9 hoogtepunten uit de geschiedenis van de Volkswagen Golf

Auteur: , 65 Reacties

Waarin een gewone auto bijzonder kan zijn.

Volkswagen Golf GTI

Hiep, Hiep, Hoera! De Volkswagen Golf is 45 jaar geworden. Jazeker, het is alweer 45 jaar mogelijk om bij de VW-dealers een heuse Golf te bestellen. Het is moeilijk voor te stellen, maar aanvankelijk had Volkswagen de grootst mogelijke moeite om de Kever op te volgen. Het merk probeerde het, eh, volk ervan te overtuigen om in een 412 of K70 te laten stappen, maar dat lukte allesbehalve. Vergeet niet dat de Kever jarenlang een populaire auto was.

Echter, de Kever had ook zijn nadelen. Natuurlijk had het ding bakken karakter, maar hij wa absoluut niet zuinig en daarbij kon de wegligging op de verkeerde momenten bijzonder spannend zijn. Ook was het ruimteaanbod behoorlijk beperkt. Zowel de kofferruimte als de achterbank waren bijzonder krap. Kortom, het model kon op voldoende punten verbeterd worden. Gelukkig zette Volkswagen met de Golf alles recht. De Golf I (Typ 17) kwam in 1974 op de markt. De auto was voorzien van voorwielaandrijving, een voor die tijd zeer vooruitstrevende techniek.

Volkswagen Golf '74

Net als de Mini had de Golf een dwarsgeplaatste motor, waardoor de cabine verder naar voren kon komen. Het was een geniale zet, want het gaf de auto de perfecte layout – vandaag de dag wordt deze techniek nog altijd toegepast bij de Volkswagen Golf, evenals een enorm gedeelte van de auto’s dat tegenwoordig op de markt verkrijgbaar is. Intussen zitten we op de zevende generatie van de Golf en de achtste laat niet heel lang meer op zich wachten. Dit zijn de 9 hoogtepunten uit de historie van de Volkswagen Golf:

Golf I (Typ 17)

Van de Golf I zijn er teveel verschillende modellen die in aanmerking komen. In principe is de meest simpele variant al iconisch genoeg. Het was natuurlijk de Golf I GTI die alles veranderde. Aanvankelijk was het niet eens de bedoeling een ‘icoon’ op de markt te brengen. Het idee voor de Golf Sport kwam naar boven tijdens een borrel, alwaar Anton Konrad en Alfons Löwenberg het een leuk idee leek om de EA827 motor uit de Audi 80 GTE in een Golf te lepelen. Het project werd afgewezen door de hoge heren van VW, want de auto maakte te veel herrie en was te hard geveerd. Dankzij de elektronische injectie van Bosch was de Sport Golf sterker én stiller. Ook dankte de GTI zijn naam eraan. Sinds zijn debuut op de IAA is de GTI een groot succes geweest voor Volkswagen.

Volkswagen Golf I GTI (Typ 19) '76

Golf I Cabriolet (Typ 155)

In de jaren ’70 waren er niet veel betaalbare cabriolets. De meeste kwamen destijds uit Engeland. Dat waren raszuivere miniatuur sportwagentjes. Erg leuk, maar absoluut niet praktisch. Wilhelm Karmann had het gelukzalige idee om van een reguliere hatchback een cabriolet te maken. Dan heb je alsnog een betaalbare cabrio, maar dan eentje die een stuk praktischer is. Groot nadeel was het ontbreken van voldoende carrosseriestijfheid. Om dit euvel te verhelpen werd er een rolbar gebruikt. De Golf Cabriolet bleek bijzonder populair. Het eerste type werd van 1980 tot 1993 geproduceerd bij Karmann GmbH in Osnabrück.

