een reisauto waarmee je ook best leuk in de bergen kunt spelen.
Spreek uit veel ervaring en heel veel km’ers met 159 en spider (939). Diesel, 1.8 (die is traag) 2.2 en 1750.
Zwakke punt is kentekenplaatverlichting.
Succes en op naar de 400.000km. Blok en carrosserie kunnen t makkelijk hebben.
@spideriv: indeed. Ik reed destijds een 2.0 jtdm. Collega’s reden een A4 s-line en die waren gelijk kwa gewicht maar voelden zwaarder. Heb er een ton in gereden. 0 problemen. Hij vrat wel voorbanden. En inderdaad, in de bergen een leuke auto om mee te rijden. Alfa had hem niet als opvolger van de 156 moeten neerzetten. Dat was een hele andere auto in alle opzichten
@hans33sw: was overigens wel een TI met brembo’s en de slijtgrage banden waren zero nero’s op de 19″ ti velgen. Och als ik er weer aan denk wordt ik weer verliefd. Zwart, beige geperforeerd leer, antraciet alu middenconsole, wat een auto! Daarna een giulietta gehad omdat een giulia buiten budget viel. Dan was de 159 toch echt wel meer alfa. Nu weer lekker dagelijks in een 1984’er
@hans33sw: yep. Kwam na vakantie bij garage met de 939 spider (voor niet Alfa rijders, de Brera-spider), monteur kijkt naar voorbanden: “ zo?! Lekker gespeeld in de bergen?”. 😉
Sweet! Ik vind het een knappe wagen, 274.000 is voor een netjes onderhouden JTDm niet eens zo gek veel. Het dubbele zou haalbaar moeten zijn.

Ik ga denk ik volgend jaar (of het jaar erop) ook wat goedkoper rijden aangezien ik nu veelal zakelijk per motor rijd, een nette 159 station met de 1750TBi motor staat onder andere op de shortlist. Ook al rijd ik niet zoveel auto meer, het moet wel enigszins leuk blijven.
Overigens ben ik erg benieuwd wat je er nou voor neergeteld hebt…
Die panel gap bij de motorkap is echt enorm
@jamesbond007: ongelukje gehad denk ik?
@drdre1: was een ander type motorkap volgens het verhaal. “Zo krom als een hoepel”.

Vind het daarbij gelijk opmerkelijk dat er uberhaupt een ander type motorkap op zit. Dat doe je niet als er niks is gebeurt ja
@jamesbond007: De 159 werd gebruikt als onderdelenauto. Een andere schadeauto werd opgelapt met de onderdelen van deze auto. Althans, dat was aanvankelijk de bedoeling. Dus de kap die je op de bovenste foto’s ziet (op Ameland), die zit er niet meer op. De originele motorkap waarmee de auto de fabriek is uitgerold zit er nu weer (gelukkig) op.
Gefeliciteerd met de aankoop! Ik vind dit nu al gaaf. Erg benieuwd naar je ervaringen!

Komt er een maandelijkse update oid? Lijkt het me uitermate geschikt voor.
@wouth:

Jazeker! Alle ervaringen zowel positief als negatief worden gedeeld. Zonder al te veel te verklappen, er staat een hoop op de planning. Qua motor gaat er niet veel veranderen, die doet het prima. In principe is ‘ie goed genoeg om een tijdje mee te rijden. Maar als er dan toch dingen aan moeten gebeuren, dan maar meteen goed doen! Er staan voor binnenkort een paar flinke upgrades op de planning om de auto mooier te maken en ‘m beter te laten rijden. Houd AutoBlog dus vooral in de gaten!
Ik vind dat gewicht best meevallen.
In 2010 kocht ik een 5 jaar oude Citroën C5 2.2 HDi en een kameraad zijn eerste 159, een 1.9 150pk diesel. En zoveel scheelde dat niet.
De C5 was 1535kg, de 159 dus 1560.

Als ze naast elkaar stonden zag je wel dat de C5 best een stukje langer was, trouwens.

Die 159 kocht hij met 120.000km op de klok en toen hij hem weg deed stond ie zo rond de 450.000.
Dus meteen weer een 159 gekocht, een 2.4 diesel met automaat, 110.000 op de teller en die staat nu al weer op de 320.000. And still going strong.
@sabrerator: haha, kom je nu in je eigen verhaal tot de conclusie dat de Alfa toch wel zwaar is?
Nog zwaarder dan een veel grotere Citroën.

