
AMG-techniek in een bijzonder jasje.
We hebben hier op Autoblog al vaker een lans gebroken voor de Chrysler Crossfire. Deze auto is zeker niet perfect, maar voor relatief weinig geld heb je wel iets heel bijzonders. Dat geldt des te meer voor de overtreffende trap: de Crossfire SRT-6.
De Chrysler Crossfire is sowieso geen auto die je op iedere straathoek ziet, maar de SRT is pas écht zeldzaam. Waar er van de gewone Crossfire stiekem nog best veel op kenteken staan (558 stuks in totaal), zijn er van de SRT maar een stuk of 18 in Nederland.




Dat de Chrysler Crossfire onderhuids een Mercedes was, wist je waarschijnlijk al. Het is een eerste generatie SLK met een ander koetswerk. Technisch zijn de auto’s nagenoeg identiek en ook het interieur is grotendeels Mercedes. De Crossfire werd zelfs in Duitsland gebouwd, bij Karmann.
AMG-techniek
Zoals de Crossfire eigenlijk een Mercedes is, zo is de SRT een AMG. Deze auto is namelijk afgeleid van de SLK 32 AMG. Dat betekent dat er een 3,2 liter V6 met compressor onder de kap ligt. Deze produceert 335 pk en 420 Nm. Niet verkeerd voor een model van 20 jaar oud! Een gloednieuwe Z4 M40i heeft maar 5 pk meer.



Even een klein zijspoortje: deze Crossfire is het enige model dat ooit de SRT-6-badge heeft gekregen, oftewel de enige SRT met een zescilinder. Bij SRT denk je natuurlijk vooral aan HEMI V8’s, maar je had verder ook nog SRT-4’s (de Neon en de Caliber) en een SRT-10 (de Viper).
Spoiler

Een van de leuke gimmicks van de Crossfire was de spoiler die automatisch omhoog komt bij 100 km/u. Die ontbreekt helaas bij de SRT-6. In plaats daarvan heb je een vaste achtervleugel. Verder kun je de SRT-6 herkennen aan de splitter. Normaliter heeft de SRT ook unieke velgen, maar dit exemplaar staat op aftermarket Rotiforms. Die staan overigens helemaal niet verkeerd.
Deze Crossfire heeft al behoorlijk wat ervaring (200.323 kilometer), maar er wordt dan ook niet de hoofdprijs voor gevraagd. De auto wordt op Marktplaats aangeboden voor €13.500. Geen geld, voor een model wat zeldzamer is dan menig Ferrari.





Jammer van het automaatje, met een 6bak was dit gewoon een feestje geweest.
Blijft irritant eh, voor de fun wil je altijd een handbak, voor dagelijks gebruik een automaat.
Naast de handbal ontbreekt hier ook een fatsoenlijk onderstel en redelijke remmen. Dan blijft alleen de redelijke motor over. Geen succes nummer dus.
Kun je die zaken niet upgraden? Niet mijn kopje thee dit model, ook het Duitse origineel kan me weinig bekoren.
Leuke vergelijking met de BMW Z4 M40I dat die maar 5pk meer heeft 😆maar hij is wel 0,7 sec sneller van 0-100kmh en dat is nogal een beetje (5,2 t.o.v. 4,5 sec)
Wat vrij logisch is. Er zit 20 jaar ontwikkeling tussen die auto’s. De ene heeft een moderne 8bak automaat en de andere een slome 5bak automaat. Dan zal er ook nog wel verschil zijn in grip met moderne banden. En niet te vergeten dat een standaard B58 altijd meer heeft dan zijn opgegeven 340pk terwijl de Mercedes motor juist een tikkeltje naar beneden afwijkt en dus misschien maar 320pk heeft. Voor een “oude” auto te zijn doet de Crossfire het enorm goed :)
Die Rotiforms staan inderdaad wel goed..