Volkswagen Golf GLI Cabriolet (Typ 155) '80

Golf II G60 Limited (Typ 1G)
De Golf II kwam in 1983 op de markt. De Golf II was een stukje groter, zwaarder (meer dan 100 kg!) en volwassener dan de eerste generatie. Ditmaal werd de Golf door VW zelf ontworpen. Echter, Herbert Schäfer kreeg de opdracht om de lijnen van Giugiaro, de ontwerper van de Golf I, te respecteren. Hierin slaagde hij met vlag en wimpel. Als allround hatchback was de Golf II beter dan ooit, al waren de GTI uitvoeringen iets minder leuk dankzij het toegenomen gewicht. Ze konden tot wel 120 kg zwaarder zijn. Gelukkig had VW allerlei hardware ontwikkeld om de Golf sneller te maken. Voor de Golf Limited werd praktisch alles uit de kast getrokken: 16 kleppen, een G-lader (een soort mechanische compressor) en ook vierwielaandrijving. De motor was goed voor 210 pk en 252 Nm, waarmee je in 6,4 naar de 100 km/u kon sprinten. De Limited was niet alleen ‘limited’ qua naam: er werden in totaal slechts 71 exemplaren gebouwd. Ieder werden ze uitgerust met alle mogelijke opties en een vijfdeurs carrosserie, dit in verband met een hogere mate van carrosseriestijfheid.

Volkswagen Golf G60 Limited (Typ 1G) '89

Golf II Country (Typ 1G)

Over te vroeg pieken gesproken. Tegenwoordig zien we overal extra stoere hatchbacks met ‘crossover’-uitstraling. Right, het zijn extra stoer uitziende hatchbacks. Dit was niet het geval met de Golf Country, ondanks zijn enorme bullbar. De Golf Country stond aanzienlijk hoger op zijn poten en was standaard voorzien van vierwielaandrijving. In Nederland kon je de auto krijgen met een 1.8-motor die krap 100 pk leverde. Tegenwoordig zijn dit nog behoorlijk prijzige Golfjes. In totaal zijn er iets meer dan 7.000 stuks van gebouwd.

Volkswagen Golf Country (Typ 1G) '90

Golf III VR6 (Typ 1H)
Aanvankelijk leek het belangrijkste Golf III-hoogtepunt de TDI te zijn. Het was namelijk de eerste diesel die acceptabele prestaties combineerde met een zeer aangenaam verbruik. Nu, met dieselgate in het achterhoofd voelt het verkeerd om juist dat model in het zonnetje te zetten. We gaan Goebbels immers ook niet herinneren als ‘de man die zo goed kon blokfluiten’. Daarom opteren we voor de Golf VR6. Omdat een V6 niet paste in het vooronder van de Golf, werd de VR6 ontwikkeld. Deze motor kent een zeer kleine blokhoek van 15 graden. Hiermee was de zescilinder zeer compact. Dankzij 174 pk en 235 Nm was het ook een bovengemiddeld snelle auto. Een absoluut sportkanon was het niet, wel was het een zeer vlotte en duur klinkende allrounder.

Volkswagen Golf VR6 (Typ 1H) '92

Golf IV R32 DSG (Typ 1J)
De Volkswagen Golf IV kwam aan het einde van 1997 op de markt. Qua uiterlijk was het een doorontwikkeling van de Golf III. In technisch opzicht was de auto aanzienlijk moderner, dankzij het platform van de Audi A3 waarop hij stond. Er zijn twee Golfjes die het benoemen waard zijn. Ten eerste de Golf 1.6 Comfortline, of zoiets. Piëch stond erop dat elke Golf hoogwaardiger moest aanvoelen dan zijn concurrenten onder de noemer “Klasse für die Masse”. Dit was de eerste Golf met een volledig verzinkte carrosserie waar Volkswagen maar liefst 12 jaar garantie op gaf. Maar daar worden wij niet blij van, dus benoemen we de Golf IV R32. Het model was op alle fronten de Über Golf, net zoals de Golf Limited dat eerder was. In dit geval dankzij een 3.2 VR6 met 241 pk, die eventueel gekoppeld kon worden aan een DSG-transmissie – destijds een primeur. Tevens was dit de eerste Golf die begrensd was op 250 km/u.

