Koop deze BMW Z3 Shelby Cobra op Marktplaats

Auteur: , 33 Reacties

Zo maak je van een vrouwenauto een RTL7-waardige voiture.

Voordat je begint te steigeren over het feit dat we de Z3 als vrouwenauto betitelen: rustig maar, net als de MX-5 is het stiekem best een geinig ding dat zeker met I6 best te pruimen is. Ondanks dat 007 ermee rondreed in Goldeneye is het qua imago echter niet bepaald de auto waar je het eerste aan denkt als je het hebt over een monster waar de testosteron vanaf spat.

De Shelby Cobra daarentegen valt wel in die categorie. Het geesteskind van de Amerikaanse raceheld Carroll Shelby werd gebouwd volgens een simpel doch effectief recept: neem een relatief lichte, achterwielaangereven auto (een AC Cobra), plemp er een dikke V8 in en klaar is Carroll. Vooral de laatste versies met 427 cubic inch grote V8-en (7.0 liter) waren brute monsters. Vandaag betaal je voor een origineel exemplaar met het juiste chassisnummer de absolute hoofdprijs.

Er worden echter ook de nodige replica’s gebouwd, die je voor veel minder geld op de kop kan tikken. Logisch, want een houten krat met zo’n lekkere Amerikaanse V8 erin kost je vrijwel niks. Mep een paar keer op wat platen aluminium en je hebt zo een ‘Shelby Cobra’ voor je staan.

De bouwer van de creatie die we vandaag onder ogen kregen heeft er echter voor gekozen een andere weg te bewandelen. Hij nam een BMW Z3 uit 1998 als startpunt en bouwde daar een koets op die in grote lijnen lijkt op die van een AC Cobra. Het stukje huisvlijt is verder voorzien van de karakteristieke racing stripes van de Shelby Cobra, sportieve stickers en banden met witte teksten erop.

Helaas huist er onder de kap geen V8 en zelfs geen I6, maar een heuse vierpitter. Het gaat om BMW’s 1.9 liter grote M44B19 met 140 pk. Gezien het opgegeven leeggewicht van 1.100 kilogram zal deze krachtbron de auto wel ‘vlot’ maken, maar de gemiddelde Cobra-replica zal er niet nerveus van worden, laat staan een originele ‘427’.

Daar staat tegenover dat de prijs ook niet torenhoog is. Hoewel, de verkoper wil wel aanzienlijk meer vangen voor deze creatie dan je voor een andere BMW Z3 1.9 zou betalen dezer dagen, namelijk 15.999 Euro. Volgens hem is de ombouw gedaan door een specialistisch bedrijf en zijn er daarbij kosten noch moeite bespaard. Als het goed is valt het plaatwerk er dus niet af tijdens de proefrit. Sprekende over die proefrit: de auto staat in Tynaarlo dus je kan nog even langs de hunebedden scheuren.

Bedankt Stefy voor de tip!



33 reacties

007 ermee rondrijden, wat een aanfluiting was dat 100m reclame
@bitd: Ja doe mij die tank 20 minuten eerder dan maar!
Leuk gedaan!
Of niet policor volgens de autoblog puristen..
Doe mij er maar een van Factory Five Racing, die ziet er heel wat beter uit. En ook wat joliger gemotoriseerd.
Al heb je nog zoveel oog voor detail gehad met de ombouw: waarom zou je in godsnaam de instapversie met vierpitter als basis voor je dikke Cobra replica gebruiken? Kansloos dit.
@madmarky: Stuk goedkoper in aanschaf en was wellicht van plan er in de toekomst wél een achtpitter in te bouwen.
Misschien geen zin meer in gehad of toe aan een ander project…
@senne: z3 en een 8 pitter? Sterkte
@bmwfreak038: waarom niet?
@hplh: zal niet makkelijk gaan
@bmwfreak038: bmw m heeft ooit een v12 in een z3 gelegd, en kwa motor ruimte is hij bijna identiek aan de e36, in welke alpina dan weer een v8 leverde, en vind je dat niks zijn er altijd ls swapkits leverbaar
@bmwfreak038: nee zo’n ombouw is een fluitje van een cent…
@bmwfreak038: een LS1 past er prima in, denk ik.
@madmarky: Misschien was deze erg goedkoop bijv. door schade rondom.
Ben hier niet zo van onder de indruk…

Als hij nou een Shelby Cobra had omgebouwd naar een Z3…

Dat was pas stoer geweest.
Even een linkje naar marktplaats erbij gezocht:
https://link.marktplaats.nl/m1200926402

Wat je er ook van vindt, hier is wel veel tijd en geld in gaan zitten, ik vraag me af waarom iemand ‘m dan daarna direct wil verkopen. Ik kan me er wat bij voorstellen dat het bij zo’n auto na een tijdje gaat kriebelen om aan een nieuw project te beginnen, maar dat lijkt hier niet het geval.

Enne, die Ferrari/eland-stickers mogen natuurlijk alleen op een Saab of Volvo.
@escort77: ik denk dat de eigenaar er mee is gaan rijden en toen tot de conclusie is gekomen dat een MX5 als basis een slimmere zet was geweest dan deze Z3 4 cilinder. Goedkoper, lichter en minstens zo leuk om mee te sturen. Dit is van alles net niks. Niet echt prachtig, niet echt leuk qua wegligging, niet luxe, niet sportief en verre van snel… Wel duur, dat dan weer wel. Helaas, uithuilen en een beter project op touw zetten. Succes!
@escort77: ik vermoed dat het eindresultaat niet overeenkwam met het beeld dat hij in zijn hoofd had. De cobra heeft natuurlijk bepaalde proporties die je onmogelijk uit een Z3 kan kloppen.
@escort77: heb ff gezocht, maar dat is het logo van Terlingua Racing.
Ik vind het wel knap, maar niet mooi
Wat een lilijk hondenhok… zonde van al de tijd en moeite die erin is gaan zitten… beter koop je een Z3 3.0 Coupe van dat geld.
@audir8v10: of je koopt een open Z3 3.0 voor dat geld. Veel mooier dan de coupe en het dak kan open!
@mashell: nee joh, kappersauto.. ziet er niet uit 😜
Dit is een Kobra, van Nubodi Automotive. Kit kost 2500 euro geloof ik. Er is ook een kit om de Z3 tot “250SWB” om te bouwen, volgens mij is die ook weleens langsgekomen op autoblog.
Die ondertitel – hoe lang heb je daar op zitten broeden, @jaapiyo?
Of heb je daar pilletjes voor? :-)
Vind em nog niet eens heel gek. Je ziet wel snel dat er iets niet klopt
Man, man, man… er is werkelijk niets wat overeen komt met het origineel. Wat een gebakkie! En dan nog een Ferrari sticker op de zijkant……… tjonge, jonge Je rijdt écht voor lul in dit ding.
Mislukt…
Geen porem, maar ik moet wel zeggen dat het interieur er voor zo’n ouwe BMW er erg goed bij staat!!
Ziet er beter uit dan een Z3
Haha gister ook al gespot op mp.
Zelfs een derdegraads schoffeldebiel zou hier nog geen euro op stukslaan. Laat staan 16 ruggen.
Op de Cobra club altijd de snelste, je hoeft namelijk veeeel minder te tanken dan de rest!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).