Hier, de echte én minst echte Saab-modellen

Auteur: , 47 Reacties

We zijn allemaal fan, maar wel van het goede model?

Saab 9-5 Estate '11

Van alle merken die niet meer onder ons zijn, missen we Saab nog het meeste. Saabs waren gewoon ontzettend cool. Het was een gaaf alternatief, niet zozeer een beter alternatief ten opzichte van de concurrentie. Met een Saab hoefde je jezelf nooit te excuseren. Het was premium, maar niet patserig. Sommige dingen deden ze heel erg slecht, zoals onderdelenprijzen, wegligging en diesels. Andere dingen deden ze juist heel erg goed, zoals stoelen, veiligheid en benzinemotoren.

Saab was een geweldig merk omdat ze de meeste dingen net even anders deden. Daar is natuurlijk minder geld aan te verdienen, waardoor het merk helaas niet meer onder ons is. Automobiele eenheidsworst regeert! Wees blij dat merken als Alfa Romeo, Tesla, Lexus en Volvo nog steeds originele auto’s maken. Een premium-wereld met de Duitse Drie wordt je niet blij van. Zoals de geschiedenis ons leert is Duitse heerschappij nooit een goed plan.

Enfin, terug naar Saab. We kijken graag terug naar ‘echte’ Saabs. Stronteigenwijze modellen waar de fabriek veel geld op verloor, maar de klanten een statement mee konden maken. Met name rond de jaren ’90 was de kritiek niet van de lucht. Saab zou zijn ziel aan de Duivel (GM) hebben verkocht. Het zouden geen echte Saabs meer zijn. Maar is dat ook echt zo? Was Saab dan ontiegelijk Saab? Daarom kijken we vandaag naar relatief moderne Saabs en kijken hoe ze scoren op de ‘Saab-originaliteits-ladder’ en delen ze in van heel erg Saab naar heel erg, eh, ‘niet-Saab’.

De percentages zijn met uiterste zorg bepaald, maar uiteraard aan discussie onderhevig. Ze zijn exact hetzelfde als een onderbroek na een ritje met @Wouter achter het stuur: niet vlekkeloos.

90%: Saab 900 ’79
Vroegah! Toen waren er nog échte Saabs. Vroeger, toen gras nog groen was, seks nog vies en @CasperH een redactieborrel rollend naar huis ging. Toen waren de Saabs nog echte Saabs. Klopt, voor een groot gedeelte waren de Saabs toen nog echt. Hopeloos duur om te fabriceren en op sommige onderdelen véél te ver doorontwikkeld, terwijl sommige punten juist te slecht waren ontwikkeld. Bij een kleine fabrikant vallen die keuzes op. Zo is de stijfheid van de carrosserie erg hoog en kun je een behoorlijk gewicht aan de deurklinken hangen (om iemand uit een greppel te helpen klimmen, bijvoorbeeld). Ook werkt de handrem op de voorwielen, in plaats van aan de achterkant. Kortom: helemaal Saab! Of toch niet? Vergeet niet dat de Saab viercilinders eigenlijk ontworpen, ontwikkeld en gebouwd werden door niemand minder dan Triumph… Zweedse eigenwijsheid gecombineerd met Britse degelijkheid. Kan niet misgaan.

Saab 900 Turbo

75%: Saab 900 (NG) ’94
Een schande! Dit is geen Saab, dit is een Opel Vectra rebadge! Was getekend: alle Saab fans. Om eerlijk te zijn: de Saab 900 ‘NG’ stónd op het platform van de Opel Vectra, dus de liefhebbers hadden een punt. Maar General Motors deed geen ‘Cadillac Cimarron’ (m.a.w.: plak een dure badge op een goedkope auto). De 900 NG had een compleet unieke carrosserie in drie unieke vormen (coupé, liftback, cabriolet) en grotendeels eigen motoren en transmissies. Het interieur was compleet afwijkend en de stoelen totaal anders. Met de 900 (later gefacelift naar 9-3) zat Saab in een spagaat. Fans vonden het teveel een Opel, de bonentellers van GM vond het véél te veel een Saab.

