• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zou jij een miljoen over hebben voor deze auto?

Auteur: willeme, gepost 20 augustus 2017 om 21:55 – 23 Reacties

Afbeelding Zou jij een miljoen over hebben voor deze auto?Afbeelding Zou jij een miljoen over hebben voor deze auto?Afbeelding Zou jij een miljoen over hebben voor deze auto?Afbeelding Zou jij een miljoen over hebben voor deze auto?Afbeelding Zou jij een miljoen over hebben voor deze auto?Afbeelding Zou jij een miljoen over hebben voor deze auto?Afbeelding Zou jij een miljoen over hebben voor deze auto?Afbeelding Zou jij een miljoen over hebben voor deze auto?

Shelby Cobra 289
Want reken maar dat je dat kwijt bent.

Het verhaal achter de Shelby Cobra is inmiddels wel bekend, maar blijft gaaf. De auto begon zijn leven als de AC Ace. De Ace werd door de Portugees John Tojeiro ontworpen en ontwikkeld. Het was een compacte Britse sportwagen zoals er in die tijd heel erg veel waren. Standaard kreeg de Ace een 2-liter motor onder de kap, maar eigenlijk kon de auto wel meer vermogen gebruiken. Deze kwamen er in de vorm van de AC Ace Ruddspeed, met een opgevoerde Ford Zephyr motor.

Zo rond de tijd van de introductie van de Ruddspeed werd AC’s eigenaar Charles Hurlock benaderd door ene Caroll Shelby. Of het niet een idee was om de puike body’s te voorzien van een Ford V8. Een waar icoon was geboren. Bij een Shelby Cobra denken we natuurlijk aan zo’n uberdikke ‘427’ of een Daytona Coupé. Maar er waren er meer. Misschien wel de gaafste is deze ‘289’. De reden is simpel. Het uiterlijk was nog behoorlijk onaangetast, terwijl er wel een V8 onder de kap zit. Best of both worlds.

Het exemplaar op de foto’s is de Cobra 289 met chassiscode CSX2588. Deze werd in januari 1965 geproduceerd. Het is de op-één-na laatste originele 289 die gebouwd is en de laatste die verkocht werd. De laatste 289 was voor Shelby zelf, maar dat was een automaat. Deze 289 heeft een handbak met vier verzetten voorwaarts. De waarde van deze auto zal aankomen als donderslag bij heldere hemel: 1.200.000 Amerikaanse dollars. De auto wordt binnenkort geveild, dus de kans is groot dat het bedrag dat betaald gaat worden voor deze Cobra nog een stukje hoger komt te liggen.

De kleur is Rouge Iris. De auto is een keer overgespoten, maar dit is (uiteraard) wel professioneel gedaan. De reden waarom deze auto zo veel waard is, naast de historische significantie, is de staat van de auto. Chassis, koetswerk, motor en aandrijflijn zijn nog origineel en in nieuwstaat. De naam 289 slaat op de motor, deze is namelijk 289 cubic inches groot. Dik 4.7 liter aan slagvolume dus. De motor is voorzien van een aluminium inlaat en een Holley 715 CFM carburateur in Le Mans-specificatie. Om een idee te krijgen van de prestaties: de motor levert 275 pk en de auto weegt in totaal zo’n 910 kg. Voor meer informatie is dit epistel van @Dizono een absolute aanrader.

Ook interessant!

  • Deze ongekend brute roadster met V10 gaat onder de hamer
  • Ford Mustang Shelby GT500 rijtest
    Ford Mustang Shelby GT500 rijtest video
  • Shelby Super Snake Speedster
    Shelby Super Snake Speedster wil jij op je oprit hebben
  • Lezersvraag: welke auto moet een terugkeer maken?

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

cobra, Klassiekers, shelby, veiling

Vorig bericht: « Zo maak je een Panamera Turbo net wat dikker
Volgend bericht: Dit is dan echt de allerlaatste Zonda »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    20 augustus 2017 om 22:02

    Als ik het had liggen, meteen. Wat, 10k extra just to be safe. Bucketlist stuff. En hoe bruut zo’n 427 ook is, dit is cleaner en mooier. En veel beter te rijden, al is dat relatief. Nog steeds een hand full naar het schijnt.

    Login om te reageren
  2. fmgarcia zegt

    20 augustus 2017 om 22:07

    Machtige machine. Ik weet niet of ik hier een miljoen aan zal uitgeven en er vervolgens niet mee durf te rijden.

