Zou jij een miljoen over hebben voor deze auto?

Auteur: , 23 Reacties

Want reken maar dat je dat kwijt bent.

Het verhaal achter de Shelby Cobra is inmiddels wel bekend, maar blijft gaaf. De auto begon zijn leven als de AC Ace. De Ace werd door de Portugees John Tojeiro ontworpen en ontwikkeld. Het was een compacte Britse sportwagen zoals er in die tijd heel erg veel waren. Standaard kreeg de Ace een 2-liter motor onder de kap, maar eigenlijk kon de auto wel meer vermogen gebruiken. Deze kwamen er in de vorm van de AC Ace Ruddspeed, met een opgevoerde Ford Zephyr motor.

Zo rond de tijd van de introductie van de Ruddspeed werd AC’s eigenaar Charles Hurlock benaderd door ene Caroll Shelby. Of het niet een idee was om de puike body’s te voorzien van een Ford V8. Een waar icoon was geboren. Bij een Shelby Cobra denken we natuurlijk aan zo’n uberdikke ‘427’ of een Daytona Coupé. Maar er waren er meer. Misschien wel de gaafste is deze ‘289’. De reden is simpel. Het uiterlijk was nog behoorlijk onaangetast, terwijl er wel een V8 onder de kap zit. Best of both worlds.

Het exemplaar op de foto’s is de Cobra 289 met chassiscode CSX2588. Deze werd in januari 1965 geproduceerd. Het is de op-één-na laatste originele 289 die gebouwd is en de laatste die verkocht werd. De laatste 289 was voor Shelby zelf, maar dat was een automaat. Deze 289 heeft een handbak met vier verzetten voorwaarts. De waarde van deze auto zal aankomen als donderslag bij heldere hemel: 1.200.000 Amerikaanse dollars. De auto wordt binnenkort geveild, dus de kans is groot dat het bedrag dat betaald gaat worden voor deze Cobra nog een stukje hoger komt te liggen.

De kleur is Rouge Iris. De auto is een keer overgespoten, maar dit is (uiteraard) wel professioneel gedaan. De reden waarom deze auto zo veel waard is, naast de historische significantie, is de staat van de auto. Chassis, koetswerk, motor en aandrijflijn zijn nog origineel en in nieuwstaat. De naam 289 slaat op de motor, deze is namelijk 289 cubic inches groot. Dik 4.7 liter aan slagvolume dus. De motor is voorzien van een aluminium inlaat en een Holley 715 CFM carburateur in Le Mans-specificatie. Om een idee te krijgen van de prestaties: de motor levert 275 pk en de auto weegt in totaal zo’n 910 kg. Voor meer informatie is dit epistel van @Dizono een absolute aanrader.



23 reacties

Als ik het had liggen, meteen. Wat, 10k extra just to be safe. Bucketlist stuff. En hoe bruut zo’n 427 ook is, dit is cleaner en mooier. En veel beter te rijden, al is dat relatief. Nog steeds een hand full naar het schijnt.
Machtige machine. Ik weet niet of ik hier een miljoen aan zal uitgeven en er vervolgens niet mee durf te rijden.
Zo gaaf!
Goede investering lijkt me
Als ie daarna het dubbele oplevert, sure
Bijna een koopje in vergelijking met de 13,5 miljoen Dollar die de als eerste gebouwde AC Cobra heeft opgebracht.

Toch is éên miljoen een enorm kapitaal. Twee tot drie ton lijkt mij een meer reële prijs, de rest is er niet meer dan bij gespeculeerd.
@moveyourmind: En 2 ton vind je wel een reële prijs voor een auto met de techniek van 50 jaar geleden?
Voor 50k heb je ook een Ariel Atom die dit antieke geval compleet zoek rijdt. Dus nee.
@alcantara: Voor 10k heb je ook een Aygo die veel zuiniger is dan een Ariel Atom of zo’n AC Ace…
Appels en peren.

Volgens mij snap je het niet helemaal…

@senne: Laat hem maar. Dit is nog erger dan het niet snappen; het is zijn stokpaardje.
@senne: Maar een Aygo is een waardeloze auto in vergelijking met een Atom qua wegligging en prestaties. Er zijn heel wat punten waarop een Atom oneindig veel beter scoort. Maar wat biedt zo’n oude Cobra die 20x duurder is tov een Atom? Emotie zeker…mja daar heb ik niks mee met gebakken lucht,
Ooit eens nabij Silverstone gelogeerd bij een meneer, die exact zo’n zelfde exemplaar bezat. Plus een witte AC Aceca. Had er ook behoorlijk mee geracet, deed dat inmiddels niet meer “omdat het chassis daar na veel racegebruik inmiddels te kwetsbaar” voor was. Geweldig geluid komt er uit zo’n apparaat !
Ja! Zonder twijfel! Wat een prachtige machine!
Ja!
Daar gaan we weer. Een miljoen voor een oude auto , mėt verhaal, dat dan weer wel. Mij niet gezien
@kenner: terwijl dit toch een auto voor de kenner is ;)
via iPhone app
@willeme: Haha!
Nee. Liever een mooie replica, nieuwere techniek, sneller, en voor een fractie van de vraagprijs van dit model.
En het mooie is, met die replica ga je nog rijden ook. Dit ding eindigt in een garage…
@camber24: ben ik wel met je eens, maar dat komt vooral door mijn kapitaalspositie. Als ik in de markt was voor zo iets dan zat ik er wat warmer bij en ging het meer om de investering.
Nee, voor een miljoen koop ik andere auto’s
Wat ^ zegt:

Een replica, als je er echt mee wil rijden.
Dit, als t een garage queen moet zijn
Mijn droomwagen als 427 Semi Competition uitvoering.
Als ik het geld had, deze als investeringe en een 427 replica van 100k om ritjes mee te maken!
Nooit voor een kit Car nooit

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).