Saab 900 (NG) '95

66%: Saab 9-5 (YS3E) ’97
Toen de eerste generatie Saab 9-5 uitkwam, leek er nog weinig mis te gaan voor Saab. Bij de introductie aan het einde van 1997 kon niemand bevroeden dat we het bijna 13 jaar lang met dit model moesten doen. Aanvankelijk werd de Saab 9000 nog naast de 9-5 geleverd. Het gamma van de Saab 9-5 moest nog eerst iets uitdijen alvorens de 9000 met pensioen mocht. De 9-5 stond op een doorontwikkeld GM2900 platform van onder ander de 900 (NG). Toen de auto werd vervangen in 2010, door het nieuwe model, was de 9-5 met recht een relikwie. Ondanks de GM genen aan het onderstel en motor, is het een behoorlijk echte‘ Saab. De viercilinder benzinemotoren (een specialiteit van Saab) zijn puik en het interieur was gezellig en verzorgd. Dit zijn echt geweldige lange afstandscruisers, de ideale vakantie-auto voor lange snelwegritten.

Saab 9-5 '97

60%: Saab 9-5 ’10
De laatste Saab 9-5 was een veelbelovende auto. De auto was ontworpen volgens een nieuwe designfilosofie. Nog strakker, minimalistischer en daardoor cooler. Zie deze Saab 9-5 als het automobiele equivalent van een elitaire huurmoordenaar uit een Scandische krimi. Designerbril, coltrui en een Glock met demper. Tot zover het uiterlijk. Bij het interieur ging het al ietsje mis: te normaal voor een Saab en te plastiekerig voor deze klasse. Het rijden was misschien wel de grootste teleurstelling. De oude 9-5 was relatief licht en de motoren zeer koppelsterk. De nieuwe 9-5’s waren iets minder potent en een stuk zwaarder. Dankzij Insignia ondersteltechniek was de 9-5 een te normale auto. Het is de laatste Saab en een stap in de goede richting, maar eerlijk is eerlijk: het is geen wonder dat Saab niet meer bestaat.

Saab 9-5 Sedan '10

58%: Saab 9-3 ’02
Bij de tweede generatie was de kritiek een stuk minder heftig. Opmerkelijk, want deze generatie is in technisch opzicht minder Saab dan zijn voorganger. De auto stond op het Epsilon-platform, waar tal van GM-producten op stonden. Qua motoren was er een range aan benzinemotoren van Opel origine en zelfs dieselmotoren van Fiat! Wederom was de auto voor GM véél te veel afwijkend in vergelijking met andere GM-producten, waardoor de ontwikkelingskosten alsnog uit de hand liepen. Op zich is de 9-3 geen slechte auto, integendeel. Het was een verfrissend alternatief op de uitgekauwde A4, C-Klasse of 3 Serie.

Saab 9-3

In het geval van de 9-3 Cabrio stond de auto een klasse boven de rest. De 9-3 Cabrio heeft een lading karakter en stijl waar je met een Duitse auto te prestigieus bezig bent. Daarbij staat de 9-3 Cabrio wel iets verder af van een Opel Vectra. Plusje voor de Saab Cabrio.

Saab 9-3 Cabriolet '03

44%: Saab 9000 ’84
De Saab 9000 is in samenwerking met Fiat ontwikkeld. Saab had op dat moment weinig geld te besteden voor de ontwikkeling van een nieuw model. Fiat lijkt altijd wel krap bij kas gezeten te hebben. Fiat, Lancia en Saab gingen samenwerken om respectievelijk de Croma, Thema en 9000 te ontwikkelen. Toen het trio klaar was, brachten Fiat en Lancia hun auto’s naar de showrooms. Voor Saab was het slechts een leuk begin. Met name op het gebied van veiligheid ging Saab veel verder. Wat te denken van de motoren? De Alfa 164 kon je bestellen met een Busso V6 met 24 kleppen en 224 pk. De Lancia was er zelfs met een V8! Toch waren ze beide kansloos tegen de 2.3 vierpitter, die dankzij een enorme turbo klappen als Mike Tyson kon uitdelen. De 9000 CSE Aero staat geheel onwetenschappelijk te boek als de auto met de allerbeste sportstoelen ooit.