Je kunt niet alles hebben en ik vind de Alfa wel heel mooi, vooral hoe de voor- en achterlichten bij elkaar passen.
Lekker bezig Willem! Ik ben erg benieuwd hoe de auto verder gaat bevallen en hoe hij het gaat doen.

Ik ben nog steeds blij met mijn 159 1750 Sedan. Lekkere wagen, ziet er goed uit en gaat na de massimo tuning als de brandweer!
@viezefreddyw: Ja, jouw auto is een beetje wat mijn auto moet gaan worden. Ongeveer ;-).
@willeme: gaaf ding Willem, veel plezier ermee! Ik reed ook ooit een 159 (SW, 1.9 JTD, met tuning van Squadra), donkerblauw met beige lederen interieur. Nooit een probleem mee gehad, prachtige auto voor m’n gezin.
@viezefreddyw: ohjeee fanboys incoming….
@ghost: Waar is de minknop als je hem nodig hebt?
@viezefreddyw: Ik kan zijn comment wel even editten … :-D
@viezefreddyw: ik vind hem anders wel mooi, minstens een plusje waard 😆👊🏼
@viezefreddyw: wat is je praktijkverbruik met de TBI?
@crosscabouter: Ik moet echt mijn best doen om 1 op 13 te halen. Maar doorgaans is het 1 op 11.
@viezefreddyw: Valt mij mee, ik had minder zuinig verwacht.
@crosscabouter: Is dat zo? De laatste 4500 kilometer zit ik op 1 op 10,8… Wat doet een vergelijkbare BMW 320i?
@viezefreddyw: geen idee, maar ik rij nu een atmosferische 1.6 met 110 pk op 1050 kg en doe 1:13,5 volgens spritmonitor. Dus misschien is de 159 niet zuinig, maar 200 pk op 1480 kg lijkt mij toch al niet de meest zuinige combinatie ;)
@viezefreddyw: nb. Mijn gemiddelde zijn over 22.000 km per jaar, hoofdzakelijk snelwegen
0-100 in 11,2 sec. Ik heb nog nooit een Alfa gehad die er zo lang over deed.2x een 75 die het in 9,5 deed en ook een top van 190 had.Dat waren 1.8 jes. Nu hele mooie 156 die het in 8,6 doet met top van 214 volgens het boekje.Nooit mee gereden hoor.Waarom wordt de 159 zo opgehemeld? Ik zie het als een opgepompte 156,veels te zwaar en traag.De 156 was veel sportiever en eleganter om te zien.
@alfarobert: ik heb twee 156,s gehad en twee 159,s. Maar de 159 is echt op alle fronten de betere auto. Er is namelijk meer in het leven dan topsnelheid en een 0-100 tijd. De ergonomie van de 156 was matig, de buitenspiegels mooi, maar je zag er niks in. De binnenruimte was beperkt en de geluidsisolatie was ook maar net aan Met 120 op de teller en 4000 toeren. En dan hebben we het nog niet over de veiligheid gehad.

Ik begrijp je nostalgie, maar je merkt dat de 159 veel meer een auto was die aansloot op de ontwikkelingen van die tijd. De 156 was echt een product van de vorige eeuw. Het stond wel voor de opleving van alfa vlak voor het millennium.
@eelco74: de 156 is een totaal andere auto om te rijden dan de 159.. enige overeenkomst is de 15… en de looks.
de 156 stuurt veel meer als een Alfa.. licht en precies, zeker de viercilinder modellen.. de 159 is veel volwassener, groter.. eigenlijk kan je ze helemaal niet met elkaar vergelijken.
@hans75: Lastige, deze. De 156 is inderdaad een veel lichtvoetigere auto. Maar ook echt een ander soort auto. De auto is veel krapper dan een al niet al te ruime 3 Serie of A4. De 159 is redelijk qua ruimte. Officieel is het ook de opvolger van de 156 én de 166. Dan klopt het al een stukje beter qua verwachtingen.
@willeme: 156 that is. 1e regel..
Hoe zit het met de waarde van de auto in verhouding met de nog te maken onkosten?
@bsxc2: Dat is in dit geval niet zo relevant, want deze 159 was echt spotgoedkoop. Uiteraard zijn de kosten die eraan komen absoluut hoog in vergelijking met de waarde van de auto. Het is overigens ook wat je acceptabel vind en hoe strak ‘ie moet zijn.

