
Want dit ding maakt een partij herrie, daar krijgt een paard de hik van.
Sleepers zijn wat ondergetekende betreft toch wel de leuke subcategorie onder de automobielen. Niemand ziet er iets aan, niemand weet dat het barrel waar jij inzit ook echt iets kan en dan geef je gas. En je vernedert zo ongeveer alles wat er op dat moment bij je in de buurt staat.
Precies wat je met deze Audi ook kan doen. We vonden hem op Marktplaats en voordat je denkt dat we een A6 2.0 tdi aan gaan prijzen, dan heb je het helemaal mis. We prijzen je namelijk de ultieme sleeper aan die er nu te koop staat, een Audi S6 van de C6 generatie. En je weet wat er zo leuk was aan die generatie toch?
Precies, de S en de RS hadden geen laffe V8 in het vooronder, maar een heuse V10. Met 5,2 liter is die van de S wel 200 cc groter dan die van de RS6, maar hij heeft geen turbo’s. En dat zie je ook terug in het aantal pk’s. 435 tegen 580. Maar in deze heb je ook niks te klagen, zullen we maar zeggen.






Koop deze goedkope ‘sleeper’ op Marktplaats
Hij gaat nog steeds in 5,3 seconden naar de 100 en hij stopt pas met versnellen bij 250. Ben je lekker snel weer bij de pomp, zullen we maar zeggen, want het verbruik van deze motoren is gerust legendarisch te noemen. Maar daar zeggen we gewoon even niks over.
En welk voordeel deze sleeper ook heeft ten opzichte van zijn RS-broer, is het uiterlijk. Waar de RS dikke uitgeklopte wielkasten heeft en twee ovalen stortkokers in de achterbumper, heeft deze gewoon de ranke koets van de normale A6. Alleen de 4 uitlaatpijpjes verraden dat er iets bijzonders onder de kap huist.
Maar nog beter, dit is geen Avant, maar een sedan, of in Audi-taal ‘Limousine’. Al is de verhouding Avant/Limousine van deze generatie S6 vrijwel 50/50 (52,4% Avant tegenover 47,6% Limousine om heel exact te zijn), snelle Audi’s worden toch voornamelijk geassocieerd met stationwagens. Dus dit werkt voor het sleepergehalte goed mee.





Wat gaat deze S6 met V10 me dan kosten?
Maar goed, in de kop sprak ik van ‘goedkope sleeper’, dus jij wil weten wat je moet betalen en wat je daar dan precies voor krijgt. Toch? Nou dan, komen de feiten hoor.
Deze Audi S6 uit 2008 met 253.000 kilometer op de teller kan van jou zijn voor het luttele bedrag van 11.900 euro. En ja, je gaat er nog heel erg veel kosten aan krijgen, want dat is nou eenmaal zo met deze auto. Maar, dat hindert niet, want het is een youngtimer. Dus da’s eigenlijk gewoon gratis. En dan is er ook gewoon al het een en ander aan is gedaan, volgens de huidige eigenaar. Te weten:
– Complete set draagarm voor
– Bougies en Bobines vervangen
– Nieuwe airco pomp
– Nieuwe brandstofregelaar
– Pakking
– Nieuwe luchtverdeelkast
– Oliewissel en filter om de +-5000km Castrol 5-W30
– Zitten tevens nieuwe all season Pirelli banden onder
– Nieuwe APK
Dat hoef jij dus allemaal niet meer te doen. Dus, dan is de vraag, zou jij het aandurven om een gillende schreeuwlelijk met een keurig uiterlijk voor dat geld bij jou thuis neer te zetten? Met het risico dat al je buren een hekel aan je krijgen omdat jouw sleeper hun baby uit de ‘sleep’ schreeuwt en dat je zo’n goede vriend wordt van de plaatselijke pomphouder dat jullie bij elkaar op de verjaardag gaan komen? En dat al je kennissen je de oren van het hoofd vragen over je ‘Lamborghini motor’?
Ja? Sla dan hier je slag en geniet je helemaal een ongeluk. Je leeft immers maar 1 keer!