Saab 9000 CSE Turbo Aero '98

22,2%: Saab 9-4X ’11
De geschiedenis van het merk Saab leest als een spannend boek. Het had intriges, eigenwijze personen en een constant tekort aan financiële middelen. Toch bekruipt ons het ‘what if-scenario’. De nieuwe 9-5 was kwalitatief absoluut geen match voor de Audi A6 of BMW 5 Serie, maar met de juiste prijs wel een interessant en afwijkend alternatief. Met name de 9-5 Sport Estate was een pareltje voor het netvlies. De compleet nieuwe 9-4X was commercieel nog veel interessanter, want de crossover-hype was in 2011 al behoorlijk aan het woekeren. De 9-4X zag eruit als een echte Saab, maar was een crossover. Wat kon er misgaan? Nou, de scheiding tussen GM en Saab, want het was niets meer dan een Cadillac SRX met een ander koetswerk.

Saab 9-4X '11

6,6 %: Saab 9-7X ’05
Net zoals bijna alle andere Saabs is deze Saab natuurlijk geen Saab. General Motors wilde aan het begin van het millennium dat Saab een geduchte concurrent voor Volvo en Audi zou worden. De 9-7X moest concurreren met de BMW X5 en faalde hopeloos. Alle redenen om een XC90 of X5 te kiezen waren niet te vinden op deze Chevrolet Trailblazer rebadge. Toegegeven, het front zag er niet onaardig uit en je zat lekker hoog. Maar verder was het gewoon een goedkope GM-SUV uit die periode: lekker middelmatig. Er was keuze uit een 4.2 zes-in-lijn of een 5.3 V8. Beide motoren stonden garant voor uiterst matige prestaties en een exorbitant verbruik. Toch is het niet de slechtste ‘Saab’ ooit gebouwd. Ze hebben van het interieur nog iets geprobeerd te maken. Niet veel, maar wel iets. Zo had de Saab 9-7X die overgecompliceerde luchtroosters voor de ventilatie. Voelde de voormalig 9-5-eigenaar zich meteen thuis.

Saab 9-7X '04

2%: Saab 9-2X Aero ’05
Misschien is dit wel de leukst rijdende Saab aller tijden. Want laten we eerlijk zijn, geen enkele Saab is echt leuk om te rijden. Dat is inherent aan het merk: het zijn veilige, comfortabele en luxe kilometervreters. Daar past ‘fun’ ook niet bij. Met de Aero en Viggen modellen liet Saab ook zien dat ze er niets van begrepen. Snelle Saabs: ja, dat waren het. De 9-2X is anders. Net als de 9-7X komt de auto uit een tijd dat GM wilde dat Saab beter kon concurreren met andere premiummerken. Daar was een uitgebreider modelgamma voor nodig. Gelukkig had GM ook banden met Subaru. De 9-2X was niets meer of minder dan een Subaru Impreza Sports Wagon 2.5 AWD. Er was ook een 9-2X Aero, wat in feite een Subaru Impreza WRX is met een (iets) mooier interieur. Onder de kap met luchthapper lag een 2.5 boxermotor met turbo, goed voor 226 pk. Verschrikkelijke auto om nieuw aan te moeten bieden, maar inmiddels een fantastische occasion om op te pikken uit de VS.