Het doel van dit project is om A. aan te tonen dat een auto met een hoge kilometerstand echt geen probleem hoeft te zijn en B. dat je er dan alsnog iets gaafs van kan maken.

Dus ja, er zullen garagerekeningen volgen. Aan de andere kant: ik heb geen afschrijving!
@willeme: je moet nooit kijken naar prijs van onderhoud vs dagwaarde. Onderhoud koopt betrouwbaarheid, betrouwbaarheid is onbetaalbaar.

Of onderhoud de moeite waard is bepaalt de staat van de auto en niet de prijs van de auto. Je betrouwbare auto zonder dagwaarde weg doen omdat de banden op zijn en je nieuwe remblokken nodig hebt is dom. Dan moet je een andere auto kopen, wat ook geld kost, en dan weet je niet wat je hebt. Maar je weet wel dat je dan geen nieuwe banden en remblokken hebt.
@lekbak: precies dat.
@willeme: Gaaf?? dat is natuurlijk wel erg subjectief.
Ik vind het maar een saaie auto in deze uitvoering.
Desalniettemin veel succes, ben wel benieuwd naar dit project en de komende updates.
Wel eerlijk zijn hey ;)
@fileflirter: Laat ik het zo zeggen: lelijker dan dat ‘ie nu is, gaat ie niet worden ;-).
Mooi om te zien, ik heb exact deze versie in de lease gereden, maar dan wel een alfa rode. Dat distinctive pakket was sowieso een no brainer, je kreeg heel veel extras in dit pakket voor relatief weinig geld. De 17” velgen zijn overigens niet onderdeel van dit pakket, die zaten welstandaard onder de 2.4jtdm.

Let verder wel op de M32 versnellingsbak van GM, die met deze diesels gebruikt wordt. Deze heeft af fabriek een lagerprobleem, maar dat is zo veel voorkomend (ook met de Astra, Zafira etc) dat je hiervoor overal terecht kunt. Maar mogelijk dat dit met deze km stand al verholpen is.

En hou het subframe voor in de gaten, werk roestvlekken gelijk bij, desnoods met hammerite. Er zit af fabriek waterverf op en dit bladdert er heel snel af.

Ik heb met de 1,9jtdm probleemloos gereden, alleen beurtjes en banden/remmen.
Kocht daarna een 159 2.4 jtdm, die heb ik van 120.000 naar 240.000 gereden. Daar wel een leer een defect stuurhuis gehad, maar verder ook alleen regulier onderhoud en slijtage onderdelen als banden en remmen. Als je kleine dingen ook zelf doet, scheelt dat ook een hoop.
Leuk “project” @willeme, ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
De vraag is natuurlijk: wat is beter, Alfa 159 of BMW e39 touring?
Mooie auto zo’n 159!
Fijne reisauto’s. Mis mijne nog wel eens. Koppelingcilinder heb ik ook gehad, de draagarmen dan weer niet.
2.0JTDm liep idd 1/12 1/13 maar in mijn geval wel met 200+pk dus daar had ik wel vrede mee. Verder is mijne bijzonder betrouwbaar gebleken, buiten regulier onderhoud enkel een, door steenmarters aangevreten, sensorpack moeten vervangen.
8 kleppen per cilinder zelfs 😉 impressive!
Hoi WillemE,
In 2009 heb ik deze Alfa gekocht bij Milano in Dordrecht. Een ex-lease met 95k op de teller. Ik geloof dat ik 14k€ heb betaald met inruil van mijn 156 JTD met 300k km op de teller. Ik was er erg happy mee!
Ik heb net een mail teruggelezen aan Stephan van Squadratuning waarin ik aangeef dat ik de 159 vind rijden als een “tank”. Dit is de 3e Alfa die ik daar heb laten tunen en met alle tevredenheid.
Het interieur was inderdaad wat saai maar de buitenkant bleef elke keer een reden om na het parkeren toch even om te draaien. De rijeigenschappen hebben me nooit kunnen overtuigen; te zwaar en weinig sportief. Wel heerlijk voor langere afstanden. Uiteindelijk heb ik m na een paar jaar verkocht omdat er kwaaltjes kwamen en hij te krap is voor een gezin met 2 kleine kinderen. Hierna een X5 gekocht; problemen opgelost!
De stuurstangen slijten snel bij dit model. Mijn 159 zwabberde hierdoor ook over de weg. Nieuwe stangen en draagarm hebben dit opgelost. Motorisch nooit problemen gehad in mijn herinnering. Wel ingeleverd met een electrisch raam dat niet meer reageerde en nog wat kleine dingen.
De hoofdsteunen van de achterbank heb ik nog lang in de garage opgeslagen gehad. Ik had je in een eerder blog geschreven dat ik er naar zou kijken. Jammer genoeg heb ik ze inmiddels weggegooid..
Heel veel plezier ermee! Veel relaxte en veilige kilometers gewenst in deze Italiaanse schone!!
“Rijden in de 159 is een beetje als joggen op de ochtend na het kerstmaal. Het is allemaal wat onhandig en er zijn wat kilootjes te veel.”