Volkswagen Golf R32 (Typ 1J) '02

Golf V GTI (Typ 1K)
Ondanks dat Volkswagen altijd een Golf GTI in de aanbieding heeft gehad, waren de Golf III GTI en Golf IV GTI uiterst matige GTI’s. Snel? Jazeker. Leuk? Neuh, niet echt. De Golf V maakte dat meer dan goed. Dit kwam in eerste instantie door diens 2.0 TSI-motor, die 200 pk en 300 Nm en produceerde. Het blok kon gekoppeld worden aan een handbak, of een DSG-transmissie. Daar bleef het echter niet bij. Volkswagen maakte echt werk van de GTI: dankzij de onafhankelijke ophanging rondom konden de heren technici een veel hoogwaardiger chassis ontwikkelen. De GTI-beleving werd verder verhoogd door visuele details als de rode bies, 17” velgen en de dubbele uitlaat. En in het interieur vonden we de originele ruitjes bekleding die je tot op de dag van vandaag nog steeds kan bestellen.

Volkswagen Golf GTI (Typ 1K) '04

Golf VI R Cabriolet (Typ 5K)

De Golf VI leek op een nieuw model van Volkswagen, in feite was het niets meer dan een ingrijpende facelift. Toch was het een aanzienlijke vooruitgang. De Golf V was ten eerste vrij duur om te bouwen en daarbij was het interieur ook nog eens minder fraai dan bij zijn voorganger. Met de komst van de Golf VI veranderde dit. Het dashboard werd verbeterd en de productiekosten werden verlaagd. Een favoriete uitvoering is echter lastig. De TSI-motoren kende veel olieproblemen, de Golf R werd ontdaan van zijn zescilinder en de TDI motoren bleken sjoemelblokken te zijn. Drama. Gewoon niet een al te beste generatie, ze kunnen we concluderen. Alhoewel, de Golf VI GTI was nog een vrij prettige allrounder. Die dan maar? Nee, we gaan voor een exclusiever model. Bijzonder was namelijk de komst van een Golf Cabriolet. Het is de derde (en laatste) die we tot op heden hebben mogen verwelkomen. Ook ditmaal was de dakloze versie als GTI én R leverbaar. Wel kwam de Golf R Cabriolet pas heel laat op de markt. Zo laat zelfs, dat de Golf VII al lang en breed op de markt was.

Volkswagen VI Golf R Cabrio (5K) '13

Golf VII R Performance Pack (Typ 5G)
Ook bij de Golf VII is het even twijfelen. De Golf GTE, bijvoorbeeld, combineert het milieuvriendelijke karakter van een elektrische auto met het praktisch gemak van een auto met verbrandingsmotor. Althans, volgens de folder. Omdat werkelijk niemand zijn Golf GTE aan de laadpaal hing, was het feitelijk een Golf met 200 kilo balast en een 1.4’tje die het gevaarte mocht trekken. Vergeet alle eco-nonsens en ga voor de Golf R, het liefst met Akrapovič uitlaat. Dit is namelijk een van de meest perfecte auto’s voor wanneer je maar één auto kwijt kunt. De Golf R is niet zo hardcore als een Focus RS of Civic Type-R. Tegelijkertijd is hij ook minder gênant en veel meer geschikt voor dagelijks gebruik. Dankzij 310 pk en vierwielaandrijving hoef je om prestaties nooit verlegen te zitten. Ja, ze zijn niet goedkoop, maar de Golf R maakt vele andere auto’s overbodig. En dat is het belangrijkste.

Volkswagen Golf R (Typ 5G) '19

Meer lezen? Check dan dit overzicht met de 13 leukste snelle Polo’s of het verhaal van de leukste Golf aller tijden.