Saab 9-2X Aero '05

0,1%: Saab 600 ’85
Badge engineering tot en met. De Saab 600 was net als vele Saabs absoluut geen Saab. De 600 schaamde zich absoluut niet voor zijn herkomst. Sterker nog, het leek wel één grote grap te zijn. Ze hadden niet eens de moeite genomen om de badges en de grille te vervangen. Er stond nog gewoon ‘Lancia’ op. De Saab 600 was er niet in spannende Integrale uitvoeringen, er kon alleen gekozen worden voor de 1.5 viercilinder met 85 pk. Dit wonder der onbetrouwbare middelmatigheid hield het (gelukkig) niet lang vol. De Saab 600 moest aanzienlijk moet goedkoper zijn dan de instap Saab 99, maar dat lukte niet zo heel erg goed. Ook was de bouwkwaliteit voor een Saab abominabel. In 1982 werd de ‘auto’ van de markt gehaald.

Saab - Lancia 600



47 reacties

Als ik alle verschillende Saabs die ik heb gehad bij elkaar optel kom ik uit op 562% Saab.

Echte SaabbaaS die daar overheen gaat
@moveyourmind: 601% … En veel teveel euro’s aan onderhoud. Blij dat ik van die rommel af ben. En toch wil ik er weer één.
@coffeecup: Haha!
@moveyourmind: och ik zit op 58%
Saab, nog nooit een mooie auto gemaakt, als je het aan deze expert vraagt.
@lekkerlinksrijden: gelukkig dat je geen expert bent
Wat zal Opel zich schamen. Eerst samenwerken met een kwaliteitsmerk als Saab, en nu onderdeel van PSA…
@techniekmeneer: “kwaliteitsmerk”
@miata93: De echte Zweedse Saab’s zijn prima auto’s, je ziet ze dan ook regelmatig met hoge km standen die je alleen bij het andere Zweedse merk ook ziet.
100%: Victor Muller… veel praatjes, veel beloftes, maar uiteindelijk een uiterst middelmatig, coltruidragend en snel pratend geheel!
Heerlijk geouwezwam! Het verhaal gaat dat de ingenieurs van Saab na de 900ng het vriendelijke doch dringende verzoek van de cententellers bij GM hadden gekregen om meer Opel delen te gebruiken. Vervolgens kwam de
9-5… waarin nauwelijks nog iets van Opel was te vinden. Eigenlijk is het een wonder dat GM het nog zo lang heeft getolereerd.
SAAB kom terug, de wereld heeft je nodig. Wat, wut? Zit op 1284,673%

Ze reden niet geweldig, kwaliteit is niet geweldig, restwaarde was niet geweldig. En toch wil ik weer een nieuwe! Ben dan ook een vrije beroeper!
@marklevinson: Eerst Saab en nu Lexus aan je nickname te zien? Leuk, same here
Ik mis de Cadillac BLS in dit rijtje, die zou ik ook wel op 45,24% Saab willen inschatten.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@avdb55: Je hebt volkomen gelijk! Vlaag van verstandsverbijstering, dank!
@willeme . Mooi artikel, binnen onze club ook mooie discussies tussen oud en nieuw, al kunnen we ook allemaal de excentriciteit van de auto’s waarderen. Overigens zit in die 900 Classic een motor die wel bij Saab gebouwd werd, flink doorontwikkeld is door Saab zelf en nog heel lichtjes met de Triumph Slant Four overeenkomt.
Mijn moeder reed een Saab 9-3 Cabrio, buitenom het sterk verouderde interieur, blijf ik een zwak voor deze auto hebben.
Och wat missen de BMW rijders Saab toch.

En Alfa, och wat missen ze Alfa! Oh dat bestaat nog? Even wachten nog dus…
@jipino: jaar of 12 geleden een 9-5 Aero gehad, tegenwoordig een 4-serie GC. En inderdaad, ik mis de Saab zo nu en dan. Een flink turbogat en tractieproblemen maar als die tussenacceleratie was geweldig! Golven aan koppel; je leek gewoon te vliegen. Toch die luchtvaartconnectie he..
@shenkie: Toen was je 16?
Saab. Ik ben geweldig blij met mijn Saab van 2011. Het is ontzettend fijn rijdende auto, relatief betaalbaar, luxe en gek genoeg krijg ik er regelmatig leuke reacties op. Het is oprecht de eerste auto waarvan ik verwacht hem een langere periode te rijden.