Prachtige omschrijving. Kun je geen boek schrijven.

Ik zat in dubio tussen een 159 1.9 jtd en een e93 bmw 320d. Uiteindelijk voor de beamer gekozen als familie wagen. Toch soms wel een beetje spijt. Vooral als de kinderwaggie achterin moet. Want de 320d is zo verschrikkelijk klein achterin! En de Alfa in Ti ornaat is gewoon zo verschrikkelijk veel mooier en daarnaast stukken goedkoper in aanschaf.

Over een jaat of 3 maar aan de Stelvio.

@cloverleaf: E91 dan? Die kan best met twee kinderen.
@frederik: bedoel ik! Al die E-nummers ;)

Bugaboo achterin en er past vrij weinig meer in. Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het een topding maar ruim is die zeker niet!
@cloverleaf: Geniet er nog maar lekker van, het wordt alleen maar zwaarder en logger als je naar een ruimere auto overstapt.

Ik heb nu al een paar jaar een F11 i.p.v. de E91 maar die rijdt echt niet zo lichtvoetig.
Het is opvallend hoe tijdloos het uiterlijk van de 159 is.
@autodidact: Vind ik juist niet, de 1e generatie 156 is dat wel.
Ik had een km stand van zeker 4,5 ton verwacht na dit hele verhaal. Maar gekocht met 275k dus. Ik zou hier nog gerust wat onderhoud in steken. Als hij echt prima onderhouden is geweest, en ook prima behandeld is dan kan je nog makkelijk twee ton erbij zetten.
Ik kan dit artikel en het initiatief wel waarderen. Hulde WillemE. Ik kijk uit naar de volgende artikelen.
Tof verhaal! Goed dat je verder kijkt dan ‘alle opties en lage kilometerstand’… uiteindelijk is het immers een gebruiksvoorwerp.
Is allemaal heel leuk, zeker voor de 159fielen. Maar dit verhaal word een beetje gebracht als een uniek en spannend verhaal met een mystiek einde. Ik kan je vertellen dat het gewoon een ouwe bak is met een berg kilometers waar nog een berg bijkomen. Echter blijft het een verhaal van waarde tegen kosten en dat staat nu al vast. Een accu een rubbertje etc is allemaal lachen totdat de dieseltechniek en turbo mankementen gaan vertonen. Dan is de auto de onderzoekskosten niet waard. Heb je al een berg uitgegeven aan ophanging en koppeling dan voel je je gegijzeld door je eigen auto. Je hebt er immers al veel geld aan uitgegeven dus stoppen gaat ook niet meer want dat zou zonde zijn voor je reeds geïnvesteerde geld. Enig lichtpuntje bij een ouwe bak is dat je reparatiekosten in verhouding tot afschrijving van een vergelijkbare auto met minder km”s en hogere aanschafwaarde wel lager liggen. Met andere woorden, of je betaald aan afschrijving of aan reparatie. Ik persoonlijk zou voor een hogere afschrijving gaan en dat ik dan wel in een auto rijd zonder gezeik , piepen en kraken en van specialist naar specialist hoeft te rijden.
@autopetje: Precies mijn gedachten.
@autopetje: Dat is een beetje de afweging die je maakt. Inderdaad kun je ook voor 10 mille een auto kopen met minder gebreken. Of een auto van 20 mille met nog minder gebreken. Of een nieuwe auto.

