Koop deze coole turbo tijdmachine voor 25 mille

Auteur: , 49 Reacties

Het is weer eens wat anders dan een 318i 'M3 uitgevoerd!'.

Premium Duits. Het is nu de gevestigde orde en dat was het vroeger ook. Een groot verschil is dat er veel meer keuze was als je géén Duitse auto wilde. Natuurlijk, tegenwoordig hebben we Volvo, Jaguar en Lexus. Maar vroeger waren er meer alternatieven in de vorm van Rover, Lancia en Saab.

Met name die laatste doet heel erg zeer, want Saab was een heel kleurrijk merk. Ze deden alles net even anders dan anders. Dat wil niet zeggen dat het zozeer beter was, maar het was anders op een hele coole manier. Gelukkig is daar de tweedehands markt nog.

Saab 900 Turbo

Saabs waren over het algemeen erg goed gebouwd. Natuurlijk, er hing wel eens een stukje hemelbekleding los, maar in technisch opzicht waren ze bijna overontwikkeld. Neem nu deze Saab 900 Coupé Turbo Commemorative Edition. Een klassieke Saab zoals wij ons hem herinneren. Dat wil zeggen met deurhendels die extreem sterk zijn, altijd handig als je iemand (een persoon, niet een hele auto) uit een greppel moet helpen. Of de handrem die op de wielen aan de voorkant vastzette, zo kon je een soort van sper-werking creëren als je vast zat in de sneeuw.

Saab 900 Turbo

Hoogtepuntje is natuurlijk die heerlijk gorgelende twee liter turbo. In deze specificatie is ‘ie goed voor 185 pk. Dat klinkt niet als bijzonder veel, maar het was een geduchte concurrent voor de BMW 325i op de snelweg. Dit exemplaar is geheel gerestaureerd en heeft 17.041 kilometer op de klok staan. Daarmee is deze auto nog goed voor jarenlang rijplezier. In dat kader bezien valt de prijs van een kleine 25 mille voor deze raszuivere Saab enigszins mee. Interesse? De advertentie check je hier.



49 reacties

Hoe werkt dat met de handrem als sper op de voorwielen?

Mooi ding trouwens, altijd een zwak voor dit model gehad.
@reactief: geen idee, maar heb er ook een, why ligt het blok er recht in en niet dwars zoals elk andere voorwiel aandrijver?
@kennone: ook bij de meeste Audi’s ligt het blok er langsscheeps in.
@kennone: gewichtsverdeling. De motor in de 900 ligt erg laag, en dan ligt de versnellingsbak er nog onder! Laag zwaartepunt dus goede wegligging.
@reactief: bij een normaal diff gaat al het vermogen naar het “snelst draaiende wiel” tot een punt dat je een spinnend wiel hebt en de ander staat stil. Door de handrem op de voorwielen te zetten kan je t differentieel foppen, doordat je geen spinnend wieltje meer hebt krijg je zo toch vermogen op t wiel wat wat langzamer (of niet) draait.
@sudbina: M.a.w., als je achterwiel aandrijving hebt en de handrem op de achterwielen, dan heb je hetzelfde voordeel.
Blijft gaaf zo’n 900 Turbo, heb de mazzel dat ik er af en toe in mag rijden. Net als de OG een heerlijk niet kloppende auto waar je met een blije bakkes in zult cruisen, zonder haast. Zoals het hoort in een Saab.
Auto’s met lage km vind ik altijd lastig. Heel mooi en heel leuk, maar als je 20 k per jaar rijdt, dan heb je na 4 jaar gewoon een gemiddelde klassieker. Maarja kopen en niet rijden is ook zonde.

@aerotic: zoiets is vooral bedoeld als tweede (of meer) auto. Een paar keer per maand met mooi weer te cruisen, een enkele keer voor woon-werkverkeer gebruiken etc. Dan rij je vaak maar een paar duizend per jaar, en kan je nog lang van deze auto genieten.