Echter, laatst was ik aan het denken; zou ik deze auto ook hebben gekocht als ik in 2011 een nieuwe auto had kunnen kopen? Hoe langer ik erover nadenk, hoe zekerder ik weet dat ik dat niet had gedaan. De concurrentie bood simpelweg meer auto. En dan hoef je hem niet eens te vergelijken met een BMW, nee, zelfs de hier regelmatig verguisde Franse merken boden destijds erg fijne auto’s aan in de vorm van de DS5, C5 en Laguna.

Vreemd eigenlijk. Dat we soms pas van auto’s kunnen genieten als ze niet meer worden gemaakt. Dat geldt natuurlijk voor veel meer mooie merken: Lancia, MG, Rover. Ach, zo geniet ik al denkende over dergelijke nutteloze zaken van elke kilometer in mijn Saab.
@yupyup: …een man weet pas wat-ie mist….

Blijkbaar.
Wat vinden we nou eigenlijk van Saab rijders?
@ghost: super volk 😉
@hotze: Thanks! ;)
Ik heb Saab nooit begrepen, nooit mooi gevonden en ik snap dat ze niet meer bestaan.
Dat neemt niet weg dat het erg jammer is dat dit merk op deze manier verdwenen is.
Een échte Saab heeft een driecilinder tweetakt. Vanaf de Ford V4 ging het bergafwaarts.
@Dizono: vanaf de V4 waren ze niet meer 100% Saab, je hebt een punt. Maar dat het bergafwaarts ging was een zegen na de tweetakt.

Met de tweetakt was bergafwaarts gaan namelijk levensgevaarlijk. Immers, door de mengsmering was remmen op de motor er niet bij, je moest gas blijven geven om motorschade door wegvallende smering te voorkomen. En van de remmen moest je het ook al niet hebben….
In ieder geval fraaie auto’s van Saab, is ook wat waard 😬 Enige tijd (zakelijk) in een 9-3 / 02 gereden, een diesel met ruim 3 ton op de teller. Op zich een fraaie auto, met een redelijk rijgedrag. 1 probleempje, 1 cylinder tokkelde niet helemaal fris waardoor de motor af en toe op de noodloop sprong. Dat gebeurde ook op de lekkere heuvel net voorbij Luik. Niet harder dan 50, dan ga je nog liever op de fiets naar boven. Doel was Spanje en de gok genomen om door te rijden. Uiteindelijk zonder al te veel ‘noodloop’ Santander bereikt. In NL terug toch de cylinder voor een stevig bedrag laten repareren. Jammer dat Saab ter ziele ging, er hangt toch een zweem van ‘premium uitstraling’ omheen, favoriet onder artsen, architecten en soortgelijk gestemden.
Er staan momenteel 2 Saabs voor de deur. De ene is de mijne, een 9-5 ( YS3E ) 2.3 benzine van 2001 en de andere ben ik gaan wegslepen bij iemand voor een kameraad, om te zien of er nog wat van te maken valt.

De vorige eigenaar heeft deze auto 2 jaar buiten laten staan omdat het de wagen betreft van de overleden vader. Ze waren compleet ongeïnteresseerd. Daarom hebben ze de wagen ook aan mijn kameraad geschonken. Het betreft een 9-3 2.0 Aero van 2004. Prachtige wagen. Glacier Blue. Xenon lichten, GPS, verwarmde zetels, schuifdak, 210 pk,…Erg moeilijk om in te schatten of zo een wagen nog een investering verdiend om rijdbaar te maken.

Batterij was zo dood als kan zijn. Over een nacht opgeladen en met behulp van startkabels geprobeerd in gang te krijgen.Startte alsof hij maar 2 weken had stil gestaan ofzo. Ongelooflijk.