De afschrijving is nihil, want het aanschafbedrag krijg ik altijd wel terug voor de auto. Daar maak ik mij geen zorgen om. Het spannendste wordt het of het lonend is. Als je elke 10.000 km langs de weg staat met 1.000 euro aan kosten wordt je er niet blij van.

Aan de andere kant: als de auto met correct onderhoud het lange tijd uithoud, vind ik het prima.

Klein dingetje waardoor ik denk (nou ja, hoop) dat dit zin heeft: wij MOETEN diesel rijden met het kilometrage. Elke diesel die je van 10-15k koop keldert in waarde als je de hoek om rijdt. Dus dat geïnvesteerde geld zie je sowieso nooit meer terug. En ook die auto’s hebben onderhoud nodig.

De tijd moet het een beetje gaan uitwijzen wie er gelijk heeft ;-)
@willeme: Het is maar net wat je budget is. Ik rijd zelf ook oude auto’s. Een clk cabrio voor de warme avonden en dagelijks een Mitshubishi Pajero 3.2 DiD uit 2004. Een grande Espace 3.5 V6 benzine uit 2005 en had er ook nog een e39 530d bij en die heeft me een hoop geld gekost zonder ervan te kunnen genieten. Zowat alles vervangen om hem in topstaat te krijgen maar tegenwoordige auto’s hebben gewoon teveel componenten die kapot gaan. Op den duur verloor ie vermogen bij bepaalde toerentallen. Verstuivers, sensoren , turbo , de hele mikmak vervangen met als resultaat dat het niet beter werd. Dan ben je zonder aanschaf al een paar duizend verder en dat is een rotgevoel. Alles voor niks geweest. Vandaar dat ik sceptisch ben. Pajero puur voor de lol gekocht maar merk dat ik er graag in rijd en mankeert werkelijk niets met 245.000 op de teller. Clk heeft al 3 ton weg en ziet er uit als 5 jaar oud. Ik denk dat benzine auto’s tegenwoordig makkelijker oud worden door de eenvoudige techniek. Ik moet wel zeggen dat de mooiste auto’s de auto’s zijn die betaald zijn.
@autopetje: Je hebt volkomen gelijk. In het algemeen raad ik niemand aan om de auto van hun laatste geld te kopen. Ik ben ook niet in de veronderstelling dat er niets aan zit te komen. Mijn enige hoop is gevestigd op de motor. De rest mag van mij kapot gaan. Op het moment dat de motor in de soep loopt, is alle moeite voor niets geweest. Gelukkig bevindt de motor zich vooralsnog in een goede conditie. Het is gewoon een gietijzeren achtklepper. Ik zou dit niet zo snel gedurfd hebben met een JTS benzinemotor met deze stand.