65 reacties

Bij het woord hoogtepunt, de vw golf wel het laatste waar ik aan denk.
@mikje90: dit is denk de 1 april grap
@mikje90: Dat zegt dan weer veel over jou.

Persoonlijk vind ik ( net als jij?) de meeste Golf’s niet bepaald de moeite waard.. er is altijd wel iets mooiers of leukers te vinden in het zelfde segment.. maar er zijn zeker uitzonderingen en Willeme noemt er een aantal.
@dracae: Ik heb er ook niets mee, maar de Golf IV is simpelweg mooi.
@pallas: Dat ben ik met je eens, naast de 2 de best gelukte generatie wat mij betreft.
@pallas: ja dat ontwerp blijft fris
-edit: Scherp! Dank u, is inmiddels gefixt-
Ik mis de Rallye
Vind de Golf GTI W12 ook een hoogtepunt ;)
Heb een tijdje golf 2 gti 16v gereden met koni’s. Was 5-deurs. Heerlijke auto.
@rikkienl: wel 2 deuren te veel
De Golf 3 VR6, terwijl je voor hetzelfde geld ook een Impreza kon hebben die in alles beter was :)
@fanboy: De VR6 kon je bij de klant gewoon mee voorkomen, en was in de praktijk een stuk zuiniger. Belangrijke zaken voor een daily.
@dutchdriftking: Ha, dit is echt typisch. Misschien ook wel waar hoor.

Maar dit is waarom er nauwelijks spannend vormgegeven Duitse auto’s zijn.
@fanboy: Behalve dat het beide relatief vlotte wagens zijn, zie ik verder weinig overeenkomsten. Aparte vergelijking.
@rikus: De prijs was hetzelfde, en de VR6 was naast langzamer (rechtuit EN in de bochten) ook nog eens minder praktisch.
@fanboy: De Golf 3 Variant 2.9 VR6 Synchro was best praktisch hoor.
Voor de iets ouderen onder ons was de GTI bij de lancering wel een trendsetter …. op mijn 18 jaar was dit de auto om te hebben ….
@dwfc: Niet de auto die je kon betalen (laat staan verzekeren), maar wel de auto die je wilde hebben ja :)
@miata93: Ik koos voor een 313 i van BMW ….
@dwfc: ??
@dwfc: 323i neem ik aan.
Het enige hoogtepunt wat ik kan bedenken is dat ze tot de golf 5 ontzettend betrouwbaar waren. Saai om te rijden, saai om naar te kijken. No-nonsense vervoer gemaakt om er vooral geen mening over te kunnen hebben, stel je voor dat iemand iets van je denkt. Helaas is de betrouwbaarheid tegenwoordig heel gemiddeld en is er in mijn ogen echt geen reden meer om een Golf te rijden.