Het zijn de details die je van Saab doen houden. De referenties naar hun vliegtuigverleden in het interieur : Night Modus, het leeslamje, het “fasten seatbelts”-schermpje, de waarschuwingsgeluiden,… en natuurlijk de plaatsing van het contactslot en het feit dat je de wagen in de achteruit-versnelling moet zetten om de sleutel er af te kunnen nemen. Jammer dat ze er niet meer zijn. Hadden de bezielers minder koppig geweest, waren ze er misschien nog, maar hadden ze misschien ook hun identiteit verloren.
Mooi artikel @Willeme! Wat ik nou nooit begrepen heb: waarom is dit ‘hoeveel procent écht Saab’ het merk zo nagedragen is… Hoeveel % echt ‘Audi’ is pak h’m beet een nieuwe A4 nu? 30 a 40%? Als je het redt? En dat geldt (en gold destijds!) voor heel veel andere merken. En toch maalt niemand erom… Is dat dan puur (het gebrek aan) goede marketing? Zijn er gewoon niet genoeg liefhebbers die verder kijken dan wat ze verteld word?
@svenska_aeroplan_ab:

Dat is een hele goede! De percentages zijn natuurlijk natte-vinger-werk. Een Audi A4 is behoorlijk een echte Audi, tenzij de kleine motoren besteld. De ‘MLB’ modellen zijn in mijn ogen wel ‘echte’ Audi’s. Bij de MQB modellen (A1, A3, Q2, Q3, TT en dergelijke) heb ik er al wat meer moeite mee. Dat zijn meer Volkswagens.

De Jaguar X-Type kreeg destijds veel kritiek, want het zou een Mondeo zijn. Te bizar voor woorden om daar kritiek op te hebben, daar het een van de betere FWD onderstellen in zijn klasse was. Nu is er een XE, maar volgens mij verkoopt dat model echt niet beter dan de X-Type deed (ga ik even uitzoeken, wellicht leuk voer voor en artikeltje ;-)).

Betreft Saab denk ik dat er gewoon te weinig liefhebbers voor zijn. Vroeger kan een fabriek redelijk draaien met 100.000 exemplaren per jaar, maar dat lukt niet meer. Een merk moet veel meer verkopen. Kijk naar Rover en Lancia, ook van die kleine semi-premium merken.

De Saabs waren te eigenzinnig voor het grote publiek en te weinig onderscheidend voor de Saab liefhebbers. Bij de Volkswagen Group hebben ze het veel slimmer gedaan. Die MQB-modellen zijn niet mijn cup-of-tea, maar zorgen voor grote aantallen. Ook is de techniek relatief goedkoop voor Audi, terwijl de verkoopprijs lekker hoog is. Ook heeft Audi het voordeel dat ze voor de grotere modellen techniek kunnen delen met Bentley, Lamborghini en Porsche. Je hebt een Audi voor 30 of 300 mille, net wat je wil.

Wat natuurlijk ook meespeelt zijn de kwaliteiten van de Saabs. Ze waren simpelweg niet goed genoeg. De 9-5 was net zo duur als een A6, maar de 9-5 was een Insignia. Met een bijna gelijke kwaliteitsbeleving (nu was die in die Insignia best aardig, maar niet op A6 niveau).

