• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Er komen meer atmosferische Porsche sportwagens’

Auteur: willeme, gepost 8 juli 2019 om 08:09 – 33 Reacties

Porsche 911 Carrera T (991)


Kijk, dat is nog eens lekker de week beginnen!

Gelukkig zijn er af en toe nog verrassingen. Zo konden wij afgelopen weken verblijd worden met de komst van de nieuwe Porsche 718 Boxster Spyder en 718 Cayman GT4. Dit zijn de twee instappers in Porsches ‘GT’-range, zoals de 911 GT3 en 911 GT2 RS.

Voor een lange tijd vroegen wij ons af hoe het zat met de motor. De viercilinder bromtol die de ‘gewone’ 718’s aandrijft is weliswaar erg compact en krachtig, maar mist wat auditief genoegen voor de bestuurder in kwestie. Godzijdank heeft Porsche ervoor gekozen om terug te gaan naar een atmosferische zescilinder. In gesprek met het Britse CarThrottle doet Porsche motorsport baas Andreas Preuninger een boekje open over de unieke boxer van de 718 Boxster Spyder en 718 Cayman GT4.

Porsche 718 Boxster Spyder - 718 Cayman GT4

9A2-Evo
De nieuwe zescilinder boxer is gelieerd aan de zescilinder boxer van 911 Carrera en Carrera S. In die modellen heeft de motoren een cilinderinhoud van 3.0 liter en is de ‘9A2’ voorzien van twee turbo’s. Officieel heet de motor in de GT4 en Spyder óók ‘9A2‘, maar Preuninger geeft aan dat het een evolutieversie ervan is. Dan doelt hij niet alleen op het ontbreken van twee turbo’s of het slagvolume. De 9A2-Evo heet daarnaast namelijk nieuwe zuigers, cilinderkoppen, carter, krukas en nieuwe drijfstangen.

Porsche 718 Cayman GT4 (982) '19

GT3 motor geen optie
Volgens Preuninger was het nog een heel karwei om deze motor te ontwikkelen. Aangezien er zoveel anders is, kunnen we eigenlijk gewoon spreken van een compleet nieuwe motor. Maar Preuninger geeft aan dat het essentieel was. De 718 Boxster Spyder en 718 Cayman GT4 zijn beide puristische sportwagens. Daar hoort volgens de Duitser een atmosferische motor bij. Volgens de geruchten zou GT4 de beschikking krijgen over de motor uit de GT3. Echter, dat was absoluut niet mogelijk. Het blok past simpelweg niet. Dankzij de dry-sump smering zou het blok ook nog eens 180 graden gedraaid moeten worden. Als laatste reden was de motor gewoonweg te duur, zo heb je geen titanium drijfstangen nodig met ‘slechts’ 420 pk, Aldus Preuninger.

Porsche 718 Boxster Spyder (982C) '19

Andere Porsches
Er moest dus een compleet nieuwe motor komen, maar is dat niet een beetje prijzig voor twee niche modellen? Vervolgens lijkt Andreas zich te verspreken: “Om mijn punt te maken, we kunnen dit blok gewoon gebruiken in andere, normale, Porsches.” Uiteraard is dat precies het moment dat het interview stopt, maar het lijkt te bevestigen wat @CasperH van de week in de redactiekantine opperde. We gaan dat blok terugzien in meer vormen. Het zou fantastisch zijn dat Porsche een atmosferisch blok heeft klaarliggen voor modellen als de 718 Boxster T, 718 Boxster GTS, 911 Carrera T en 911 Carrera GTS. Binnenkort komt Porsche toch met de Taycan om die CO2-uitstoot te compenseren.

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche Boxster 25 Years rijtest
    Porsche Boxster 25 Years rijtest
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Porsche 992 GTS rijtest video
    Porsche 992 GTS rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

718, 911, boxster, cayman, gt4, Porsche, spyder

Vorig bericht: « Koop de heilige graal met 3.913 kilometer op de klok
Volgend bericht: Jazeker, deze premium luxe-sloep is echt een Skoda »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    8 juli 2019 om 08:27

    Kom maar door! Maar in welke wagen moet hij? Toch weer een atmosferische 911? Het lijkt mij niet echt een geschikte motor voor de Panamera of Macan.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      8 juli 2019 om 08:34

      @dutchdriftking: misschien komt er nog een ander model bij met de jaren..alle niches vullen net als Audi.

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        8 juli 2019 om 09:09

        @ghost: Een Macan coupé?

        Login om te reageren
      • leaper035t zegt

        8 juli 2019 om 09:24

        @ghost: laat het dan een Porsche zijn obv het A4/A5 pkatform!

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          8 juli 2019 om 09:50

          @leaper035t: haha een soort kleine Panamera;

          De Panamindà

          ??????????

          Login om te reageren
          • leaper035t zegt

            8 juli 2019 om 19:18

            @ghost: :) ja zoals in: ik wil een Cayenne, Macani(et)

            Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      8 juli 2019 om 08:50

      @dutchdriftking: Nou, als er juist een Panamera is die ik uit zou zoeken, is het wel de GTS, met die dikke atmosferische V8!

      Login om te reageren
    • sirprize zegt

      8 juli 2019 om 08:51

      @dutchdriftking: in een nieuwe 944 ?

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        8 juli 2019 om 10:36

        @sirprize: Net als die Moby Dick interpretatie… Dat zou héél gaaf zijn.

        Login om te reageren
    • reactief zegt

      8 juli 2019 om 08:52

      @dutchdriftking: Ik denk eerder een 911 GT3 light versie. Dus in de T of GTS versies.