Wat mij betreft is het hoogtepunt de Golf IV met 1.9 TDI. Toen de Golf nog onverwoestbaar was.
Bij deze mijn (compleet irrelevante) hoogtepunten met een Volkswagen.
9 een kogelgewricht vervangen in de sneeuw door dat de auto nog één dag keuring had en ik nog thuis woonde en geen garage had.
8 om dat een feestje hier niet doorging met 10 man in één auto naar een feestje in een leegstaand industiepand in Luik gereden.
7: een roadtrip naar Christiania (een hippie kolonie in Denemarken)
6 een verkeersboete aangevochten en gewonnen in Amsterdam aangezien ze die uitgeschreven hadden aan 0-xxx-123 en mijn kenteken O-XXX-123 is
5 Verschillende edities van Reggae Geel.
4 Tribes Gatering het meest obscure festival waar ik ooit geweest ben.
3 een T shirt gekregen met mijn VW op en de tekst ‘if you got car problems I feel bad for you son, I’ve got 99 problems but my bus ain’t one.’
2 verschillende sexuele hoogtepunten
1 de keer dat mijn gaskabel doorgesprongen was en ik 12km naar huis gereden heb door gas! Los! Veel gas! Te schreeuwen naar een vriend die achterin op mijn motor zat en mijn dieselpomp manueel bediende.
@shiva: Die laatste mag je even uitleggen, je maat bediende vanaf zijn motor jouw dieselpomp?!
@pallas: laat maar, ging niet om een golf maar om een keverbusje, ik snap hem nu…
@pallas: En zeggen dat het waarschijnlijk enkel de ‘mousse” die de kabel omvatte doorgeschoten was.
@shiva: 2 verschillende seksuele hoogtepunten? Wat betekent dat? Een ander persoon? Een andere gender? Een andere lichamelijke plek? :)
@lekkaah: vragen, vragen…
Ik rij zelf op dit moment een golf 3 gti 8v , heerlijke wagen en hij rijdt, ondanks dat die 22 jaar oud is, nog als een zonnetje, maar hij gaat helaas weg
@spotcrewda: fijne wagen. Mijn VR6 is na 6 naar trouwe dienst net weg.
De golf 1 cabriolet heb ik al jaren in de schuur staan. Wellicht binnekort maar eens een keuze maken of we die gaan opknappen of verkopen.

Ik mis de golf Rallye in dit lijstje! Maar man man man wat is die Golf Limited lekker en begeerlijk. Ik weet nog dat er hier een special voorbij kwam op Autoblog over de collectie van Mark Wegh van PCG en dat er zo aan voorbij werd gelopen. Ooit er 1tje kunnen kopen voor destijds €16,5k. Had ik moeten doen, ze doen nu €100k. Maar als je alles van te voren weet..
@ghost: Dan huw je in 45% van de gevallen niet.
@wimof: whahahaha ja, zo zou je het ook kunnen zien😂😂😂
Hoe moet ik het stellen “ik was erbij toen de Golf één werd voorgesteld” tot de Golf V kan ik meer dan zeer goed mee. Vanaf de 6 ben ik Audi dealer geworden en nu (niets meer)
Anderzijds had de Golf I GTI een K-jetronic inspuiting, puur mechanisch, het enige elektronische was het benzinerelais (en dan nog)
Super auto de golf, zeker de snellere uitvoeringen.

Helaas zijn er mensen in dit land die niet met hun poten van een golf afkunnen blijven.

Vannacht voor de 2e keer mijn ed35 gestript.
Ik Denk dat de ed35 helaas hierdoor de laatste golf is die ik koop.

Indertijd meermaals voor enige tijd in de Golf I GTI 1,8 van een collega gereden, zelf een III VR6 gehad. De Mk I GTI was van die twee de leukste. Misschien minder snel rechtuit, maar veel beter in de bochten. De 6-cilinder in de VR6 was te zwaar en lag te ver naar voren. Maar hij klonk wel lekker romig, dat dan weer wel.
Dat verhaal over de vijfdeurs koetsen die vanwege grotere stijfheid/sterkte voor de Limited gebruikt zouden worden heb ik altijd wonderlijk gevonden, en ik heb er ook nooit echt een bron van gezien anders dan Wikipedia en hier of daar een flard tekst op een forum. Wie verlost me uit mijn lijden en komt met het echte verhaal met bijbehorende getallen?
@vaakbenjetebang: ik ben ook zo benieuwd naar hoe het komt dat een 5 deurs stijver is dan een 3 deurs. Je zou toch zeggen dat je meer aaneengesloten stukken staal hebt bij een 3deurs.
@volvo480gtt: aaneengesloten staal is niet persé sterker. Je hebt juist richtingsveranderingen in het staal nodig om het sterk te maken. Een vijfdeursauto heeft een “flange” die bijna het hele zijprofiel van de monocoque volgt, terwijl bij de driedeurs het lange stuk plaatwerk achter de deur juist totaal niet voor stevigheid zorgt: weinig vervormd plaatstaal tordeert gemakkelijk.
@jochempie: Waar kan ik die ‘flange’ zien en het ontbreken daarvan op de driedeurs? Oprecht benieuwd. Nou heb ik specifiek nooit een Golf 2 uit elkaar geschroefd maar genoeg andere auto’s en ik heb geen idee wat je bedoelt. Het zou nogal een substantieel stuk metaal moeten zijn, lijkt me zo. Mocht je de dorpel bedoelen, die heeft een driedeurs ook gewoon.