De banden, die eronder zitten, zijn ook tamelijk ‘sleeper’. Man man man, wat een knaak-zooi voor onder zo’n S6.
TDC op youtube heeft een RS versie. Vrijwel alles is een engine out gevalletje. Ding van hun heeft nu ook een probleem waarbij de motor eruit moet. Maar als ie het doet, machtig mooi natuurlijk.
Ja bizar he? Die motorruimte zit zo ontzettend vol gepropt met motorblok dat je zo’n beetje nergens bij kunt. Dus calculeer idd wat garagekosten in alleen al voor de manuren, of investeer in een motorkraan.
TDC filmpje waar een RS-expert de jongens uitlacht om wat ze gekocht hebben; https://www.youtube.com/watch?v=wXm4lmMZwBc
@gulli Wat een goeie tip dat filmpje. Die gasten van TDC zijn echt leuk! Zit al de hele middag een beetje naar die filmpjes te loeren!!
Dankjewel nogmaals!
@nicolasr
No problem! Het leuke van die gasten is dat het no-nonsense is, geen hype of wat dan ook, ze weten waar ze het over hebben en houden het realistisch. En ze hebben een voorliefde voor auto’s die net ff wat liefde nodig hebben voordat het weer leuke autos worden, hou ik wel van! Plus de droge humor is zeker een voordeel.
Ik zit ook standaard weer op mobile.de te loeren als ik klaar ben met zo’n filmpje 😄
Hmm, import, 4 jaar in NL, laatste eigenaar heeft m nog geen jaar gehad, 3 vorige eigenaren. Is maar de vraag of de KM-stand klopte bij import.
De all season banden, action organizers achter de stoelen, kentekenplaathouder en matige foto’s stemmen mij niet positief. Zou mij verbazen als er veel geld en liefde in deze S6 is gestoken de laatste tijd. Misschien al wel niet sinds hij in NL rijdt…
Die action organisers stralen “pappa, ik wordt misselijk” uit, de all seasons niet de maximale grip, de kentekenplaathouder is niet van een “exclusieve autohandel”. Dit lijkt me niet de afreageer auto van een autosport liefhebber maar een gewone gezinsauto waar misschien wel gewoon rustig mee is gereden.
Dan nu de tip van de eeuw: doe het maar niet
Heb zo een gehad. Nieuw. Geluid top, echt een beleving. Lamborghini motor in een Audi, klonk als een droom. Verder best wel droeve ervaring. Remmen ondermaats, haalden de service interval niet eens en snel last van fading en roken. Motor bij 70k km’s in de soep gelopen door loslatende coating van de cilinders. Als je hard wilde was hij te comfortabel en als je ‘limousine wise’ wilde rijden te hitsig. Brandstofverbruik inderdaad episch, maar de V8 Q7 leenauto (ivm de motorschade) zoop warempel nog meer. Ken sindsdien alle shell stations in Nederland en word daar nog als koning onthaald. Bijna 20 jaar later. Kun je nagaan.
Zorg voor een hele forse spaarrekening wan de onderhoudskosten van die V10 zijn hoog, heel hoog. Om maar niet over de onbetrouwbaarheid te praten, ze gaan bovenmatig stuk
Onbetrouwbaar is die V10 van Audi niet. He tis gene BMW V10. Dat waren drama dingen.
Dat onbetrouwbare valt reuze mee. Kijk eens hoeveel er met 200.000+ km te koop staan. Onderdelen en reparaties zijn idd niet goedkoop maar het is een heerlijk blok, zonder turbo’s. Een echte dinosaurus
Ik wens de toekomstige eigenaar veel plezier toe. En veel succes, sterkte en doorzettingsvermogen. En diepe zakken, want de brandstofkosten zullen niet je grootste punt van zorg zijn; er is nog maar verrassend weinig te krijgen voor het onderhoud en wat wel er beschikbaar is (via o.a. Audi Tradition) kost je werkelijk goud geld.
Just sayin’: YouTube staat vol met video’s over (R)S6’en die money pits bleken voor hun eigenaren/content creators.
Een (R)S6 van de C6 generatie is tof, maar niet deze knakenmobiel natuurlijk. Wat een afgekloven exemplaar zeg! Import is niet erg, maar dan wel zelf importeren met alle historie.
En dan is de onderdelenvoorziening voor oude exotische Audi’s lang niet zo goed als bij BMW, Mercedes, Porsche of Jaguar.
“vernedert”
Vernedert!
Gemiddeld veranderen ze van eigenaar iedere 6 maanden….
Dat gezegd, ik had een buur die zijn nieuw gekochte RS6 al 18 jaar had en er bijna 400k mee gereden heeft, mooie uitzondering. Maar je moet dus niet arm zijn om ermee te blijven rijden.
Waarom zouden de buren niet meer slapen? Een vriend van me had vroeger zo eentje, klonk mooi, maar je hoorde hem amper.