Het is ook zonde om het saaie woon-werkverkeer met zo’n auto te doen. Dan geniet je er immers ook niet zo van. Daar hebben ze saaie moderne koekblikken voor bedacht.
Handrem zit bij deze niet op de voorwielen, dat was bij eerdere modellen. Prachtige wagen 👍.
Ik krijg spontaan last van OCD als ik die achterkant zie. Hoe slecht die lichtunits in de achterklep altijd uitlijnen met de units in de carrosserie, en dan ook nog eens links en rechts ongelijk; brrr…
@RRRobert: koop dan lekker een Golf. Die heeft dat niet. Deze auto moet je heel anders waarderen. Meer als een liefhebber van auto’s. Niet een petrolhead. Petrolheads kijken naar de verkeerde kwaliteit. Daar ben ik inmiddels wel achter.
O ja. Ook ‘puristen’. Die moet je ook niet zijn. Dat zijn van die naïeve mensen die enkel geil worden van Duits met 3 pedalen.
Nee. Liefhebber van auto’s. Laten we weer lekker terug gaan naar de basis en normaal doen.
@pa045: lees anders nog ff het artikel nog eens door.

Ze deden alles net even anders dan anders. Dat wil niet zeggen dat het zozeer beter was…
Ik kijk zeker met een liefhebbersoog naar deze auto. En de langgerekte hatchbacklijnen van een Saab 900 ( en daarmee feitelijk alle voorlopers en nakomelingen) zijn voor mij een van de meest geslaagde ter wereld. Het feit dat dit merk in deze vorm ook al niet meer onder ons is doet me even zeer als elke andere petrolhead.

k knap alleen af op die achterkant. Net zoals mensen gruwen van rubberbumpers op een verder prachtige Alfa Spider oid. Dat wilde ik eenmalig ff kwijt.
@pa045: Maar het doet wel een beetje pijn om er dan 25k voor neer te leggen he
@pa045: Jezus man, wat een onzin over liefhebberij zeg… petrolhead en autoliefhebber zijn gewoon verschillende woorden voor hetzelfde. Maar de één heeft geen fantasie dus houd van golfjes, een ander houd wel van leuke auto’s en een ander wil liever keihard sturen. Persoonlijke voorkeur noemt men dat.
@RRRobert: Zeker op foto 6 en 8! Poeh..
@RRRobert: die lampen zitten recht, de middelste zitten aan de achterklep vast, het is niet een unit zeg maar.
@RRRobert: Helemaal mee eens. Een el cheapo facelift oplossing voor het “hé, we hebben mistlampen achter nodig” probleem. Maar zo ging dat in de jaren ‘80.
Hij heeft meer dan 2 ton gelopen.
@amsterdam: twee ton…

Ben je zelf de eerstvolgende ton nog bezig voordat zo’n Saab een beetje ingereden is. Ik zou passen.
@amsterdam: precies! Bizar weinig!
Mooie 900, maar die wijven-Aero’s (dat is onder het Saabadepten de bijnaam van dit type velgen), die kunnen echt niet onder de 900.

Maar goed, los van de velgen zijn er begeerlijker uitvoeringen van de 900. Zoals de Aero, de Red Arrow of een oude steilneus Turbo.
@moveyourmind: vroeger nog een Red Arrow gehad. Ik geloof nummer #52 inclusief Whale tail. Wat was die Turbo-lag toen toch heerlijk!
@bisazza: Wat een geweldige auto moet dat geweest zijn! Vond het ‘i’tje dat ik een paar jaar terug had al aardig mee kunnen komen met veel andere modernere auto’s.
@bisazza: geweldig! Ja, echt het ‘even wachten gevoel’ en dan die push… Verslavend lekker
@svenska_aeroplan_ab:

Je bedoelt het toen al logge en luie blok vergeleken de concurrentie uit die tijd?
@deuxchevaux: precies! Heerlijk lui cruisen met de geweldige motor roffel van dit blok, en als je het nodig hebt/vind de turbo in laten kicken en alles zoek rijden.
Een kennis van me rijdt Saabs van dit model, maar niet zeker meer of er Turbo’s bij zaten of niet, hij beweert de koppeling te kunnen veranderen in een uurtje of zo…
Wel sterk als je weet hoeveel werk het was bij het volgende model 900 Turbo die wij gehad hebben.
Voor mij is bovenstaande de laatste échte Saab!
@Volvo_440_turbo: klopt, de bak zit bin deze onder het blok (1 geheel met de carterpan) waarbij de koppeling aan de kant van de koplampen zit met een service luik om de koppeling te vervangen
Moet meteen weer denken aan de Saab special van Top Gear. Dat was mooie televisie.
Zalige auto
25K. Da’s een hoop geld voor een automobiel. Hij ziet er mooi uit, maar perfect? En als de achterlichten dan al scheef zitten, hoe zit het dan met de rest. Is de techniek goed aangepakt? Geen foto’s onder de kap helaas. En die kekke klokjes op de middenconsole, is dat origineel?
Maar ze rijden wel lekker (meer dan dat zelfs), al ken ik ze alleen met die “kuipstoeltjes” die je het liefst in je woonkamer zou willen zetten.
@polak: De scheve achterlichten en flinke naden zijn ‘period correct’ voor Saab ;). En mag dan iets scheef zitten, kapot gaat het niet… Ja, de 3 extra meters zijn origineel op deze uitvoering.
@svenska_aeroplan_ab: op die 3 metertjes had “Saab” moeten staan i.p.v. “VDO” 😉
@escort77: nee vdo want tijdgeest zo was dat ook met de centrale klokkenwinkel met km teller, staat ook vdo in.
Neem een auto van €6000,- poets hem op voor een paar honderd euro. Laat een “goede” fotograaf komen, ook een paar honderd euro. Vraag Roderick van de hockey of je niet een paar mooie shots kunt laten maken bij het optrekje van zijn oom.

Vraag €25.000,-
@kvgorp: No way, voor deze uitvoering in deze staat is de prijs zelfs scherp te noemen. Kijk maar eens bij Heuschmidt bijvoorbeeld, vragen ze nog een stuk meer… Daarnaast moet je niet vergeten dat Saab, nog steeds, een van de grootste fan bases van alle automerken heeft.
Prachtig! En een Commemorative is echt zeldzaam! Zijn er in ’93 314 van gebouwd als laatste model van de 900 Coupé. Alleen voor de US markt. Van de Cabrio zijn in ’94 nog 500 Commemorativ’s gemaakt, dit waren echt de laatste 900’s van dit model. En dan helemaal origineel, en met zo’n kilometerstand… Wow
Een van mn droom auto’s..
@ghini: voor paar k te koop en dan rustig aan opknappen. Heb je wel par ton op de teller maar dat kan ie hebben. En voor wisselgeld vernieuw je interieur en fris je buitenkant meer dan makkelijk op. Wel haast geboden want het worden er steeds minder. Oh ja en gewoon voor de lpt gaan die kun je eenvoudig naar fpt krijgen.
Zo lelijk dat het weer apart wordt. Dat is ook knap.
Heerlijk! En het is een flink bedrag, maar volgens mij elke cent waard. Je rijdt er 10xknapper bij dan in een nieuwe Golf van 25k
Vroegah viel dat niet (zo) op… maar nu, in vergelijking met zelfs kleine stadskarretjes, valt op dat er van die kleine wielen onder zitten.
Gaaf! Maar wel stevig prijsje…
Toevoeging, omdat deze wagens vroeger uitsluitend door notarissen en huisartsen gereden werden is deze alleen te koop voor kleinzonen van notarissen en huisartsen.
De genoemde kilometerstand klopt van geen kant, de teller is volgens de originele advertentie na de restauratie gereset! Er is de werkelijke kilometerstand is afgeleid uit de advertentie ruim boven de 200.000 km! Dit is dus nogal misleidend omschreven door autoblog, blijft wel staan natuurlijk dat het een gaaf stukje historie is!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).