De basis is simpel: hoe meer gaten je in een verder identieke doos maakt, hoe slapper deze wordt. Extreem voorbeeld: een cabrio op basis an een hatchback. Die krijgt vaak allerlei verstevigingen mee (‘flanges’ zo je wilt) maar blijft torsie- en buigslapper.

Wat ik me nog eel kan voorstellen is dat een driedeurs lokaal een lager sterkteminimum heeft omdat de portieren langer zijn, maar als totaal, gemeten tussen de assen, is het vrij moeilijk voorstelbaar dat de vijfdeurs hogere waarden zou laten zien, tenzij het net allemaal precies lullig uitkomt (wat op zich natuurlijk niet absoluut is uitgesloten). Vandaar dat ik benieuwd ben naar getallen, grafieken, foto’s van doorgezaagde Golf 2-bodies, een hobbyist die rekstrookjes op een Golf 2 heeft geplakt en het ding op 1 hoek heeft opgekrikt…
@vaakbenjetebang: Bekijk het als een vierendeelligger. Over dezelfde afstand heeft een vijfdeurs een vak meer. Dat zorgt voor significant meer stijfheid. Je hebt namelijk twee stijve knopen extra (een onder, een boven). Of vier, als je beide zijden van de auto zou tellen.
@bara: Ja, die logica snap ik natuurlijk, maar die houdt toch niet geheel steek. Diezelfde knopen zitten ook in de driedeurs, maar dan nog eens extra verbonden door plaatwerk en eventueel een verlijmde zijruit. De knoop is misschien minder zichtbaar en zal er allicht wat anders uitzien omdat er geen sponning is, maar hij zit er wel. Immers, de B-stijl zit evengoed in de 3- als in de 5-deurs. Let wel, ik spreek hier enkel voor de auto’s die ik ken. Wellicht is het in de Golf 2 anders maar dat is hoogst ongebruikelijk.
Gaaf! Doe mij maar een GTI van eerste of tweede generatie!
Verbeterpuntje; De MKV GTI had standaard 280nm koppel, geen 300.
Mijn VR6 is na 6 jaar trouwe dienst helaas weg. Zeker mijn hoogtepunt op autogebied.
Haha, dat stukje over Goebbels is briljant @willeme
Voor mij is het persoonlijke hoogtepunt met betrekking tot een VW Golf nog altijd het weer in mogen leveren van de sleutels bij de rechtmatige eigenaar. Niet dat het nou zulke vreselijke auto’s zijn, er zijn genoeg minder aangename alternatieven te verzinnen. Maar grote goden, wat vind ik het toch vreugdeloze auto’s. Niet eens genoeg karakter om er een hekel aan te kunnen hebben.
Van de vele Golfs en daarbij horende slechte ervaringen tot het jaar 2011 heb ik een keer een Golf II Gti 8v gereden, eerlijk? Gaven ze hem gratis dan nog niet…zeker niet als je weet dat ik Japans gewoon was. Het enige positieve dat ik ervan kon zeggen is dat de motor aanvoelde alsof ie veel meer pk had. Trouwens, uit de betrouwbaarheidsstatistieken toendertijd kwam de GTI II er nogal slecht uit, blijkbaar wist VW niet meer hoe het moest na de Golf 1…
Vind alleen de golf 4 echt gaaf (buiten alle r’s en gti’s natuurlijk. Ik heb er nu ongeveer een jaar een, en ja het is een saaie auto, veel saaier dan mijn vorige daily van twintig jaar oud.