      Uiteindelijk is de GT3 zo snel geworden dat er wel ruimte onder zit. En het turboblok in de T en GTS past eigenlijk niet zo goed bij het karakter.

      Login om te reageren
    • kennone zegt

      8 juli 2019 om 17:37

      @dutchdriftking: de GTS versies????

      Login om te reageren
  2. ericd zegt

    8 juli 2019 om 08:48

    Euhm…. waar blijft de ‘gewone’ basismodel 992 Carrera?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      8 juli 2019 om 09:24

      @ericd: Die kan elk moment komen, eigenlijk. Er gaan geruchten dat ‘ie vlak na de zomervakantie onthuld wordt en op de IAA te bezichtigen is. Het zijn niet de meest betrouwbare bronnen (vandaar geen artikel), maar het zou op zich wel logisch zijn.

      Login om te reageren
  3. 205zonderdak zegt

    8 juli 2019 om 09:11

    Gewoon in een Golf:-)

    Login om te reageren
  4. 911targa zegt

    8 juli 2019 om 09:35

    Hoeveel sportwagens zijn er nu, die NA blokken maken? McLaren? Nope! Ferrari, Lotus, Donkervoort en nog wat andere exoten. Kortom: hulde!

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      8 juli 2019 om 10:11

      @911targa: Toyota GT86 is nog te koop. MX-5 ND. Jammer genoeg gaan er veel aan deze voorbij juist omdat ze, op papier of gelezen, denken dat ze ’traag’ zijn…

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        8 juli 2019 om 10:15

        @onehp: Camaro SS 1LE, Mustang GT350 R, Corvette Grand Sport, Audi R8, Lexus RC-F, Nismo 370Z, TVR Griffith zijn er ook nog

        Login om te reageren
  5. mashell zegt

    8 juli 2019 om 09:36

    Achterwiel aangedreven Sportwagens met atmosferische motoren zijn de droom van puristen, maar de klanten kopen gewoon de turbo motoren met automaat en vierwielaandrijving.

    Login om te reageren
    • minicoopers zegt

      8 juli 2019 om 10:12

      @mashell:
      Zal waarschijnlijk om performance gaan en het nieuwste model willen rijden.

      Login om te reageren
  6. Onehp zegt

    8 juli 2019 om 10:14

    @willeme niet echt versproken hoor. Aan Henry laat ie ook verstaan dat de motor ergens anders gebruikt kan worden omdat het gelukt is lmom hem zo proper te maken, en redelijkerwijs is dat enkel een andere 718 of de 992 T ofzo, tenzij er plots een nieuw boxermodel zou komen…
    https://youtu.be/qqW-cQPL6tE

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      8 juli 2019 om 10:37

      @onehp: Al die ‘versprekingen’ zijn veelal gewoon gepland ;-). Ik kan de video helaas niet bekijken. 25 minuten Catchpole is voor mij te veel. Net als die Schme15 dude ofzo. Wel een geweldige schrijver, die Catchpole.

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        8 juli 2019 om 11:43

        @willeme: is 10min catchpole en 15min Preuninger. Henry vind ik verder prima, geeft de rijinfo die me interesseren.

        Login om te reageren
  7. Onehp zegt

    8 juli 2019 om 10:21

    Porsche gaat dus gewoon het kaf van het koren scheiden. Zij die praatjes maken over atmosferische motoren, en zij die ze kopen in de plaats van snellere en goedkopere turbomodellen.

    Login om te reageren
  8. baklava zegt

    8 juli 2019 om 10:34

    Ook gewone auto’s moeten meer atmosferische motoren hebben. Rijdt veel prettiger.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      8 juli 2019 om 10:48

      @baklava: vind ik net niet… in hoef geen turboloze auto’s meer
      Alleen op de motorfiets hoeft voor mij die turbo niet.

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      8 juli 2019 om 11:22

      @baklava: Mazda

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 juli 2019 om 11:28

      @baklava: nee joh, een turbo motor rijdt juist prettiger. Veel meer koppel beschikbaar, daardoor vlotter versnellen en minder toeren hoeven maken. Dat is win, win, win.

      Login om te reageren
      • fileflirter zegt

        8 juli 2019 om 19:17

        @mashell: Is maar waar je voorkeur ligt, ik vind een dikke atmosferische motor veel fijner, gas respons/geluid/vermogensopbouw etc etc

        Login om te reageren
    • nopetrolnofun zegt

      8 juli 2019 om 11:49

      @baklava: eens! Een 1.4 atmosferische motor rijdt veel beter dan die kleine 1.0 driepitters met turbo. Ook bij grotere motoren is het veel prettiger. Je moet het wel goed vergelijken, de ‘oude 2.0′ is tegenwoordig een 1.4 met turbo. Ook bij sportieve auto’s is een atmosferische motor zoveel, fijner, geen geluid dat gedempt wordt, de vermogensopbouw en gasrespons zijn veel fijner.

      Login om te reageren
  9. FB_100001036415374 zegt

    8 juli 2019 om 12:26

    Weet iemand wanneer de 992 Turbo S wordt onthuld?

    Login om te reageren
  10. tttijn zegt

    8 juli 2019 om 12:45

    Goed nieuws, nu nog Porsche geld.

    Login om te reageren
  11. fileflirter zegt

    8 juli 2019 om 19:18

    Geweldig! blij dat er nog dit soort pareltjes ontwikkeld worden.

    Login om te reageren
  12. clubbtraxx zegt

    9 juli 2019 om 23:33

    Je zal zo’n 4 cilinder bromtol gekocht hebben dit jaar… die gaat hard afschrijven nu ze er (gelukkig) weer een 6 cilinder boxer in lepelen denk ik zo.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North