Als laatste: er zijn zoveel mensen die nul verstand van auto’s hebben. Die willen een VW, want dat is ‘degelijk’ en vinden Japans en Frans drie keer niets. Daar doen Audi, BMW en Mercedes het goed. Iedereen heeft er extra geld voor over. Die merken zijn herkenbaar en hebben een ijzersterk imago. Kijk naar alle ‘AMG-Line, S-Line en M-Sport’ pakketjes op C-klasses, A4’s en 3 Series. Allemaal op basis schraaguitvoeringen, stoffen bekleding, handmatige airco en een tomtom aan de ruit, maar wel met dikke bumpers, grote wielen en de type plaatjes eraf. Kortom, bij Saab waren ze teveel gericht op dingen die het grote publiek niet interesseert.
@willeme: Saab had op basis van de Astra (9-2) en eventueel Corsa (9-1) een prima lineup kunnen bouwen voor het maken van aantallen.
Vervolgens nog de Signum gebruiken als Coupe/5d variant van de 9-3 SS.
Dan had je samen met de 9-4, wat gewoon een heel erg mooie auto is, een hele volwassen lineup.
@willeme: Thanks, en kan het er wel mee eens zijn. Op het kwaliteitsniveau na dan ;) De Saabjes wonnen destijds regelmatig vergelijkende test met de Duitse concurrentie, moeten we ook niet vergeten. Misschien niet op knuffelbaarheid van de dashboards maar wel op motorisch gebied (de 9-3 Sport Sedan met 175pk turbo, terwijl de Duitsers met 100pk ongeblazen 1.6-jes kwamen aanzetten), stoelen, veiligheid, etc. Maar ach, allemaal water onder de brug…
@willeme: ps: die laatste zin met name is natuurlijk de spijker op z’n kop.
@willeme: zo, je gooit er nog even een artikeltje achteraan 😆 Die laatste 9-5 ziet er nog steeds prachtig uit. Heeft een zelfde soort grandeur als de Citroen C6. Ook de Jag die je aanstipt, die zag er nog uit als een Jag, geldt ook voor de S-type trouwens. Zonde dat Jaguar van die ronde koplampen is gestapt. Anyway, jammer dat zoveel fraais is gesneuveld…
@hotze: Gelukkig dat Jag van die ronde koplampen is afgestapt. Sorry, maar dat werd wel erg oubollig. De S-type was vreselijk kitscherig, en de X-type was gewoonweg saai. Als Jag bezig had gebleven met die klassieke, ouderwetse stijl, zouden ze nu ook niet meer bestaan.

“Oubollig” is een maar mening, maar “niet meer bestaan” zou een feit geweest zijn…
@Esprit_de_Flandre: de sedans doen het nu ook niet al te best dacht ik. Weinig onderscheidend, tamelijk saai. Denk niet dat ze daar de ‘strijd’ mee gaan winnen. Maar goed, smaken verschillen.
@willeme: Saab 600 ’85 werd in 1982 van de markt gehaald… Geen wonder dat-ie niet verkocht werd… ;)
Tja, het blijft een merk wat we allemaal mooi vinden, en wat bijna niemand koopt…
Ik ben van mening dat de beste auto uit de fabrieken van Saab de BLS is geweest.
Alle voordelen van een saab, alleen stiller in het interieur en mooi hoekig zoals de 900 classic.
De Saab 9-2X Aero is qua onderdelen misschien geen Saab, maar qua gedachte vind ik van wel. Want Saab is een beetje als Subaru, net ff anders dan normaal.
Ah, m’n guilty pleasure: de Saab 9-2X! Het is dat ik niet in de VS woon, anders had ik er eentje gekocht. Het mooiste design voor een Subaru ever, fantastische techniek om de hooligan met uit te hangen en dan de badge van een tof oude-mannen-straaljager-merk erop. En als occassion super betrouwbaar, goedkoop en uniek. I love it!

Ik denk overigens dat Saab het best had kunnen redden als GM meer had gedaan met de link tussen Cadillac en Saab in de laatste jaren. De Cadillacs van tegenwoordig rijden super goed maar verkopen hier niet vanwege de badge. Caddy techniek, Saab design, badge en gekke dingetjes. Jammer dat het niet zo had mogen zijn. #debestestuurluistaanaanwal
@vpowert: simpel rebadgen, dat werkt niet. En even een andere koets of Saab-gadgets erop, dat kost toch teveel helaas.
@hotze: Ja, gelijk heb je wel, zeker als de Saab aantallen laag blijven. Dat VW het kan met Audi (zelfde platformen met andere koets en wat gadgets) is vooral omdat de aantallen bij Audi wel groot genoeg zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).