En toch pak ik elke dag weer de golf, omdat je daarbij zeker niet merkt in een oude auto te zitten. Het interieur met die blauwe tellerverlichting blijf ook wat hebben
De Golf IV R32 DSG had niet de primeur. De New Beetle RSi had deze aandrijflijn al een paar jaar eerder.
Vele Golfjes gereden. Wat betreft kwaliteit steekt de Golf IV er met kop en schouders bovenuit. Qua tijdloosheid ook. Van binnen met lederen Recaro’s zowel als van buiten. Het 1.8 20V Turbo blok was bulletproof. Enige minpuntje was het onderstel van de GTI ; te gezapig vanuit de fabriek. Fijne auto’s verder.
Ben overgestapt toen op BMW. Altijd een beetje gedroomd van een achterwiel aangedreven GTI zoals de Sunbeam Lotus dat was….
@miata93: Ik koos voor een 323 i van BMW ….
Golf 3 TDI is zeker een mijlpaal!, waarom moeten we de geschiedenis veranderen? Is een diesel rijden een misdrijf ?
Wel grappig dat vele mensen hun eigen norm hebben wat betrouwbaarheid en kwaliteit van auto’s betreft. Een Golf, buiten bepaalde modellen met specifieke motoren is nooit echt een kwaliteits- en/of betrouwbare auto geweest. Niet alleen statistieken jaren geleden bevestigden dat, ook de europese fabrikanten gaven indertijd zelf toe niet aan de kleine foutenmarge van de Japanners te kunnen. Ik herinner me nog goed de enquêtes van het Belgische Autogids toendertijd waar de onderdelen van Golfjes sneller sleten dan gemiddeld, ook een uitlaat en zo, ik zeg maar iets. De VW Golf heeft gewoon naam gemaakt dankzij zijn eerste model. Ik herinner me nog in mijn jonge jaren dat mijn neefjes en vrienden allen Golf reden vanaf Golf 2, dit waren stuk voor stuk rampenbakken en ook simpele onderdelen als van die kleine stangetjes aan de ophanging gingen gewoon véél sneller stuk. Ok, het vervangen ervan was wel een veelvoud goedkoper dan bij Japanse auto’s, de Japanse autodealer moest ook iets verdienen, telt ook mee. De meesten van mijn vrienden en familie zijn met de jaren overgeschakeld naar Toyota en Honda en zo. Een vriend van me werkte tot voor enkele jaren in een grote VAG garage/dealer . Met wat een verhalen dat die afkwam van reparaties dat ie moest uitvoeren op auto’s maar enkele jaren oud was niet te geloven in feite. Een tijd lang hadden ze problemen met bijna de helft van de nieuwe Golf GTD’s die uit de showroom bolde. Da’s ongeveer 6 jaar geleden. Hij vertelde dat de GTD’jes stotterde en dat ze er bij de klanten zich afmaakte met een smoesje. Op een spiksplinternieuwe auto dus (!) Zelfde verhalen bij een klant van me die zelfstandig monteur is, zijn raad, van alles wat nieuw is bij VW loop je best heel snel weg. Nog een weetje, de reden dat Japanse auto’s zo zacht schakelde indertijd waarbij europese auto’s en ook de Golf bij verbleekte qua rijplezier is omdat Japanners de slechte gewoonte hadden hun koppeling niet te gebruiken, voor zover ik me kan herinneren schakelde ze met tussengas? (correct me if I am wrong) Maw, de bak moest soepel en sterk zijn. Zo genoeg Golf Bashen vandaag :D
@volvo_440_turbo: Je moet een boek gaan schrijven om je haatgevoelens over Vag kwijt te raken. O ,wacht ,je bent er hier al aan begonnen!
@dijan: Lol, goed idee! Maar ik zal ook iets positief zeggen, vergeleken met de Fransen indertijd waren ze wel betrouwbaarder. Japanners waren nog niet populair omdat men, hier toch in België, lacherig over deed net zoals we nu over de Chinezen doen… Nu eerlijk gezegd, er zijn wel Golfjes die mijn hart sneller doen slaan, maar met de kennis die ik er over heb, liever niet in feite…
@Volvo_440_turbo: Ook wel erg flauw om ze met Japanners te vergelijken natuurlijk. Dan valt elke andere auto in het niet..