Overigens, ook al loopt de motor in de soep: een ruilmotor is ook vrij eenvoudig te regelen. Gelukkig heeft de auto sentimentele waarde waardoor de kosten voor mij gerechtvaardigd zijn. Of het een verstandige keuze van mij is, zal de tijd leren. Het is een project-auto. Het is ook de bedoeling dat het een beetje leuke artikelen oplevert. Anders kon ik beter gaan voor een Toyota Auris 1.6 met 50.000 km op de klok kunnen kopen, maar dat levert niet echt spannende content op, ben ik bang ;-)
@willeme: wat je zegt Willem. Een motor loopt tegenwoordig niet zomaar in de soep, het zijn vaak de aangebouwde delen die stuk gaan. Ik vind ook dat je niet al te rationeel moet zijn als autoliefhebber want dan kun je net zoals je al opmerkte een Toyota Auris kopen. Geld is ook maar geld, daar heb je geen beleving of herinnering aan. Een auto daarentegen wel. Ik ben zelf ook liefhebber van de alfa maar helaas tot de 33 , 75, alfetta , GTV eerste model , alfa sud , sprint. Die jongere doen mij niet zo veel. Al met al ik ben benieuwd hoe het 159 verhaal zich gaat ontvouwen. Ik ga je volgen en intussen tijd , veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Voor afschrijving kiezen kan zeker. Maar een gebruikte auto in dit segment aanschaffen in de categorie tussen 10000 en 20000 Euro, vrijwaard je echt niet van reparaties! Indien je dan een reparatie krijgt van , pak hem beet, Euro 2000 (en dat kan heel gemakkelijk in een redelijk moderne Audi, BMW of wat dan ook), ben je ook gegijzeld. Nu door de aanschafwaarde die je erin hebt geïnvesteerd.
Op zeker gaan, moet je nieuw kopen. Dan heb je de eerste 2 jaar garantie. En garantie betekend niet dat je de eerste 2 jaar geen reparaties hebt. Je hoeft er alleen nog niet voor te betalen. @autopetje:
@pa045: Hangt er van af wat je voor die 10 of 20 mille koopt. Koop je een 2e handse Bmw 645 of een RR sport van 12 jaar oud of koop je een Bmw 316i van 2 jaar oud. Tuurlijk kan alles kapot gaan maar bij 3 ton km kan er zomaar van alles achter elkaar kapot gaan. 2 rooien reparatie aan een auto van 20 mille is heel wat anders dan 2 rooien vergooien aan een auto die 1500 waard is. Alles heeft te maken met budget.
@autopetje: mmm bijzondere redenatie.
Jij redeneert kennelijk procentueel maar voor de gemiddelde mens zijn euro’s belangrijker dan procenten.
Als ik 25.000 in mijn portemonnee heb en 20k voor de auto uitgeef en daarna 2k voor onderhoud dan heb ik daarna nog 3.000 in die knip. Als ik 1500 uitgeef en 2000 aan onderhoud heb ik nog steeds 21.500 in de knip (en een mooie opgeknapte 159).
@SpiderIV: hahaha nou jouw redenatie kan zo het museum in. Ik neem aan dat je het grappig bedoelde ? Bij een budget van 25k ga je natuurlijk geen auto kopen voor 1500€. Maar even serieus er zijn natuurlijk nog meer redenen en manieren om van a naar b te komen. Dat is voor ieder persoonlijk. Wat je vaak ziet is dat mensen eerst het één proberen om dan toch weer het ander te doen.
@autopetje: daar ga je de fout in denk ik… weet niet of dat een Alfisten afwijking is, maar ik ken een groot aantal mensen, onder wie ikzelf.. die best een auto van 25k kunnen kopen.. maar toch gewoon lekker genieten van een oude alfa.. zit zelf te dubben wat ik moet doen… 25k voor een Giulia betalen of 5k voor een oude bak.. of gewoon blijven doorrijden met mijn 159, die het maar blijft doen.. vooralsnog blijft het het laatste.. ik blijf het namelijk een geweldige auto vinden.. ook na inmiddels 4 jaar..
@hans75: Alfisten afwijking of gewoon rekenen.
Wel lekker hoor die rwd Juul 😉. Maar gewoon doorrijden met die 159 is financieel verstandiger.
(Al brengen die centen op de bank natuurlijk niets op)
@hans75: beste hans , we praten hier natuurlijk over het gros van de kopers. Mensen die 25k in hun zakken hebben branden kijken naar auto’s van 30k. Dat geld moet op. Ik heb dat zelf overigens ook niet. Ik hou van ouwe meuk. Ik koop wat ik leuk vind en niet wat anderen mooi vinden.
@autopetje: je spreekt / schrijft niet erg consequent.
Vanmiddag “lachte” jij mij uit dat als je 25k hebt je natuurlijk geen auto gaat kopen van maar 1500.
Maar goed, zet je pet recht en geniet v die oude meuk al dan niet met onderhoud. Succes.
@spideriv: nee joh, dat lijkt maar zo. De ene keer zet ik mijn pet op en spreek ik voor mijzelf en dan weer met m’n andere per spreek ik in het algemeen. Dus ja, tis maar net hoe m’n pet staat :). Cheers
Je zal teleurgesteld zijn in je 2 jaar oude 316i. Allereerst is het knap als je er 1 vindt voor dat geld (autopetje af als je een goede vind). En ten tweede zit er meer in een auto dan een motorblokje. En het gaat stuk. Vroeg of laat is altijd wel iets aan de beurt. Daarboven komt ook nog eens de afschrijving kijken. Dat geld ben je ook gewoon kwijt. @autopetje:
@pa045: op zeker gaan? Financial lease…
1.9 jtdm 8v blokje is zorgenloos. Ik heb ook de159 sw maar dan bruin metallic met zandkleur leer. Squadra Massimo kuurtje ook… een must. Alle onderhoud doe ik zelf en stipt op tijd. Zo laat ie me nooit in de steek en via Tuynder kom je erg betaalbaar aan originele delen. Wel nu Bilsteins eronder. 18″ TI replica velgen. Nog een half jaartje, dan gaat ie eruit met een snik en een lach, want dan komt er een Stelvio of Giulia. Daar zijn we nog steeds niet over uit in huize Geelbarrel…
Mijn Brera is 30-TD-VN. Klein verschilletje
@herrie412: De Brera !! rijdend kunstvoorwerp, ben er dol op.
In TI uitvoering en met de 1750 motor een bijzonder fraaie auto.
Ik vind dit echt een matige 13 in een dozijn auto in deze simpele uitvoering, nieuw was het al niets bijzonders.
De 156 rijdt zoveel fijner/dynamischer.
@fileflirter: Dat is het met gebruikte auto’s, het is maar net wat je tegenkomt. Een 2.0 diesel uit 2011 met 100.000 km is fraaier en een verstandigere optie. Dat is niet echt een bijzondere rekensom. Alhoewel er voor 10k veel meer te krijgen is dan een 159.

