• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop deze coole turbo tijdmachine voor 25 mille

Auteur: willeme, gepost 3 september 2019 om 22:02 – 49 Reacties

Afbeelding Koop deze coole turbo tijdmachine voor 25 milleAfbeelding Koop deze coole turbo tijdmachine voor 25 milleAfbeelding Koop deze coole turbo tijdmachine voor 25 milleAfbeelding Koop deze coole turbo tijdmachine voor 25 milleAfbeelding Koop deze coole turbo tijdmachine voor 25 milleAfbeelding Koop deze coole turbo tijdmachine voor 25 milleAfbeelding Koop deze coole turbo tijdmachine voor 25 milleAfbeelding Koop deze coole turbo tijdmachine voor 25 mille

Saab 900 Turbo
Het is weer eens wat anders dan een 318i ‘M3 uitgevoerd!’.

Premium Duits. Het is nu de gevestigde orde en dat was het vroeger ook. Een groot verschil is dat er veel meer keuze was als je géén Duitse auto wilde. Natuurlijk, tegenwoordig hebben we Volvo, Jaguar en Lexus. Maar vroeger waren er meer alternatieven in de vorm van Rover, Lancia en Saab.

Met name die laatste doet heel erg zeer, want Saab was een heel kleurrijk merk. Ze deden alles net even anders dan anders. Dat wil niet zeggen dat het zozeer beter was, maar het was anders op een hele coole manier. Gelukkig is daar de tweedehands markt nog.

Saab 900 Turbo

Saabs waren over het algemeen erg goed gebouwd. Natuurlijk, er hing wel eens een stukje hemelbekleding los, maar in technisch opzicht waren ze bijna overontwikkeld. Neem nu deze Saab 900 Coupé Turbo Commemorative Edition. Een klassieke Saab zoals wij ons hem herinneren. Dat wil zeggen met deurhendels die extreem sterk zijn, altijd handig als je iemand (een persoon, niet een hele auto) uit een greppel moet helpen. Of de handrem die op de wielen aan de voorkant vastzette, zo kon je een soort van sper-werking creëren als je vast zat in de sneeuw.

Saab 900 Turbo

Hoogtepuntje is natuurlijk die heerlijk gorgelende twee liter turbo. In deze specificatie is ‘ie goed voor 185 pk. Dat klinkt niet als bijzonder veel, maar het was een geduchte concurrent voor de BMW 325i op de snelweg. Dit exemplaar is geheel gerestaureerd en heeft 17.041 kilometer op de klok staan. Daarmee is deze auto nog goed voor jarenlang rijplezier. In dat kader bezien valt de prijs van een kleine 25 mille voor deze raszuivere Saab enigszins mee. Interesse? De advertentie check je hier.

Ook interessant!

  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • Video: dragrace tussen Taycan Turbo S, 911 Turbo S en RS6
  • Porsche 911 Turbo S Lightweight Package is sneller dan Tesla
  • Deze Turbo 3 is een kneiterdikke restomod

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

900, Coupe, Saab, turbo, youngtimer

Vorig bericht: « Maar natuurlijk: er is weer een nieuwe Pagani
Volgend bericht: Officieel: hier stopt Fiat met de 500 »

Lees Interacties

Reacties

  1. reactief zegt

    3 september 2019 om 22:06

    Hoe werkt dat met de handrem als sper op de voorwielen?

    Mooi ding trouwens, altijd een zwak voor dit model gehad.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      3 september 2019 om 23:20

      @reactief: geen idee, maar heb er ook een, why ligt het blok er recht in en niet dwars zoals elk andere voorwiel aandrijver?

      Login om te reageren
      • marinepower zegt

        4 september 2019 om 00:30

        @kennone: ook bij de meeste Audi’s ligt het blok er langsscheeps in.

        Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        4 september 2019 om 00:55

        @kennone: gewichtsverdeling. De motor in de 900 ligt erg laag, en dan ligt de versnellingsbak er nog onder! Laag zwaartepunt dus goede wegligging.

        Login om te reageren
    • sudbina zegt

      3 september 2019 om 23:26

      @reactief: bij een normaal diff gaat al het vermogen naar het “snelst draaiende wiel” tot een punt dat je een spinnend wiel hebt en de ander staat stil. Door de handrem op de voorwielen te zetten kan je t differentieel foppen, doordat je geen spinnend wieltje meer hebt krijg je zo toch vermogen op t wiel wat wat langzamer (of niet) draait.