Het is wel zo dat die oude golfjes wat vaker kapot gaan dan de japanners, maar waar ik voor mijn oude Japanner nergens onderdelen kan vinden, dus alles nieuw moet kopen, kan ik voor die golf alles voor een paar tientjes op de sloop vinden.

En zoals altijd het geval is bij VAG, de betrouwbaarheid ligt aan de motorisering. Hoeveel 1,9 TDItjes zijn wel niet gemakkelijk over de 5 ton gegaan..
@1audi1: ivm die onderdelen klopt wel, ivm 1,9 tdi was het wat wisselvallig hoor, mijn broer heeft er twee gehad die olie dronken, een maat heeft een 1,9 tdi tot ver over de 300000km gebracht zonder enige problemen, mijn neef had een 1,9 tdi met zeer vroeg een gescheurd motorblok. Ik heb een jaar met een oudere Touran 1,9 tdi gereden dit onverwoestbaar bleek. Mijn schoonzus heeft een 1,9 tdi gehad die net buiten garantie in de soep liep. Vanwaar de kwaliteitsverschillen vraag ik me af?
@Volvo_440_turbo: Ja dat is wel typisch Volkswagen inderdaad.. Ik kan gelukkig alleen uit mijn eigen ervaring spreken die goed is
@1audi1: Voor mij geldt hetzelfde, qua kwaliteit (hele) goede ervaring met die ene VW (Mk.3 VR6) die ik heb gehad. Met ca. 35K op de klok gekocht, drie jaar later met dik 70K weggedaan. Maar zeer weinig kosten aan gehad, alleen regulier onderhoud (bij een officiciële VW dealer). Toen de auto wegging ‘hing’ de remklauw rechtsvoor een beetje, verder geen enkele tekortkoming. Prima voor een auto van 6 jaar oud, vinnik.
Ik ben erg content met m’n 6 GTI. Fijne, snelle bak. En tot nu toe maar kleine dingetjes gehad. Raambediening kapte er laatst mee en de navi had onlangs een storing. Verder geen gedoe tot nu toe. Geen exorbitant olieverbruik oid.
Heb een paar maanden geleden een golf4 v5 (170pk) uit 2003 gekocht met 130.000 km. Nu kan het nog een v5 :) Automaat, zwart recaro leer. Ja, de plastic panelen rammelen binnen af en toe, maar dikke smile wanneer ik hem start :)
In 1974 was voorwiel aandrijving een vooruitstrevende techniek??? Want? VW was de eerste?? VW kan verheerlijkt worden zoveel iedereen wil, en fanboyzzz zullen het wel slikken, maar zo vooruitstrevend was die Golf1 qua basis modellen ook weer niet. Tov de kever wel, maar tov zowat al het andere toch niet. TOT DE GTI KWAM. Toen werd het pas echt leuk
@autoblog: is het mogelijk dat jullie eens een vergelijk doen tussen de Audi S3 en Golf R? K vraag me een beetje af wat nu juist de verschillen zijn (en dan niet qua knuffelbaarheid van het dashboard want dat geloof ik zo onderhand wel, maar qua rijden. De Golf R wordt altijd (terrecht) als top auto beschreven, maar over een S3 (die technisch toch gelijkaardig is) hoor ik dat veel minder vaak.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).