
Een van de leukste sturende hot hatches staat te koop voor een leuk bedrag.
Nieuwe F1-fans kunnen het zich wellicht moeilijk voorstellen, maar Williams was ooit oppermachtig in de Formule 1, mede dankzij Renault. De succesvolle samenwerking moest natuurlijk wel goed uitgemolken worden en dus kwam deze knaap: de Renault Clio Williams.
In tegenstelling tot andere F1-speciaaltjes deed Renault wél zijn best om het maximale uit de PR-stunt te halen. Renault Sport ging aan de slag met de 2.0-liter viercilinder uit de Clio 16V en haalde er 150 pk uit. De Williams kreeg ook nog een link met de rallysport: hij diende als homologatiemodel voor de Group N-rallyklasse.
De Clio Williams op Marktplaats
Nu, ruim dertig jaar later, zijn er weinig F1-marketingmodellen die zo leuk zijn als de Clio Williams. Af en toe heb je de kans om een tweedehandsversie te kopen. Zo ook nu weer. Op Marktplaats staat een Clio Williams uit 1995 te koop. En het is er niet zomaar eentje.




Om de vierpitter nog net iets gespierder te maken, is de Clio in het verleden ietwat gepimpt. De cilinderkoppen zijn gereviseerd waarbij de kop gevlakt is. De distributie, klepstoters, radiateur en natuurlijk de olie- en koelvloeistof zijn vervangen. Hierna is de ECU aangepast voor een betere lucht- en brandstofverhouding. In de voorbumper zit een extra luchtkanaal die koele lucht naar de luchtfilter brengt. Alle upgrades bij elkaar zorgen voor vermogensgroei van 150 pk naar 180 pk. Toch lekker op een autootje van nog geen 1.000 kilo.
Stoppen moet ook een stuk beter gaan dankzij grotere remschijven en nieuwe remblokjes in de originele klauwen. Tussendoor is er nog een Devil-spruitstuk en een Sebring-einddemper op de Clio gezet die middels een schroefset wat is verlaagd. En dan moet de belangrijkste behandeling nog komen.



Roestvrij!
Ondanks zijn 30-jarige leeftijd en 248.174 kilometer aan ervaring is de Clio Williams in 2015 ontzien van roest. De Renault werd toen van top tot teen gestript, voorzien van nieuwe dorpels en wielkasten en in het geheel gespoten. Je kunt ook zeggen dat zijn eerste lak er dus niet meer op zit. Dankzij een beschermende tectyl-laagje moet de Renault minder vatbaar zijn voor roest en corrosie. Waar nodig zijn verschillende rubbers vervangen en zijn er nieuwe Williams-stickers aangebracht.
Vanbinnen ziet de hot hatch er eveneens keurig uit. De geinige blauwe accenten komen overal terug en de stoelen zien er totaal niet doorgezeten uit. Dit moet wel een heerlijke plek zijn om te sturen. Zeker gezien het gebrek aan rijhulpjes of andere systemen als ABS en tractiecontrole.





Wat kost de Renault Clio Williams op Marktplaats?
De verkoper heeft een eis: dat de volgende eigenaar net zo liefdevol omgaat met de Clio Williams als de huidige bezitter. Denk aan een warm, droog thuis en goed eten (98 octaan benzine). De bemiddelaar vraagt € 21.745 op Marktplaats. Da’s een schappelijk prijs denkt de verkoper. Er zit namelijk een taxatierapport bij de auto die voorschrijft dat de Clio een taxatiewaarde heeft van € 30.000. Trakteer jij jezelf op een toffe jaren ’90 hot hatch?





Toch eeuwig zonde dat de leuke (en zelfs niet leuke) oude wagens zo stervens duur zijn tegenwoordig.
20K voor iets bijzonders, wat waarschijnlijk nauwelijks meer afschrijft maar eerder nog een beetje stijgt. En in nette staat, een gaar exemplaar heeft zo een paar duizend euro aan liefde nodig, wat al aan deze pocket rocket is gegeven. Wat zou jij een schappelijke prijs vinden?
Ik bedoel niet dit exemplaar specifiek. Zeer mooie en nette auto, begrijp me niet verkeerd. Wat ik bedoel is dat doodnormale jaren 80/90 auto’s gewoon verschrikkelijk prijzig zijn. Het slaat in mijn ogen in sommige gevallen wel echt door. Maarja, vragen kan altijd
Nee hoor, de doodnormale auto’s uit de jaren 90 zijn niet prijzig.
Vind ik wel
Op AutoScout24 staan van 1980 – 1999 op ht moment 1175 auto’s met <100pk (ofwel een doodnormale auto in die tijd) en de duurste was een 1e eigenaar Punto met 50k op de teller voor 2950, beetje afdingen 2500 euro….dus nee een DOODNORMALE auto uit de jaren 80-90 is niet duur……
Kijk dat een F40 voor 3.3 miljoen en een M1 of een XJ220 er voor een kleine 7 ton tussen staan…ja das weer wat anders….zelfs in de 50 – 100k categorie zijn het toch al snel speciaaltjes zoals Cosworths, Maserati's en blijven 911s de boventoon voeren…
Deze kostte destijds 50.000 gulden. Dus echt een doodnormale auto kun je dit niet noemen. Wel vrij waardevast dus.
En dan te bedenken dat je deze autootjes voor 5-7,5k ophaalde toen ik net m’n rijbewijs had. Had ik maar, had ik maar…
De 2.0 uit de Clio 16V?
Deze had een 1.8 en alleen de Williams kreeg een 2.0.
Deze zijn zo leuk. Het grootste probleem zijn de achterschermen. De verbreders zitten er op gelijmd en die lijm vergaat. Dan komt er water tussen en gaat het rotten. Daar kom je achter, als het te laat is.
Alweer 30 jaar oud. Wat vliegt de tijd…
Je wordt oud, papa ;)
I know… 😟
Ik blijf hopen dat de Rover 200 BRM ook ooit die kant opgaat qua prijs 😀
Jammer dat ze hem hebben getuned. Daardoor gaat hij echt niet deze vraagprijs krijgen. Volledig origineel is hij veel meer waard.
Ik was vroeger grote fan van deze wagen samen met het oudere broertje 5 Turbo. Wat een gave wagens waren dit maar tegenwoordig is nog weinig aan de Renault familie.
@nicolasr….
Do you remember….