      Login om te reageren
      • crashingduke zegt

        4 september 2019 om 10:15

        @sudbina: M.a.w., als je achterwiel aandrijving hebt en de handrem op de achterwielen, dan heb je hetzelfde voordeel.

        Login om te reageren
  2. mrdj zegt

    3 september 2019 om 22:07

    Blijft gaaf zo’n 900 Turbo, heb de mazzel dat ik er af en toe in mag rijden. Net als de OG een heerlijk niet kloppende auto waar je met een blije bakkes in zult cruisen, zonder haast. Zoals het hoort in een Saab.

    Login om te reageren
  3. aerotic zegt

    3 september 2019 om 22:09

    Auto’s met lage km vind ik altijd lastig. Heel mooi en heel leuk, maar als je 20 k per jaar rijdt, dan heb je na 4 jaar gewoon een gemiddelde klassieker. Maarja kopen en niet rijden is ook zonde.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      4 september 2019 om 08:49

      @aerotic: zoiets is vooral bedoeld als tweede (of meer) auto. Een paar keer per maand met mooi weer te cruisen, een enkele keer voor woon-werkverkeer gebruiken etc. Dan rij je vaak maar een paar duizend per jaar, en kan je nog lang van deze auto genieten.

      Het is ook zonde om het saaie woon-werkverkeer met zo’n auto te doen. Dan geniet je er immers ook niet zo van. Daar hebben ze saaie moderne koekblikken voor bedacht.

      Login om te reageren
  4. tweemeter zegt

    3 september 2019 om 22:13

    Handrem zit bij deze niet op de voorwielen, dat was bij eerdere modellen. Prachtige wagen ?.

    Login om te reageren
  5. Robert zegt

    3 september 2019 om 22:13

    Ik krijg spontaan last van OCD als ik die achterkant zie. Hoe slecht die lichtunits in de achterklep altijd uitlijnen met de units in de carrosserie, en dan ook nog eens links en rechts ongelijk; brrr…

    Login om te reageren
    • pa045 zegt

      3 september 2019 om 22:30

      @RRRobert: koop dan lekker een Golf. Die heeft dat niet. Deze auto moet je heel anders waarderen. Meer als een liefhebber van auto’s. Niet een petrolhead. Petrolheads kijken naar de verkeerde kwaliteit. Daar ben ik inmiddels wel achter.
      O ja. Ook ‘puristen’. Die moet je ook niet zijn. Dat zijn van die naïeve mensen die enkel geil worden van Duits met 3 pedalen.
      Nee. Liefhebber van auto’s. Laten we weer lekker terug gaan naar de basis en normaal doen.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        4 september 2019 om 08:00

        @pa045: lees anders nog ff het artikel nog eens door.

        Ze deden alles net even anders dan anders. Dat wil niet zeggen dat het zozeer beter was…
        Ik kijk zeker met een liefhebbersoog naar deze auto. En de langgerekte hatchbacklijnen van een Saab 900 ( en daarmee feitelijk alle voorlopers en nakomelingen) zijn voor mij een van de meest geslaagde ter wereld. Het feit dat dit merk in deze vorm ook al niet meer onder ons is doet me even zeer als elke andere petrolhead.

        k knap alleen af op die achterkant. Net zoals mensen gruwen van rubberbumpers op een verder prachtige Alfa Spider oid. Dat wilde ik eenmalig ff kwijt.

        Login om te reageren
      • tuutertuuter zegt

        4 september 2019 om 08:32

        @pa045: Maar het doet wel een beetje pijn om er dan 25k voor neer te leggen he

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        4 september 2019 om 08:51

        @pa045: Jezus man, wat een onzin over liefhebberij zeg… petrolhead en autoliefhebber zijn gewoon verschillende woorden voor hetzelfde. Maar de één heeft geen fantasie dus houd van golfjes, een ander houd wel van leuke auto’s en een ander wil liever keihard sturen. Persoonlijke voorkeur noemt men dat.

        Login om te reageren
    • derek306 zegt

      3 september 2019 om 22:32

      @RRRobert: Zeker op foto 6 en 8! Poeh..