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    20 augustus 2017 om 22:14

    Zo gaaf!

    Login om te reageren
  4. juniorclk zegt

    20 augustus 2017 om 22:18

    Goede investering lijkt me

    Login om te reageren
  5. blo3to3t zegt

    20 augustus 2017 om 22:18

    Als ie daarna het dubbele oplevert, sure

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    20 augustus 2017 om 22:24

    Bijna een koopje in vergelijking met de 13,5 miljoen Dollar die de als eerste gebouwde AC Cobra heeft opgebracht.

    Toch is éên miljoen een enorm kapitaal. Twee tot drie ton lijkt mij een meer reële prijs, de rest is er niet meer dan bij gespeculeerd.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      20 augustus 2017 om 22:28

      @moveyourmind: En 2 ton vind je wel een reële prijs voor een auto met de techniek van 50 jaar geleden?

      Login om te reageren
  7. alcantara zegt

    20 augustus 2017 om 22:24

    Voor 50k heb je ook een Ariel Atom die dit antieke geval compleet zoek rijdt. Dus nee.

    Login om te reageren
    • Senne zegt

      20 augustus 2017 om 23:07

      @alcantara: Voor 10k heb je ook een Aygo die veel zuiniger is dan een Ariel Atom of zo’n AC Ace…
      Appels en peren.

      Volgens mij snap je het niet helemaal…

      Login om te reageren
      • stradale888 zegt

        20 augustus 2017 om 23:51

        @senne: Laat hem maar. Dit is nog erger dan het niet snappen; het is zijn stokpaardje.

        Login om te reageren
      • alcantara zegt

        21 augustus 2017 om 08:22

        @senne: Maar een Aygo is een waardeloze auto in vergelijking met een Atom qua wegligging en prestaties. Er zijn heel wat punten waarop een Atom oneindig veel beter scoort. Maar wat biedt zo’n oude Cobra die 20x duurder is tov een Atom? Emotie zeker…mja daar heb ik niks mee met gebakken lucht,

        Login om te reageren
  8. kniesoor zegt

    20 augustus 2017 om 22:26

    Ooit eens nabij Silverstone gelogeerd bij een meneer, die exact zo’n zelfde exemplaar bezat. Plus een witte AC Aceca. Had er ook behoorlijk mee geracet, deed dat inmiddels niet meer “omdat het chassis daar na veel racegebruik inmiddels te kwetsbaar” voor was. Geweldig geluid komt er uit zo’n apparaat !

    Login om te reageren
  9. philipf zegt

    20 augustus 2017 om 22:33

    Ja! Zonder twijfel! Wat een prachtige machine!

    Login om te reageren
  10. roeldriesvink zegt

    20 augustus 2017 om 22:50

    Ja!

    Login om te reageren
  11. kenner zegt

    20 augustus 2017 om 22:59

    Daar gaan we weer. Een miljoen voor een oude auto , mėt verhaal, dat dan weer wel. Mij niet gezien

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      20 augustus 2017 om 23:54

      @kenner: terwijl dit toch een auto voor de kenner is ;)

      Login om te reageren
      • roeldriesvink zegt

        21 augustus 2017 om 07:01

        @willeme: Haha!

        Login om te reageren
  12. camber24 zegt

    20 augustus 2017 om 22:59

    Nee. Liever een mooie replica, nieuwere techniek, sneller, en voor een fractie van de vraagprijs van dit model.
    En het mooie is, met die replica ga je nog rijden ook. Dit ding eindigt in een garage…

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      21 augustus 2017 om 08:19

      @camber24: ben ik wel met je eens, maar dat komt vooral door mijn kapitaalspositie. Als ik in de markt was voor zo iets dan zat ik er wat warmer bij en ging het meer om de investering.

      Login om te reageren
  13. schrik zegt

    21 augustus 2017 om 01:25

    Nee, voor een miljoen koop ik andere auto’s

    Login om te reageren
  14. toyotafortuner zegt

    21 augustus 2017 om 04:49

    Wat ^ zegt:

    Een replica, als je er echt mee wil rijden.
    Dit, als t een garage queen moet zijn

    Login om te reageren
  15. cossiekiller zegt

    21 augustus 2017 om 14:46

    Mijn droomwagen als 427 Semi Competition uitvoering.
    Als ik het geld had, deze als investeringe en een 427 replica van 100k om ritjes mee te maken!

    Login om te reageren
  16. right zegt

    21 augustus 2017 om 19:27

    Nooit voor een kit Car nooit

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North