Dit ding is werkelijk spotgoedkoop, dus geen afschrijving. Dat scheelt een slok op de borrel. Een Ti is duur als je m wil kopen, maar goedkoop als je er van af wil ;-). Qua uitvoering is het inderdaad een beetje saai, maar dat gaat gelukkig aangepakt worden. Het wordt in elk geval een uniekere auto dan een 159 Ti :-D
@willeme: Gelijk heb je, zeer benieuwd hoe dit avontuur zich gaat ontplooien.
Veel plezier met deze rijdende legende voor ons autoblog reaguurders
@rob5nismo: Dankjewel! We gaan nu kijken of dat gerechtvaardigd is ;-)
275.000 km is net ingereden
Naarstig op zoek naar een mooie rode.
Leuk experiment! Ik geloof er wel in. Zo heb ik een Citroën n C5 uit 2011 opgepikt (2.0 HDiF 16) voor ver onder de 10k. Auto voelt goed, super degelijk en robuust, maar er is iets vreemds, namelijk geen enkel rammeltje :-p. Uiteindelijk komt het neer op wat Lekbak schrijft, onderhoud koopt berouwbaarheid. Deze heeft nu een grote beurt gekregen bij een officiële dealer. Na de vakantie nieuwe remschijven en nog wat liefde dan kan ie nog jaren mee.
De 1.9 JTD Multijet 8v is helemaal uitontwikkeld en daardoor überbetrouwbaar. Ik had hem in mijn Croma liggen. Ik keer in het kwartaal goed warmen geven en hem helemaal doortrekken tot – ik meen – 4100 toeren en/of 1 keer per kwartaal een paar minuten topsnelheid rijden. Zo blijft het roetfilter mooi schoon en gaat het niet regeneren waardoor de motor gaat nukken (ik geloof dat ie dan zelfs in noodloop gaat). Motor kan makkelijk 400.000 á 500.000 kilometer draaien met gewoon onderhoud. Bij zo’n 500.000 zal er wat groter onderhoud moeten plaatsvinden. Ik kan mij herinneren dat ik te horen kregen dat het vliegwiel dan vaak vervangen moet worden. Daarna kan deze motor gewoon door voor het miljoen. De 16v is ook een goede met veel meer vermogen maar de kans op wat “dingetjes” is wat groter.

Leuk dat mensen dit soort schoonheden van de ondergang redt, doe ik ook. En het langer doorrijden met een auto is ook nog eens megaduurzaam.
Elke keer weer dat ik er een zie rijden denk ik, wat een prachtige auto is zo’n 159 toch.

De goedkoopste of niet; het blijft een pracht bak.

Mocht ik ooit mn leasebak kwijtraken ga ik zeker weten ook voor een 159sw. Maar dat zie ik zo snel niet gebeuren (heb net een nieuwe)…
Topper ..
Staat gewoon een bak van 40 rooitjes ..
8v jtd kan je 1op20 mee kachellen als je wil ..
Af en toe een scheutje Marcel mistery oil vind die lekker ..
5in1 bij de motorolie is ook een aanrader ..

Top maat ..
marvel mistery oil bij de diesel uiteraard ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).