      Login om te reageren
    • porker zegt

      4 september 2019 om 09:16

      @RRRobert: die lampen zitten recht, de middelste zitten aan de achterklep vast, het is niet een unit zeg maar.

      Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      4 september 2019 om 10:18

      @RRRobert: Helemaal mee eens. Een el cheapo facelift oplossing voor het “hé, we hebben mistlampen achter nodig” probleem. Maar zo ging dat in de jaren ‘80.

      Login om te reageren
  6. amsterdam zegt

    3 september 2019 om 22:14

    Hij heeft meer dan 2 ton gelopen.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      3 september 2019 om 22:24

      @amsterdam: twee ton…

      Ben je zelf de eerstvolgende ton nog bezig voordat zo’n Saab een beetje ingereden is. Ik zou passen.

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      4 september 2019 om 01:00

      @amsterdam: precies! Bizar weinig!

      Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    3 september 2019 om 22:16

    Mooie 900, maar die wijven-Aero’s (dat is onder het Saabadepten de bijnaam van dit type velgen), die kunnen echt niet onder de 900.

    Maar goed, los van de velgen zijn er begeerlijker uitvoeringen van de 900. Zoals de Aero, de Red Arrow of een oude steilneus Turbo.

    Login om te reageren
    • bisazza zegt

      3 september 2019 om 23:01

      @moveyourmind: vroeger nog een Red Arrow gehad. Ik geloof nummer #52 inclusief Whale tail. Wat was die Turbo-lag toen toch heerlijk!

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        3 september 2019 om 23:11

        @bisazza: Wat een geweldige auto moet dat geweest zijn! Vond het ‘i’tje dat ik een paar jaar terug had al aardig mee kunnen komen met veel andere modernere auto’s.

        Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        4 september 2019 om 00:50

        @bisazza: geweldig! Ja, echt het ‘even wachten gevoel’ en dan die push… Verslavend lekker

        Login om te reageren
        • deuxchevaux zegt

          4 september 2019 om 07:48

          @svenska_aeroplan_ab:

          Je bedoelt het toen al logge en luie blok vergeleken de concurrentie uit die tijd?

          Login om te reageren
          • Svenska_Aeroplan_AB zegt

            4 september 2019 om 10:33

            @deuxchevaux: precies! Heerlijk lui cruisen met de geweldige motor roffel van dit blok, en als je het nodig hebt/vind de turbo in laten kicken en alles zoek rijden.

            Login om te reageren
  8. Volvo_440_turbo zegt

    3 september 2019 om 22:20

    Een kennis van me rijdt Saabs van dit model, maar niet zeker meer of er Turbo’s bij zaten of niet, hij beweert de koppeling te kunnen veranderen in een uurtje of zo…
    Wel sterk als je weet hoeveel werk het was bij het volgende model 900 Turbo die wij gehad hebben.
    Voor mij is bovenstaande de laatste échte Saab!

    Login om te reageren
    • shalomleon zegt

      4 september 2019 om 08:00

      @Volvo_440_turbo: klopt, de bak zit bin deze onder het blok (1 geheel met de carterpan) waarbij de koppeling aan de kant van de koplampen zit met een service luik om de koppeling te vervangen

      Login om te reageren
  9. Supra1981 zegt

    3 september 2019 om 22:28

    Moet meteen weer denken aan de Saab special van Top Gear. Dat was mooie televisie.

    Login om te reageren
    • porker zegt

      4 september 2019 om 07:13

      @supra1981: iemand een linkje?

      Login om te reageren
      • Supra1981 zegt

        4 september 2019 om 09:47

        @porker: https://www.topgear.com/videos/jeremy-clarkson/tribute-saab-part-12-series-18-episode-5

        Login om te reageren
  10. balboni zegt

    3 september 2019 om 22:53

    Zalige auto

    Login om te reageren
  11. polak zegt

    3 september 2019 om 23:14

    25K. Da’s een hoop geld voor een automobiel. Hij ziet er mooi uit, maar perfect? En als de achterlichten dan al scheef zitten, hoe zit het dan met de rest. Is de techniek goed aangepakt? Geen foto’s onder de kap helaas. En die kekke klokjes op de middenconsole, is dat origineel?
    Maar ze rijden wel lekker (meer dan dat zelfs), al ken ik ze alleen met die “kuipstoeltjes” die je het liefst in je woonkamer zou willen zetten.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      4 september 2019 om 00:49

      @polak: De scheve achterlichten en flinke naden zijn ‘period correct’ voor Saab ;). En mag dan iets scheef zitten, kapot gaat het niet… Ja, de 3 extra meters zijn origineel op deze uitvoering.

      Login om te reageren
      • escort77 zegt

        4 september 2019 om 08:52

        @svenska_aeroplan_ab: op die 3 metertjes had “Saab” moeten staan i.p.v. “VDO” ?

        Login om te reageren
        • porker zegt

          4 september 2019 om 09:31

          @escort77: nee vdo want tijdgeest zo was dat ook met de centrale klokkenwinkel met km teller, staat ook vdo in.

          Login om te reageren
  12. Kvgorp zegt

    3 september 2019 om 23:36

    Neem een auto van €6000,- poets hem op voor een paar honderd euro. Laat een “goede” fotograaf komen, ook een paar honderd euro. Vraag Roderick van de hockey of je niet een paar mooie shots kunt laten maken bij het optrekje van zijn oom.

    Vraag €25.000,-

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      4 september 2019 om 00:54

      @kvgorp: No way, voor deze uitvoering in deze staat is de prijs zelfs scherp te noemen. Kijk maar eens bij Heuschmidt bijvoorbeeld, vragen ze nog een stuk meer… Daarnaast moet je niet vergeten dat Saab, nog steeds, een van de grootste fan bases van alle automerken heeft.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        4 september 2019 om 08:12

        @svenska_aeroplan_ab: alfa ook..

        Login om te reageren
  13. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    4 september 2019 om 00:47

    Prachtig! En een Commemorative is echt zeldzaam! Zijn er in ’93 314 van gebouwd als laatste model van de 900 Coupé. Alleen voor de US markt. Van de Cabrio zijn in ’94 nog 500 Commemorativ’s gemaakt, dit waren echt de laatste 900’s van dit model. En dan helemaal origineel, en met zo’n kilometerstand… Wow

    Login om te reageren
  14. ghini zegt

    4 september 2019 om 06:37

    Een van mn droom auto’s..

    Login om te reageren
    • porker zegt

      4 september 2019 om 08:18

      @ghini: voor paar k te koop en dan rustig aan opknappen. Heb je wel par ton op de teller maar dat kan ie hebben. En voor wisselgeld vernieuw je interieur en fris je buitenkant meer dan makkelijk op. Wel haast geboden want het worden er steeds minder. Oh ja en gewoon voor de lpt gaan die kun je eenvoudig naar fpt krijgen.

      Login om te reageren
  15. artje zegt

    4 september 2019 om 07:35

    Zo lelijk dat het weer apart wordt. Dat is ook knap.

    Login om te reageren
  16. tenaci zegt

    4 september 2019 om 07:41

    Heerlijk! En het is een flink bedrag, maar volgens mij elke cent waard. Je rijdt er 10xknapper bij dan in een nieuwe Golf van 25k

    Login om te reageren
  17. ericd zegt

    4 september 2019 om 08:31

    Vroegah viel dat niet (zo) op… maar nu, in vergelijking met zelfs kleine stadskarretjes, valt op dat er van die kleine wielen onder zitten.

    Login om te reageren
  18. dree16v zegt

    4 september 2019 om 08:58

    Gaaf! Maar wel stevig prijsje…

    Login om te reageren
  19. mashell zegt

    4 september 2019 om 18:09

    Toevoeging, omdat deze wagens vroeger uitsluitend door notarissen en huisartsen gereden werden is deze alleen te koop voor kleinzonen van notarissen en huisartsen.

    Login om te reageren
  20. theghost zegt

    5 september 2019 om 19:46

    De genoemde kilometerstand klopt van geen kant, de teller is volgens de originele advertentie na de restauratie gereset! Er is de werkelijke kilometerstand is afgeleid uit de advertentie ruim boven de 200.000 km! Dit is dus nogal misleidend omschreven door autoblog, blijft wel staan natuurlijk dat het een gaaf stukje historie is!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North